Neznámý Moskvič 3-5 a S (1970-1976): Proč zůstalo jen u prototypu?

 

Moskviče 408 a 412 si mnozí z nás moc dobře pamatují. Méně známou kapitolou z historie moskevské automobilky je vývoj nástupců sérií 3-5 a S. Tyto vozy se bohužel k zákazníkům nedostaly.

Klasické moskviče u nás dostaly přezdívku „Leninovy saně“, vynikaly robustní konstrukcí, byly populární i v západní Evropě a ve Skandinávii a obstály v náročných soutěžích a dálkových maratonech. Více než polovina produkce se úspěšně exportovala. Typ 408 s řadovým čtyřválcem 1358 cm3/37 kW se sériově vyráběl od září 1964, představoval ale pouze nový háv pro starý litinový motor OHV. O tři roky později přišla na řadu podobná čtyřistadvanáctka, ovšem s hliníkovou modernou pod kapotou, agregátem OHC 1478 cm3/55 kW. Produkce pohonných jednotek se ovšem z kapacitních důvodů přestěhovala z Moskvy do letecké továrny v Ufě, což způsobilo problémy zejména s kvalitou... Potřeba vyvinout zcela nový model se navíc ukázala jako prvořadá, protože ty aktuální rychle zastaraly.

Vývoj nástupců začal právě na jaře 1967, záhy změnil Moskevský závod malolitrážních automobilů (MZMA) jméno na Automobilový závod Leninského komsomolu (AZLK). Tak zkrátka velela doba. Důležitější ovšem bylo to, co se dělo v konstrukčních kancelářích, kde pracovala spousta mladých progresivních lidí. Vyvíjená série 3-5 měla zamířit do výroby v letech 1973-1975 a pracovalo se na dalších nových motorech. Navíc na sovětském trhu zcela chyběl vůz střední třídy, případně i o kategorii vyšší velký rodinný automobil. Vývozu na Západ se Moskvané vzdát nechtěli, ztráta konkurenceschopnosti by nedokázala přinést cenné devizy...

Série 3-5

První prototyp 4,33 m dlouhého sedanu 3-5-2 byl hotov v roce 1970, jeho podvozek měl rozvor 2525 mm a záhy jej doplnilo kombi 3-5-3 s délkou 4,4 m. Pod kapotou sedanu vrčela sedmnáctistovka s výkonem 71 kW. Šanci uspět ale neměly ani jeden, příliš připomínaly své předchůdce, i když takový byl základní požadavek. Byly pouze delší a širší, vypadaly hrubě, neotesaně, těžkopádně a zastarale. To se dalo říci i o pozdějším 3-5-4, který s nimi sdílel zajímavý směrem dolů klesající boční prolis a hranatou střechu ve stylu východoněmeckých dvoudobých Wartburgů 353. Ten pro změnu poháněla menší patnáctistovka se 60 kW. Názory na finální vzhled vyvolaly roztržku mezi stylistou Igorem Zajcevem a hlavním návrhářem Alexandrem Andronovem, Zajcev pak na nějakou dobu z AZLK odešel.

Rovněž kovově stříbrný Moskvič 3-5-5 (1972) nezapřel rysy typu 412, ale ve své době se jednalo o perspektivní auto s moderními, harmonickými tvary a velkým zavazadelníkem, v něm bylo svisle umístěné náhradní kolo. Dostal také zapuštěné kliky dveří. Čtyřistadvanáctce odpovídaly tvary předních blatníků a koncové reflektory (ovšem bez samostatných svislých směrovek v ploutvičkách), jinak ale vzdáleně připomínal soudobé BMW řady 5 E12. Prostorný interiér byl převzat z „dvojky“. Vznikly celkem dvě kopie, další tmavý kus už postrádal poziční světla na širokých zadních sloupcích. Počítalo se s trojicí motorů objemů 1,6, 1,7 a 1,8 l.

Poslední prototyp série 3-5 se šestkou na konci byl dokončen ve druhé polovině letopočtu 1973 a nalakován tmavě zelenou metalízou. Kromě dalších stylistických úprav měl pod kapotou benzinový motor 1,8 l s dvojicí karburátorů Zenith. Ten poskytoval nadějných 103 koní, tedy 76 kW a byl spojen s automatickou převodovkou Borg-Warner! Dostal navíc kompletně novou kabinu. A proč se vlastně nevyráběl? Šéfdesignér Andronov odešel do důchodu a změnilo se vedení závodu, to nové nemělo zájem. Negativně se vyjádřilo i sovětské ministerstvo průmyslu – bez jeho svolení se nesmělo dostat na linky vůbec nc.


Moskvič série 3-5
 

Série S

I přes „personální reorganizaci“ si v polovině 70. let šéfové AZLK uvědomili, že zastaralá řada 408/412 i s odvozenými kombi a dodávkami táhne byť státem dotovanou automobilku ke dnu. Většina peněz beztak směřovala do Togliatti... Rozběhla se tedy jednání se zahraničními partnery o případném poskytnutí licence, dokonce na teprve připravované modely! Jenže vše zkrachovalo včetně technické výpomoci Porsche, s Citroënem ani s Fiatem se Sověti nedohodli, poplatky byly příliš vysoké. Západní výrobce se ani nepodařilo přesvědčit o tom, aby své projekty revidovali pro podmínky sovětských (ne)cest a zim. VAZ byl v tomto směru mnohem úspěšnější...

Pokračovaly tedy práce na vlastních projektech, stále se zadním pohonem. Po modelu Delta (listopad 1974) následovala v únoru 1975 maketa nové série S pořadového čísla 1. První funkční vzorek prototypu s alternativním označením Meridian 1700 TS byl dokončen v prosinci 1975, zakrátko jej doplnily tři další exempláře, vesměs s motorem UZAM 1,7 l. Šlo o čtyřdveřový fastback neotřelých tvarů, možná trochu připomínal soudobé saaby, ale pouze vzdáleně. Příď byla sice docela těžkopádná, ale design jinak výrazný, až sportovní. Všechna kola měl zavěšená nezávisle, přední dokonce na vzpěrách McPherson. Zelený prototyp porovnávali testovací řidiči dokonce i se západní konkurencí včetně první generace již zmiňovaného BMW řady 5. Zadní náprava mu ostatně byla podobná, oproti tuhé klasice s listovými pery to znamenalo značný posun vpřed. Zajímavost představovalo první použití kódu 21-41, který se začal zvažovat pro sériový vůz.

S-2 z června 1976 měl poněkud tradičnější design, ale nepřekročil stadium nefunkční makety. S-3 z října 1976 sice ještě také nebyl hatchbackem, ale víko zavazadelníku bylo potaženo až k nárazníku. Boky zároveň dostaly třetí okna, takže se zlepšil výhled. Žádná avantgarda se nekonala, ale čtyřdveřový vůz byl opravdu hezký a moderní, měl navíc sloužit coby základ celé nové řady. Navrátilec Igor Zajcev načrtl i klasický tříprostorový sedan. Na papíře zůstal i sportovní S-4. O dětských nemocech se vědělo a cesty k jejich odstranění byly zřejmé, takže by testování netrvalo dlouho. Ani poslední zástupce eskové série ale do výroby nezamířil.


Moskvič série S
 

Zadní pohon nezemřel

Sovětská vláda rozhodla o vývoji nového vozu s moderním předním pohonem a veškeré práce na projektu byly tedy ukončeny, přitom už se nacházel prakticky v předvýrobní fázi. V segmentu D, kam vozidlo svou velikostí patřilo, navíc klasická koncepce zůstala přítomna i v osmdesátých letech a vlastně dodnes, jen v omezené míře. Zrodil se tak typ 2141, jak se ukázalo, bohužel labutí píseň značky. U něj konstruktéři použili jako základ Simcu 1308, změnili ji však natolik, že nakonec francouzskému výrobci, po převzetí koncernem PSA znovuvzkříšené značce Talbot, nemuseli platit žádné licenční poplatky. Moskviče s klasickou koncepcí ovšem nezmizely, v modernizované podobě se udržely ve výrobě až do roku 1988. O to, že po 24 letech zrovna nebyly na vrcholu doby, pochopitelně nelze pochybovat. Odvozené verze pod značkou Iž vyjížděly z továrny v Iževsku ještě před čtrnácti lety. V zemích na východ od slovenských plynul čas tak nějak pomaleji...

Prototypy 3-5-6 a S-3 se dochovaly dodnes a má je ve svých sbírkách časopis AutoRevju, který také pořídil současné fotografie. Oba koupil ze zrušené tovární sbírky po definitivním bankrotu automobilky, jsou funkční. Přežil i 3-5-5, ale v zuboženém nekompletním stavu bez motoru a převodovky. Odpočívá ve sbírce Michaila Krasince v obci Černousovo v Tulské oblasti, ovšem vystaven přírodním vlivům, takže chátrá dále.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Bohumínské rekviem Glosa Martina Čabana: Bohumínské rekviem

Dost se toho napsalo o tom, že před 25 lety byl do čela…

Babišovým reprodukčním klinikám roste konkurence Babišovým reprodukčním klinikám roste konkurence

Nový hráč v byznysu s umělým oplodněním s českými kořeny…

Karlovarské minerální vody mají za sebou další rekordní rok Karlovarské minerální vody mají za sebou další rekordní rok

Skupině firem Karlovarských minerálních vod (KMV)…

 
Zdroj: auto.junior.info, AvtoRevju

Štítky Střední třída Vyšší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Neznámý Moskvič 3-5 a S (1970-1976): Proč…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 unikl bez špetky maskování. Tohle je prostě krása! Nový Peugeot 508 unikl bez špetky maskování. Tohle je prostě krása!

Snímky se na internetu objevily ještě před premiérou vozu…

 





 
Ojeté Volvo XC70 II (135, 136): Vyrobeno ve Švédsku!

Ojeté Volvo XC70 II (135, 136): Vyrobeno ve Švédsku!

Dnes 12:50

Volvo XC70 je velmi populárním automobilem. Mistrně dokáže kombinovat vlastnosti vozů třídy SUV s běžným nízkým „kombíkem“. Co nabízí druhé vydání XC70 coby ojeté a jaký motor do něj máte zvolit?




Blesk.cz

»Polda« Ladislav Potměšil: 4 operace páteře za rok! Hraní pověsil na hřebík

»Polda« Ladislav Potměšil: 4 operace páteře za rok!…

Víc než padesát let zářil ve filmech, seriálech i na divadelních prknech. Teď musí ale hereckou kariéru pověsit…

Jak na zimní řez ovocných stromů a dřevin, abyste měli v létě bohatou úrodu?

Jak na zimní řez ovocných stromů a dřevin, abyste…

Chcete mít letos pořádnou úrodu? Ať už máte na zahrádce jabloně, hrušně, broskvoně, meruňky či další ovocné…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

ZOH 2018, ONLINE 14. dne: Pauláthová v kombinaci sedmnáctá, sdruženáři jsou sedmí

ZOH 2018, ONLINE 14. dne: Pauláthová v kombinaci…

ONLINE | I přes zrušenou kvalifikaci paralelního obřího slalomu s Ester Ledeckou se čeští fanoušci dnes nudit…

 

Reflex.cz

Hokej, biatlon, houby? Co je český národní sport? Odpovídají redaktoři Reflexu

Hokej, biatlon, houby? Co je český národní sport?…

Zatímco v jihokorejském Pchjongčchangu  vrcholí zimní olympijské hry hokejovým turnajem a Češi opět oprašují…

10 nejlepších filmů o olympiádě: Vraždící krasobruslařka i Brit, kterého málem zabily skoky na lyžích

10 nejlepších filmů o olympiádě: Vraždící…

Olympijské hry se neodehrávají jen na sportovištích, ale i na stříbrném plátně! Jak před pár dny dokázala Ester…