Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 neznámých faktů o terénní legendě Land Rover Defender

David Bureš
Diskuze (16)

Víte, za kolik se prodával originální Land Rover? A jaké díly vůz používá za celou dobu své historie? Nevíte? Odpovíme!

Automobilka Land Rover v pátek 29. ledna 2016 definitivně ukončila výrobu modelu Defender. Kariéra slavného offroadu se uzavřela po 68 letech. Defender díky tomu patří mezi nejdéle vyráběné vozy v historii automobilismu.

Mnozí fanoušci naříkají, že Defender končí, a tak se oslavy u příležitosti ukončení výroby nesly hlavně v duchu příjemného vzpomínání. Automobilka do továrny v Solihullu, kde se Defík vyráběl, pozvala na 700 osob, mezi nimiž nechyběli ani bývalí zaměstnanci pracující na tomto autě. Na akci se samozřejmě vedle vůbec posledního vyrobeného exempláře Defenderu objevil i vůbec první předprodukční kousek.

Defender je pro Land Rover důležitý model – ostatně offroad stál u jeho vzniku, a tak se jej automobilka nechce vzdát. Nejenže se pracuje na nástupci, Land Rover navíc prezentuje nový speciální renovační program. Tým dvanácti expertů bude sídlit v dnešní montážní lince, kterou přetvoří v místo pro opravu, renovaci a prodej starých Defenderů.

Za dobu svého života se Defender stal oblíbeným offroadem mnoha automobilových fanoušků. Znáte však všechna jeho tajemství? Jestli ne, některá z nich odhalíme.

Vzorem pro Defender byl Jeep Willys

Autorem automobilu dnes označovaného Land Rover Defender byl inženýr automobilky Rover Maurice Wilks. Ten se po konci druhé světové války rozhodl postavit farmářské vozidlo s pohonem všech kol, co si dokáže poradit téměř s každým terénem, je schopné zorat pole a také odvézt svého majitele do města. Vzorem byl Jeep Willys, jehož díly posloužily i při stavbě prvního prototypu, nazvaného kvůli umístění volantu Land Rover Centre Steer.

Defender není jeho původní jméno

Název Defender se pro terénní Land Rover používá až od roku 1990. V době zahájení produkce se tento offroad jmenoval jednoduše – Land Rover. Po příchodu modernizace v roce 1958 pak došlo k odlišení obou aut pomocí přídomků Series I a Series II, v roce 1971 následovala Series III. S příchodem dalšího faceliftu v roce 1983 došlo k přejmenování na Land Rover 90, 110 a 127 podle délky. V devadesátých letech se pak název změnil opět – na dnešní Defender. Automobilka o tomto kroku rozhodla kvůli zpřehlednění nabídky, její portfolio se tehdy postupně rozšířilo o modely Range Rover a Discovery.

Na výrobu Defenderu je potřeba 7.000 dílů

Každý z vyrobených Defenderů se skládá ze zhruba 7.000 dílů, přičemž jejich složení do podoby terénního vozu trvalo 56 člověkohodin – velká část produkce probíhala ručně. Produkce Defenderu tak byla delší než u ostatních aktuálních modelů Land Roveru, třeba Discovery Sport je hotov za 48 člověkohodin. Nové Defendery nicméně mohly z montážní linky vyjíždět každé čtyři minuty.

Všechny vyrobené vozy s otevřenou karoserií mají dva shodné díly

Mezi lety 1948 a 2016 automobilka vyrobila v továrně Solihull přesně 2.016.933 exemplářů terénního vozu, který dnes nese jméno Defender. Za takřka sedm desítek let produkce se toho na tomto autě mnoho změnilo, ať už jméno, nabízené motory nebo tvary. V případě vozů s otevřenou karoserií ale celých 68 let zůstávaly zachovány dva komponenty – zarážky plátěné střechy a pomocná příčka v podvozku.

Originální vůz stál v době zahájení výroby 450 liber

Když se Series I začal v roce 1948 prodávat, jeho cena činila 450 liber, což by při dnešním kurzu činilo asi 15.800 korun. Automobil byl nabízen s jediným agregátem – benzinovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru, který dosahoval výkonu 37 kW. Jednotka byla spárována se čtyřstupňovou převodovkou s redukcí. Třeba vznětový agregát nabídku obohatil až v průběhu padesátých let. Dnes české ceny Defenderu startují na 829.092 Kč, v nabídce je opět jediný motor – tentokrát turbodiesel 2.2 TD4 s 90 kW a 360 N.m kombinovaný se šestistupňovým manuálem s redukcí.

Defender funguje i za extrémního mrazu

Defender si dokáže poradit i s opravdu těžkými terénními nástrahami, vedle toho se však nezalekne ani extrémních klimatických podmínek. V roce 2014 Defender dojel během speciální expedice do ruského města Ojmjakon, které je považováno za nejchladnější místo na severní polokouli Země. Defender v tomto městě dokázal s několika drobnými úpravami fungovat i při teplotě -58°C.

Defender byl základem pro množství speciálů

Defender byl originálně nabízen jako otevřený model, později však následovaly další verze jako sedmimístný Station Wagon nebo pick-up. Díky své jednoduché technice bylo od Defenderu navíc odvozeno množství speciálních automobilů. Na základě Defenderu v minulosti vznikly hasičské stříkačky, speciální zemědělské stroje (třeba na sbírání třešní), šestikolový model nebo obojživelné auto. Sám Land Rover pak testoval i Defender s elektrickým pohonem. Job Design zase na oslavu 65. narozenin modelu postavil psychedelický alegorický vůz, který by se neztratil ani na karnevalu v Riu.

Defender měl slavné majitele

Series I nebo později Defender si majitelé oblíbili především kvůli jeho skvělým schopnostem v terénu. Auto si zamilovaly i mnohé celebrity – tento offroad parkoval v garážích někdejšího britského premiéra Sira Winstona Churchilla nebo herce Steva McQueena. Za volantem Defenderu byla vyfocena i britská královna Alžběta II.

Defender je filmovou hvězdou

Propagaci Defenderu pomohlo také hojné účinkování na filmovém plátně. Důležitou roli měl vůz (tehdy ještě Series II) ve snímku Volání divočiny o lvici Elsa. V loňském roce pak výrazně upravený Defender zazářil v bondovce Spectre.

Defender má mnoho přezdívek

Díky své oblibě si Defender během svého života zasloužil množství přezdívek. Prvnímu předprodukčnímu vozu se kvůli registrační značce říkalo Huey, dnes se autu v Anglii říká Landy nebo Landie, v Česku je oblíbené familiérní jméno „Defík.“ Také jednotlivé díly auta mají své přezdívky. Pantům dveří se kvůli jejich tvarům říká prasečí uši, palubní desce zase jehněčí kotlety.

David Bureš
Diskuze (16)
14. 2. 2016 00:14
Re: 11. v Defendru se nedá jezdit
A mam v plane nachipovat, odblokovat, a pustiť ho do 200 k/km.
14. 2. 2016 00:11
Re: 11. v Defendru se nedá jezdit
Stačí ho komplet rozebrat,zvukovo vytlmiť, zlozit, a 700 km z jednou pauzu na wc není problém.Len tých debilov čo dajú 50t eur na to aby to rozibrali je asi malo.
Avatar - Barrichello
2. 2. 2016 00:05
Re: 11. v Defendru se nedá jezdit
Tak, Defender je legenda, poctivej offorad, ne žádný naleštěný suv co zapadne na louce.
1. 2. 2016 23:51
Re: 11. v Defendru se nedá jezdit
Přesně tak. Coby ostatní pseudoteréňáky za image Defíka dali! :-) :yes:
1. 2. 2016 23:49
Re: 11. v Defendru se nedá jezdit
Nevím jak ty, ale já jsem měl tu čest s Defíkem několikrát jezdit v tom nejtěžším terénu, ale hlavu jsem si v něm nikdy neobouchal! :-)