TEST Nissan Micra 1.2 - Micrakosmos
Velikost Micry zůstává věrna významu pojmenování tohoto modelu. Bude k pokračování úspěchu stačit originální design a perfektní jízdní vlastnosti?
Malý Nissan se ani přesto, že má uhrančivě tvarovanou karosérii, nerozšířil na českém trhu tak jak si výrobce představoval. Aktuální nabídka modelové řady začíná až objemnějším čtyřválcem, který se prodává za výhodnější cenu, než menší litrový motor v době prvního uvedení na trh, před dvěma roky. To by snad již mohlo zákazníky přesvědčit. Co tedy vlastně Micra nabízí?
Design: kulatě okolo kolem
Interiér: jako v bublině
Kola úplně v rozích, maximální objem interiéru a přesto je to hatchback. Co je to? Micra přece! Vyšší stavba karosérie je výhodná pro posádku, která se snáze usadí ve voze dlouhém jen 3719 mm, ale vysokém 1540 mm. Vpřed vysunuté čelní sklo, které je také nadprůměrně klenuté, vytváří ve voze pocit vzdušného interiéru, ačkoli rozvor náprav 2432 mm je spíše na spodním okraji třídy malých vozů.
Řidič má z vozu ukázkový výhled všemi směry, optimální poloha za volantem je díky výše položenému sedáku relativně snadno dosažitelná. Vzadu usazení cestující mají, vtaženo k velikosti vozu, překvapivě mnoho volnosti, horší je to však se zavazadly, na které zbylo jen 251 litrů objemu. Variabilita základního provedení Visia je omezená, protože zadní lavice není dělená ani posuvná v podélném směru, což je jedno z unikátních řešení, které jinak Micra oproti konkurentům nabízí. U nás je k dispozici až od verze Visia+ výše.
Motor: tichošlápek
Automobil jsme přebírali se stavem počítadla kilometrů, na kterém svítila číslice 7 km, takže k hodnocení tohoto motoru z uživatelského hlediska nebyly právě optimální podmínky. Venku navíc vládly třeskuté mrazy, tedy další okolnost, která mohla celkový výkon nezaběhnutého motoru v testu negativně ovlivnit.
Z pohledu člověka za volantem se motor choval extrémně tiše, do karoserie nejsou přenášeny jakékoliv vibrace. Necelou tunu vážící Micra je pro více než stovku newtonmetrů snadná práce, takže pokud řidič aspoň občas použije výborně ručně ovladatelnou mechanickou převodovku, je jízda ve městě i mimo něj příjemně živá a chcete-li, můžete si i se základním modelem užít spoustu zábavy. Spotřeba paliva se má podle výrobce ustálit na 5,9 l / 100 v kombinovaném cyklu, my jsme v náročném městském provozu jezdili za 7,5 l/ 100 a vyzkoušená trasa svižným tempem mimo město znamenala odběr 6,3 l/100. Asi šestilitrové průměrné hodnotě bychom tedy mohli, při uvážení podmínek testu (počasí, nezajetý motor), věřit.
Podvozek: dělejte co chcete, já to zvládnu
Cena: nelehká pozice
Příchod nové generace malých vozů jako je Grande Punto, Yaris nebo Clio dělá zřejmě nejen Nissanu vrásky. Rodinné použití Micry je výhodné snad jedině v kombinaci s posuvnou druhou řadou sedadel, která umožní zvětšení zavazadelníku na 371 litrů. Jenže ta je ve výbavě až od stupně Visia+, prodávaného za více než 300 tisíc korun u pětidveřové karoserie.
Zbraní Micry je design, takže prodejci by měli cílit na skupinu řidiček, které dbají na krásu a image. Místo drahých Mini a příliš malých Smartů by je mohla zaujmout právě Micra. Po všech stránkách vyvážený model potřebuje snad jen trochu zvýšit renomé. Jestli tou správnou cestou budou otevřené modely Micra C+C nebo sportovnější SR160 ukáže letošní rok.
Související články:
První cena vozu | 264.900,-Kč (1.2 (48 kW), Visia 3D) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 264.900,-Kč (1.2 (48 kW), Visia 3D) |
Základní cena testovaného vozu | 279.900,-Kč (1.2 (48 kW), Visia 5D) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 329.900,-Kč (1.2 (48 kW), Visia 5D) |
Plusy:
- výborné jízdní vlastnosti
- tichý a dostatečně výkonný motor
- nezaměnitelný design
Minusy
- omezená variabilita interiéru v základním provedení
- levně působící materiály v interiéru
- malá ovládací tlačítka na rádiu
- nová konkurence za obdobnou cenu nabízí větší auta