Nissan Micra: První jízdní dojmy

Nissan Micra: První jízdní dojmy

 
 

Excentrickému Juku hodlá od listopadu sekundovat nová Micra. První kilometry jsme absolvovali v Kodani.

O vozech značky Nissan píšeme na Auto.cz poslední dobou celkem často a budeme psát zřejmě ještě časteji. Rokem 2010 startuje období plné nových modelů, které náhled na značku jako takovou zřejmě pozmění. Prvním v řadě novinek pro široké masy lidu byl Juke, druhým je ještě lidovější Micra.

Micra (příliš) nevyrostla!

Design tohoto mini-Nissanu nenechává nikoho na pochybách – toto auto je určeno ženám a to především do města. Dvě poslední generace se striktně držely miniaturizace vnějších rozměrů, což platí i té nejnovější. Délka 3780 mm a šířka 1665 mm vyrostly jen nepatrně (+61 mm, resp. +5 mm), takže nejmenší Nissan zůstává věrný svému jménu. Hlavním konkurentem bude zřejmě Toyota Yaris, která se drží podobných strategických pravidel, ale růstové trendy o kategorii menších miniaut znamenají, že Micře se dnes už směle můžou stavět Sparky, nebo i-desítky.

Na první pohled nepřináší design mnoho nového. Některá řešení dokonce připomínají podstatně starší předchůdce (průhyb střechy nad zadními sedadly) nebo vypadají méně progresivně než předchozí generace (nová příď s konvenční maskou). Ve skutečnosti je Micra úplně nové auto, postavené na nové platformě. O té ale až za chvíli.

Nový model už nebude pro Evropu vyrábět britský závod v Sunderlandu (jako v případě předchozí Micry) a nebude vznikat dokonce ani v domácím Japonsku! Důvěru dostala indická lokalita Chennai, ale taky závody v Číně, Thajsku a Mexiku.

Nová Micra bude existovat pouze v pětidveřovém provedení.

Nová platforma V

Micra čtvrté generace je prvním modelem, který stojí na nové platformě V (čti vé). V v tomto případě znamená Versatility (přízbůsobivost). V nejbližších letech na stejném základě vyrostou přinejmenším další dva modely Nissanu (jedním z nich by měl být nástupce Note a druhým malý sedan), které mají v globálním měřítku nakonec vznikat v počtu 1 milion jednotek ročně.

Malá auta musejí být všude na světě především levná, a tak po technické stránce není na podvozku nic moc překvapivého. Pracovalo se zejména na optimalizaci tuhosti, pevnosti a hmotnosti společného základu.

Ačkoliv rozvor náprav je o 20 mm větší než u předchozí generace (dnes měří 2450 mm) a Micra dostala do vínku bohatou bezpečnostní a komfortní výbavu, podařilo se snížit pohotovostní hmotnost základní verze o 35 kg na současných 915 kg. Přispělo k tomu mj. odstranění středového tlumiče výfuku (-3,2 kg), zmenšení palivové nádrže na 41 l (-2,2 kg) a odlehčení podvozkových komponent (-9 kg).

Standardem všech Nissanů Micra bude nově elektrický posilovač řízení, stabilizační systém, brzdový asistent, čelní, boční a hlavové airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo elektrické ovládání předních oken.

Kompaktní, ale uvnitř dostatečně velký

Interiéry malých hatchbacků určených pro přerostlé Evropany bývají pro ergonomy a designéry výzvou. Po funkční stránce lze vnitřku nové Micry vytknout jen máloco, takže pojďme na to. Volant je sice seřiditelný, ale pouze výškově, což spolu s výškovým seřizováním pouze sedáku může znamenat potíže při hledání vhodné polohy za volantem. Pravděpodobnost, že nastane tato situace, snižuje celkem židlovitá poloha za volantem, která umožňuje velmi dobrý výhled všemi směry.

Samotná sedadla mají rozumné rozměry a už v základní výbavě slušné tvarování. Spolujezdcův sedák má výklopnou středovou část, pod kterou lze ukrýt například doklady nebo pouzdro s návodem k obsluze.

Nastupování je překvapivě snadné jak na přední, tak i na zadní sedadla. Vzadu snad může trochu překážet vyšší práh při vystupování, kontakt hlavy s horní hranou nástupního otvoru je málo pravděpodobný. Vůbec prostor na zadních sedadlech je příjemným překvapením, protože průhyb střechy, viditelný na boční siluetě, neomezuje prostor nad sedákem. Dospělá osoba s výškou 175 cm nemá s místem na zadních místech („za sebou“) problém.

V kategorii mini setrvává hlavně vnitřní šířka, na pětimístné obsazení proto raději ani nemyslete. I blízkost dvou dospělých pasažérů vpředu je jaksi nestandardní. Spolujedec nebude spokojen s přítomností výčnělku na středové konzole s USB-vstupem, který bývá v kontaktu s jeho levou nohou.

S místem v Micře tedy v zásadě problém není. Ale stačí to? Stále vyšší kvalitativní standardy se začínají prosazovat i v nejmenších autech, a tak zájemci o nejmenší Nissan budou muset trochu slevit z materiálů, které se objevují na přístrojové desce a výplních dveří. Výhradně tvrdé plasty s nepříliš sofistikovaným povrchem lze alespoň ve vyšších stupních výbav dostat v jiné než černé barvě. Pokud k vnímání kvality interiéru používáte spíše sluch, než hmat, pak je v Micře všechno v pořádku. Interiér je vyroben kvalitně, za jízdy nic nevrže.

Základní objem zavazadelníku (265 l) sice nevybočuje z mezí této kategorie (pozor, Micra měří jen 3,78 m!), což ale neplatí o jeho variabilitě. Sklápět je možné jak zadní opěradlo, tak i následně za ním sedák. K dispozici je tedy rovná ložná plocha a úctyhodný objem nad ní (výrobce udává jen hodnotu po hranu oken - 511 l).

Tříválce bez alternativ

Nissan se rozhodl nevyužít relativně nový čtyřválec 1,2 l, který má v portfoliu příbuzný Renault a místo toho vyvinul nový tříválec se stejným objemem. Uvedení modelu na trh proběhne letos v listopadu s jedním výkonovým stupněm a se dvěma převodovkami (manuální pětistupňovou a CVT). V příštím roce rozšíří portfolio mechanicky přeplňovaná verze 1,2 (72 kW), která bude mít navíc přímé vstřikování benzinu do válců.

Jak tedy jezdí nový tříválec? Nejprve usedáme do verze s automatem CVT. Po startu je slyšet povědomý tříválcový zvuk, který provází posádku i za jízdy. Motor se rád nechává vytáčet a, když se oprostíte od zvukového projevu, je s ním Micra i překvapivě hbitá! 59 kW je sice dostupných až v 6000 min-1 a momentové maximum 110 Nm ve 4000 min-1, už od 3000 min-1 je dynamika na základní model s automatem v nabídce obstojná.

Zásadní problém pro jízdní pohodlí generuje automatická převodovka. Její software je naprogramován tak, aby šetřila palivo kdykoliv je to možné, takže otáčky motoru padají dolů k volnoběhu prakticky neustále. Za jízdy - v běžných rychlostech ve městě i mimo něj – provází posádku nepříjemné vibrace především v podlaze.

Lepší stránkou nového motoru s automatem bude zřejmě spotřeba. Při našich jízdách po dánské metropoli a jejím okolí jsme se dostali k šesti litrům, klidnější tempo a méně semaforů může snadno znamenat odběr 5 l/100 km. Velmi dobrou spotřebu lze čekat při rozumných cestovních rychlostech i na dálnici.

Automat (CVT) zvládá ukázkově plynulé rozjezdy, snaha o maximální akceleraci se projevuje charakteristickým vytočením motoru a pozvolným, ale plynulým zrychlováním. Řidičům, kteří rádi řadí, to vonět nebude, ale řidičkám, které rády nechávají řadit, bude jednoduchost ovládání Micry zřejmě vyhovovat.

Podvozek nejmenšího Nissanu je spíše měkčí, s Mazdou 2 tedy rozhodně nesoupeří. Odpružení má teď blíž k Yarisu, je příjemně komfortní a dokonce i na 16palcových kolech dobře tlumí nerovnosti.

Krátká projížďka s verzí vybavenou manuální převodovkou potvrdila, že vibracím, které zažijete s CVT, se můžete snadno vyhnout. Tak nízké otáčky totiž řidič použije z vlastní vůle jen výjimečně. Řazení pěti rychlostních stupňů má jen průměrně přesnou kulisu, řadička navíc místy zadrhává, podobně jako v některých starších Nissanech. Malé Renaulty dnes řadí lépe.

Ve městě se hodí už zmiňovaný dobrý výhled, stejně tak jako miniaturní průměr otáčení (9 m). Alespoň elementární pomoc s hledáním parkovacího místa má nabídnout jednoduchý parkovací asistent, který při průjezdu kolem řady zaparkovaných aut sdělí, zda je mezera pro zaparkování dostatečně velká.

Listopadový start

Na český trh se nová Micra podívá už na začátku listopadu. Výbava má být mimořádně bohatá, v základu schází pouze klimatizace, kterou ale budou mít standardně dva vyšší stupně výbavy. Ceny bychom měli znát v nejbližších dnech.

Nissan Micra - Základní technická data
Motor1,2 (59 kW)1,2 (59 kW) CVT
PřevodovkaM5CVT
Zdvihový objem [cm3]11981198
Válce/ventily3/43/4
Největší výkon [kW/min-1]59/600059/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]110/4000110/4000
Max. rychlost [l/100 km]170161
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,714,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]55,4
Pohotovostní hmotnost [kg]915940
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Spy video: Premiéra nového Nissanu Micra se blíží Spy video: Premiéra nového Nissanu Micra se blíží

Prototypy páté generace Nissanu Micra už zamířily na…

Nissan Micra N-TEC vsadí na atraktivní výbavu Nissan Micra N-TEC vsadí na atraktivní výbavu

Nissan rozšiřuje nabídku verzí modelu Micra o provedení…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je častější, než si myslíte

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je…

Ačkoli někdo může mít tzv. exorcismus, tedy vymítání ďábla, za praktiky minulosti, není tomu tak. Dodnes jsou…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci. Pochválil rozjetou Plzeň

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci.…

Trenér Jaroslav Šilhavý připustil, že po nedělní domácí porážce 1:2 s Libercem, která byla po 36 zápasech jeho…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…