TEST Nissan Note 1,5 dCi - Ve stínu Roomsteru
Z toho co slýchávám kolem sebe, by člověk mohl snadno nabýt dojmu, že Nissan kromě nového GT-R, 350Z a Patrolu nevyrábí nic, co stojí za úvahu a pokud něco opravdu neumí, tak jsou to masovky neboli běžná auta á la Škoda Fabia. Když se zkusíte proti takovému názoru ohradit a zeptáte se, zda si dotyčný skutečně nevzpomene alespoň na jedno další auto se znakem Nissanu na čele, po dlouhém uvažování ze sebe možná vypálí Murano.
Nevím, zda je to tím, že Nissan investuje ve srovnání s konkurenty málo do marketingu, nebo Češi zatím jednoduše nedokázali přijít Nissanu na chuť, každopádně lehce ironizující postoje poukazující na úzké produktové portfolio jsou naštěstí pro Nissan a naneštěstí pro lidi úplně zcestné. Když se dnes podíváte na modelovou skladbu japonského výrobce najdete v ní sice i hodně průměrnou Tiidu, ale zároveň vynikající Micru, příjemný Note nebo sympatický Qashqai.
Připočtěte si k tomu opěvovaný Nissan 350Z, zatím trochu tajemné GT-R, terénní klasiku Patrol, univerzální avantgardu Murano, pracovité Navaro, osvědčený i když lehce zašlý X-Trail a k tomu ještě Pathfinder, dostanete hodně slušný výběr. V tom výběru přitom není nouze o žádnou třídu, žádnou kategorii včetně zmiňovaných masovek. Když se vám totiž bude zdát Micra příliš malá a Qashqai příliš velký, můžete zvolit kompromis v podobě Nissanu Note.
Nerovný boj
Nissan Note zasáhl do dění v nejednoznačně specifikovaném segmentu malých MPV v roce 2006 a zpočátku působil velmi ambiciózně. Po dvou letech prodejů asi nelze hovořit ani o hvězdném úspěchu ani prodejním propadáku, Note má své zákazníky, ale určitě jich není tolik, aby se v showroomech Nissanu tvořily fronty a čekací lhůty dosahovaly několika měsíců. V Česku navíc Note čekal velmi nepříjemný souboj s domácí Škodou Roomster, ze kterého celkem podle očekávání vzešel vítězně mladoboleslavský zástupce.
Například letos v období od ledna do srpna vykázal Note v nižší střední třídě necelých 300 prodaných kusů (zdroj: www.autosap.cz), zatímco Roomster narozdíl od Nissanu zařazený do segmentu velkoprostorových vozů oslovil 4637 klientů. Desetinásobný rozdíl v prodejních číslech jasně hovoří o tom, co se Čechům líbí a čemu dávají přednost, zároveň ovšem neříká nic o tom, jaké je Note vlastně auto. Po týdnu testování přitom mohu s klidným svědomím říct, že dobré.
V zásadě všechny argumenty, proč si Note zaslouží lepší prodejní výsledky a co z něj dělá tak praktické a příjemné auto, padly v našem prvním podrobném testu publikovaném v květnu roku 2006. Už tehdy jsme chválili vyvážený design, velký vnitřní prostor, velké úhly otevírání dveří, dostatečné vstupní otvory, slušnou ergonomii a přijatelnou kvalitu zpracování. Už tehdy jsme vyzvedli dobrou variabilitu a dostatečně objemný zavazadlový prostor.
Přehlížený nadprůměr
Všechno, co bylo pochváleno v našem prvním testu, platí i pro tento test. Nic se nezměnilo na tom, že v daných cenových a rozměrových podmínkách se podařilo uvnitř Nissanu Note vykouzlit velice slušný vnitřní prostor u ramen, nad hlavou i kolen. Se zadními sedačkami se manipuluje snadno, sedačky posunout, sklopit a vytvořit třeba téměř rovnou ložnou plochu pouze na konci s mírným stoupáním zabere sotva pár sekund.
Opravdu vše jde snadno a lehce počínaje sedačkami, přes ovladače na středové konzole, řadicí páku a konče páčkami pod volantem. Tady to s lehkostí Japonci i trochu přehnali, páčkám totiž schází jednoznačná aretace v startovací poloze. Dobrý dojem z interiéru nezkazí, což rozhodně není u Nissanu pravidlem, kvalita plastů a úroveň zpracování, ani kvalita potahových látek či tvarování sedaček. Sedačky jsou pohodlné, nijak zvlášť nedrží tělo v zatáčkách, ale to se dá v této třídě odpustit.
Nissan Note určitě netrpí nedostatkem odkládacích ploch, jen okolo řidiče a spolujezdce jich najdete několik, některé z nich jsou nicméně obtížně využitelné. Například takové kapsy na dveřích jsou spíše skulinou než praktickou přihrádkou na drobnosti. Mobilní telefon jsem z kapsy vylovil ještě snadno, ale s kovovou dvacetikorunou jsem chvíli zápasil.
Diesel podle mého gusta
Přiznávám se bez mučení – nejsem velký fanda naftových motorů v malých autech. Turbodiesel v nižší střední třídě zkousnu, vyšší třídy si bez naftových čtyř, šesti či osmiválců nedokážu představit, ale naroubovat do motorového prostoru malého auta hlučný a těžký naftový motor jsem dlouho chápal jako týrání (Nehledě na skutečnost, že malá auta jezdí většinou ve městech a naftový motor se častokrát ani pořádně neprohřeje, zatímco benzinový motor to většinou stihne).
Koncernový čtyřválec z Nissanu Note se zdvihovým objemem 1461 cm3, maximálním výkonem 63 kW/3750 ot./min. a točivým momentem 200 Nm/1900 ot./min. však spadá přesně do kategorie malo-objemových turbodieselů, které mě donutily definitivně změnit názor. Tak za prvé motor při startování a ve vysokých otáčkách nevyvádí jako smyslů zbavený a neničí posádku nadměrným hlukem. Za druhé v kritických otáčkách okolo maxima točivého momentu neduní.
No a za třetí se vyznačuje poměrně lineárním nárůstem síly. Na zátah nemusíte zbytečně dlouho čekat, příval síly navíc trvá poměrně dlouho a k tomu všemu nemá jednotka velké nároky na palivo. Motor umožňuje dynamickou jízdu pouze s řidičem za volantem ale i v plném obsazení, za což si však neřekne většinou více než šest litrů nafty na 100 km jízdy. Ve městě se spotřeba v nejhorším případě dotkne sedmi litrů, dlouhodobě můžete klidně kalkulovat se 6,0 litry nafty.
Jízda s Nissanem Note se nese v duchu komfortu a pohody. Podvozek nemá strach z českých silnic a účinně tlumí většinu nerovností. Obávat se nemusíte rázů a dokonce ani náklonů v zatáčkách. Nissan Note ladně vykrouží oblouk zatáčky v nízké i vysoké cestovní rychlosti, neznervózní ani na dálnici a dobře zvládá rovněž situace, kdy musíte zatáčet a do toho intenzivně brzdit. Ke kladům si dále připočtěte dostatečně dimenzované brzdy a přesné řízení. Jediná výtka týkající se jízdních dovedností směřuje na adresu lehce gumového a ne zcela exaktního řazení, nevoněla mi ani gumová charakteristika posilovače řízení.
Roomster (ne)ohrožen
Kdybych psal tento test před dvěma lety, poslal bych do Mladé Boleslavi důrazné varování před nadcházejícím soubojem s velmi kvalitním soupeřem. Dnes si troufám tvrdit, že Nissan Note může s Škodou Roomster bez problémů soupeřit v prostornosti, pohodlí, kvalitě jízdy a snad i variabilitě, ale alespoň v Česku mu stojí v cestě jedna obrovská překážka – jméno Škoda.
První cena vozu | 311.900,-Kč (Note, 1,4 65 kW, Visia) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 384.900,-Kč (Note, 1,5 63 kW, Visia) |
Základní cena testovaného vozu | 401.900,-Kč (Note, 1,5 63 kW, Acenta) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 412.900,-Kč (Note, 1,5 63 kW, Acenta) |
Plusy
- vyvážený design
- prostorný a variabilní interiér
- komfortní podvozek
- kultivovaný a pružný vznětový motor
- dobrý poměr výbavy a ceny
Minusy
- nepřesné řazení
- charakteristika posilovače řízení