TEST Nissan Qashqai 2,0i - Pro klidné povahy
Otázka tedy zní: Má pro zákazníky význam navyšovat cenu a platit za to vyšší spotřebou?
Jel jsem po rychlostní komunikaci na Příbram a pokoušel se najít důvody, proč by měl někdo utrácet za pohon všech kol pětašedesát tisíc, když i Nissan zařadil na svých internetových stránkách Qashqai mezi osobní vozy. Na polní cestě i přehnaně velkém retardéru mu klidně stačí dostačená světlá výška 20 centimetrů a trochu přemýšlení o tom, co (ne)zvládnou silniční pneumatiky, když před sebou uvidíte rozježděné koleje bláta. Jenže pak se z mraků plujících v malé výšce nad krajinou spustil pořádný jarní liják a já automaticky, jen podvědomě, sáhl rukou vpravo od ruční brzdy a otočil ovladačem o dva stupně doprava. Kdybych seděl v modelu bez přídavné spojky u zadní nápravy, nestalo by se zhola nic, maximálně bych povolil pravou nohu nad plynovým pedálem a jelo by se dál. Jenže třípolohový volič v autě byl a já ho bral jako bezpečnostní pojistku a možnost v klidu zvýšit rychlost.
Ke druhé příležitosti využít přídavný systém vozu jsem se dostal asi za půl hodiny, poblíž vesničky Milín, kde bylo postavené provizorní parkoviště na čerstvě zmoklé louce. Nečekejte rallye ani dramatické situace, ale podle aut přede mnou to pěkně klouzalo, takže se opět rozděloval moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 53:47. Skeptik by se se zvednutým koutkem zeptal, jestli bych to prošel i s ovladačem v poloze 2WD a já bych samozřejmě musel říct, že určitě. Odpověď ale mám: Qashqai s pohonem všech kol k životu nepotřebujete, ale pro vás, co máte rádi jistotu a dobrý pocit z bezpečnějšího podvozku, nebude zmiňovaný příplatek marnivým vyhazováním peněz.
Podle prvních zkušeností víme, že Nissan dokázal tlumiče a dlouhé pružiny nastavit tak, aby se do kabiny pronášelo co nejméně hluku a díky tuhým stabilizátorům se náklony eliminují na úroveň, které popírají nadprůměrnou výšku těžiště. V našem voze se však do dokonalé rovnice vloudila nežádoucí proměnná. S dvoulitrovým motorem a výbavou Acenta Pack automaticky dostanete větší 17palcová kola a pneumatiky 215/60 R17, jež kazí předchozí velmi dobrý dojem, který jsme měli po jízdě ve verzi s menším motorem a 16palcovými koly. Kvalita jízdy je stále působivá, ale krátké ostré nerovnosti vyhladit nedokáže.
suv nissan crossover testy Při debatě o motorech Nissanu si buďte jisti, že k tomuto dvoulitru nebudete mít skoro co říct. Je tak tichý a kultivovaný, že se vám vlastně ani nemůže zapsat do paměti. Není líný, ale nemá ani hlad po otáčkách a svým charakterem vás donutí k poklidnějšímu stylu jízdy. Má 103 kW (140 k) a vysoko posazené maximum točivého momentu (193 Nm přichází ke slovu až při 4800 ot./min), takže v praxi budete vždycky hádat, že je o něco slabší. Může za to dost vysoká pohotovostní hmotnost 1509 kg, kterou částečně maskuje šestistupňová převodovka, ale v každém delším stoupání se nevyhnete dojmu, že musíte agregát pořádně chytnout pod krkem, aby se vzbudil. I proto je překvapující spotřeba. Když jsme Qashqai zaparkovali u Nissanu a podívali se na palubní počítač, vypadlo na nás číslo 8,3 l/100 km, což je ještě o decilitr méně než udává výrobce.
Ve výbavě Acenta Pack dostanete dobře vybavený vůz včetně prosklené střechy s UV filtrem a elektricky zatahovatelnou roletou, xenonová světla nebo automatickou dvouzónovou klimatizaci. Připlácí se jen za luxus v podobě koženého čalounění (35 000 Kč) či navigace (65 000 Kč), i bez nich však bude Qashqai dražší než konvenční rodinná konkurence. Proti automobilům jako Honda Civic, Ford Focus nebo Opel Astra máte v záloze pohon všech kol, vyšší světlou výšku a vytříbenou jízdu, naopak musíte se vzdát emotivních zážitků z řízení.
Závěr
Pohon všech kol není investicí do skutečných potřeb, ale dobrého pocitu a ten bude pro jistou skupinu zákazníků důležitý. Benzinový dvoulitr má při srovnání s dieselem význam, pokud místo spotřeby oceňujete kultivovanost. Uvidíme však, jak jeho pozici ovlivní větší naftový motor 2.0 dCi.
První cena vozu | 531.900,-Kč (Visia, 1.6 16V 58 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 616.900,-Kč (Acenta, 2.0 l 103 kW, 4x2 ) |
Základní cena testovaného vozu | 741.900,-Kč (Acenta Pack, 2.0 l 103 kW, 4x4) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 853.900,-Kč (Acenta Pack, 2.0 l 103 kW, 4x4) |
Plusy
- jízdní komfort
- kultivovaný motor
- nízká spotřeba
- bohatá výbava
Minusy
- velký převod řízení
- větší kola zhoršují pohlcování nerovností
- omezený prostor na zadních sedadlech