11.7. 2013 Svět motorů

Nostalgic Edition à la Bugatti 35: Nostalgikům s velkým srdcem

 

Víte, kde hledat s nadsázkou čtvrtou největší automobilku v Česku? V nenápadných dílnách v Otrokovicích u Zlína vzniká hotový poklad – dvacetikusová série osmiválcových replik Bugatti 35.

Nahlížíme do dílen někdejší strojní traktorové stanice a nevěříme svým očím – mezi veterány v různé fázi renovace stojí legendární osmiválcové Bugatti 35 B. Máme husí kůži, vždyť je to legenda motoristického sportu s už asi nepřekonatelným vítězným skóre z více než 1000 podniků, na vrcholu slávy se 14 vítězstvími týdně.

Stojíme tváří v tvář druhému exempláři z rozpracované dvacetikusové série, vznikající v otrokovických dílnách známého sběratele a dealera deseti značek od Mercedesu po Škodovku Ladislava Samohýla. Až na zapalování a budíky jde o repliky, původní záměr odebírat část dílů od Pur Sangu prý ztroskotal na kvalitě. Pořídil se proto originální dvoulitr Bugatti 35 A, z něhož brali míry pro svoji Nostalgic Edition. Překvapením bylo, že ani přes současné znalosti ve zpracování materiálů dnes některé věci nedokážeme. „Originální bugatti je extrémně odlehčené, takže váží odhadem asi o třicet kilogramů méně než naše,“ říká Jiří Valach, vedoucí restaurátorských dílen. Dnes už má první kus za sebou ostré jízdy, druhý vystavený je takřka kompletní a na dalších se pracuje.

Ve hře je hned několik verzí pětatřicítky. Vzor a první kus mají atmosféricky plněný dvoulitr. Ten, na který si můžeme sáhnout, má i zatím nefunkční repliku kompresoru Roots, známou z 35 C a po převrtání na 2,3 litru i 35 B.

Repliky Bugatti řady 35 vznikají jen pro vnitřní potřebu Samohýlovy sbírky, nebyla zpracována oficiální nabídka ani stanovena cena. Chladiči sice dominuje povědomý červený ovál, ovšem místo nápisu Bugatti a monogramu EB obsahuje štítek Nostalgic Edition. Volkswagen sice vlastní práva k logu Bugatti, ovšem průmyslový vzor tohoto i dalších předválečných typů je 50 let od ukončení výroby volně k dispozici pro napodobení. Ettore Bugatti ani jeho potomci pravidelně neobnovovali práva. Korektně přiznaná replika si nehraje na originál, ač je od něj jinak takřka k nerozeznání.

Bohužel ještě nejezdí, přesto jsme byli za návštěvu odměněni něčím, na co se nezapomíná. Na vlastní uši jsme slyšeli originál – čtyřiadvacetiventilový řadový osmiválec SOHC. Každý fanda motorismu by to měl zažít. Pro tři chlapy je to dřina, když se střídají za klikou. Už „pafe“! Nejdřív pár válců, postupně se přidávají další a nakonec slyšíme řev jak od letadla. Při pohledu do těsného kokpitu a na uzoučké pneumatiky smekáme klobouk, paní Junková.

Technické údaje Bugatti Tipo 35
Motor řadový osmiválec, 24 ventilů
Objem 1991 cm3
Výkon 90 k při 5500 ot./min
Rozvod SOHC
Chlazení vodou
Převodovka mechanická čtyřstupňová
Rozvor 2400 mm
Pohotovostní hmotnost 760 kg
Maximální rychlost do 200 km/h

Replika chrání originál

Skutečné bugatky, ale také kompiláty s vysokým podílem nových dílů se dnes prodávají i za desítky milionů korun. Když však jejich šťastní majitelé zatouží po skutečně ostré jízdě s plynem na podlaze, vzhledem k riziku spojenému s rychle ochabujícím účinkem lankových brzd a únavě materiálu letité konstrukce raději sáhnou po co nejdokonalejší replice.

Z toho se stal výnosný byznys, na němž asi nejvýznamněji profituje argentinský Pur Sang Leonidase Anadóna s replikami Bugatti 35, 37, 43 a 51. Jenže jeho výrobky prý nemají zcela vyrovnanou kvalitu a v lecčems se odchylují od původní konstrukce i materiálů. Mnohdy to nahrává praktičnosti – lepší tlakové mazání „kliky“ už nenutí k repasi motoru po dvou třech závodech, kdysi dělané výlučně v Bugattiho molsheimské továrně a cenově odpovídající novému automobilu Aero. Není divu, že manželé Junkovi podle samotné paní Elišky prozávodili dva bankovní domy. Vystřídali osm Bugatti Grand Prix, a když bankéř Vincenc „Čeněk“ Junek v červenci 1929 startoval k osudnému závodu na Nürburgringu, už na něj tíživě doléhal aktuální stav firmy. Čtvrt roku po jeho tragické smrti navíc vypukla světová hospodářská krize a se závoděním by zřejmě byl amen.

Autoři: Zdeněk Vacek a Petr Slováček, Svět motorů

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy, která vede statistiky

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy,…

Vítězný rváč se začíná projevovat. Už 35 zápasů v řadě, do kterých Paul Pogba nastoupil, nezažil porážku.…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…