11.7. 2013 Svět motorů

Nostalgic Edition à la Bugatti 35: Nostalgikům s velkým srdcem

 

Víte, kde hledat s nadsázkou čtvrtou největší automobilku v Česku? V nenápadných dílnách v Otrokovicích u Zlína vzniká hotový poklad – dvacetikusová série osmiválcových replik Bugatti 35.

Nahlížíme do dílen někdejší strojní traktorové stanice a nevěříme svým očím – mezi veterány v různé fázi renovace stojí legendární osmiválcové Bugatti 35 B. Máme husí kůži, vždyť je to legenda motoristického sportu s už asi nepřekonatelným vítězným skóre z více než 1000 podniků, na vrcholu slávy se 14 vítězstvími týdně.

Stojíme tváří v tvář druhému exempláři z rozpracované dvacetikusové série, vznikající v otrokovických dílnách známého sběratele a dealera deseti značek od Mercedesu po Škodovku Ladislava Samohýla. Až na zapalování a budíky jde o repliky, původní záměr odebírat část dílů od Pur Sangu prý ztroskotal na kvalitě. Pořídil se proto originální dvoulitr Bugatti 35 A, z něhož brali míry pro svoji Nostalgic Edition. Překvapením bylo, že ani přes současné znalosti ve zpracování materiálů dnes některé věci nedokážeme. „Originální bugatti je extrémně odlehčené, takže váží odhadem asi o třicet kilogramů méně než naše,“ říká Jiří Valach, vedoucí restaurátorských dílen. Dnes už má první kus za sebou ostré jízdy, druhý vystavený je takřka kompletní a na dalších se pracuje.

Ve hře je hned několik verzí pětatřicítky. Vzor a první kus mají atmosféricky plněný dvoulitr. Ten, na který si můžeme sáhnout, má i zatím nefunkční repliku kompresoru Roots, známou z 35 C a po převrtání na 2,3 litru i 35 B.

Repliky Bugatti řady 35 vznikají jen pro vnitřní potřebu Samohýlovy sbírky, nebyla zpracována oficiální nabídka ani stanovena cena. Chladiči sice dominuje povědomý červený ovál, ovšem místo nápisu Bugatti a monogramu EB obsahuje štítek Nostalgic Edition. Volkswagen sice vlastní práva k logu Bugatti, ovšem průmyslový vzor tohoto i dalších předválečných typů je 50 let od ukončení výroby volně k dispozici pro napodobení. Ettore Bugatti ani jeho potomci pravidelně neobnovovali práva. Korektně přiznaná replika si nehraje na originál, ač je od něj jinak takřka k nerozeznání.

Bohužel ještě nejezdí, přesto jsme byli za návštěvu odměněni něčím, na co se nezapomíná. Na vlastní uši jsme slyšeli originál – čtyřiadvacetiventilový řadový osmiválec SOHC. Každý fanda motorismu by to měl zažít. Pro tři chlapy je to dřina, když se střídají za klikou. Už „pafe“! Nejdřív pár válců, postupně se přidávají další a nakonec slyšíme řev jak od letadla. Při pohledu do těsného kokpitu a na uzoučké pneumatiky smekáme klobouk, paní Junková.

Technické údaje Bugatti Tipo 35
Motor řadový osmiválec, 24 ventilů
Objem 1991 cm3
Výkon 90 k při 5500 ot./min
Rozvod SOHC
Chlazení vodou
Převodovka mechanická čtyřstupňová
Rozvor 2400 mm
Pohotovostní hmotnost 760 kg
Maximální rychlost do 200 km/h

Replika chrání originál

Skutečné bugatky, ale také kompiláty s vysokým podílem nových dílů se dnes prodávají i za desítky milionů korun. Když však jejich šťastní majitelé zatouží po skutečně ostré jízdě s plynem na podlaze, vzhledem k riziku spojenému s rychle ochabujícím účinkem lankových brzd a únavě materiálu letité konstrukce raději sáhnou po co nejdokonalejší replice.

Z toho se stal výnosný byznys, na němž asi nejvýznamněji profituje argentinský Pur Sang Leonidase Anadóna s replikami Bugatti 35, 37, 43 a 51. Jenže jeho výrobky prý nemají zcela vyrovnanou kvalitu a v lecčems se odchylují od původní konstrukce i materiálů. Mnohdy to nahrává praktičnosti – lepší tlakové mazání „kliky“ už nenutí k repasi motoru po dvou třech závodech, kdysi dělané výlučně v Bugattiho molsheimské továrně a cenově odpovídající novému automobilu Aero. Není divu, že manželé Junkovi podle samotné paní Elišky prozávodili dva bankovní domy. Vystřídali osm Bugatti Grand Prix, a když bankéř Vincenc „Čeněk“ Junek v červenci 1929 startoval k osudnému závodu na Nürburgringu, už na něj tíživě doléhal aktuální stav firmy. Čtvrt roku po jeho tragické smrti navíc vypukla světová hospodářská krize a se závoděním by zřejmě byl amen.

Autoři: Zdeněk Vacek a Petr Slováček, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let ležely na záchodě mafiánského sídla

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let…

Dva obrazy Vincenta Van Gogha v celkové hodnotě kolem 100 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč), ukradené před 14…

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro jejich zaměstnance

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro…

Diskont Lidl se dává do obchodu se stravenkami. Ty původně nabídl svým 8000 zaměstnancům, nyní je začne nabízet…

 

iSport.cz

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko jen remizovalo s Kanadou

Německo porazilo Podolskiho gólem Anglii, Skotsko…

Fotbalisté Německa v domácí přípravě porazili 1:0 Anglii. Soupeři českého týmu v kvalifikaci o postup na…

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík a debutant Jankto

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík…

Po bídném prvním poločase přišla konečně gólová smršť. Trenér české reprezentace Karel Jarolím vyměnil o…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…