reklama


11.7. 2013 Svět motorů

Nostalgic Edition à la Bugatti 35: Nostalgikům s velkým srdcem

 

Víte, kde hledat s nadsázkou čtvrtou největší automobilku v Česku? V nenápadných dílnách v Otrokovicích u Zlína vzniká hotový poklad – dvacetikusová série osmiválcových replik Bugatti 35.

Nahlížíme do dílen někdejší strojní traktorové stanice a nevěříme svým očím – mezi veterány v různé fázi renovace stojí legendární osmiválcové Bugatti 35 B. Máme husí kůži, vždyť je to legenda motoristického sportu s už asi nepřekonatelným vítězným skóre z více než 1000 podniků, na vrcholu slávy se 14 vítězstvími týdně.

Stojíme tváří v tvář druhému exempláři z rozpracované dvacetikusové série, vznikající v otrokovických dílnách známého sběratele a dealera deseti značek od Mercedesu po Škodovku Ladislava Samohýla. Až na zapalování a budíky jde o repliky, původní záměr odebírat část dílů od Pur Sangu prý ztroskotal na kvalitě. Pořídil se proto originální dvoulitr Bugatti 35 A, z něhož brali míry pro svoji Nostalgic Edition. Překvapením bylo, že ani přes současné znalosti ve zpracování materiálů dnes některé věci nedokážeme. „Originální bugatti je extrémně odlehčené, takže váží odhadem asi o třicet kilogramů méně než naše,“ říká Jiří Valach, vedoucí restaurátorských dílen. Dnes už má první kus za sebou ostré jízdy, druhý vystavený je takřka kompletní a na dalších se pracuje.

Ve hře je hned několik verzí pětatřicítky. Vzor a první kus mají atmosféricky plněný dvoulitr. Ten, na který si můžeme sáhnout, má i zatím nefunkční repliku kompresoru Roots, známou z 35 C a po převrtání na 2,3 litru i 35 B.

Repliky Bugatti řady 35 vznikají jen pro vnitřní potřebu Samohýlovy sbírky, nebyla zpracována oficiální nabídka ani stanovena cena. Chladiči sice dominuje povědomý červený ovál, ovšem místo nápisu Bugatti a monogramu EB obsahuje štítek Nostalgic Edition. Volkswagen sice vlastní práva k logu Bugatti, ovšem průmyslový vzor tohoto i dalších předválečných typů je 50 let od ukončení výroby volně k dispozici pro napodobení. Ettore Bugatti ani jeho potomci pravidelně neobnovovali práva. Korektně přiznaná replika si nehraje na originál, ač je od něj jinak takřka k nerozeznání.

Bohužel ještě nejezdí, přesto jsme byli za návštěvu odměněni něčím, na co se nezapomíná. Na vlastní uši jsme slyšeli originál – čtyřiadvacetiventilový řadový osmiválec SOHC. Každý fanda motorismu by to měl zažít. Pro tři chlapy je to dřina, když se střídají za klikou. Už „pafe“! Nejdřív pár válců, postupně se přidávají další a nakonec slyšíme řev jak od letadla. Při pohledu do těsného kokpitu a na uzoučké pneumatiky smekáme klobouk, paní Junková.

Technické údaje Bugatti Tipo 35
Motor řadový osmiválec, 24 ventilů
Objem 1991 cm3
Výkon 90 k při 5500 ot./min
Rozvod SOHC
Chlazení vodou
Převodovka mechanická čtyřstupňová
Rozvor 2400 mm
Pohotovostní hmotnost 760 kg
Maximální rychlost do 200 km/h

Replika chrání originál

Skutečné bugatky, ale také kompiláty s vysokým podílem nových dílů se dnes prodávají i za desítky milionů korun. Když však jejich šťastní majitelé zatouží po skutečně ostré jízdě s plynem na podlaze, vzhledem k riziku spojenému s rychle ochabujícím účinkem lankových brzd a únavě materiálu letité konstrukce raději sáhnou po co nejdokonalejší replice.

Z toho se stal výnosný byznys, na němž asi nejvýznamněji profituje argentinský Pur Sang Leonidase Anadóna s replikami Bugatti 35, 37, 43 a 51. Jenže jeho výrobky prý nemají zcela vyrovnanou kvalitu a v lecčems se odchylují od původní konstrukce i materiálů. Mnohdy to nahrává praktičnosti – lepší tlakové mazání „kliky“ už nenutí k repasi motoru po dvou třech závodech, kdysi dělané výlučně v Bugattiho molsheimské továrně a cenově odpovídající novému automobilu Aero. Není divu, že manželé Junkovi podle samotné paní Elišky prozávodili dva bankovní domy. Vystřídali osm Bugatti Grand Prix, a když bankéř Vincenc „Čeněk“ Junek v červenci 1929 startoval k osudnému závodu na Nürburgringu, už na něj tíživě doléhal aktuální stav firmy. Čtvrt roku po jeho tragické smrti navíc vypukla světová hospodářská krize a se závoděním by zřejmě byl amen.

Autoři: Zdeněk Vacek a Petr Slováček, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama