Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová převodovka MAN TipMatic pro záchranářská vozidla

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
MAN pro záchranářská vozidla postavená na podvozcích modelových řad TGL a TGM nabízí automatizovanou převodovkou s novým program řazení.

Hasičská vozidla musí na místo zásahu dorazit rychle a bezpečně. Právě proto byla vyvinuta nová automatizovaná převodovka MAN TipMatic, s níž se může řidič maximálně soustředit na dění na silnici a nemusí se starat o řazení.

Pro potřeby hasičských speciálů dostala převodovka nový software a disponuje specifickým módem určeným pro rychlou jízdu a využívajícím speciální strategii řazení nižších převodových stupňů pro poskytnutí masivního akceleračního potenciálu. Tento režim jízdy se volí jednoduše přepnutím otočného voliče automatizované převodovky do polohy „Ds“.

Přednosti nového softwaru převodovky demonstruje MAN prostřednictvím typické dopravní situace běžné pro záchranářská vozidla. Hasiči přijíždí na křižovatku se semaforem, na němž svítí červené světlo, přesto, že mají právo přednosti v jízdě, řidič musí výrazně zpomalit, přesvědčit se, zda jej ze všech stran zaregistrovali ostatní účastníci provozu a až poté může sešlápnout pedál akcelerátoru na podlahu.

Rychlejší změny převodových stupňů a speciální logika přeřazování podporují lepší akceleraci po předcházející fázi brzdění. Protože pohonný řetězec je v pracovním režimu pro plnění naléhavých úloh více namáhaný (to však u hasičských a záchranářských speciálů není relevantní, vzhledem k limitovanému počtu provozních hodin v nasazení do záchranných akcí), je tato verze automatizované převodovky MAN TipMatic vyhrazena jen pro vozidla určená pro hašení požárů a záchranářské práce.

Cestou zpět od zásahu vozidlo již využívá standardní pracovní mód „D“. Pokud hasiči zasahují v terénu, pro vozidla s pohonem kol všech náprav má systém MAN TipMatic k dispozici režim off-road označený na ovladači symbolem „Dx“. Změny programů řazení „D“, „Ds“ a „Dx“ může řidič volit za jízdy.

Program řazení s optimalizovaným výkonem pro silniční i terénní hasičské speciály postavené na základě vozidel modelové řady MAN TGM je v současnosti k dispozici za příplatek okolo 400 eur (zhruba Kč) pro motory o výkonu 213 kW a 250 kW ve specifikaci Euro V, EEV a China 4. Provedení pro motory Euro VI se připravuje.

Novou verzi převodovky MAN TipMatic je možné osadit do záchranářských vozidel i dodatečně, pokud jsou vybavena motory Euro V, EEV a China 4. Nabídka se týká též modelové řady MAN TGL s motory s výkonem162 kW a 184 kW, resp. též řady TGM ve výkonových modifikacích 184 kW, 213 kW a 250 k.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)