18.1. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nová řada Scania: Více místa i ticha

 

Během několikerého střídání nových vozidel Scania na dálnici, místních silnicích i polygonu nás zaujaly hlavně tři skutečnosti ohledně motorů a kabiny.

Nákladní dopravě vládnou čísla týkající se celkových nákladů, spotřeby paliva, délky servisních intervalů a dalších, ale my se v rámci prvního svezení soustředíme na benefity pro řidiče. V době jejich nedostatku jsou i oni při výběru vozidel bráni vážněji.

Šestnáctka

Mezititulek není úvodem k rozšíření fotbalových týmů o pět členů, ale vyznačuje počet vozidel a souprav, které jsme v blízkosti švédského centra Scanie měli k dispozici. Nejdříve jsme si pro jízdu vybrali klasickou návěsovou soupravu o délce 16,5 metru s kabinou S u tahače. Pohon měl na starosti třináctilitr bez EGR o výkonu 331 kW (450). Ze tří nabízených tras padla naše volba na druhou zahrnující na půl dálnici a tzv. okresky s členitým profi lem. Již při výjezdu z areálu nás zaujala mimořádná přesnost řízení tahače a neobvyklé ticho uvnitř kabiny i při otáčkách motoru 1500 min-1. Pohled pod zvednutou kabinu ukázal, že přibyly protihlukové materiály pečlivě pokryté hliníkovou folií ve spodní oblasti budky.

Opticruise

Všechna vozidla používala automatizovanou převodovkou Opticruise. Na manuální ústrojí se v době kvalitních automatizovaných převodovek příliš nehraje. Co se stalo s Opticruisem, že během jízd tak rychle řadil a shazoval otáčky na 1000 min-1 tak pravidelně, jako když datel klove do stromu?

Zásadní technickou změnu tvoří rozloučení se se synchronizací a zavedení předlohové hřídele. Není to v rámci silniční dopravy novinka, ale jde o velmi osvědčené a mimořádně funkční řešení. Zvýšená rychlost změny převodových stupňů přišla vhod zejména při stoupání z kruhových přejezdů v blízkých městečkách. Opticruise sice dovoloval v nastavení palubního počítače vybrat jeden ze tří způsobů (standard, eco a power), ale nám to připadalo v tamním střídání rovných dálničních úseků a zvlněného profilu místních komunikací zbytečné. Nastavili jsme Ecomode, který tvrdošíjně řadil na vyšší stupeň tak, aby otáčky motoru klesly na 1000 min-1, při kterých je již k dispozici nejvyšší točivý moment. Občas jsme do řazení zasáhli voličem tak, že jsme nechali motor podřadit těsně před stoupáním, aby šestiválec nepřerušil svůj tah během stoupání a neklesla rychlost soupravy.

Delší životní prostor

Upravená přístrojová deska posunutá dolu a blíže k přednímu sklu otevřela možnost prodloužit životní prostor řidiče a případného spolujezdce. Tím se nám dostával zlepšený výhled z vozidla a pocit delšího prostoru za námi. Ten jsme však zjistili až později. Pohled na úzké lůžko s velkým vybráním v oblasti sedadel nás nejdříve překvapil, ale vzápětí jsme záměr výrobce nabídnout obrovský rozsah délkového posunu obou sedadel pochopili. Do kabiny Scanie se nově vejde pohodlně i velmi vzrostlý řidič. Jak je to však se spaním?

Roztahovací matrace

Pro jízdu přepravené spodní lůžko dosahovalo uprostřed slušné šířky 80 cm, ale vykrojení v oblasti sedadel vážně ubíralo potřebné centimetry. Ty jsme po posunu sedadel vpřed vrchovatě dohonili roztažením matrace o dvacet centimetrů, takže vzniklo „letiště“. Musíme Scanii pochválit za to, že na pružinové matraci nešetřila a byla příjemně pevná.

Další novinku jsme zaznamenali v přípravě před roztažením lůžka. Sedadla řidiče i spolujezdce bylo možné posunout vpřed po jednoduchém sešlápnutí páky na jejich vnitřních stranách.

Sedadlo spolujezdce skýtalo další praktickou drobnost. Po vyklopení sedáku vzhůru k opěradlu se celý mechanismus posunu a otáčení sedačky uvolnil a mohli jsme měnit polohu sedačky jednou rukou, aniž by bylo nutné ohýbat se k obvyklým páčkám. To je pro řidiče často trpící na bolesti zad velkou výhodou.

Pětistovka bez EGR

Pro odpolední jízdu jsme vybrali zásadní motorovou novinku. Scania po postupném představení třináctilitrového motoru bez EGR ve verzích 301 a 331 kW (410 a 450 k) přišla v nové generaci vozidel s provedením 368 kW (500 k). Vysokozdvihový šestiválec s poměry válce 130x160 mm nabízí dle výrobce 2550 N.m v rozmezí otáček 1000-1300 min-1. Vozidlo s konfigurací náprav 6x2 a pětinápravovým přívěsem dosahovalo celkové hmotnosti 58,8 tun. Kvůli tak veliké hmotnosti souprava používala převod diferenciálu 2,71, i když Scania pro klasické návěsové tahače nabízí až 2,35.

Pětistovka si s 59 tunami poradila obdivuhodně, protože dynamika tak těžkého 24metrového vozidla poháněného třináctilitrovým agregátem předčila všechna naše očekávání. Na začátku zkušebního okruhu po rovné dálnici i městečky s četnými kruhovými objezdy i stoupáními jsme vynulovali palubní počítač. Zajímala nás spotřeba nafty. Pětatřicetikilometrový úsek jsme již měli jednou za sebou, takže jsme už mohli upravit strategii jízdy tak, abychom bez zbytečného zdržování využili přibližnou znalost topografie tratě. Průměrných 51,7 l/100 km nás vzhledem k téměř šedesátitunové celkové hmotnosti a několikerému zastavení před kruhovým objezdem velmi potěšilo. Pro dopravce jistě bude zajímavá i spotřeba AdBlue, protože absence recirkulace výfukových plynů EGR vyžaduje účinnější systém SCR na snižování oxidů dusíku. Zkoušené vozidlo používalo SCR konvertor o objemu 29,8 litrů, aby splnilo požadavky Euro 6. Osmdesátilitrová nádrž na AdBlue by měla bohatě stačit i pro dálkovou dopravu.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték

SŽDC chystá rychlou trať do Mnichova. Dokončení české…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 





 
Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Jízdní dojmy se Seatem Tarraco: Nová vlajková loď sourozence nezapře, přesto je svá

Dnes 08:00

Modely Kodiaq a Tiguan Allspace se dočkaly koncernového sourozence. Jaké je SUV Seatu pro sedm jsme zjišťovali v okolí Barcelony.




Blesk.cz

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále vázne. Dopravu komplikují kamioňáci

Hodinové kolony: Provoz na D1 po kolapsu stále…

Dálnice D1 na Vysočině byla celou noc i dnes ráno sjízdná jen s velkými problémy, řidiči stále čekají v dlouhých…

Poštu zavalilo 420 tisíc balíků za 24 hodin. Ředitel slibuje: „Dárky doručíme do 4 dnů“

Poštu zavalilo 420 tisíc balíků za 24 hodin. Ředitel…

Češi před Vánoci posílají opět více balíků. Zatímco loni touto dobou pošťáci doručovali přibližně 300 až 350…

 

iSport.cz

Satoranský Washingtonu k výhře nepomohl, Detroit padl o bod

Satoranský Washingtonu k výhře nepomohl, Detroit padl o bod

Basketbalisté Washingtonu prohráli v NBA potřetí za sebou, a to 125:130 s Bostonem po prodloužení, přestože…

Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes kolaps Realu

Plzeň - AS Řím 2:1. Viktoria slaví postup i přes…

Fotbalisté Plzně v závěrečném utkání Ligy mistrů doma porazili AS Řím 2:1, ve skupině G obsadili třetí místo a…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Marek Stoniš: Filipika proti Babišovu státnímu zadarmu

Babišova vláda odvíjí svůj domnělý úspěch od věcí, které nabízí lidem zdarma. Třeba jízdenky na vlak vybraným…

Proč s rozumnými argumenty často nevyhrajeme? Podřídit se emocím jsme se naučili od prapředků

Proč s rozumnými argumenty často nevyhrajeme?…

Běžný problém: proč lidé nezmění svůj názor, ani když narazí na rozumné argumenty? Protože je v nich něco…