18.1. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nová řada Scania: Více místa i ticha

 

Během několikerého střídání nových vozidel Scania na dálnici, místních silnicích i polygonu nás zaujaly hlavně tři skutečnosti ohledně motorů a kabiny.

Nákladní dopravě vládnou čísla týkající se celkových nákladů, spotřeby paliva, délky servisních intervalů a dalších, ale my se v rámci prvního svezení soustředíme na benefity pro řidiče. V době jejich nedostatku jsou i oni při výběru vozidel bráni vážněji.

Šestnáctka

Mezititulek není úvodem k rozšíření fotbalových týmů o pět členů, ale vyznačuje počet vozidel a souprav, které jsme v blízkosti švédského centra Scanie měli k dispozici. Nejdříve jsme si pro jízdu vybrali klasickou návěsovou soupravu o délce 16,5 metru s kabinou S u tahače. Pohon měl na starosti třináctilitr bez EGR o výkonu 331 kW (450). Ze tří nabízených tras padla naše volba na druhou zahrnující na půl dálnici a tzv. okresky s členitým profi lem. Již při výjezdu z areálu nás zaujala mimořádná přesnost řízení tahače a neobvyklé ticho uvnitř kabiny i při otáčkách motoru 1500 min-1. Pohled pod zvednutou kabinu ukázal, že přibyly protihlukové materiály pečlivě pokryté hliníkovou folií ve spodní oblasti budky.

Opticruise

Všechna vozidla používala automatizovanou převodovkou Opticruise. Na manuální ústrojí se v době kvalitních automatizovaných převodovek příliš nehraje. Co se stalo s Opticruisem, že během jízd tak rychle řadil a shazoval otáčky na 1000 min-1 tak pravidelně, jako když datel klove do stromu?

Zásadní technickou změnu tvoří rozloučení se se synchronizací a zavedení předlohové hřídele. Není to v rámci silniční dopravy novinka, ale jde o velmi osvědčené a mimořádně funkční řešení. Zvýšená rychlost změny převodových stupňů přišla vhod zejména při stoupání z kruhových přejezdů v blízkých městečkách. Opticruise sice dovoloval v nastavení palubního počítače vybrat jeden ze tří způsobů (standard, eco a power), ale nám to připadalo v tamním střídání rovných dálničních úseků a zvlněného profilu místních komunikací zbytečné. Nastavili jsme Ecomode, který tvrdošíjně řadil na vyšší stupeň tak, aby otáčky motoru klesly na 1000 min-1, při kterých je již k dispozici nejvyšší točivý moment. Občas jsme do řazení zasáhli voličem tak, že jsme nechali motor podřadit těsně před stoupáním, aby šestiválec nepřerušil svůj tah během stoupání a neklesla rychlost soupravy.

Delší životní prostor

Upravená přístrojová deska posunutá dolu a blíže k přednímu sklu otevřela možnost prodloužit životní prostor řidiče a případného spolujezdce. Tím se nám dostával zlepšený výhled z vozidla a pocit delšího prostoru za námi. Ten jsme však zjistili až později. Pohled na úzké lůžko s velkým vybráním v oblasti sedadel nás nejdříve překvapil, ale vzápětí jsme záměr výrobce nabídnout obrovský rozsah délkového posunu obou sedadel pochopili. Do kabiny Scanie se nově vejde pohodlně i velmi vzrostlý řidič. Jak je to však se spaním?

Roztahovací matrace

Pro jízdu přepravené spodní lůžko dosahovalo uprostřed slušné šířky 80 cm, ale vykrojení v oblasti sedadel vážně ubíralo potřebné centimetry. Ty jsme po posunu sedadel vpřed vrchovatě dohonili roztažením matrace o dvacet centimetrů, takže vzniklo „letiště“. Musíme Scanii pochválit za to, že na pružinové matraci nešetřila a byla příjemně pevná.

Další novinku jsme zaznamenali v přípravě před roztažením lůžka. Sedadla řidiče i spolujezdce bylo možné posunout vpřed po jednoduchém sešlápnutí páky na jejich vnitřních stranách.

Sedadlo spolujezdce skýtalo další praktickou drobnost. Po vyklopení sedáku vzhůru k opěradlu se celý mechanismus posunu a otáčení sedačky uvolnil a mohli jsme měnit polohu sedačky jednou rukou, aniž by bylo nutné ohýbat se k obvyklým páčkám. To je pro řidiče často trpící na bolesti zad velkou výhodou.

Pětistovka bez EGR

Pro odpolední jízdu jsme vybrali zásadní motorovou novinku. Scania po postupném představení třináctilitrového motoru bez EGR ve verzích 301 a 331 kW (410 a 450 k) přišla v nové generaci vozidel s provedením 368 kW (500 k). Vysokozdvihový šestiválec s poměry válce 130x160 mm nabízí dle výrobce 2550 N.m v rozmezí otáček 1000-1300 min-1. Vozidlo s konfigurací náprav 6x2 a pětinápravovým přívěsem dosahovalo celkové hmotnosti 58,8 tun. Kvůli tak veliké hmotnosti souprava používala převod diferenciálu 2,71, i když Scania pro klasické návěsové tahače nabízí až 2,35.

Pětistovka si s 59 tunami poradila obdivuhodně, protože dynamika tak těžkého 24metrového vozidla poháněného třináctilitrovým agregátem předčila všechna naše očekávání. Na začátku zkušebního okruhu po rovné dálnici i městečky s četnými kruhovými objezdy i stoupáními jsme vynulovali palubní počítač. Zajímala nás spotřeba nafty. Pětatřicetikilometrový úsek jsme již měli jednou za sebou, takže jsme už mohli upravit strategii jízdy tak, abychom bez zbytečného zdržování využili přibližnou znalost topografie tratě. Průměrných 51,7 l/100 km nás vzhledem k téměř šedesátitunové celkové hmotnosti a několikerému zastavení před kruhovým objezdem velmi potěšilo. Pro dopravce jistě bude zajímavá i spotřeba AdBlue, protože absence recirkulace výfukových plynů EGR vyžaduje účinnější systém SCR na snižování oxidů dusíku. Zkoušené vozidlo používalo SCR konvertor o objemu 29,8 litrů, aby splnilo požadavky Euro 6. Osmdesátilitrová nádrž na AdBlue by měla bohatě stačit i pro dálkovou dopravu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021 Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021

Jednání Spojených států se Severní Koreou, jehož cílem je…

Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent

Počet teroristických útoků ve světě se v loňském roce…

OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model

Britská automobilka Aston Martin pokračuje v oživování…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020 Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020

V minulosti oblíbený sedan Galant od Mitsubishi se v…

 





 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Včera

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

Výherkyně Daniela Světlíková (54) z Ostravy: 10 tisíc půjde na narozeniny, má je dnes!

Výherkyně Daniela Světlíková (54) z Ostravy: 10…

Obrovskou radost zažila v pondělí v podvečer sekretářka Daniela Světlíková (54). Dozvěděla se totiž o nečekané…

Rytmusova Jasmina přiznala nejkrásnější den života! Pravda o těhotenství

Rytmusova Jasmina přiznala nejkrásnější den života!…

Přítelkyně rappera Patrika Vrbovského (41) Jasmina Alagič (28) vyjádřila své pocity štěstí na sociální síti.…

 

iSport.cz

Plašil: Škoda, že do Bordeaux nepřišel žádný Čech. Slavii se mnou neřešili

Plašil: Škoda, že do Bordeaux nepřišel žádný Čech.…

Již ve čtvrtek vstoupí do základní skupiny Evropské ligy pražská Slavia. Jejím prvním soupeřem bude Bordeaux i s…

Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Penalta na konci vzala výhru v Lize mistrů

Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Penalta na konci vzala…

Fotbalisté Plzně byli blízko výhře v Lize mistrů, jenže s CSKA Moskva jen remizovali 2:2, když soupeř vyrovnal…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…