Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová řada Scania: Více místa i ticha

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Během několikerého střídání nových vozidel Scania na dálnici, místních silnicích i polygonu nás zaujaly hlavně tři skutečnosti ohledně motorů a kabiny.

Nákladní dopravě vládnou čísla týkající se celkových nákladů, spotřeby paliva, délky servisních intervalů a dalších, ale my se v rámci prvního svezení soustředíme na benefity pro řidiče. V době jejich nedostatku jsou i oni při výběru vozidel bráni vážněji.

Šestnáctka

Mezititulek není úvodem k rozšíření fotbalových týmů o pět členů, ale vyznačuje počet vozidel a souprav, které jsme v blízkosti švédského centra Scanie měli k dispozici. Nejdříve jsme si pro jízdu vybrali klasickou návěsovou soupravu o délce 16,5 metru s kabinou S u tahače. Pohon měl na starosti třináctilitr bez EGR o výkonu 331 kW (450). Ze tří nabízených tras padla naše volba na druhou zahrnující na půl dálnici a tzv. okresky s členitým profi lem. Již při výjezdu z areálu nás zaujala mimořádná přesnost řízení tahače a neobvyklé ticho uvnitř kabiny i při otáčkách motoru 1500 min-1. Pohled pod zvednutou kabinu ukázal, že přibyly protihlukové materiály pečlivě pokryté hliníkovou folií ve spodní oblasti budky.

Opticruise

Všechna vozidla používala automatizovanou převodovkou Opticruise. Na manuální ústrojí se v době kvalitních automatizovaných převodovek příliš nehraje. Co se stalo s Opticruisem, že během jízd tak rychle řadil a shazoval otáčky na 1000 min-1 tak pravidelně, jako když datel klove do stromu?

Zásadní technickou změnu tvoří rozloučení se se synchronizací a zavedení předlohové hřídele. Není to v rámci silniční dopravy novinka, ale jde o velmi osvědčené a mimořádně funkční řešení. Zvýšená rychlost změny převodových stupňů přišla vhod zejména při stoupání z kruhových přejezdů v blízkých městečkách. Opticruise sice dovoloval v nastavení palubního počítače vybrat jeden ze tří způsobů (standard, eco a power), ale nám to připadalo v tamním střídání rovných dálničních úseků a zvlněného profilu místních komunikací zbytečné. Nastavili jsme Ecomode, který tvrdošíjně řadil na vyšší stupeň tak, aby otáčky motoru klesly na 1000 min-1, při kterých je již k dispozici nejvyšší točivý moment. Občas jsme do řazení zasáhli voličem tak, že jsme nechali motor podřadit těsně před stoupáním, aby šestiválec nepřerušil svůj tah během stoupání a neklesla rychlost soupravy.

Delší životní prostor

Upravená přístrojová deska posunutá dolu a blíže k přednímu sklu otevřela možnost prodloužit životní prostor řidiče a případného spolujezdce. Tím se nám dostával zlepšený výhled z vozidla a pocit delšího prostoru za námi. Ten jsme však zjistili až později. Pohled na úzké lůžko s velkým vybráním v oblasti sedadel nás nejdříve překvapil, ale vzápětí jsme záměr výrobce nabídnout obrovský rozsah délkového posunu obou sedadel pochopili. Do kabiny Scanie se nově vejde pohodlně i velmi vzrostlý řidič. Jak je to však se spaním?

Roztahovací matrace

Pro jízdu přepravené spodní lůžko dosahovalo uprostřed slušné šířky 80 cm, ale vykrojení v oblasti sedadel vážně ubíralo potřebné centimetry. Ty jsme po posunu sedadel vpřed vrchovatě dohonili roztažením matrace o dvacet centimetrů, takže vzniklo „letiště“. Musíme Scanii pochválit za to, že na pružinové matraci nešetřila a byla příjemně pevná.

Další novinku jsme zaznamenali v přípravě před roztažením lůžka. Sedadla řidiče i spolujezdce bylo možné posunout vpřed po jednoduchém sešlápnutí páky na jejich vnitřních stranách.

Sedadlo spolujezdce skýtalo další praktickou drobnost. Po vyklopení sedáku vzhůru k opěradlu se celý mechanismus posunu a otáčení sedačky uvolnil a mohli jsme měnit polohu sedačky jednou rukou, aniž by bylo nutné ohýbat se k obvyklým páčkám. To je pro řidiče často trpící na bolesti zad velkou výhodou.

Pětistovka bez EGR

Pro odpolední jízdu jsme vybrali zásadní motorovou novinku. Scania po postupném představení třináctilitrového motoru bez EGR ve verzích 301 a 331 kW (410 a 450 k) přišla v nové generaci vozidel s provedením 368 kW (500 k). Vysokozdvihový šestiválec s poměry válce 130x160 mm nabízí dle výrobce 2550 N.m v rozmezí otáček 1000-1300 min-1. Vozidlo s konfigurací náprav 6x2 a pětinápravovým přívěsem dosahovalo celkové hmotnosti 58,8 tun. Kvůli tak veliké hmotnosti souprava používala převod diferenciálu 2,71, i když Scania pro klasické návěsové tahače nabízí až 2,35.

Pětistovka si s 59 tunami poradila obdivuhodně, protože dynamika tak těžkého 24metrového vozidla poháněného třináctilitrovým agregátem předčila všechna naše očekávání. Na začátku zkušebního okruhu po rovné dálnici i městečky s četnými kruhovými objezdy i stoupáními jsme vynulovali

palubní počítač. Zajímala nás spotřeba nafty. Pětatřicetikilometrový úsek jsme již měli jednou za sebou, takže jsme už mohli upravit strategii jízdy tak, abychom bez zbytečného zdržování využili přibližnou znalost topografie tratě. Průměrných 51,7 l/100 km nás vzhledem k téměř šedesátitunové celkové hmotnosti a několikerému zastavení před kruhovým objezdem velmi potěšilo. Pro dopravce jistě bude zajímavá i spotřeba AdBlue, protože absence recirkulace výfukových plynů EGR vyžaduje účinnější systém SCR na snižování oxidů dusíku. Zkoušené vozidlo používalo SCR konvertor o objemu 29,8 litrů, aby splnilo požadavky Euro 6. Osmdesátilitrová nádrž na AdBlue by měla bohatě stačit i pro dálkovou dopravu.

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Avatar - jozephko
18. 1. 2017 09:57
Chcelo by to viac fotiek z interiéru...
Ako vyzerá nová Scania zvonku, si môžem pozrieť kedykoľvek na internete. Tých fotiek sú tam stovky. Ale pikošky z interiéru už nie je také jednoduché nájsť.
Mňa napr. zaujímali tie rozťahovacie matrace alebo mechanizmus otáčania sedačky. A úplne najlepšie by bolo video. Stačilo by kľudne aj menej kvalitné a roztrasené, napr. z mobilu.
Avatar - AntonioKekelli
18. 1. 2017 09:35
Scania
První Scania co se mi opravdu líbí. Povedený design.