18.1. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nová řada Scania: Více místa i ticha

 

Během několikerého střídání nových vozidel Scania na dálnici, místních silnicích i polygonu nás zaujaly hlavně tři skutečnosti ohledně motorů a kabiny.

Nákladní dopravě vládnou čísla týkající se celkových nákladů, spotřeby paliva, délky servisních intervalů a dalších, ale my se v rámci prvního svezení soustředíme na benefity pro řidiče. V době jejich nedostatku jsou i oni při výběru vozidel bráni vážněji.

Šestnáctka

Mezititulek není úvodem k rozšíření fotbalových týmů o pět členů, ale vyznačuje počet vozidel a souprav, které jsme v blízkosti švédského centra Scanie měli k dispozici. Nejdříve jsme si pro jízdu vybrali klasickou návěsovou soupravu o délce 16,5 metru s kabinou S u tahače. Pohon měl na starosti třináctilitr bez EGR o výkonu 331 kW (450). Ze tří nabízených tras padla naše volba na druhou zahrnující na půl dálnici a tzv. okresky s členitým profi lem. Již při výjezdu z areálu nás zaujala mimořádná přesnost řízení tahače a neobvyklé ticho uvnitř kabiny i při otáčkách motoru 1500 min-1. Pohled pod zvednutou kabinu ukázal, že přibyly protihlukové materiály pečlivě pokryté hliníkovou folií ve spodní oblasti budky.

Opticruise

Všechna vozidla používala automatizovanou převodovkou Opticruise. Na manuální ústrojí se v době kvalitních automatizovaných převodovek příliš nehraje. Co se stalo s Opticruisem, že během jízd tak rychle řadil a shazoval otáčky na 1000 min-1 tak pravidelně, jako když datel klove do stromu?

Zásadní technickou změnu tvoří rozloučení se se synchronizací a zavedení předlohové hřídele. Není to v rámci silniční dopravy novinka, ale jde o velmi osvědčené a mimořádně funkční řešení. Zvýšená rychlost změny převodových stupňů přišla vhod zejména při stoupání z kruhových přejezdů v blízkých městečkách. Opticruise sice dovoloval v nastavení palubního počítače vybrat jeden ze tří způsobů (standard, eco a power), ale nám to připadalo v tamním střídání rovných dálničních úseků a zvlněného profilu místních komunikací zbytečné. Nastavili jsme Ecomode, který tvrdošíjně řadil na vyšší stupeň tak, aby otáčky motoru klesly na 1000 min-1, při kterých je již k dispozici nejvyšší točivý moment. Občas jsme do řazení zasáhli voličem tak, že jsme nechali motor podřadit těsně před stoupáním, aby šestiválec nepřerušil svůj tah během stoupání a neklesla rychlost soupravy.

Delší životní prostor

Upravená přístrojová deska posunutá dolu a blíže k přednímu sklu otevřela možnost prodloužit životní prostor řidiče a případného spolujezdce. Tím se nám dostával zlepšený výhled z vozidla a pocit delšího prostoru za námi. Ten jsme však zjistili až později. Pohled na úzké lůžko s velkým vybráním v oblasti sedadel nás nejdříve překvapil, ale vzápětí jsme záměr výrobce nabídnout obrovský rozsah délkového posunu obou sedadel pochopili. Do kabiny Scanie se nově vejde pohodlně i velmi vzrostlý řidič. Jak je to však se spaním?

Roztahovací matrace

Pro jízdu přepravené spodní lůžko dosahovalo uprostřed slušné šířky 80 cm, ale vykrojení v oblasti sedadel vážně ubíralo potřebné centimetry. Ty jsme po posunu sedadel vpřed vrchovatě dohonili roztažením matrace o dvacet centimetrů, takže vzniklo „letiště“. Musíme Scanii pochválit za to, že na pružinové matraci nešetřila a byla příjemně pevná.

Další novinku jsme zaznamenali v přípravě před roztažením lůžka. Sedadla řidiče i spolujezdce bylo možné posunout vpřed po jednoduchém sešlápnutí páky na jejich vnitřních stranách.

Sedadlo spolujezdce skýtalo další praktickou drobnost. Po vyklopení sedáku vzhůru k opěradlu se celý mechanismus posunu a otáčení sedačky uvolnil a mohli jsme měnit polohu sedačky jednou rukou, aniž by bylo nutné ohýbat se k obvyklým páčkám. To je pro řidiče často trpící na bolesti zad velkou výhodou.

Pětistovka bez EGR

Pro odpolední jízdu jsme vybrali zásadní motorovou novinku. Scania po postupném představení třináctilitrového motoru bez EGR ve verzích 301 a 331 kW (410 a 450 k) přišla v nové generaci vozidel s provedením 368 kW (500 k). Vysokozdvihový šestiválec s poměry válce 130x160 mm nabízí dle výrobce 2550 N.m v rozmezí otáček 1000-1300 min-1. Vozidlo s konfigurací náprav 6x2 a pětinápravovým přívěsem dosahovalo celkové hmotnosti 58,8 tun. Kvůli tak veliké hmotnosti souprava používala převod diferenciálu 2,71, i když Scania pro klasické návěsové tahače nabízí až 2,35.

Pětistovka si s 59 tunami poradila obdivuhodně, protože dynamika tak těžkého 24metrového vozidla poháněného třináctilitrovým agregátem předčila všechna naše očekávání. Na začátku zkušebního okruhu po rovné dálnici i městečky s četnými kruhovými objezdy i stoupáními jsme vynulovali palubní počítač. Zajímala nás spotřeba nafty. Pětatřicetikilometrový úsek jsme již měli jednou za sebou, takže jsme už mohli upravit strategii jízdy tak, abychom bez zbytečného zdržování využili přibližnou znalost topografie tratě. Průměrných 51,7 l/100 km nás vzhledem k téměř šedesátitunové celkové hmotnosti a několikerému zastavení před kruhovým objezdem velmi potěšilo. Pro dopravce jistě bude zajímavá i spotřeba AdBlue, protože absence recirkulace výfukových plynů EGR vyžaduje účinnější systém SCR na snižování oxidů dusíku. Zkoušené vozidlo používalo SCR konvertor o objemu 29,8 litrů, aby splnilo požadavky Euro 6. Osmdesátilitrová nádrž na AdBlue by měla bohatě stačit i pro dálkovou dopravu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich budou i nadále komunisté Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich budou i nadále komunisté

Jednání předsedů hnutí ANO Andreje Babiše a sociálních…

Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů

Počet zahraničních turistů, kteří loni přespali v českých…

Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků

Čistý zisk ruského plynárenského gigantu Gazprom loni…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Dnes 18:50

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

Dukovi je dnes 75 let. K narozeninám musel podepsat rezignaci

Dukovi je dnes 75 let. K narozeninám musel podepsat…

Pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka se 26. dubna dožívá 75 let. Po tomto termínu musí podle kanonického…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

"Vousáč" Hertl pálí a táhne Sharks. Táta mi vyčítá…

Když dá gól, tryskají z něj emoce. V rychlosti vpálí do mantinelu a mává fanouškům, vášnivě skáče do náručí…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…