22.7. 2017 Svět motorů

Nové Audi A8 poprvé naživo: Budoucnost přetavená v současnost!

 

Na Audi Summitu v Barceloně si minulý týden odbyla světovou premiéru vlajková loď čtyř kruhů. U odhalení A8 jsme nechyběli a auto důkladně prozkoumali.

Čtvrtá generace A8 bude milníkem značky. Jasně, tohle říkají automobilky často. S A8 se to má mít vážně tak. Například jako první sériově vyráběný vůz světa ho inženýři postavili pro jízdu s vysokou mírou automatizace. Její funkce má Audi vyladěné a od roku 2018 je postupně zavede do výroby. „Technologicky máme hotovo. Teď jde jen o nastavení, či spíš dotažení v legislativě,“ vysvětluje Dietmar Voggenreiter z představenstva Audi. „Nicméně platí, že volant můžete pustit, auto se postará o spoustu věcí samo. Od autonomní jízdy v koloně po automatické zaparkování vozidla do garáže,“ dodává.

To jsme v novince na akci zvané Audi Summit zatím zkusit nemohli. Ostatní si ale v obřích prostorech Fira Barcelona, kde nechyběl ani živý park se stromem až ke stropu, prohlédli, osahali, prolezli.

Hodnocení designu necháme na vás, otestováním praktických věcí ale můžeme říct, že na zákazníky luxusní třídy čeká nový král. Ono to tak ostatně už nějaký rok bývá.

Proč? V téhle kategorii reálně vládne čistě německá trojka A8, BMW 7, Mercedes-Benz řady S. I v Česku už několik let. Takže platí: kdo přijede s novým autem, přebírá automaticky žezlo, protože smetánka chce zkrátka to nejlepší a nejmodernější.

Mercedes přišel s novým S v roce 2013, a jak ukazuje tabulka, i v českých prodejích 2014-2015 jasně vedl. Předloni nastoupila šestá generace BMW 7 a šla do čela. Moc bychom se divili, kdyby rok 2018 nepatřil Audi. Letošní absolutní nezájem o dosluhující A8 je jasným signálem, že všichni včetně fandů značky čekají na čtvrtou generaci.

Novinka přijede na český trh na sklonku podzimu, a to se dvěma výrazně zmodernizovanými motory V6. Diesel 3.0 TDI si sáhne na výkon 210 kW, benzin 3.0 TFSI je vyladěn na 250 kW.

Později přibudou osmiválce 4.0 TDI/320 kW a 4.0 TFSI/338 kW. Exkluzivní šestilitrový motor W12 zatím není homologovaný.

Všech pět agregátů spolupracuje s osmistupňovým automatem a řemenem poháněným generátorem s funkcí spouštěče, který je srdcem 48V elektrické sítě. Tato technika částečně hybridního pohonu umožňuje setrvačnou jízdu s vypnutým motorem včetně jeho opětovného spuštění.

Později se k rodině pohonů přidá A8 L e-tron quattro s možností vnějšího nabíjení. Hybridní soustava s výkonem 330 kW a točivým momentem 700 N.m půjde nabíjet bezkabelově – indukčně mezi deskou v podlaze domácí garáže a přijímací cívkou v autě. Na vstupní ceny se čeká, budou zveřejněny se zahájením předprodeje v závěru léta. Současná generace se prodává od 2.093.900 Kč.

Registrace v ČR
 Audi A8BMW řady 7Mercedes-Benz třídy S
201497123332
20155669301
201663301195
2017614244

Třikrát o podvozku

Jednou z inovací je dynamické řízení všech kol. Převod na přední nápravě se mění v závislosti na rychlosti jízdy, zadní kola se natáčejí o několik stupňů ve stejném nebo opačném směru. Sportovní diferenciál aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola a doplňuje tím trvalý pohon všech kol quattro, jenž patří k sériové výbavě.

U druhé nové technologie aktivního podvozku se jedná o systém zcela aktivního odpružení. V závislosti na přání řidiče a jízdní situaci umožňují elektromotůrky u každého kola individuálně regulovat jeho pohyb nahoru nebo dolů. Díky variabilitě slibuje Audi nastavení od měkkého odpružení luxusní limuzíny po dynamiku sportovního vozu. Auto se umí během půlsekundy i samo zvednout o 8 cm, pokud hrozí boční kolize a jedete víc než 25 km/h.

Systém podvozku odebírá energii z elektrické sítě s napětím 48 V. Audi ji poprvé používá jako hlavní elektrickou síť u všech variant modelové řady A8.

Pár čísel

10,1 palce měří hlavní displej s navigací a infotainmentem. Navíc není jediný. Další má řidič místo budíků a třetí najdete na konzole středového tunelu. Ten má úhlopříčku 8,6 palce. K tomu připočtěte průhledový displej promítající navigační pokyny na silnici.

16 bublin skrývá každé opěradlo, výsledkem je masáž celých zad. Na výběr je sedm programů a tři intenzity.

210 kW činí nejslabší výkon základního turbodieselu. Opačným pólem je 338 kW benzinového osmiválce.

505 litrů zavazadel naskládáte do kufru.

1945 mm je šířka auta, neznatelně se tak zúžilo. Do výšky naopak o centimetr narostlo: na 1473 mm.

5,2 metru měří základní A8, prodloužená verze s přídomkem L pak přes 5,3 metru – proti předchůdci model narostl o 37 milimetrů. Rozvor se přiblížil třem metrům (2998 mm).

Co umí auto samo

Traffic jam pilot zajistí řízení v popojíždějící dopravě při rychlosti jízdy až 60 km/h se stavebně oddělenými protisměrnými jízdními pruhy. Systém se aktivuje tlačítkem AI na středové konzole. Řidič pak nemusí vozidlo hlídat. Může pustit volant a v závislosti na platné legislativě příslušného státu si může číst Svět motorů nebo sledovat televizi. Jakmile se systém dostane na hranice svých možností, vyzve řidiče, aby opět převzal řízení vozidla.

Remote parking/garage pilot autonomně ovládá vůz při parkování do mezery, respektive garáže. Řidič nemusí sedět uvnitř, systém spustí telefonem.

Plusy

  • Moderní technologie
  • Autonomní řízení
  • Luxusní pobyt na palubě

Mínusy

  • Milovníci klasických budíků a tlačítek mají smůlu

Autor: David Šprincl

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Na odchodnou Zápisník Jana Stuchlíka: Na odchodnou

Před odchodem z úřadu dala vláda Bohuslava Sobotky pár…

Příklon k Západu? Ázerbájdžán koupil české houfnice Dana, vyvezli je Izraelci Příklon k Západu? Ázerbájdžán koupil české houfnice Dana, vyvezli je Izraelci

Kavkazská země dosud získávala těžké zbraně hlavně…

Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 






 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Velká láska ho dostala na ulici. Teď je tam podruhé, přesto pan Václav (65) doufá ve světlé zítřky

Velká láska ho dostala na ulici. Teď je tam podruhé,…

Václav už žije několik měsíců v azylovém domě. Alkohol ho na ulici nedostal. O střechu nad hlavou přišel…

Popírač holokaustu musí povinně navštívit „koncentráky“ a napsat o tom

Popírač holokaustu musí povinně navštívit…

Netradiční trest za výroky zlehčující nebo popírající holokaust dostal minulý týden bývalý belgický poslanec…

 

iSport.cz

Češi znají program ZOH. Budou hrát ráno i po poledni, proti Kanadě v noci

Češi znají program ZOH. Budou hrát ráno i po…

Mezinárodní hokejová federace (IIHF) v pondělí zveřejnila program olympijského hokejového turnaje v Jižní…

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Slovácko 1:1. Domácí srazila Váchova chyba

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Slovácko 1:1. Domácí srazila…

Fotbalisté Liberce v dohrávce 8. ligového kola doma jen remizovali se Slováckem 1:1. Severočechy poslal do…

 

Reflex.cz

Babiš a Faltýnek: Vesele krademe dál a nenecháme se zastavit!

Babiš a Faltýnek: Vesele krademe dál a nenecháme se…

Český volič je nejodolnější tvor na planetě. Jak ukazuje současná předvolební kampaň, vydrží český občan takové…

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…