reklama


Nové MINI oficiálně odhaleno!

Nové MINI oficiálně odhaleno!

 
 

Automobilka BMW uvolnila oficiální informace o nové generaci MINI

Jednou z nejobletovanějších novinek letošní Paříže se bezpochyby stane nová generace stylového hot-hatche, nazvaného prostě MINI. Stávající generace si užívá fenomenálních prodejních úspěchů; zpočátku riskantní projekt se změnil ve velmi výnosný byznys a o nástupci je už dloho rozhodnuto. Protože kromě špičkové techniky má lví podíl na úspěchu MINI i expresivní design, nedaly se očekávat velké změny v tvarování. A ty také nenastaly. Jediné požadavky zněly: Vyšší výkon, minimální spotřeba paliva, více radosti z jízdy a přitom nižší emise.

Kolem málokteré očekávané novinky se strhávalo tolik diskuzí a špionážních fotografií, jako právě kolem MINI. Šikovní marketéři bouři kolem novinky ještě rozviřovali sérií autosalonových kombíků v různých úpravách. Tak jsme se postupem času z různých kusých informací, které vyvrcholily oficiálním odhalením fotografií s dosud částečně zamaskovaným autem před třemi týdny.

Design

vychází samozřejmě ve velké míře z křivek předchůdce. Celkovou délkou jej překonává o 60, resp. 61 mm (Cooper S), z čehož celých 35 mm připadá na prodlouženou přední sekci. Tu si vynutila montáž mechanicky složitějších, větších motorů a také nové předpisy o ochraně chodců při kolizi. Karoserie působí díky kolmějším oběma koncům o něco dospěleji, podobný efekt má i přestavěná příď. Novinkou jsou přední ukazatele směru, zabudované přímo v tělesech světlometů. Volitené mlhovky jsou v samostaných otvorech, umístěné jako "pihy krásy" přímo pod hlavními světlomety. Zůstaly charakteristické detaily, jako šestiúhelníkový tvar masky, velké oči, odklopná celá příď a podélný nasávací otvor pro plnící vzduch Coooperu S. Přímé porovnání odhalí, že světlomety jsou kulatější a dál od sebe, o něco více se šetřilo úhly a ozdobnými chromovými lištami a hrany jednotlivých detailů, jako např. koncových světel a zrcátek, se obrousily. Při pohledu zezadu vynikne větší rozdíl šířky "v ramenou" proti kabině.

Uvnitř

se neměnil základní styl, jinak vše ostatní je zcela nové. Topologové neopomenuli žádný nápad ke zlepšení využití daného prostoru, který se příliš nezměnil. Výsledkem je působivá kombinace prostorových geometrických objektů, vyvedených v kvalitních a příjemných materiálech. Zůstala a dále narostla možnost vysoké individualizace - kromě čtyř základních barevných schémat interiéru lze volit další čtyři v individualizačním programu Colour Line. Komu by to nestačilo, může volit dva odstníny koženého čalounění se zvýrazněným obstehováním. Zásadní změnou prošla i palubní deska. Povědomé prvky na nových tvarech také nezůstaly beze změn - velký rychloměr uprostřed palubovky je nyní ještě větší a obsahuje grafické rozhraní multimediálního centra. Klasičtější styl dostalo ovládání ventilace. Motory

Prvními zástupci nové motorové rodiny z Hams Hall (Velká Británie) jsou dva čtyřválce 1598 cm3, první bez a druhý s přeplňováním. Oba motory jsou pod kapotou zabudovány otočené o 180°, takže výfuková strana je nyní vpředu. Konstrukce dělené klikové skříně se základovou deskou má kořeny v motorsportu a přináší výhody na straně hmotnosti motoru, v lepším akustickém projevu a nižších nákladech. Novinkou v segmentu Mini je olejové čerpadlo, řízené množstvím potřebného mazacího oleje. Odběr výkonu pomocných agregátů motoru byl o 160 W snížen a při 6000 ot./min tak bylo uspořeno asi 1,25 kW výkonu motoru. Díky tomu klesla spotřeba paliva asi o 1 %. Podobný efekt má vodní čerpadlo, které je v první fázi zahřívání motoru odpojeno, čímž šetří cennou energii a současně napomáhá rychlejšímu zahřátí katalyzátoru. Podobně jako u ostaních ostatních moderních agregátů byl i v tomto případě kladen důraz na minimalizaci vnitřních ztrát.

Atmosférický motor 1.6 (88 kW) se systémem Valvetronic Zásadním rozdílem mezi oběma příbuznými motory je v hlavě válců. Pro nový MINI Cooper je připraven atmosférický motor s plně variabilním časováním ventilů vycházejícím ze systému BMW Valvetronic. V tomto případě je ovládán jak zdvih (u sacích od 0,2 do 9,5 mm), tak délka otevření ventilů, přičemž přestavení z minimálního otevření do maximálního je otázkou 300 ms. Díky tomu je škrtící klapka v sacím potrubí pro běžný provoz nadbytečná a byla jí v systému sání vyhrazena pouze úloha nouzového opatření pro případ poruchy Valvetronicu. V běžném provozu je škrtící klapka zcela otevřena, podtlak potřebný pro posilovač brzd je vytvářen vývěvou poháněnou řemenem od výfukového vačkového hřídele motoru. Vedle zdvihu sacích ventilů je plynule nastavováno také časování ventilů v rozsahu 70° natočení klikového hřídele (sací ventily) a 60° natočení klikového hřídele (výfukové ventily). Změna z jedné extrémní polohy do druhé trvá také nejvýše 300 ms. Pro rychlé reakce a složitost řízení byla použita 32bitová řídicí jednotka.

BMW slibuje díky použitým technologiím nejen živější reakce motoru, ale také o 12,5 % nižší spotřebu paliva v kombinovaném jízdním cyklu. Důležitým kritériem je také nezávislost vlastností motoru na kvalitě paliva. Elektronika je schopna přizpůsobit řízení spalování benzinu s oktanovým číslem 91 až 98. Základní atmosférický motor 1,6 dosahuje nejvyššího výkonu 88 kW při 6000 ot./min, maximální otáčky jsou stanoveny na 6500 ot./min. Již při 2000 ot./min je k dispozici 140 Nm točivého momentu a maximum 160 Nm pak motor nabízí ve 4250 ot./min.

Přeplňovaný motor s přímým vstřikem MINI Cooper S dostane přeplňovanou variantu motoru 1.6 l, který navíc disponuje přímým vstřikováním paliva do válců. Nejvyšší výkon tohoto motoru patří ke špičkovým hodnotám této objemové kategorie, když 128 kW je k dispozici při 5500 ot./min. Točivý moment 240 Nm je možné využívat v pásmu od 1600 ot./min do 5000 ot./min, připomínajícím spíše vznětové motory. Při akceleraci lze krátkodobým zvýšením plnícího tlaku dosáhnout krátkodobého momentového maxima 260 Nm.

Přímé vstřikování benzinu je konstruováno podobně jako vstřikovací systémy common-rail u vznětových motorů. Společný tlakový zásobník je plněn vysokotlakým čerpadlem, poháněným od vačkového hřídele sacích ventilů. Ze zásobníku jsou vyvedeny větve ke vstřikovačům.Ty dopravují palivo přímo do spalovacích prostorů s neobvykle vysokým kompresním poměrem 10,5:1 (vzhledem k přeplňování). Konstrukce motoru počítá s tvorbou homogenní směsi a využití vnitřního chlazení motoru odpařujícím se palivem.

Novinkou je také použití turbodmychadla TwinScroll, které umožňuje podstatně rychlejší odezvu na požadavek dodávky plnícího tlaku. Na obou stranách turbodmychadla jsou komory společné vždy dvěma válcům, což vede v praxi ke omezení protitlaku výfukových plynů v nízkých otáčkách a vhodnějšímu využití tlakových pulzací pomocí turbodmychadla v nízkých otáčkách motoru. Plnící tlak 0,8 bar je k dispozici již při 1400 ot./min a v té chvíli je také otevírán přetlakový ventil, který jej nadále omezuje.

Turbodmychadlo, které je schopné dosahovat až 220 tisíc ot./min je i krátce po zastavení motoru chlazeno chladící kapalinou, kterou dodává přídavné elektrické čerpadlo.

V první polovině roku se dočkáme dalších dvou pohonných jednotek. Nové MINI One zaměstná premiérově čtrnáctistovku o výkonu 70 kW, nebude chybět ani moderní malý diesel, o němž zatím nic bližšího známo není.

Šestistupňové převodovky jako standard

Standardní počet převodových stupňů v novém MINI je šest, ať už v automatické nebo manuální převodovce. Automatická převodovka je vybavena režimem manuálního řazení tlačítky na volantu. Hydrodynamický měnič je přemosťován hned po rozjezdu, což podporuje sportovní vlastnosti i v případě automatické převodovky. Ve sportovním režimu je řazení méně ohleduplné k posádce, ale také o něco rychlejší. Ručně řazená převodovka bude používat dvě různé synchronizace; MINI Cooper S použije pro jedničku a dvojku dvoukónické synchrony, Cooper se spokojí s karbonovými třecími destičkami. Všechny převodové stupně včetně zpátečky jsou plně synchronizovány.

Za příplatek bude nabízen diferenciál se zvýšenou svorností, který zlepší přenos točivého momentu v zatáčkách nebo na horších površích.

Motokárový podvozek Nové Mini má opět pohon předních kol, ale delší rozvor, širší rozchody kol, malé převisy karoserie a tužší karoserii. Nové elektromechanické řízení slibuje podle výrobce velmi dobrý kontakt řidiče s vozovkou. Účinek posilovače je závislý na rychlosti jízdy, ve srovnání s klasickou konstrukcí posilovače přináší úsporu 0,1 l benzinu na 100 km jízdy. Řidič může tlačítkem Sport zvolit ostřejší charakteristiku. Sportovní režim se projevuje i na charakteristice elektronického pedálu plynu.

Přední náprava vychází z osvědčené konstrukce McPherson, uložení hnacího agregátu je vyřešeno tak, že oba hnací hřídele kol mají stejnou délku. Vzadu je nová konfigurace zadní nápravy tvořená vlečenými rameny spojenými příčkou a dalšími dvěma rameny na každé straně, ovlivňujícími výslednou kinematiku odpružení.

V nabídce budou dvě úrovně nastavení podvozku. Standardní MINI Cooper bude komfortnější než předchůdce, naopak Cooper S je podvozkově sportovnější než dosud.

Vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 280 mm (294 mm Cooper S), vzadu jsou kotouče o průměru 259 mm. Součástí výbavy obou modelů jsou systémy ABS, EBD, CBC, ASC+T, DSC, podobně jako brzdový asistent, k dispozici je nově "Hill Assist".

Standardní rozměr sériových hliníkových kol je 15 palců, MINI Cooper obouvá pneumatiky 175/65 R 15, v nabídce jsou však také šestnáctipalcová a sedmnáctipalcové kola.

Spolupracujeme s TipCars.com
Americký dolar padá, Trump zklamal trhy Americký dolar padá, Trump zklamal trhy

Dokonce i britská libra sužovaná nejistotou z brexitu…

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety Češi začali mapovat zapomenutá místa planety

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti…

Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát

Americký Senát v pondělí potvrdil v druhém termínu jasnou…

Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme

Americká jatka končí. Američané budou mít skvělé školy…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 




Mini John Cooper Works: Nejostřejší knedlík stojí 796.900 Kč Mini John Cooper Works: Nejostřejší knedlík stojí 796.900 Kč

České zastoupení zveřejnilo ceny nejsilnějšího modelu…

Mini Cooper JCW: Zámořská premiéra pikantního knedlíku Mini Cooper JCW: Zámořská premiéra pikantního knedlíku

Mini servíruje v Detroitu opravdovou lahůdku: novou…

 



 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení.




Blesk.cz

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané spojenectví může být nezákonné

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané…

Po „rozvodu“ s TOP 09 se ženou Starostové a nezávislí znovu do „chomoutu“. Tentokrát chtějí zkusit štěstí ve…

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem. Prý tím vyřešil střet zájmů

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem.…

45. americký prezident Donald Trump se ještě před svou inaugurací údajně vzdal byznysových aktiv a opustil…

 

iSport.cz

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem pracovat, ví Horváth

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem…

Dva odehrané zápasy, remíza a výhra. K tomu spousty náročných tréninkových jednotek v nohách. Fotbalisté…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy filmařského prostředí. Zatím jen šustí papírem a nudí

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy…

Doba, kterou seriál popisuje, byla krutá. Dramata, jež lidé prožívali, lámala vazy, ničila kariéry i celé…

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

 
 
reklama