Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové testy Euro NCAP: Škoda Fabia získala pět hvězd

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (71)
Euro NCAP zveřejnil nejnovější sadu testů, do nichž byla zařazena Škoda Fabia, Nissan Pulsar, BMW 2 Active Tourer a Renault Mégane.

S výjimkou francouzského hatchbacku se mohou výše zmínění účastníci testů EuroNCAP pochlubit plným počtem hvězd. Škoda Fabia přitom tohoto výsledku dosáhla poprvé ve své historii. Předchozí dvě generace mají z let 2000 a 2007 jen po čtyřech hvězdách.

Škoda Fabia: Pět hvězd

Testy absolvovala Škoda Fabia s motorem 1.2 TSI a výbavou Ambition, která získala díky velmi dobrý výsledkům ve všech kategoriích pět hvězd. V kategorii ochrany cestujících získal 81 %, ochrana těla byla ve všech kategoriích vyhodnocena jako dobrá nebo dostačující. Pouze ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla na zadních sedadlech vyhodnocena jako mezní.

V ochraně dětí dostala Fabia hodnocení 81 %, protože velikost sil působících na krk 3letého byla vyhodnocena jako mezní. Za ochranu 18měsíčního dítěte obdržel vůz maximální počet bodů.

crashtest bmw nissan renault skoda fabia euroncap crashtest bmw nissan renault skoda fabia euroncap

Nárazník dosáhl za ochranu chodců maximálního počtu bodů. Přední hrana kapoty poskytuje převážně dobrou ochranu a to zejména ve středu vozu. Ostatní testované části poskytují všechny stupně ochrany od dobrého po mezní, špatná je jen v okolí spodní části čelního skla a v oblasti A sloupků.

Za bezpečnostní výbavu si Fabia vysloužila hodnocení 69 %, protože nenabízí systém sledování jízdního pruhu. Systém autonomního brždění je sice volitelný, ale předpokládá se, že většina prodaných vozů bude tento systém obsahovat a proto byl ohodnocen, jako by byl standardem.

Euro NCAP 2014 - Škoda Fabia
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3181%4081%2569%969%77%
Počet hvězd*****


BMW 2 Active Tourer: Pět hvězd

BMW 2 Active Tourer s přehledem získalo pět hvězd, a to jak díky velmi dobré ochraně dospělých cestujících (84 %), tak díky 85 % za ochranu dětí v autosedačkách. Plného počtu bodů v těchto kategoriích nedosáhl vzhledem k slabé ochraně nohou řidiče při čelním nárazu. V ochraně chodců (60 %) poskytuje vůz chodcům dobrou až dostatečnou ochranu po celé ploše kapoty, riziková je především oblast A sloupků na čelním skle vozu. Naproti tomu nárazník získal maximum bodů.

crashtest bmw nissan renault skoda fabia euroncap crashtest bmw nissan renault skoda fabia euroncap

Co se týče bezpečnostních prvků, BMW 2 Active Tourer je standardně vybaveno systémem autonomního brzdění, zatímco systém sledování jízdních pruhů je poskytován za příplatek a jeho prodej se nepředpokládá ve větším měřítku.

Euro NCAP 2014 - BMW 2 Active Tourer
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3284%4285%2260%970%78%
Počet hvězd*****


Nissan Pulsar: Pět hvězd

Nissan Pulsar s motorem 1.2 DIG-T v provedení Acenta si co do bezpečnosti s ostatními kolegy nezadá. V oblasti ochrany dospělých cestujících získal 84 %, přičemž jako mezní byla vyhodnocena ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. V bezpečnosti dětí (81 %) získal maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Velikost sil působících na krk 3letého dítěte však byla vyhodnocena jako mezní a další ztrátu bodů způsobilo špatně přístupné vypínání předního airbagu spolujezdce.

crashtest bmw nissan renault skoda fabia euroncap crashtest bmw nissan renault skoda fabia euroncap

Úspěchem Nissanu je 75 % za ochranu chodců, kde nárazník získal plný počet bodů a jediný problém byl v oblasti čelního skla v okolí A sloupků. O něco horší hodnocení (68 %) si Pulsar vysloužil za bezpečnostní výbavu, která mimo již běžných prvků volitelně obsahuje jak systém autonomního brždění, tak systém sledování jízdních pruhů.

Euro NCAP 2014 - Nissan Pulsar
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3284%4081%2775%968%80%
Počet hvězd*****


Renault Mégane: Čtyři hvězdy

Tak jako mnohé jiné vozy i Renault Mégane doplatil na nové hodnocení, které vyžaduje systém autonomního brždění a systém sledování jízdních pruhů. Následné hodnocení bezpečnostní výbavy vozu tudíž přineslo nelichotivých 56 %.

crashtest bmw nissan renault skoda fabia euroncap crashtest bmw nissan renault skoda fabia euroncap

V ochraně dospělých cestujících (83 %) však vůz získal maximum bodů v testu bočního nárazu. Při testu bočního nárazu na sloup však byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako mezní a ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech jako mezní, na zadních sedadlech jako špatná.

V bezpečnosti dětí (78 %) získal maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Velikost sil působících na krk 3letého dítěte byla vyhodnocena jako dostatečná. Ochranu chodců (60 %) kazí především přední hrana kapoty a okraje čelního skla, zatímco nárazník získal plný počet bodů.

Euro NCAP 2014 - Renault Mégane
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3283%3878%2260%756%75%
Počet hvězd****


Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014)
2014Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (71)
6. 11. 2014 12:09
Re: ani hviezdy, ani spotreba, ani emisie, horšie jak za soc
Jak co. Osobně souhlasím s tím, že na tě auto řve, když jedeš nepřipoutaný. Že se nepřipoutaný třeba nerozjedeš, to už je přes čáru. Z pípátek mne nejvíc štve, když máš klíček v zapalování (i když v první poloze) a otevřené dveře u řidiče, dtto nyní u bezklíčového přístupu, auto jenom "zapnu" (klíč jakoby ve druhé poloze) při otevřených dveřích a píííííp.
6. 11. 2014 10:13
Re: ani hviezdy, ani spotreba, ani emisie, horšie jak za soc
Mne vadí tá svetielková a pípačová pseudobezpečnosť, možno je to v praxi až kontraproduktívne.
6. 11. 2014 08:08
Re: "hvězdy"
No když potřebuju šáhnout pro něco do přihrádky nademnou, tak se klidně na chvilku odvážu a pak se zase připnu. Zase z toho nedělej drama. Co tak vím tak už nejsi mladý smrad, takže jistě pamatuješ dobu, před 15 lety kdy se vzadu nepoutalo naprosto běžně a nikomu to nepřišlo divný. Takže bych odpoutání spolujezdce na minutu kvůli tomu, aby si svlíknul mikinu neviděl jako něco světobornýho.
6. 11. 2014 08:00
Re: 5 PŘÍPLATKOVÝCH HVĚZD
To je naprosto správná poznámka. Málokdo si tohle uvědomuje. Auta jsou konstruovaný aby obstála v nárazech dle NCAP. Je to krásně vidět na testech dle americké metodiky (nevím teď název) když křápneš autem do tvrdý překážky místo do deformovatelný a s menším přesazením karosérie. Najednou žasneš jak 5 hvězdičkový auta renomovaných značek propadají a posádka v nich v případě takovýho nárazu by byla dobitá nebo mrtvá narozdíl od jiných aut u kterých by si ani nečekal, že to ustojí tak dobře. Nedejbože kdyby se v testech zkoušelo třeba okulení auta přes střechu. To bysme se asi taky podivili
6. 11. 2014 07:50
Re: 5 PŘÍPLATKOVÝCH HVĚZD
Však já to tak dělám. Ovšem nevím jestli takhle hlouběji uvažují i ostatní zákazníci. A jestli si uvědomují třeba fakt, že Fabia v holině je jen 4* auto a pokud si přikoupí automatický brždění tak je to rázem 5* auto. Ač jsi paradoxně v obou stejně bezpečný.