Euro NCAP zveřejnil nejnovější sadu testů, do nichž byla zařazena Škoda Fabia, Nissan Pulsar, BMW 2 Active Tourer a Renault Mégane.
S výjimkou francouzského hatchbacku se mohou výše zmínění účastníci testů EuroNCAP pochlubit plným počtem hvězd. Škoda Fabia přitom tohoto výsledku dosáhla poprvé ve své historii. Předchozí dvě generace mají z let 2000 a 2007 jen po čtyřech hvězdách.
Škoda Fabia: Pět hvězd
Testy absolvovala Škoda Fabia s motorem 1.2 TSI a výbavou Ambition, která získala díky velmi dobrý výsledkům ve všech kategoriích pět hvězd. V kategorii ochrany cestujících získal 81 %, ochrana těla byla ve všech kategoriích vyhodnocena jako dobrá nebo dostačující. Pouze ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla na zadních sedadlech vyhodnocena jako mezní.
V ochraně dětí dostala Fabia hodnocení 81 %, protože velikost sil působících na krk 3letého byla vyhodnocena jako mezní. Za ochranu 18měsíčního dítěte obdržel vůz maximální počet bodů.
+
Nárazník dosáhl za ochranu chodců maximálního počtu bodů. Přední hrana kapoty poskytuje převážně dobrou ochranu a to zejména ve středu vozu. Ostatní testované části poskytují všechny stupně ochrany od dobrého po mezní, špatná je jen v okolí spodní části čelního skla a v oblasti A sloupků.
Za bezpečnostní výbavu si Fabia vysloužila hodnocení 69 %, protože nenabízí systém sledování jízdního pruhu. Systém autonomního brždění je sice volitelný, ale předpokládá se, že většina prodaných vozů bude tento systém obsahovat a proto byl ohodnocen, jako by byl standardem.
BMW 2 Active Tourer s přehledem získalo pět hvězd, a to jak díky velmi dobré ochraně dospělých cestujících (84 %), tak díky 85 % za ochranu dětí v autosedačkách. Plného počtu bodů v těchto kategoriích nedosáhl vzhledem k slabé ochraně nohou řidiče při čelním nárazu. V ochraně chodců (60 %) poskytuje vůz chodcům dobrou až dostatečnou ochranu po celé ploše kapoty, riziková je především oblast A sloupků na čelním skle vozu. Naproti tomu nárazník získal maximum bodů.
+
Co se týče bezpečnostních prvků, BMW 2 Active Tourer je standardně vybaveno systémem autonomního brzdění, zatímco systém sledování jízdních pruhů je poskytován za příplatek a jeho prodej se nepředpokládá ve větším měřítku.
Nissan Pulsar s motorem 1.2 DIG-T v provedení Acenta si co do bezpečnosti s ostatními kolegy nezadá. V oblasti ochrany dospělých cestujících získal 84 %, přičemž jako mezní byla vyhodnocena ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. V bezpečnosti dětí (81 %) získal maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Velikost sil působících na krk 3letého dítěte však byla vyhodnocena jako mezní a další ztrátu bodů způsobilo špatně přístupné vypínání předního airbagu spolujezdce.
+
Úspěchem Nissanu je 75 % za ochranu chodců, kde nárazník získal plný počet bodů a jediný problém byl v oblasti čelního skla v okolí A sloupků. O něco horší hodnocení (68 %) si Pulsar vysloužil za bezpečnostní výbavu, která mimo již běžných prvků volitelně obsahuje jak systém autonomního brždění, tak systém sledování jízdních pruhů.
Tak jako mnohé jiné vozy i Renault Mégane doplatil na nové hodnocení, které vyžaduje systém autonomního brždění a systém sledování jízdních pruhů. Následné hodnocení bezpečnostní výbavy vozu tudíž přineslo nelichotivých 56 %.
+
V ochraně dospělých cestujících (83 %) však vůz získal maximum bodů v testu bočního nárazu. Při testu bočního nárazu na sloup však byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako mezní a ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech jako mezní, na zadních sedadlech jako špatná.
V bezpečnosti dětí (78 %) získal maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Velikost sil působících na krk 3letého dítěte byla vyhodnocena jako dostatečná. Ochranu chodců (60 %) kazí především přední hrana kapoty a okraje čelního skla, zatímco nárazník získal plný počet bodů.
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014)
Třetí vydání mělo v roce 2011 nelehkou úlohu navázat na dva úspěšné předchůdce. Nakonec se to kombinací svěžího designu a na svoji dobu nezvyklé nabídky bezpečnostní výbavy podařilo.