Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novela silničního zákona na Slovensku: Alkohol za volantem trestným činem

David Bureš
Diskuze (69)
Jedno promile alkoholu v krvi může znamenat až rok vězení. Tři přestupky během 5 let = odebrání řidičáku a cestu zpět do autoškoly.

Poslanci slovenského parlamentu schválili rozsáhlou novelu zákona o silničním provozu, která vstoupí v platnost 1. září 2011. Tato úprava má snížit počet smrtelných nehod na slovenských silnicích. Mezi nejdůležitější novinky patří tvrdší postihy pro řidiče, kteří za volant usednou pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, a snížení věkové hranice pro získání řidičského průkazu na osobní vozy.

Psychiatrické vyšetření za alkohol za volantem

Pokud bude řidič za volantem chycen pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek, bude slovenskými policisty automaticky poslán k psychiatrovi na přezkoumání zdravotní způsobilosti, které si řidič sám zaplatí.

Vyšetření má zjistit, zda je řidič na těchto látkách závislý. Pokud není, bude poslán na další vyšetření k dopravnímu psychologovi, pokud je, bude mu řízení zakázáno do doby, než se ze závislosti vyléčí. Na lékařské vyšetření bude řidič poslán i v případě, že se odmítne podrobit vyšetření na alkohol nebo drogy.

V případě, že řidič bude chycen s více než jednou promilí alkoholu v krvi, bude mu hrozit až rok vězení. Zároveň mu může být zakázáno řízení od jednoho roku do deseti let. Pokud bude řidič potřetí odsouzen za trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky, automaticky dostane doživotní zákaz řízení.

Vězení za požití návykových látek doteď hrozí prakticky jen profesionálním řidičům a těm, kteří v opilosti způsobí při dopravní nehodě zranění nebo poškodí majetek.

Přednost v jízdě podle mezinárodních standardů

Dát přednost v jízdě bude na Slovensku nově definováno jako povinnost účastníka silničního provozu počínat si tak, aby ten, kdo má přednost v jízdě, nemusel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy. Doposud v definici chybělo slovo náhle.

Definice tak byla upravena podle mezinárodních předpisů. Například v Česku je dát přednost v jízdě definováno jako povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.

Novela zákona určí, že řidič odbočující vpravo bude muset dát přednost cyklistovi, který pojede rovně. Slovenští zákonodárci říkají, že jde o použití obecného pravidla, podle kterého dává přednost ten, kdo křižuje dráhu jinému.

Také cyklista odbočující doleva bude mít přednost před motorovým vozidlem, které rovněž odbočuje doleva. Takové řešení má přispět k větší bezpečnosti cyklistů.

Za opakovaný přestupek ztráta řidičáku

Řidičské oprávnění řidiči na Slovensku nově ztratí i v případě, že v průběhu posledních pěti let třikrát poruší pravidla silničního provozu, v jejichž důsledku způsobí dopravní nehodu. Pokud budou chtít tito řidiči získat své oprávnění zpět, budou muset projít autoškolou a závěrečnou zkouškou.

O řidičák přijdou i ti, kteří v průběhu pěti let dvakrát poruší pravidla silničního provozu požitím alkoholu nebo jiné návykové látky nebo se odmítnou podrobit vyšetření na jejich zjištění. K opětovnému získání řidičského průkazu bude nutné vedle autoškoly a závěrečných zkoušek projít také psychiatrickým vyšetřením na závislost na návykových látkách a psychologickým sezením.

Zmíněné závažné přestupky se budou počítat i před začátkem účinnosti novely.

Řidičský průkaz skupiny B od 17 let

Novela zákona potěší především mladistvé. Řidičský průkaz skupiny B budou nově dostávat už sedmnáctiletí. Do dovršení plnoletosti (nejméně po dobu tří měsíců) však budou moci řídit jen v přítomnosti člověka, který má řidičák skupiny B nejméně 10 let, je orgánem Policejního sboru zapsán jako spolujezdec v evidenci řidičů a je schválen zákonným zástupcem řidiče.

Tento spolujezdec nesmí být během jízdy pod vlivem návykových látek a musí mít u sebe řidičský průkaz. Spolujezdec by měl na nezkušeného řidiče výchovně a preventivně působit. Pokud své povinnosti nesplní, hrozí spolujezdci zákaz řízení až na dva roky. Tato novela si vzala za vzor obdobný zákon platný v Německu.

Bezpečná vzdálenost měřená na sekundy

Bezpečná vzdálenost bude nově definovaná jako vzdálenost, kterou osobní automobil ujede za dvě sekundy. Pro nákladní auta a autobusy budou platit tři sekundy.

Na Slovensku zatím platí obecné pravidlo, tvrdící, že bezpečná vzdálenost je ta, která umožní řidiči včas zpomalit, případně zastavit, pokud vozidlo jedoucí před ním sníží rychlost jízdy nebo zastaví. Podobné obecné znění platí i v Česku.

Úprava parkování

Novela zakazuje zastavení a stání vozidel na chodníku, který je samostatnou komunikací v zónách, kde je stání nějakým způsobem regulováno. Jde zejména o historická centra měst, kde stání na chodníku není vhodné i při ponechání 1,5 m volné šířky.

Ze slovenského silničního zákonu zmizí věta, podle níž nesmí řidič auta při stání omezit pohyb chodce ani cyklisty. To dosud znamenalo, že řidiči nesměli stát na kraji silnice, kde není chodník. Chodci a cyklisté budou moci nově obcházet (objíždět) stojící automobily po jejich levé straně.

Auta budou čistá i v zimě

Řidiči na Slovensku budou muset dbát na čistotu svého vozu, především během zimních měsíců. Před jízdou budou muset odstranit ze svých vozů kusy sněhu a ledu, které by se mohly během jízdy uvolnit. Pokud řidiči nečistoty neodstraní, bude jim hrozit pokuta.

Chodci nebudou smět ohrozit ostatní

Novelu zákona pocítí také chodci. Ti se nově budou muset chovat tak, aby ostatním účastníkům silničního provozu nevzniklo žádné nebezpečí. Dosud tato definice platila jen pro řidiče.

Chodci už nebudou mít přednost před tramvajemi, navíc budou muset tramvajím umožnit plynulý průjezd. To znamená, že za srážku s tramvají bude vždy zodpovědný chodec.

Řidiči budou moci na přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty zastavit jen v případě, bude-li to nutné pro bezpečnost silničního provozu. Toto řešení má přispět k větší bezpečnosti chodců a cyklistů, protože vozidla nebudou muset obcházet, respektive objíždět, mimo přechod.

K větší bezpečnosti chodců cyklistů má přispět také zákaz předjíždění na přechodu pro chodce (přejezdu pro cyklisty) a bezprostředně před ním.

Řidičům bude nově hrozit až dvouleté vězení, pokud ohrozí chodce, který vstoupil na vozovku a přechází přes přechod pro chodce, nebo procházejícího přes cestu, na kterou řidič odbočuje, při odbočování na místo mimo cesty, při vjíždění na cestu a při otáčení nebo při couvání.

Cyklisté budou muset mít během jízdy nohy na pedálech, výjimkou jsou pouze kola, která pedály nemají. Cyklista starší 15 let pak bude nově moci vozit dítě mladší 10 let nejen na pomocné sedačce s pevnými opěrkami na nohy, ale také ve vozíku určeném pro přepravu dětí a na dětském kole pevně spojeném s kolem starší osoby.

Původně se v novele dopravního zákonu na Slovensku měl objevit i zákaz jízdy kamionů na silnicích druhé a třetí třídy. Tak jako omezení používání majáků a sirén ústavním činitelům však tuto změnu slovenský parlament neschválil.

Novela zákonu o silničním provozu má přispět k větší bezpečnosti na slovenských silnicích. Loni na nich zemřelo 345 lidí, což je sice nejméně v novodobé historii Slovenska, přesto to znamená, že naši východní sousedé nesplnili dřívější unijní závazek snížit počet obětí dopravních nehod na 305 osob.

David Bureš
Diskuze (69)
Avatar - Blue Sun
11. 7. 2011 16:07
Re: Diera v zakone?
Pořádnou ochranu hlavy ti leckdy nezaručí ani integrála. Dobrá cyklistická helma hlavu zachrání, ale musí být schválená a testovaná. Ne za "čistapadesat" od šikmooček, kde to o nějakých certifikátech a bezpečnosti ani neslyšelo.
11. 7. 2011 15:34
Re: Nazor Slovaka
v takomto prípade súhlasím... to je už potom ten vytrubujúci a blikajúci šofér *... Ja nemám síce slabé auto na diaľnici, ale ešte sa nenašiel žiadny "športovec", ktorý by ma takýmto vytrubovaním alebo blikaním donútil dupnúť na plyn a fičať 160 len kvôli jeho nedočkavosti.
Avatar - Blue Sun
11. 7. 2011 15:26
Re: Čo sa mi páči?
:yes:
Avatar - Blue Sun
11. 7. 2011 15:22
Re: Nazor Slovaka
Jenže takového blbečka vidím třeba na obzoru a tak naznám, že mám času dost. Na kilometr či dva ještě nejde poznat, že si hraje na nízkoletící letadlo. Vyrazím tedy, začnu předjíždět a na úrovni druhého kamionu už je za mnou, bliká a troubí jako ďas...
Já v té chvíli opravdu nemám kam uhnout a to přeci takový superřidič musí poznat už z té dálky... a má dost času zvolnit tempo.
Avatar - Frasier
11. 7. 2011 12:39
Re: Čo sa mi páči?
:yes: