Nový rozpočet na dopravní stavby přesáhne 100 miliard Kč. Za co se však utratí?
Letošní rozpočet na dopravní stavby činí 67 miliard korun. Pro příští rok se má objem peněz zvětšit na 106 miliard, což je sice hezké, ale vzhledem k současným skutečnostem je možná nebude za co utratit. Podle serveru iDnes.cz totiž za prvních sedm měsíců letošního roku utratil Státní fond dopravní infrastruktury pouze 19 miliard, což nepředstavuje ani třetinu z celkové částky.
Mezi největší příjemce dotací se podle iDnes.cz řadí Správa železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic. Původní plán počítal s přidělením 58 miliard na železniční stavby a 45 miliard mělo připadnout na výstavbu silnic. Paradoxně je to právě ŘSD, které má problém přidělené peníze dočerpat, a to jsou v rozpočtu započítány také práce na dálnicích D1 a D3.
V tuto chvíli ještě není nic oficiální. Rozpočet byl totiž sestaven pouze podle požadavků příjemců dotací, což nemusí být nutně směrodatné. Ne všechny stavby se totiž podaří uskutečnit v předem stanoveném termínu.
Zejména ŘSD však přemýšlí, za co peníze utratit. Do toho přichází nápad Státního fondu dopravní infrastruktury navýšit podíl rozpočtu ze státní kasy, aby byly pokryty výdaje za stavby silnic, které nelze hradit z evropských dotací.
Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočky bylo cílem dokázat, že sektor umí pracovat na velkém portfoliu a čerpat všechny vynaložené prostředky. Již na začátku prý bylo jasné, že se nepodaří všechny plánované stavby uskutečnit. I přesto je ale potřeba dočerpat všechny dostupné evropské zdroje.