Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson chce značku Lada vzkřísit

 

Ruská Lada se momentálně nachází v červených číslech, ale plány na její oživení jsou smělé. Co z nich nakonec bude? Doufejme, že všechno!

Lada nedávno představila Grantu coby liftback, oplastovanou Kalinu Cross a „městskou“ Ladu 4x4 Urban, Nivu s lakovanými nárazníky a sníženou světlostí. Co bude následovat, už víme. Výhledově je na řadě nástupce Priory Vesta, vůz segmentu B za zhruba 8 tisíc eur (220 tisíc korun). Priora totiž pořád není ničím jiným než radikálně modernizovanou sérií 2110/11/12 s konstrukčním původem v polovině 80. let minulého věku. Produkční podoby se dočká i koncept SUV X-Ray s alternativním pohonem všech kol. Uvidíme také druhou (pardon, vlastně už třetí!) generaci Nivy.

Evoluce modelové palety ruské značky stále není tak rychlá, jak by bylo potřeba. I když desetiletí nutné na vývoj každé nové řady v časech velkého SSSR je dávno zapomenuto. Ale také v novém miléniu se objevila řada studií, které si nakonec nikdo nemohl koupit. V Togliatti se však zřejmě blýská na lepší časy. Tedy nikoli pro zaměstnance, 20 %, asi 13 tisíc lidí bude muset odejít. Jaký tento krok bude mít sociální dopad na sídelní město automobilky, je těžké odhadovat. Nepříliš valnou produktivitu práce je ale nutné zvýšit i za cenu krajně nepopulárních kroků. Rovněž designér Steve Mattin se činí...

Na konci června převzala aliance Renault-Nissan větší balík akcií, až dosud jí patřila čtvrtina, nyní vlastní 67,1 % a spolu s vládou dokonce takřka tři čtvrtiny. V souvislosti s tímto krokem se událo zemětřesení ve vedení. Generálním ředitelem společnosti AvtoVAZ byl však Švéd Bo Andersson jmenován už loni v listopadu. Právě on v rozhovoru pro týdeník Automobilwoche, sesterské médium serveru Automotive News Europe poodhalil roušku tajemství nad budoucími plány: „ V roce 2013 jsme prodali po celém světě 530.000 vozů. Momentálně vyrábíme 2.400 aut denně. Do konce letošního roku by měl objem vzrůst na tři tisíce. Během posledních pěti měsíců jsme zlepšili produktivitu o 25 procent a zvýšili naši kvalitu o 20 procent. .

Andersson očekává, že Lada v krátké době zvedne svou image prostřednictvím řady komplexních a kvalitních produktů. Dal jasně najevo, že k růstu a návratu do černých čísel je nutné modernizovat nabídku, zlepšit konkurenceschopnost mezi dodavateli jednotlivých dílů a naučit se dovednosti aliance Renault-Nissan. Existují totiž stále monopolní dodavatelé některých částí a to samozřejmě s sebou nese kvalitativní rizika, automobilka je na nich až příliš závislá. Proto chce některé komponenty dovážet z Turecka. Bude také zaveden systém s cílem zvýšit kvalitu finálních výrobků. Je potřebný, neboť Lada si chce udržet vedoucí postavení na domácím trhu a místní klientela je nyní mnohem náročnější. Dodavatele budoucích platforem, motorů a převodovek má však zajištěného... Podíl doma stoupl z loňských 16 % na sedmnáct, do roku 2016 jej chce zvýšit až na 20 % a nabídne i vozidla na alternativní pohon (LPG, CNG) přímo z továrny.

Vyráží Lada konečně tím správným směrem? V Evropě na západ od ukrajinských hranic asi nadále zůstane menšinovou značkou, pokud se zde vůbec udrží. Renault tu má přece úspěšnou Dacii! Ale motory musí splňovat normu Euro 6 a i bezpečnost vozů odpovídat evropské legislativě. Počítá se hlavně se zmiňovanou Vestou a taktéž vzpomínaným crossoverem X-Ray. Středem zájmu je momentálně Skandinávie s klimatickými podmínkami podobnými Rusku. Ve Finsku bývaly lady před třemi dekádami ze všech nejprodávanější, ale nyní zde nefunguje ani oficiální dovozce!

Kromě domácího trhu pro zůstane nadále prioritním i export hlavně do postsovětských republik: Ázerbájdžánu, Běloruska, Kazachstánu a momentálně neklidné Ukrajiny. Klasických žigulíků i novějších typů tam jezdí stále dost. Současná ukrajinská krize sice nemá na prodej automobilů vliv, ale vyřešení politického napětí a prakticky už válečného stavu na ruskojazyčném východě země je jaksi přednější. Andersson také poznamenal, že je pro něj důležitá přítomnost i v jiných zemích, jakými jsou Egypt, Nikaragua, Peru a Tunisko. Velké trhy typu Brazílie, Číny a Indie zůstanou ruskou značkou nedotčeny.

To hodně svědčí o orientaci AvtoVAZu. Ruský trh sice momentálně strádá kvůli sankcím západních zemí a ty zřejmě budou mít dlouhodobější důsledek... Týkají se však hlavně zahraničních výrobců. Andersson ještě dodal: „Jsem přesvědčen, že se musíme postavit proti silné konkurenci ze strany čínských firem. Geely je v Rusku již docela úspěšný, Lifan taktéž. A budeme samozřejmě i nadále agresivně bojovat proti VW a GM.“

Psali jsme: AvtoVAZ patří Francouzům, Renault-Nissan má 67,1 % akcií

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 
Zdroj: ANE, Automobilwoche, Autoblog

Štítky SUV Lada Malé vozy Crossover

 

Přidat názorDiskuse: Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson chce značku…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…