Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson chce značku Lada vzkřísit

 

Ruská Lada se momentálně nachází v červených číslech, ale plány na její oživení jsou smělé. Co z nich nakonec bude? Doufejme, že všechno!

Lada nedávno představila Grantu coby liftback, oplastovanou Kalinu Cross a „městskou“ Ladu 4x4 Urban, Nivu s lakovanými nárazníky a sníženou světlostí. Co bude následovat, už víme. Výhledově je na řadě nástupce Priory Vesta, vůz segmentu B za zhruba 8 tisíc eur (220 tisíc korun). Priora totiž pořád není ničím jiným než radikálně modernizovanou sérií 2110/11/12 s konstrukčním původem v polovině 80. let minulého věku. Produkční podoby se dočká i koncept SUV X-Ray s alternativním pohonem všech kol. Uvidíme také druhou (pardon, vlastně už třetí!) generaci Nivy.

Evoluce modelové palety ruské značky stále není tak rychlá, jak by bylo potřeba. I když desetiletí nutné na vývoj každé nové řady v časech velkého SSSR je dávno zapomenuto. Ale také v novém miléniu se objevila řada studií, které si nakonec nikdo nemohl koupit. V Togliatti se však zřejmě blýská na lepší časy. Tedy nikoli pro zaměstnance, 20 %, asi 13 tisíc lidí bude muset odejít. Jaký tento krok bude mít sociální dopad na sídelní město automobilky, je těžké odhadovat. Nepříliš valnou produktivitu práce je ale nutné zvýšit i za cenu krajně nepopulárních kroků. Rovněž designér Steve Mattin se činí...

Na konci června převzala aliance Renault-Nissan větší balík akcií, až dosud jí patřila čtvrtina, nyní vlastní 67,1 % a spolu s vládou dokonce takřka tři čtvrtiny. V souvislosti s tímto krokem se událo zemětřesení ve vedení. Generálním ředitelem společnosti AvtoVAZ byl však Švéd Bo Andersson jmenován už loni v listopadu. Právě on v rozhovoru pro týdeník Automobilwoche, sesterské médium serveru Automotive News Europe poodhalil roušku tajemství nad budoucími plány: „ V roce 2013 jsme prodali po celém světě 530.000 vozů. Momentálně vyrábíme 2.400 aut denně. Do konce letošního roku by měl objem vzrůst na tři tisíce. Během posledních pěti měsíců jsme zlepšili produktivitu o 25 procent a zvýšili naši kvalitu o 20 procent. .

Andersson očekává, že Lada v krátké době zvedne svou image prostřednictvím řady komplexních a kvalitních produktů. Dal jasně najevo, že k růstu a návratu do černých čísel je nutné modernizovat nabídku, zlepšit konkurenceschopnost mezi dodavateli jednotlivých dílů a naučit se dovednosti aliance Renault-Nissan. Existují totiž stále monopolní dodavatelé některých částí a to samozřejmě s sebou nese kvalitativní rizika, automobilka je na nich až příliš závislá. Proto chce některé komponenty dovážet z Turecka. Bude také zaveden systém s cílem zvýšit kvalitu finálních výrobků. Je potřebný, neboť Lada si chce udržet vedoucí postavení na domácím trhu a místní klientela je nyní mnohem náročnější. Dodavatele budoucích platforem, motorů a převodovek má však zajištěného... Podíl doma stoupl z loňských 16 % na sedmnáct, do roku 2016 jej chce zvýšit až na 20 % a nabídne i vozidla na alternativní pohon (LPG, CNG) přímo z továrny.

Vyráží Lada konečně tím správným směrem? V Evropě na západ od ukrajinských hranic asi nadále zůstane menšinovou značkou, pokud se zde vůbec udrží. Renault tu má přece úspěšnou Dacii! Ale motory musí splňovat normu Euro 6 a i bezpečnost vozů odpovídat evropské legislativě. Počítá se hlavně se zmiňovanou Vestou a taktéž vzpomínaným crossoverem X-Ray. Středem zájmu je momentálně Skandinávie s klimatickými podmínkami podobnými Rusku. Ve Finsku bývaly lady před třemi dekádami ze všech nejprodávanější, ale nyní zde nefunguje ani oficiální dovozce!

Kromě domácího trhu pro zůstane nadále prioritním i export hlavně do postsovětských republik: Ázerbájdžánu, Běloruska, Kazachstánu a momentálně neklidné Ukrajiny. Klasických žigulíků i novějších typů tam jezdí stále dost. Současná ukrajinská krize sice nemá na prodej automobilů vliv, ale vyřešení politického napětí a prakticky už válečného stavu na ruskojazyčném východě země je jaksi přednější. Andersson také poznamenal, že je pro něj důležitá přítomnost i v jiných zemích, jakými jsou Egypt, Nikaragua, Peru a Tunisko. Velké trhy typu Brazílie, Číny a Indie zůstanou ruskou značkou nedotčeny.

To hodně svědčí o orientaci AvtoVAZu. Ruský trh sice momentálně strádá kvůli sankcím západních zemí a ty zřejmě budou mít dlouhodobější důsledek... Týkají se však hlavně zahraničních výrobců. Andersson ještě dodal: „Jsem přesvědčen, že se musíme postavit proti silné konkurenci ze strany čínských firem. Geely je v Rusku již docela úspěšný, Lifan taktéž. A budeme samozřejmě i nadále agresivně bojovat proti VW a GM.“

Psali jsme: AvtoVAZ patří Francouzům, Renault-Nissan má 67,1 % akcií

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Kryptoburzy hlásí rekordní objemy Kryptoburzy hlásí rekordní objemy

Denní obrat trhu s virtuálními platidly už zastínil…

Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ

Francouzská farmaceutická skupina Sanofi se dohodla na…

Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

 
Zdroj: ANE, Automobilwoche, Autoblog

Štítky SUV Lada Malé vozy Crossover

 

Přidat názorDiskuse: Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson chce značku…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Dnes 08:00

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny denně a k jejich přepravě jsou zde využívaný důlní sklápěče, jímž se říká dampry.




Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly porno. Řada z nich byla určená dětem

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly…

Na Google Play bylo 63 aplikací (většinou hry), které obsahovaly mallware zobrazující pornografickou reklamu.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět. Atlético bralo jen bod

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět.…

Fotbalisté Barcelony zůstali i po dvacátém kole španělské ligy neporaženi. Na hřišti Betisu Sevilla zvítězili…

 

Reflex.cz

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý osud Johana de Witta

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý…

Vilém II. Oranžský zemřel v roce 1650 a zanechal po sobě jen těhotnou manželku a sedm sester. K moci ve…

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…