Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson chce značku Lada vzkřísit

 

Ruská Lada se momentálně nachází v červených číslech, ale plány na její oživení jsou smělé. Co z nich nakonec bude? Doufejme, že všechno!

Lada nedávno představila Grantu coby liftback, oplastovanou Kalinu Cross a „městskou“ Ladu 4x4 Urban, Nivu s lakovanými nárazníky a sníženou světlostí. Co bude následovat, už víme. Výhledově je na řadě nástupce Priory Vesta, vůz segmentu B za zhruba 8 tisíc eur (220 tisíc korun). Priora totiž pořád není ničím jiným než radikálně modernizovanou sérií 2110/11/12 s konstrukčním původem v polovině 80. let minulého věku. Produkční podoby se dočká i koncept SUV X-Ray s alternativním pohonem všech kol. Uvidíme také druhou (pardon, vlastně už třetí!) generaci Nivy.

Evoluce modelové palety ruské značky stále není tak rychlá, jak by bylo potřeba. I když desetiletí nutné na vývoj každé nové řady v časech velkého SSSR je dávno zapomenuto. Ale také v novém miléniu se objevila řada studií, které si nakonec nikdo nemohl koupit. V Togliatti se však zřejmě blýská na lepší časy. Tedy nikoli pro zaměstnance, 20 %, asi 13 tisíc lidí bude muset odejít. Jaký tento krok bude mít sociální dopad na sídelní město automobilky, je těžké odhadovat. Nepříliš valnou produktivitu práce je ale nutné zvýšit i za cenu krajně nepopulárních kroků. Rovněž designér Steve Mattin se činí...

Na konci června převzala aliance Renault-Nissan větší balík akcií, až dosud jí patřila čtvrtina, nyní vlastní 67,1 % a spolu s vládou dokonce takřka tři čtvrtiny. V souvislosti s tímto krokem se událo zemětřesení ve vedení. Generálním ředitelem společnosti AvtoVAZ byl však Švéd Bo Andersson jmenován už loni v listopadu. Právě on v rozhovoru pro týdeník Automobilwoche, sesterské médium serveru Automotive News Europe poodhalil roušku tajemství nad budoucími plány: „ V roce 2013 jsme prodali po celém světě 530.000 vozů. Momentálně vyrábíme 2.400 aut denně. Do konce letošního roku by měl objem vzrůst na tři tisíce. Během posledních pěti měsíců jsme zlepšili produktivitu o 25 procent a zvýšili naši kvalitu o 20 procent. .

Andersson očekává, že Lada v krátké době zvedne svou image prostřednictvím řady komplexních a kvalitních produktů. Dal jasně najevo, že k růstu a návratu do černých čísel je nutné modernizovat nabídku, zlepšit konkurenceschopnost mezi dodavateli jednotlivých dílů a naučit se dovednosti aliance Renault-Nissan. Existují totiž stále monopolní dodavatelé některých částí a to samozřejmě s sebou nese kvalitativní rizika, automobilka je na nich až příliš závislá. Proto chce některé komponenty dovážet z Turecka. Bude také zaveden systém s cílem zvýšit kvalitu finálních výrobků. Je potřebný, neboť Lada si chce udržet vedoucí postavení na domácím trhu a místní klientela je nyní mnohem náročnější. Dodavatele budoucích platforem, motorů a převodovek má však zajištěného... Podíl doma stoupl z loňských 16 % na sedmnáct, do roku 2016 jej chce zvýšit až na 20 % a nabídne i vozidla na alternativní pohon (LPG, CNG) přímo z továrny.

Vyráží Lada konečně tím správným směrem? V Evropě na západ od ukrajinských hranic asi nadále zůstane menšinovou značkou, pokud se zde vůbec udrží. Renault tu má přece úspěšnou Dacii! Ale motory musí splňovat normu Euro 6 a i bezpečnost vozů odpovídat evropské legislativě. Počítá se hlavně se zmiňovanou Vestou a taktéž vzpomínaným crossoverem X-Ray. Středem zájmu je momentálně Skandinávie s klimatickými podmínkami podobnými Rusku. Ve Finsku bývaly lady před třemi dekádami ze všech nejprodávanější, ale nyní zde nefunguje ani oficiální dovozce!

Kromě domácího trhu pro zůstane nadále prioritním i export hlavně do postsovětských republik: Ázerbájdžánu, Běloruska, Kazachstánu a momentálně neklidné Ukrajiny. Klasických žigulíků i novějších typů tam jezdí stále dost. Současná ukrajinská krize sice nemá na prodej automobilů vliv, ale vyřešení politického napětí a prakticky už válečného stavu na ruskojazyčném východě země je jaksi přednější. Andersson také poznamenal, že je pro něj důležitá přítomnost i v jiných zemích, jakými jsou Egypt, Nikaragua, Peru a Tunisko. Velké trhy typu Brazílie, Číny a Indie zůstanou ruskou značkou nedotčeny.

To hodně svědčí o orientaci AvtoVAZu. Ruský trh sice momentálně strádá kvůli sankcím západních zemí a ty zřejmě budou mít dlouhodobější důsledek... Týkají se však hlavně zahraničních výrobců. Andersson ještě dodal: „Jsem přesvědčen, že se musíme postavit proti silné konkurenci ze strany čínských firem. Geely je v Rusku již docela úspěšný, Lifan taktéž. A budeme samozřejmě i nadále agresivně bojovat proti VW a GM.“

Psali jsme: AvtoVAZ patří Francouzům, Renault-Nissan má 67,1 % akcií

Spolupracujeme s TipCars.com
OECD: Růst české ekonomiky zpomalí OECD: Růst české ekonomiky zpomalí

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD)…

Těžaři EMH si od cínoveckého lithia slibují lepší marži. Produkce má být nízkonákladová Těžaři EMH si od cínoveckého lithia slibují lepší marži. Produkce má být nízkonákladová

Společnost European Metals Holding pokračuje v přípravách…

Druhá největší americká banka zvýšila zisk o třetinu Druhá největší americká banka zvýšila zisk o třetinu

Druhá největší americká banka Bank of America zvýšila ve…

Glosa Pavla Otta: Metnar musí utrácet Glosa Pavla Otta: Metnar musí utrácet

Lidovecký šéf obrany Antonín Baudyš to kdysi schytal…

 
Zdroj: ANE, Automobilwoche, Autoblog

Štítky SUV Lada Malé vozy Crossover

 

Přidat názorDiskuse: Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson chce značku…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Renault Clio R.S.18 – Inspirováno ve Formuli 1

TEST: Renault Clio R.S.18 – Inspirováno ve Formuli 1

Dnes 12:52

Renault Clio 4. generace stárne. A platí to také o jeho ostré verzi R.S. 200. Zpomalit tento neodvratný proces mohou pouze dílčí inovace nebo příchod speciální edice. A právě tou je testovaný model R.S.18. Čím se liší od R.S. 200?




Blesk.cz

VIDEO: Dramatický boj o život v centru Prahy: Muž (51) zkolaboval na ulici, šlo o vteřiny

VIDEO: Dramatický boj o život v centru Prahy: Muž…

Obrovské drama se šťastným koncem zažilo několik mladíků, kteří v neděli ráno našli v centru Prahy bezvládného…

Snažíte se otěhotnět? 4 rady, které zaberou: Zázrakem je kyselina listová, cvičení i správná poloha

Snažíte se otěhotnět? 4 rady, které zaberou:…

Léto je přímo ideální pro plánování rodiny. Pokud jste se rozhodli s partnerem založit rodinu, máme pro několik…

 

iSport.cz

Rusové si lámou hlavy: Co se stadiony? Putinův přítel přesune klub do Soči

Rusové si lámou hlavy: Co se stadiony? Putinův…

Diváci na fotbalovém stadionu v ruském letovisku Soči se letos stali svědky špičkových zápasů mistrovství světa:…

Holzer odmítl Jablonec, Pelta ho chválil. Evropu si chce zahrát za Baník

Holzer odmítl Jablonec, Pelta ho chválil. Evropu si…

Už jen hodiny zbývají do oficiálního oznámení pikantního přestupu Daniela Holzera ze Sparty do Baníku.…

 

Reflex.cz

Na vlastní oči z Dalmácie: Finále beze smutku a s ohněm aneb Proč se v Chorvatsku fandí jinak než u nás

Na vlastní oči z Dalmácie: Finále beze smutku a s…

Chorvatsko včera prožívalo atmosféru srovnatelnou pro našince snad jen s okamžikem, kdy čeští hokejisti vyhráli…

Očima libertariána: Mladí thajští fotbalisté v jeskyni aneb co vlastně zajímá lidi a co chtějí číst

Očima libertariána: Mladí thajští fotbalisté v…

Média nás řadu dní vzrušeně informovala o vývoji situace v thajské jeskyni, kde byli uvězněni mladí fotbalisté a…