Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson chce značku Lada vzkřísit

 

Ruská Lada se momentálně nachází v červených číslech, ale plány na její oživení jsou smělé. Co z nich nakonec bude? Doufejme, že všechno!

Lada nedávno představila Grantu coby liftback, oplastovanou Kalinu Cross a „městskou“ Ladu 4x4 Urban, Nivu s lakovanými nárazníky a sníženou světlostí. Co bude následovat, už víme. Výhledově je na řadě nástupce Priory Vesta, vůz segmentu B za zhruba 8 tisíc eur (220 tisíc korun). Priora totiž pořád není ničím jiným než radikálně modernizovanou sérií 2110/11/12 s konstrukčním původem v polovině 80. let minulého věku. Produkční podoby se dočká i koncept SUV X-Ray s alternativním pohonem všech kol. Uvidíme také druhou (pardon, vlastně už třetí!) generaci Nivy.

Evoluce modelové palety ruské značky stále není tak rychlá, jak by bylo potřeba. I když desetiletí nutné na vývoj každé nové řady v časech velkého SSSR je dávno zapomenuto. Ale také v novém miléniu se objevila řada studií, které si nakonec nikdo nemohl koupit. V Togliatti se však zřejmě blýská na lepší časy. Tedy nikoli pro zaměstnance, 20 %, asi 13 tisíc lidí bude muset odejít. Jaký tento krok bude mít sociální dopad na sídelní město automobilky, je těžké odhadovat. Nepříliš valnou produktivitu práce je ale nutné zvýšit i za cenu krajně nepopulárních kroků. Rovněž designér Steve Mattin se činí...

Na konci června převzala aliance Renault-Nissan větší balík akcií, až dosud jí patřila čtvrtina, nyní vlastní 67,1 % a spolu s vládou dokonce takřka tři čtvrtiny. V souvislosti s tímto krokem se událo zemětřesení ve vedení. Generálním ředitelem společnosti AvtoVAZ byl však Švéd Bo Andersson jmenován už loni v listopadu. Právě on v rozhovoru pro týdeník Automobilwoche, sesterské médium serveru Automotive News Europe poodhalil roušku tajemství nad budoucími plány: „ V roce 2013 jsme prodali po celém světě 530.000 vozů. Momentálně vyrábíme 2.400 aut denně. Do konce letošního roku by měl objem vzrůst na tři tisíce. Během posledních pěti měsíců jsme zlepšili produktivitu o 25 procent a zvýšili naši kvalitu o 20 procent. .

Andersson očekává, že Lada v krátké době zvedne svou image prostřednictvím řady komplexních a kvalitních produktů. Dal jasně najevo, že k růstu a návratu do černých čísel je nutné modernizovat nabídku, zlepšit konkurenceschopnost mezi dodavateli jednotlivých dílů a naučit se dovednosti aliance Renault-Nissan. Existují totiž stále monopolní dodavatelé některých částí a to samozřejmě s sebou nese kvalitativní rizika, automobilka je na nich až příliš závislá. Proto chce některé komponenty dovážet z Turecka. Bude také zaveden systém s cílem zvýšit kvalitu finálních výrobků. Je potřebný, neboť Lada si chce udržet vedoucí postavení na domácím trhu a místní klientela je nyní mnohem náročnější. Dodavatele budoucích platforem, motorů a převodovek má však zajištěného... Podíl doma stoupl z loňských 16 % na sedmnáct, do roku 2016 jej chce zvýšit až na 20 % a nabídne i vozidla na alternativní pohon (LPG, CNG) přímo z továrny.

Vyráží Lada konečně tím správným směrem? V Evropě na západ od ukrajinských hranic asi nadále zůstane menšinovou značkou, pokud se zde vůbec udrží. Renault tu má přece úspěšnou Dacii! Ale motory musí splňovat normu Euro 6 a i bezpečnost vozů odpovídat evropské legislativě. Počítá se hlavně se zmiňovanou Vestou a taktéž vzpomínaným crossoverem X-Ray. Středem zájmu je momentálně Skandinávie s klimatickými podmínkami podobnými Rusku. Ve Finsku bývaly lady před třemi dekádami ze všech nejprodávanější, ale nyní zde nefunguje ani oficiální dovozce!

Kromě domácího trhu pro zůstane nadále prioritním i export hlavně do postsovětských republik: Ázerbájdžánu, Běloruska, Kazachstánu a momentálně neklidné Ukrajiny. Klasických žigulíků i novějších typů tam jezdí stále dost. Současná ukrajinská krize sice nemá na prodej automobilů vliv, ale vyřešení politického napětí a prakticky už válečného stavu na ruskojazyčném východě země je jaksi přednější. Andersson také poznamenal, že je pro něj důležitá přítomnost i v jiných zemích, jakými jsou Egypt, Nikaragua, Peru a Tunisko. Velké trhy typu Brazílie, Číny a Indie zůstanou ruskou značkou nedotčeny.

To hodně svědčí o orientaci AvtoVAZu. Ruský trh sice momentálně strádá kvůli sankcím západních zemí a ty zřejmě budou mít dlouhodobější důsledek... Týkají se však hlavně zahraničních výrobců. Andersson ještě dodal: „Jsem přesvědčen, že se musíme postavit proti silné konkurenci ze strany čínských firem. Geely je v Rusku již docela úspěšný, Lifan taktéž. A budeme samozřejmě i nadále agresivně bojovat proti VW a GM.“

Psali jsme: AvtoVAZ patří Francouzům, Renault-Nissan má 67,1 % akcií

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: ANE, Automobilwoche, Autoblog

Štítky SUV Lada Malé vozy Crossover

 

Přidat názorDiskuse: Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson chce značku…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v nemocnici! Ruší koncerty

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v…

Oblíbený zpěvák a bývalý politik Michal Prokop (70) skončil v nemocnici. Jeho hudební vystoupení, které bylo s…

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už ani na balkón

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už…

Špatně snáší výkyvy počasí. Královna českého šansonu Hana Hegerová (85) nevychází už ani na balkon! „Jak to…

 

iSport.cz

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen v angličtině!

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen…

Šéfuje brankářské revoluci v Jihlavě. Na všech trénincích pod Petrem Jarošem (40) se nově komunikuje pouze…

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela adrenalin, hlásí Navrátil

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela…

PŘÍMO Z BUDAPEŠTI | Jde na to! Highdiver Michal Navrátil se dnes postaví na úzkou plošinu, sedmadvacet metrů nad…

 

Reflex.cz

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi loni prosázeli 196,4 miliardy korun, meziročně o 29 procent více. Objem vyplacených výher vzrostl rovněž o…