reklama


Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson chce značku Lada vzkřísit

 

Ruská Lada se momentálně nachází v červených číslech, ale plány na její oživení jsou smělé. Co z nich nakonec bude? Doufejme, že všechno!

Lada nedávno představila Grantu coby liftback, oplastovanou Kalinu Cross a „městskou“ Ladu 4x4 Urban, Nivu s lakovanými nárazníky a sníženou světlostí. Co bude následovat, už víme. Výhledově je na řadě nástupce Priory Vesta, vůz segmentu B za zhruba 8 tisíc eur (220 tisíc korun). Priora totiž pořád není ničím jiným než radikálně modernizovanou sérií 2110/11/12 s konstrukčním původem v polovině 80. let minulého věku. Produkční podoby se dočká i koncept SUV X-Ray s alternativním pohonem všech kol. Uvidíme také druhou (pardon, vlastně už třetí!) generaci Nivy.

Evoluce modelové palety ruské značky stále není tak rychlá, jak by bylo potřeba. I když desetiletí nutné na vývoj každé nové řady v časech velkého SSSR je dávno zapomenuto. Ale také v novém miléniu se objevila řada studií, které si nakonec nikdo nemohl koupit. V Togliatti se však zřejmě blýská na lepší časy. Tedy nikoli pro zaměstnance, 20 %, asi 13 tisíc lidí bude muset odejít. Jaký tento krok bude mít sociální dopad na sídelní město automobilky, je těžké odhadovat. Nepříliš valnou produktivitu práce je ale nutné zvýšit i za cenu krajně nepopulárních kroků. Rovněž designér Steve Mattin se činí...

Na konci června převzala aliance Renault-Nissan větší balík akcií, až dosud jí patřila čtvrtina, nyní vlastní 67,1 % a spolu s vládou dokonce takřka tři čtvrtiny. V souvislosti s tímto krokem se událo zemětřesení ve vedení. Generálním ředitelem společnosti AvtoVAZ byl však Švéd Bo Andersson jmenován už loni v listopadu. Právě on v rozhovoru pro týdeník Automobilwoche, sesterské médium serveru Automotive News Europe poodhalil roušku tajemství nad budoucími plány: „ V roce 2013 jsme prodali po celém světě 530.000 vozů. Momentálně vyrábíme 2.400 aut denně. Do konce letošního roku by měl objem vzrůst na tři tisíce. Během posledních pěti měsíců jsme zlepšili produktivitu o 25 procent a zvýšili naši kvalitu o 20 procent. .

Andersson očekává, že Lada v krátké době zvedne svou image prostřednictvím řady komplexních a kvalitních produktů. Dal jasně najevo, že k růstu a návratu do černých čísel je nutné modernizovat nabídku, zlepšit konkurenceschopnost mezi dodavateli jednotlivých dílů a naučit se dovednosti aliance Renault-Nissan. Existují totiž stále monopolní dodavatelé některých částí a to samozřejmě s sebou nese kvalitativní rizika, automobilka je na nich až příliš závislá. Proto chce některé komponenty dovážet z Turecka. Bude také zaveden systém s cílem zvýšit kvalitu finálních výrobků. Je potřebný, neboť Lada si chce udržet vedoucí postavení na domácím trhu a místní klientela je nyní mnohem náročnější. Dodavatele budoucích platforem, motorů a převodovek má však zajištěného... Podíl doma stoupl z loňských 16 % na sedmnáct, do roku 2016 jej chce zvýšit až na 20 % a nabídne i vozidla na alternativní pohon (LPG, CNG) přímo z továrny.

Vyráží Lada konečně tím správným směrem? V Evropě na západ od ukrajinských hranic asi nadále zůstane menšinovou značkou, pokud se zde vůbec udrží. Renault tu má přece úspěšnou Dacii! Ale motory musí splňovat normu Euro 6 a i bezpečnost vozů odpovídat evropské legislativě. Počítá se hlavně se zmiňovanou Vestou a taktéž vzpomínaným crossoverem X-Ray. Středem zájmu je momentálně Skandinávie s klimatickými podmínkami podobnými Rusku. Ve Finsku bývaly lady před třemi dekádami ze všech nejprodávanější, ale nyní zde nefunguje ani oficiální dovozce!

Kromě domácího trhu pro zůstane nadále prioritním i export hlavně do postsovětských republik: Ázerbájdžánu, Běloruska, Kazachstánu a momentálně neklidné Ukrajiny. Klasických žigulíků i novějších typů tam jezdí stále dost. Současná ukrajinská krize sice nemá na prodej automobilů vliv, ale vyřešení politického napětí a prakticky už válečného stavu na ruskojazyčném východě země je jaksi přednější. Andersson také poznamenal, že je pro něj důležitá přítomnost i v jiných zemích, jakými jsou Egypt, Nikaragua, Peru a Tunisko. Velké trhy typu Brazílie, Číny a Indie zůstanou ruskou značkou nedotčeny.

To hodně svědčí o orientaci AvtoVAZu. Ruský trh sice momentálně strádá kvůli sankcím západních zemí a ty zřejmě budou mít dlouhodobější důsledek... Týkají se však hlavně zahraničních výrobců. Andersson ještě dodal: „Jsem přesvědčen, že se musíme postavit proti silné konkurenci ze strany čínských firem. Geely je v Rusku již docela úspěšný, Lifan taktéž. A budeme samozřejmě i nadále agresivně bojovat proti VW a GM.“

Psali jsme: AvtoVAZ patří Francouzům, Renault-Nissan má 67,1 % akcií

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun

Nejcennějším fotbalistou v Evropě je Brazilec Neymar.…

Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie

Bezhotovostní platby mobilním telefonem mohou významně…

Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem? Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem?

Martin Schulz byl několik pět let vůdčí postavou…

ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

 
Zdroj: ANE, Automobilwoche, Autoblog
 

Přidat názorDiskuse: Nový šéf AvtoVAZu Bo Andersson chce značku…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Včera

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v rouše Adamově

Taboo: Seriál syrový jako flák masa a Tom Hardy v…

Zatímco nejen v tuzemsku boduje HBO s Pustinou, kde se dá, na obrazovkách této televize se skví další zajímavý…

 

iSport.cz

TOP fotky z Dakaru 2017: Karneval, šílené počasí i vysilující únava

TOP fotky z Dakaru 2017: Karneval, šílené počasí i…

Dva týdny závodění v extrémně nehostinných podmínkách jsou pryč. Dakar 2017 v neděli našel své letošní vítěze a…

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás hodně, hlásí sparťané

Sparta je krok od finále CHL! Znamená to pro nás…

Už jsou velmi blízko. Hokejisté Sparty jsou posledním českým zástupcem v hokejové Lize mistrů a jediný krok je…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama