Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZF a vývoj elektromobility. Jedna platforma stačí

ZF a vývoj elektromobility. Jedna platforma stačí
ZF a vývoj elektromobility. Jedna platforma stačí
ZF a vývoj elektromobility. Jedna platforma stačí
ZF a vývoj elektromobility. Jedna platforma stačí
5 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (1)

I přes oslabení vývoje elektrických pohonů a automobilů v Evropě podíl elektromobility ve světě celkově roste. Jak na to reaguje společnost ZF?

Německou firmu ZF Friedrichshafen si z minulosti spojujeme s vývojem a produkcí velmi dobrých samočinných převodovek, případně řízení vozů. Jenže záběr ZF je přirozeně mnohem širší a, jak velí doba, již řadu let se společnost zabývá vývojem na poli elektromobility.

Jaký je zatím poslední vývoj v téhle oblasti, ZF ukázalo na akci eMobility Tech Day, která se koná před veletrhem osobních automobilů IAA Mobility 2025. Technická akce mimo jiné ukázala, jaké rozdíly panují v technické úrovni elektrických pohonů, jakkoliv to běžní motoristé vnímat nemusejí.

Jde především o požadavek na různé konfigurace, nebo chcete-li koncepce elektrických pohonů. Jen pro zajímavost – třeba u Audi existují tři varianty pohonu přední nápravy plus dvě pohonu zadní.

Liší se pozicí motoru vůči nápravě, přenosem hnací síly z rotoru elektromotoru na diferenciál a přirozeně také velikostí hnací jednotky. Z toho vyplývá, že dodavatelé systémů pro elektrické pohony musí poskytnout automobilkám výrazně širší portfolio různých řešení než tomu bylo před lety.

Video placeholder
MG představuje zcela novou platformu MSP pro elektromobily • Zdroj: MG

Jedna musí stačit

ZF nabízí řešení v podobě platformy SELECT e-drive. Její obrovskou výhodou je, že dokáže pojmout různá systémová řešení, když zahrnuje elektromotory, měniče napětí, převodovky a také řídicí elektroniku včetně softwaru. V nabídce je rovněž odvozená verze pro spalovací motory a zejména hybridní hnací jednotky. Navíc pro naprostou většinu kategorií vozidel.

Uvedené možnosti nabízí platforma SELECT díky modularizaci. Laicky řečeno, změnit technické řešení znamená v tomhle případě nahradit jeden modul druhým, odlišným.

„Díky platformě SELECT jsme optimálně připraveni reagovat na složité požadavky na trhu elektromobility. V kombinaci s našimi znalostmi celého vozidla nabízíme zákazníkům technologicky špičkové, široké a na míru šité produktové portfolio,“ říká Mathias Miedreich, člen představenstva ZF odpovědný za divizi Electrified Powertrain Technology.

„Naše komplexní nabídka zahrnuje také atraktivní pohonná řešení pro vysoce účinné spalovací motory i celé spektrum elektrifikovaných pohonů, které neustále dále rozvíjíme – napříč všemi třídami vozidel,“ dodává.

„Platforma SELECT nám umožňuje nabízet řešení na míru pro všechny požadavky elektromobility,“ doplňuje Dr. Otmar Scharrer, Senior Vice President R&D, divize Electrified Powertrain Technology ve společnosti ZF. „Díky kombinaci výkonných jednotlivých komponent a atraktivních funkcí na systémové úrovni lze elektrické pohony konfigurovat pro širokou škálu různých aplikací – a to s výrazně kratšími vývojovými časy.“

Teplota je důležitá

Kromě platformy SELECT ukázala firma ZF další inovaci, kterou je systém tepelného managementu TherMaS, který společnost ZF vyvinula a uvedla na trh speciálně pro plně elektrická vozidla. Použití propanu jako chladiva přináší výrazně lepší tepelný výkon při vysokých i nízkých teplotách a také menší a lehčí konstrukci systému. Při testech se díky optimalizovanému tepelnému managementu a efektivnějšímu využití odpadního tepla z hnacího ústrojí podařilo zvýšit dojezd elektromobilu v náročném zimním provozu až o 10 procent a v extrémních podmínkách dokonce až o 30 procent.

„Bez ohledu na to, kde na světě lidé jezdí nebo jaké zdroje energie jsou k dispozici, ZF nabízí správná řešení, která zajistí pohodlnou a pohodovou jízdu,“ shrnuje člen představenstva Mathias Miedreich.

Zdroj: ZF Friedrichshafen, prezentace Audi Analyst Day 2024, video: MG

Vstoupit do diskuze (1)