Nový tříválec Volvo 1.5: Opravdu jenom uříznutý válec?
Že Volvo připravuje tříválcový zážehový motor, o tom se psalo už na sklonku roku 2014. Od letošního roku je tento agregát realitou, a sice pod kapotou malého SUV XC40, kde mu obchodně říkají T3. Technicky se pak jedná o agregát B3154T. Ale pozor, označení T3 například v modelu V40 znamená nejméně výkonnou verzí dvoulitrového čtyřválce, nabízející 112 kW.
Při vývoji tříválce Drive-E Volvo plně využilo zkušeností ze stavby větších čtyřválců stejné modulární řady. Nový tříválec se tudíž vyrábí na stejné výrobní lince jako větší motor, což dává skandinávské značce snadnou možnost velmi pružně reagovat na změny poptávky na trhu.
Uřízněte válec!
Jak vlastně nový tříválec o objemu 1,5 litru vznikl? Pohled do technických údajů SUV XC40 odhalí, že s větším čtyřválcem o objemu 2,0 litru sdílí novinka vrtání válců 82 mm i zdvih pístů 93,2 mm. Výsledný zdvihový objem 1477 cm3 tedy odpovídá přesně rozdílu objemu jednoho válce v porovnání se čtyřválcem Drive-E. Pohon rozvodů zajišťuje ozubeným řemen, nechybí proměnné časování sací i výfukové strany a samozřejmě přímé vstřikování benzínu spolu s přeplňováním turbodmychadlem. Pro zjemnění chodu využívá motor vyvažovací hřídel, poháněný od klikového hřídele přes ozubená kola. To je zajímavé proto, že některé dnešní tříválce se bez vyvažovacího hřídele obejdou.
Odlišnost lze najít například v kompresním poměru, který je u motoru T3 10,5:1, zatímco u T4, tedy nejméně výkonné verzi zážehového čtyřválce v XC40, je výrazně vyšších 11,3:1. Nový motor poskytuje výkon 115 kW při 5000/min-1. Maximum točivého momentu je 265 N.m při 1850 až 3850/min-1.
Tříválec se v XC40 páruje výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou označenou M76 R7.0. Jedná se dvouhřídelové ústrojí, u něhož jsou tři nejvyšší převody rychloběhy. Větší motory T4 a T5 jsou pro změnu v XC40 výhradně spojeny se samočinnou osmistupňovou převodovkou. Na rozdíl od čtyřválců je agregát T3 v XC40 kombinovaný výhradně s pohonem předních kol.
Od 742.000 korun
I s nejmenším motorem jsou dynamické vlastnosti nové XC40 solidní. Výrobce udává nejvyšší rychlost 200 km/h, z klidu na rychlost 100 km/h se auto rozjede za 9,4 sekundy. V kombinovaném cyklu dle starší metodiky NEDC spotřebuje vůz 6,2 litrů benzinu na 100 km. XC40 T3 ale již byla testována také dle nové metodiky měření spotřeby paliva WLTP. Podle ní vychází průměrná spotřeba benzínu na 7,1 až 7,7 litrů na 100 km.
Zbývá dodat, za kolik lze XC40 T3 u nás pořídit. Český dovozce stanovil cenu základní verze na 742.000 korun za výbavu Kinetic. Vyšší Momentum vyjde na 807.000 korun, Inscription je za 882.000 korun a konečně vrcholná výbava R-Design stojí 892.000 korun.