18.11. 2013

Ojetý Chevrolet Spark 0.8: Zánovní malorážka

 

Přestože byl testovaný Chevrolet Spark vyroben již v roce 2009, výraz „zánovní“ na něj zcela pasuje. Nejen že se těší výbornému zdraví, ale pouhých 18 811 ujetých kilometrů na něm zanechalo jenom opravdu minimální stopy.

Nástupce Daewoo Matiz nese jméno Chevrolet Spark. Vypadá trochu moderněji, avšak žádná revoluce neproběhla – to platí jak o designu, tak o technice. Pětimístný minivůz zůstává stále spíše přibližovadlem do městského provozu, kde je dostatečně mrštný. V autobazarech se vyskytuje poměrně často a kupce nehledá nijak složitě. Zájem mají především senioři, kterým malé auto s ještě menším motorem dostačuje. Tito motoristé nejsou nijak nároční na výbavu, spíše je zajímá pořizovací cena, a ta je u Sparku příznivá. Špatná není ani u testovaného vozu z nabídky Auto ESA, vezmeme-li v potaz, že má najeto pouhých 18 811 kilometrů. Tříleté auto po prvním majiteli působí jako nové.

Prostor pro posádku

Interiér Sparku sice nabízí pět míst, ale v úzkém vozidle se trojice cestujících na zadní sedačce zrovna moc roztahovat nemůže. Na šířku tu najdou dost místa jenom dva pasažéři, avšak je pravděpodobné, že ani ti nebudou spokojeni s prostorem pro hlavu. Už při výšce 175 cm se totiž budete hlavou dotýkat stropu. Vyšší lidé pak mohou pociťovat i omezený prostor v oblasti kolen. Zavazadelník nabídne 170 litrů – na danou třídu nic překvapivého. Po sklopení zadních dělených sedadel objem nákladového prostoru naroste na 845 litrů.

Palubní deska Sparku není žádný hit, ale uvědomme si, že jde o levný automobil a přesně tomu odpovídá - tvoří ji tvrdé plasty. Testovaný vůz není vybaven ani čelním airbagem spolujezdce, takže nad uzavíratelnou schránkou najdeme otevřený odkládací prostor – další známka laciného řešení. Řadu motoristů nepotěší centrálně umístěné přístroje. Před řidičem je pouze malá kaplička s dvěma řadami kontrolek a volant s airbagem. Kladně hodnotíme přítomnost držáků nápojů i několik dalších odkládacích míst, jež dělají prostor pro posádku praktičtějším.

Motor a převodovka

Vpředu umístěný maloobjemový atmosférický zážehový motor má objem 0,8 litru a výkon pouhých 38 kW. Jedná se o tříválec s dvouventilovou technikou, v nabídce byl pro tento model ale i litrový čtyřválec. Běh tříválcové osmistovky je sice o něco hlasitější, avšak vibrace nejsou nijak abnormální. Rozhodně najdete na trhu jiné více vibrující tříválce. Výkon je dostačující při jízdě ve městě, kde Spark působí celkem svižně. Pohyb zde usnadňují i malé rozměry vozu, se kterým se snadno parkuje. Na tom má podíl také bohatě prosklená karoserie zaručující dobrý výhled. Pokud vyjedete z města, nebude malý chevrolet působit už tak svižně. Ve vyšších rychlostech se začíná projevovat absence výkonu, zejména pokud je vůz více vytížen nebo se musí poprat se stoupáním. Přestože je testované auto vybaveno klimatizací, jsme rádi, že počasí už nenutilo k jejímu užívání. Jak známo, klimatizace trochu krade výkon a Spark potřebuje mimo město každého koně.

Pohonná jednotka spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou. Řazení zrovna dobrý dojem nedělalo, protože se ukázalo jako značně nepřesné. To je ale vlastnost, nad níž zájemci o Chevrolet Spark umějí přimhouřit oko. Daleko více je totiž zajímá spotřeba a ta rozhodně průvan v peněžence neudělá. V kombinovaném provozu si totiž vůz vystačí s méně jak pěti a půl litry na sto kilometrů. Tuto vlastnost zájemci o Spark umějí ocenit.

Jízdní vlastnosti a komfort

Laciné zpracování je znát již při nastupování. Plechový zvuk, který uslyšíte při zavření dveří, to nevydávají ani dveře řady vozidel vyrobených v osmdesátých letech. Minimální tloušťka dveří moc důvěry v bezpečnost auta nevyvolává a slabé odhlučnění interiéru těmto myšlenkovým pochodům jen nahrává. Uvnitř vozidla slyšíte téměř vše, co se děje na ulici, a to i při zavřených oknech. Navíc do prostoru pro posádku proniká zvuk motoru více, než je obvyklé.

Podvozek i přes malá kola solidně tlumí nerovnosti. V případě testovaného vozu je to dáno jeho perfektním stavem. Žádné vůle v zavěšení nenajdete, takže při přejezdu nerovností neuslyšíte ani nežádoucí zvuky. V zatáčkách úzký a vyšší Spark nijak zvlášť neválí, ale to by od něj asi ani nikdo nečekal. Při nájezdu do zatáčky vyšší rychlostí karoserie zaklekne na vnější přední kolo, náklon vozu je značný, ale držení stopy není vyloženě špatné. Něco jiného je, pokud potřebujete prudce změnit směr - pak se vyšší stavba úzké karoserie projeví negativně a o nějakém držení stopy nemůže být řeč.

Výbava a cena testovaného vozu

Testovaný Chevrolet Spark vyjel na silnice v roce 2009 a od té doby urazil 18 811 kilometrů. Jedná se o vůz s českým původem, po prvním majiteli, se servisní knížkou a evidentně dobrou údržbou. Takové auto má předpoklady k rychlému nalezení kupce. Nic na tom nemění ani nevelká výbava, i když i v té nalezneme manuální klimatizaci a airbag pro řidiče. Zamykání je centrální, avšak postrádá dálkový ovladač. Navíc, pokud chcete do zavazadelníku, musíte jej otevřít klíčkem, jinak to není možné.

Okna předních dveří jsou elektrická a ve výbavě nechybí autorádio. Na vozidle naleznete plechová kola s poklicemi. Za takto vybavený zachovalý automobil požaduje prodejce Auto ESA 99 900 korun při platbě v hotovosti. Nutno poznamenat, že poté, co jsme vrátili automobil z testování, několik zájemců se okolo něj hned točilo.

Expert Auto ESA radí

Výhodou Chevroletu Spark není jenom úsporný provoz, ale i jednoduchá technika nenáročná na údržbu. Absence složité elektroniky znamená jednu jistotu – nemůže se pokazit. Motory pracují spolehlivě, potíže někdy bývají jenom s nadměrně opotřebenou spojkou, tlumiči pérování nebo zvlněnými brzdovými kotouči na přední nápravě. Výfuk podléhá korozi a vyskytují se vůle v zavěšení předních kol, u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem mohou být také na zadní nápravě.

Před koupí automobilu určitě zkontrolujte jeho výbavu, tedy funkčnost klimatizace, centrálního zamykání a elektrického ovládání bočních oken. Na zvedáku také prověřte stav výfuku. Vyústění z koncového tlumiče je dopředu a koncovka se pak obtáčí okolo tlumiče, aby vedla za vůz. Právě ve svém ohybu nejčastěji koroduje.

Chevrolet Spark 0.8
Objem motoru (cm3):796
Maximální výkon (kW/ot. za min.):38/6000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):71/4400
Zrychlení 0-100 km/h (s):18,2
Největší rychlost (km/h):145
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):5,2
Rok výroby testovaného vozu:2009
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:18 811
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):99 900/69 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Volkswagen investoval na Slovensku 800 milionů eur na výrobu Porsche Cayenne Volkswagen investoval na Slovensku 800 milionů eur na výrobu Porsche Cayenne

Slovenská divize německé automobilky Volkswagen dokončila…

Ruský exministr Uljukajev dostal osm let za přijetí obřího úplatku od Rosněftu Ruský exministr Uljukajev dostal osm let za přijetí obřího úplatku od Rosněftu

Ruský soud poslal na osm let do vězení bývalého ministra…

Čistky začínají. Končí náměstkyně Pálková i náměstek pro hazard Závodský Čistky začínají. Končí náměstkyně Pálková i náměstek pro hazard Závodský

Na ministerstvu vnitra skončí jako náměstkyně Monika…

Bývalý šéf Finančně analytického útvaru jde ke zbrojaři Strnadovi Bývalý šéf Finančně analytického útvaru jde ke zbrojaři Strnadovi

Od ledna 2018 vzniká v centrále zbrojařské skupiny…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Chevrolet Spark: Druhá jiskřička stále září v Jižní Americe Chevrolet Spark: Druhá jiskřička stále září v Jižní Americe

Evropany kdysi oblíbená auta dožívají v pro nás…

Chevrolet má nový rekord: 101 Sparků se sjelo do Třebíče Chevrolet má nový rekord: 101 Sparků se sjelo do Třebíče

V Třebíči se evidentně majitelům Chevroletu Spark líbí.

 



 
Na Auto.cz rozšiřujeme obsah: Startujeme exkluzivní spolupráci s Auto Bildem!

Na Auto.cz rozšiřujeme obsah: Startujeme exkluzivní spolupráci s Auto Bildem!

Dnes 09:57

Na stránkách Auto.cz se můžete díky nové licenční smlouvě těšit na exkluzivní materiály z internetové verze německého Auto Bildu.




Blesk.cz

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak: Na místě jsou dva zranění lidé

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak:…

Na pražském hlavním nádraží v pátek dopoledne nedobrzdil při zastavování osobní vlak a zastavil se o zarážedla…

Rudolf, kterého zotročil maďarský tyran, promluvil: Jedli jsme jen toustový chleba a salám

Rudolf, kterého zotročil maďarský tyran, promluvil:…

Maďar s českým jménem Miroslav Bílý (51) si udělal z pětice Čechů novodobé otroky! Nasliboval jim hory doly.…

 

iSport.cz

Češi zářili v duelu Bostonu s Capitals. Gól dal i Frolík, Jágr nehrál

Češi zářili v duelu Bostonu s Capitals. Gól dal i…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu zvítězili v bostonské TD Garden 5:3 a ukončili domácím sérii tří výher v řadě.…

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL, ve 26 letech zemřel

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL,…

Byla to tragédie, jakou československý hokej do té doby nepoznal. A která ho navždy změnila. Pátého ledna 1990…

 

Reflex.cz

Miroslav Zikmund očima svých nejbližších spolupracovníků posledních let Petra Horkého, Miroslava Náplavy a Vladimíra Kroce

Miroslav Zikmund očima svých nejbližších…

Jeden z našich největších cestovatelů, legendární Miroslav Zikmund, nedávno pokřtil novou knihu o svém životě a…

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Často se hovoří o krizi českých hospod a pivnic. Prý je brzy zabije zákaz kouření a EET. No nevím, zákaz kouření…