Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Chevrolet Spark 0.8: Zánovní malorážka

Bazarové Recenze
Diskuze (18)
Přestože byl testovaný Chevrolet Spark vyroben již v roce 2009, výraz „zánovní“ na něj zcela pasuje. Nejen že se těší výbornému zdraví, ale pouhých 18 811 ujetých kilometrů na něm zanechalo jenom opravdu minimální stopy.

Nástupce Daewoo Matiz nese jméno Chevrolet Spark. Vypadá trochu moderněji, avšak žádná revoluce neproběhla – to platí jak o designu, tak o technice. Pětimístný minivůz zůstává stále spíše přibližovadlem do městského provozu, kde je dostatečně mrštný. V autobazarech se vyskytuje poměrně často a kupce nehledá nijak složitě. Zájem mají především senioři, kterým malé auto s ještě menším motorem dostačuje. Tito motoristé nejsou nijak nároční na výbavu, spíše je zajímá pořizovací cena, a ta je u Sparku příznivá. Špatná není ani u testovaného vozu z nabídky Auto ESA, vezmeme-li v potaz, že má najeto pouhých 18 811 kilometrů. Tříleté auto po prvním majiteli působí jako nové.

Prostor pro posádku

Interiér Sparku sice nabízí pět míst, ale v úzkém vozidle se trojice cestujících na zadní sedačce zrovna moc roztahovat nemůže. Na šířku tu najdou dost místa jenom dva pasažéři, avšak je pravděpodobné, že ani ti nebudou spokojeni s prostorem pro hlavu. Už při výšce 175 cm se totiž budete hlavou dotýkat stropu. Vyšší lidé pak mohou pociťovat i omezený prostor v oblasti kolen. Zavazadelník nabídne 170 litrů – na danou třídu nic překvapivého. Po sklopení zadních dělených sedadel objem nákladového prostoru naroste na 845 litrů.

Palubní deska Sparku není žádný hit, ale uvědomme si, že jde o levný automobil a přesně tomu odpovídá - tvoří ji tvrdé plasty. Testovaný vůz není vybaven ani čelním airbagem spolujezdce, takže nad uzavíratelnou schránkou najdeme otevřený odkládací prostor – další známka laciného řešení. Řadu motoristů nepotěší centrálně umístěné přístroje. Před řidičem je pouze malá kaplička s dvěma řadami kontrolek a volant s airbagem. Kladně hodnotíme přítomnost držáků nápojů i několik dalších odkládacích míst, jež dělají prostor pro posádku praktičtějším.

Motor a převodovka

Vpředu umístěný maloobjemový atmosférický zážehový motor má objem 0,8 litru a výkon pouhých 38 kW. Jedná se o tříválec s dvouventilovou technikou, v nabídce byl pro tento model ale i litrový čtyřválec. Běh tříválcové osmistovky je sice o něco hlasitější, avšak vibrace nejsou nijak abnormální. Rozhodně najdete na trhu jiné více vibrující tříválce. Výkon je dostačující při jízdě ve městě, kde Spark působí celkem svižně. Pohyb zde usnadňují i malé rozměry vozu, se kterým se snadno parkuje. Na tom má podíl také bohatě prosklená karoserie zaručující dobrý výhled. Pokud vyjedete z města, nebude malý chevrolet působit už tak svižně. Ve vyšších rychlostech se začíná projevovat absence výkonu, zejména pokud je vůz více vytížen nebo se musí poprat se stoupáním. Přestože je testované auto vybaveno klimatizací, jsme rádi, že počasí už nenutilo k jejímu užívání. Jak známo, klimatizace trochu krade výkon a Spark potřebuje mimo město každého koně.

Pohonná jednotka spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou. Řazení zrovna dobrý dojem nedělalo, protože se ukázalo jako značně nepřesné. To je ale vlastnost, nad níž zájemci o Chevrolet Spark umějí přimhouřit oko. Daleko více je totiž zajímá spotřeba a ta rozhodně průvan v peněžence neudělá. V kombinovaném provozu si totiž vůz vystačí s méně jak pěti a půl litry na sto kilometrů. Tuto vlastnost zájemci o Spark umějí ocenit.

Jízdní vlastnosti a komfort

Laciné zpracování je znát již při nastupování. Plechový zvuk, který uslyšíte při zavření dveří, to nevydávají ani dveře řady vozidel vyrobených v osmdesátých letech. Minimální tloušťka dveří moc důvěry v bezpečnost auta nevyvolává a slabé odhlučnění interiéru těmto myšlenkovým pochodům jen nahrává. Uvnitř vozidla slyšíte téměř vše, co se děje na ulici, a to i při zavřených oknech. Navíc do prostoru pro posádku proniká zvuk motoru více, než je obvyklé.

Podvozek i přes malá kola solidně tlumí nerovnosti. V případě testovaného vozu je to dáno jeho perfektním stavem. Žádné vůle v zavěšení nenajdete, takže při přejezdu nerovností neuslyšíte ani nežádoucí zvuky. V zatáčkách úzký a vyšší Spark nijak zvlášť neválí, ale to by od něj asi ani nikdo nečekal. Při nájezdu do zatáčky vyšší rychlostí karoserie zaklekne na vnější přední kolo, náklon vozu je značný, ale držení stopy není vyloženě špatné. Něco jiného je, pokud potřebujete prudce změnit směr - pak se vyšší stavba úzké karoserie projeví negativně a o nějakém držení stopy nemůže být řeč.

Výbava a cena testovaného vozu

Testovaný Chevrolet Spark vyjel na silnice v roce 2009 a od té doby urazil 18 811 kilometrů. Jedná se o vůz s českým původem, po prvním majiteli, se servisní knížkou a evidentně dobrou údržbou. Takové auto má předpoklady k rychlému nalezení kupce. Nic na tom nemění ani nevelká výbava, i když i v té nalezneme manuální klimatizaci a airbag pro řidiče. Zamykání je centrální, avšak postrádá dálkový ovladač. Navíc, pokud chcete do zavazadelníku, musíte jej otevřít klíčkem, jinak to není možné.

Okna předních dveří jsou elektrická a ve výbavě nechybí autorádio. Na vozidle naleznete plechová kola s poklicemi. Za takto vybavený zachovalý automobil požaduje prodejce Auto ESA 99 900 korun při platbě v hotovosti. Nutno poznamenat, že poté, co jsme vrátili automobil z testování, několik zájemců se okolo něj hned točilo.

Expert Auto ESA radí

Výhodou Chevroletu Spark není jenom úsporný provoz, ale i jednoduchá technika nenáročná na údržbu. Absence složité elektroniky znamená jednu jistotu – nemůže se pokazit. Motory pracují spolehlivě, potíže někdy bývají jenom s nadměrně opotřebenou spojkou, tlumiči pérování nebo zvlněnými brzdovými kotouči na přední nápravě. Výfuk podléhá korozi a vyskytují se vůle v zavěšení předních kol, u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem mohou být také na zadní nápravě.

Před koupí automobilu určitě zkontrolujte jeho výbavu, tedy funkčnost klimatizace, centrálního zamykání a elektrického ovládání bočních oken. Na zvedáku také prověřte stav výfuku. Vyústění z koncového tlumiče je dopředu a koncovka se pak obtáčí okolo tlumiče, aby vedla za vůz. Právě ve svém ohybu nejčastěji koroduje.

Chevrolet Spark 0.8
Objem motoru (cm3):796
Maximální výkon (kW/ot. za min.):38/6000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):71/4400
Zrychlení 0-100 km/h (s):18,2
Největší rychlost (km/h):145
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):5,2
Rok výroby testovaného vozu:2009
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:18 811
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):99 900/69 900

Bazarové Recenze
Diskuze (18)
19. 11. 2013 08:28
Re: Spark
Nejde o cenu, ale taky o to, jestli by 10 let stareho Matiza/Sparka vubec nekdo chtel. Kdyz za stejne penize muze mit treba tu Fabii, ktera hraje trochu jinou pisnicku.
19. 11. 2013 07:59
Re: Spark
Cvične som si hodil do vyhľadávača:

fabia benzín 2003 - od 1.500 do cca 3.000
matiz 2003 - od 1.500 do cca 2.000

hmmm, viac ako 1.5 tis. tak či tak nikto za také autá nedá takže zhodiť zo skaly či fabku alebo matiza je už jedno :-)
Avatar - sendador
19. 11. 2013 07:43
Re: Spark
Na druhou stranu to bude po 10 letech stale jezdit bez narocneho a draheho servisu.
18. 11. 2013 23:13
Re: Nič proti
...gulate zadne svetla, ktore vyzeraju akoby z nejakej imidzovej alfy? .... No to si nerob srandu.
18. 11. 2013 22:34
Re: Spark
No Fabia zas o tolik vetsi neni a za par let ji jde alespon prodat. Tohle ma po 10 letech takovou hodnotu, ze je nejlepsi to shodit ze skaly.