3.12. 2013

Ojetý Renault Clio 1.4 16V: Je libo automat?

 

Renault Clio je povedený vůz s úsporným provozem a technikou nenáročnou na údržbu. Jenže jak je to v případě ojetiny vybavené automatickou převodovkou?

Automobily s automatickou převodovkou nejsou v České republice tolik rozšířeny. Převažují řidiči preferující manuální řazení, což může mít hned několik důvodů. V případě nových vozů je to vyšší investice do provedení s automatem, u ojetin zase obavy ze spolehlivosti převodovky a s tím spojených nemalých výdajů. Klasický automat neláká ani šoféry vyznávající sportovní styl.

Přesto zájemců o vozidla s automatickou převodovkou přibývá. A nejde přitom jenom o dámy, samočinnému řazení dává přednost i více mužů, než tomu bylo dříve. Proto jsme se rozhodli posvítit si na ojetinu vybavenou automatem. Zvolili jsme malý automobil z nabídky autocentra Auto ESA. Renault Clio z roku 2005 nás zaujal nejen automatickou převodovkou, ale také na první pohled velice zachovalým stavem.

Prostor pro posádku

Interiéru testovaného vozu dominuje volič automatické převodovky. Ten upoutal naši pozornost natolik, že nám unikl jeden detail týkající se výbavy – až později jsme si všimli spínačů vyhřívání předních sedadel. Tento prvek výbavy je u malých vozů přitom dost neobvyklý.

Prostor pro posádku je čistý a bez nějakých poškození. Pohlednou palubní desku tvoří plast se zdařilou povrchovou úpravou, světlé čalounění sedadel a dveřních výplní nevypadá vůbec špatně. Přesto nám odstín přijde nepraktický. Samotné sedačky hodnotíme jako pohodlné. Na předních najdete místa dostatek, avšak vzadu je omezený prostor v oblasti kolen a nad hlavou. Zavazadelník nabízí 255 litrů v základním uspořádání, sklopením opěradel zadních sedadel jej lze rozšířit na 1035 litrů. V rámci třídy jde o průměrné hodnoty.

Motor a převodovka

Pod kapotou se nachází šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 1,4 litru. Disponuje výkonem 72 kW, což je pro malé Clio zcela dostačující. Z praxe víme, že čtrnáctistovka s vozem slušně cvičí, jenže tyto zkušenosti máme z aut s manuálním řazením a dnes se nám dostal do rukou vůz vybavený automatem. Takže, co je jinak?

V první řadě je třeba vědět, že automatická převodovka o něco zvýší spotřebu, to by ale neměl být u malého vozu nějaký zásadní problém. Přesto, podle údajů výrobce je vůz s automatem o 0,6 litru na 100 kilometrů žíznivější. Při dnešních cenách pohonných hmot se jedná o údaj, který by mohl případné zájemce o automobil zajímat.

Po nastartování zaujal velice tichý běh pohonné jednotky, jako kdyby pod kapotou ani nebyla. To ticho je příjemné zejména, když popojíždíte v koloně. Na dálnici sice motor uslyšíte, protože je ve vyšších otáčkách hlasitější, přesto se úroveň hluku stále drží nízko. Z chování vozidla je patrné, že agregátu výkon nechybí, ale ne vždycky jej lze zcela využít. A jsme u toho: automatická převodovka někdy více, jindy méně krotí temperament pohonné jednotky. Situace není vyloženě zlá, přesto řidič musí každé vjetí do křižovatky nebo předjíždění náležitě zvážit.

Překvapila nás absence kick-downu - při sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu se žádné podřazení nekoná! Automobil dál plynule zrychluje, nic víc. Pokud tedy řidič potřebuje rychle akcelerovat, je jednoduše řečeno v háji, protože tenhle francouz vstoupil do stávky. Jedná se o vůz z roku 2005, u takto starého automobilu by zmíněná funkce chybět neměla. Nic proti automatickému řazení, zejména ve městě je velice komfortní, avšak když chce řidič odněkud rychle zmizet, auto by mělo na jeho přání reagovat. V případě Clia tomu tak není, protože to převodovka zkrátka neumožní.

Jízdní vlastnosti a komfort

Jak z výše uvedeného plyne, automat znatelně ovlivňuje celkový dojem z jízdy. Na něm se podílí i nastavení podvozku, a zde budeme pro změnu chválit. Odpružení si bez potíží poradí s běžnými nerovnostmi a ani na městské dlažbě nebudete v Cliu nešťastní. Vůz si navíc nestojí vůbec špatně ani v zatáčkách: chová se naprosto předvídatelně a držení jízdní stopy mu nečiní potíže. Velice kladně hodnotíme také brzdy - ty jsou chloubou řady Renaultů. Auta této značky jsou známa rychlým nástupem brzd a dostatečným brzdným účinkem, Clio není výjimkou.

Komfort vedle naladění podvozku a pohodlných sedadel ovlivňuje také výbava. Zde je na místě říci, že testované Clio je v tomto směru o něco bohatší než většina konkurentů. Narážíme tím především na vyhřívání předních sedadel, které přijde v zimních měsících vhod. Pro letní období nechybí klimatizace, jízdu zpříjemní také originální autorádio s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem.

Výbava a cena testovaného vozu

Z další výbavy jmenujme dálkové centrální zamykání, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, posilovač řízení nebo palubní počítač. Z bezpečnostní výbavy zmiňme ABS nebo čelní a boční airbagy. Výhodou jsou i přední mlhovky.

Automobil je celkově v zachovalém stavu. Lak vypadá dobře a nejeví známky poškození, jízdní test neodhalil žádné vůle na podvozku či jiná opotřebení. Naše jediná výtka týkající se stavu vozidla míří k podvozku, kde jsme nalezli vytržený silentblok zavěšení výfuku – nic víc. I samotné výfukové potrubí je v solidním stavu. Palubní počítadlo ujeté vzdálenosti ukazuje pouhých 44 699 kilometrů, což je na vůz z roku 2005 málo. I proto jej prodejce Auto ESA ocenil na 90 000 Kč při platbě v hotovosti.

Expert Auto ESA radí

V případě Renaultu Clio druhé generace jsou jasně spolehlivější zážehové motory než naftové. Navíc i základní benzinová dvanáctistovka potěší dostatkem sil a nízkou spotřebou. Velice úsporný turbodiesel 1.5 dCi totiž trápí vadné vstřikovače, ale i problémy se vstřikovacím čerpadlem. Vyskytuje se únik motorového i převodového oleje. Známé jsou vůle na přední nápravě, a to v táhlech stabilizátoru a v čepech. Můžete narazit také na exemplář s nadměrně opotřebenými ložisky kol. Občas se vyskytnou poruchy dobíjení nebo vadná zapalovací cívka. Zatímco karoserie se s korozí nepotýká, výfuk ji nezřídka podléhá. Povrchová koroze napadá menší části podvozku.

Renault Clio 1.4 16V automat
Objem motoru (cm3):1390
Maximální výkon (kW/ot. za min.):72/6000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):127/3750
Zrychlení 0-100 km/h (s):12,9
Největší rychlost (km/h):181
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):7,3
Rok výroby testovaného vozu:2005
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:44 699
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):90 000/65 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Pavla Otta: Rudý Kukiš Zápisník Pavla Otta: Rudý Kukiš

Vršovické Divadlo Mana uvedlo minulý týden hru s názvem…

Babiš propadl kouzlu krátkodobých půjček Babiš propadl kouzlu krátkodobých půjček

Od ukončení devizových intervencí prodalo ministerstvo…

Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 19 lidí Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 19 lidí

Devatenáct mrtvých a několik desítek zraněných si v…

Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

 

Štítky Renault Bazar

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 




Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine! Renault ukončil projekt Clio R.S.16. Může za to Alpine!

Už už to vypadalo, že Renault pošle na silnice clio s…

Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006) Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006)

Třetí generace Clia komerčním úspěchem navázala na své…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

7 let od smrti Petra Muka (†45): Nad hrobem vzpomínal zlomený otec!

7 let od smrti Petra Muka (†45): Nad hrobem…

Uplyne sedm let od smrti zpěváka Petra Muka (†45). Pro Top Star magazín na Primě vzpomínají jeho hudební…

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

 

iSport.cz

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na něm vydělat stonásobek

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na…

Šlo o dojemný konec velkého fotbalisty. Když John Terry ve 26. minutě nedělního utkání Chelsea se Sunderlandem…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…