reklama


17.10. 2013

Ojetá Kia Sorento 2.5 CRDi: S jistotou i mimo silnici

 

První generace modelu Kia Sorento je zařazována mezi SUV, konstrukčně jde ale spíše o off-road a tomu odpovídají i schopnosti mimo vozovku. Navíc je za dobrou cenu s dostatečně silným turbodieselem, který nezaskočí spotřebou.

S blížící se zimou mezi motoristy stoupá zájem o ojeté SUV a čtyřkolky obecně. Někdo se spokojí třeba s Octavií 4x4, jiný hledá větší vůz se stálým pohonem všech kol. Největší nárůst zájmu je v tomto období samozřejmě o automobily třídy SUV. Mezi ně bývá řazena i Kia Sorento, přitom jde o vůz se žebřinovým rámem a redukční převodovkou, tedy spíše znaky skutečného off-roadu.

Navíc se tento model často nabízí za opravdu zajímavé částky a se solidní výbavou. Ostatně žádné holátko není ani automobil, který jsme vybrali k testu v nabídce Auto ESA. Černé Sorento s turbodieselem 2.5 CRDi z roku 2006 poskytuje kromě navigace snad všechno, na co si motorista vzpomene. Na pohled zachovalý exemplář dosud podle palubních přístrojů urazil 136 637 km, přičemž touto vzdáleností se nijak nevymyká průměru pro daný model.

Prostor pro posádku

Sorento není žádný trpaslík, takže obavy z nedostatku místa pro cestující nejsou na místě. Automobil nabízí přebytek prostoru ve všech směrech, přičemž komfort posádky navíc podporují i pohodlná sedadla. V případě testovaného vozu jsou čalouněna látkou, což považujeme za výhodu. Sorento totiž nemá moc pohledné kožené čalounění, navíc bývá u řady ojetin popraskané.

Celkový stav interiéru nás potěšil, jenom síťové kapsy na zadní straně předních sedadel jsou vytahané a tedy i od pohledu nevzhledné. Palubní deska má vrchní měkčený plast, přesto jsou zde cítit ještě určité rezervy ve volbě materiálů. Z hlediska stavu ale nemáme výtky. Schránka před spolujezdcem není nijak zvlášť prostorná, za což může i polička, která ji předěluje. Na druhou stranu tu jsou jiná odkládací místa včetně držáků nápojů pro cestující na předních i zadních sedadlech.

Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani zavazadelník. Ten při pětimístném uspořádání interiéru přepraví náklad o objemu 441 litrů. Kdyby to náhodou někomu bylo málo, může sklopit zadní sedadla a využít vzniklou rovnou ložnou plochu.

Motor a převodovka

Pod kapotou testovaného vozu se ukrývá čtyřválcový turbodiesel 2.5 CRDi pracující s výkonem 103 kW. Později se do vozu dostal tentýž motor s výkonem posíleným na 120 a 125 kW, avšak i původních 103 kW je zcela vyhovujících. Po výkonové stránce nejsou žádné problémy, ať už jedete po silnici, nebo mimo ni. Počítejte ale s hrubším během agregátu, který se zlepší po zahřátí na provozní teplotu. I pak ale zvuk proniká do interiéru trošičku více, než je na dnešní dobu obvyklé. Přesto nemůžeme říci, že by byl motor extrémně hlučný. Při jízdě po dálnici by mu slušela šestistupňová převodovka na místo zde použité pětistupňové.

S lehkou nohou jezdí Sorento se spotřebou lehce přes 7,5 l na 100 km v kombinovaném provozu. Samozřejmě za předpokladu, že máme nastaven pohon 4x2. Zkoušený automobil disponuje základní verzí pohonu 4x4, který je plně ovládaný řidičem pomocí voliče vlevo od volantu. Kromě režimu 4x2 a 4x4 nabízí také redukci, tedy 4x4 Lo. Sorento se dodávalo i s dražším provedením pohonu všech kol, nabízející pouze dva režimy: 4x4 auto a 4x4 Lo. Při jízdě bez redukce se tedy „čyřkolka“ zapíná automaticky podle jízdní situace, což ale není případ námi testovaného automobilu.

Jízdní vlastnosti a komfort

Na silnici je Kia Sorento velice komfortním vozem vykazujícím dobré jízdní vlastnosti. Asi není třeba zdůrazňovat schopnosti tlumit nerovnosti neudržovaných vozovek, posádka o nich prakticky ani neví. Z počátku si ale budete muset zvyknout na delší převod řízení. U řazení se časem projevují vůle vzniklé opotřebením, v případě testovaného exempláře ale nejsou nijak velké. V zatáčkách se dostaví větší boční náklon, který má na svědomí měkce naladěný podvozek i vyšší stavba karoserie. Zde pud sebezáchovy velí ubrat daleko dříve, než se dostanete na hranici možností auta. To totiž i přes značný příčný náklon drží jízdní stopu velmi zarputile.

Automobil se neztratí ani mimo zpevněné komunikace. Nakonec využívá žebřinový rám, tuhou zadní nápravu s diferenciálem se zvýšenou svorností a redukční převodovku. Podtrženo, sečteno, mimo vozovku jde o nečekaně schopný automobil zdolávající takový terén, že si na něj běžný řidič ani netroufne.

Výbava a cena testovaného vozu

Testovaná Kia Sorento se nemusí stydět ani za výbavu. Ostatně ta není špatná u tohoto modelu nikdy, ne vždy však nabídne odnímatelné tažné zařízení, přední mlhovky nebo tempomat. Kromě toho zde najdeme automatickou klimatizaci, ABS, čtyři airbagy, elektrický šíbr či autorádio s přehrávačem CD. Zpětná vnější zrcátka jsou elektrická a vyhřívaná, elektrické ovládání mají také okna všech bočních dveří. Kladem jsou rovněž originální litá kola.

Na pohled zachovalý exemplář nevykazuje nežádoucí vůle na podvozku, avšak nelze si nevšimnout některých méně podstatných nedostatků. Patří sem třeba koroze zadního stírače nebo krycího plechu pod motorem. Automobil z roku 2006 podle palubních přístrojů urazil 136 637 kilometrů a Auto ESA za něj nyní požaduje 209 900 Kč při platbě v hotovosti.

Expert Auto ESA radí

Antikorozní ochrana vozu není ideální, vyskytuje se povrchová rez podvozkových dílů i karoserie. Zejména páté dveře v oblasti okolo stírače dobře prohlédněte. Koroze napadá také brzdové vedení, to ale není nic neobvyklého ani u jiných vozidel. Oblíbený turbodiesel někdy potrápí vadný ventil EGR nebo průsak oleje okolo vany motoru. Při větším kilometrovém proběhu pozor i na stav vysokotlakých vstřikovačů common railu. Na zvedáku prověřte celý podvozek, zda není poškozen neopatrnou jízdou v terénu. Zřídka se vyskytují také drobné elektrické závady třeba na seřizování zpětných zrcátek.

Kia Sorento 2.5 CRDi
Objem motoru (cm3):2497
Maximální výkon (kW/ot. za min.):103/3800
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):343/1850
Zrychlení 0-100 km/h (s):14,6
Největší rychlost (km/h):170
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):7,8
Rok výroby testovaného vozu:2006
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:136 637
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):209 900/159 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Kia plošně snížila ceny modelu Sorento o 80 až 100 tisíc Kč Kia plošně snížila ceny modelu Sorento o 80 až 100 tisíc Kč

Společnost Kia Motors Czech, výhradní dovozce vozů Kia do…

Kia Sorento 2006: vyšší výkony a nový vzhled prodlužují úspěch Kia Sorento 2006: vyšší výkony a nový vzhled prodlužují úspěch

Na ženevském autosalonu se poprvé představí inovované SUV…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho partner, co nemoc zamlčel

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho…

Šok ze sdělení diagnózy, strach z odsouzení rodiny a také postupné smíření se s nemocí. To prožívají lidé, u…

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

 

iSport.cz

Jágr vstřelil devátý gól v sezoně, Sedin dosáhl hranice 1000 bodů

Jágr vstřelil devátý gól v sezoně, Sedin dosáhl…

Jaromír Jágr vstřelil v pátečním utkání NHL devátý gól v sezoně, Florida ale prohrála na ledě Vancouveru 1:2.…

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na oporu odmítla

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na…

S bojem o titul to myslí vážně. Vedení pražské Slavie zavrhlo zajímavou nabídku na reprezentačního záložníka…

 

Reflex.cz

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev záporákovi z Batmana?

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev…

Video, které začalo kolovat po internetu ukazuje, že se současný americký prezident Donald Trump při psaní svého…

Česká pošta nelže!

Česká pošta nelže! "Balík do ruky" dostane vždycky…

Česká pošta mne úplně oslnila svým marketingovým trikem. Její služba „Balík do ruky“ svým názvem přece…

 
 
reklama