17.10. 2013

Ojetá Kia Sorento 2.5 CRDi: S jistotou i mimo silnici

 

První generace modelu Kia Sorento je zařazována mezi SUV, konstrukčně jde ale spíše o off-road a tomu odpovídají i schopnosti mimo vozovku. Navíc je za dobrou cenu s dostatečně silným turbodieselem, který nezaskočí spotřebou.

S blížící se zimou mezi motoristy stoupá zájem o ojeté SUV a čtyřkolky obecně. Někdo se spokojí třeba s Octavií 4x4, jiný hledá větší vůz se stálým pohonem všech kol. Největší nárůst zájmu je v tomto období samozřejmě o automobily třídy SUV. Mezi ně bývá řazena i Kia Sorento, přitom jde o vůz se žebřinovým rámem a redukční převodovkou, tedy spíše znaky skutečného off-roadu.

Navíc se tento model často nabízí za opravdu zajímavé částky a se solidní výbavou. Ostatně žádné holátko není ani automobil, který jsme vybrali k testu v nabídce Auto ESA. Černé Sorento s turbodieselem 2.5 CRDi z roku 2006 poskytuje kromě navigace snad všechno, na co si motorista vzpomene. Na pohled zachovalý exemplář dosud podle palubních přístrojů urazil 136 637 km, přičemž touto vzdáleností se nijak nevymyká průměru pro daný model.

Prostor pro posádku

Sorento není žádný trpaslík, takže obavy z nedostatku místa pro cestující nejsou na místě. Automobil nabízí přebytek prostoru ve všech směrech, přičemž komfort posádky navíc podporují i pohodlná sedadla. V případě testovaného vozu jsou čalouněna látkou, což považujeme za výhodu. Sorento totiž nemá moc pohledné kožené čalounění, navíc bývá u řady ojetin popraskané.

Celkový stav interiéru nás potěšil, jenom síťové kapsy na zadní straně předních sedadel jsou vytahané a tedy i od pohledu nevzhledné. Palubní deska má vrchní měkčený plast, přesto jsou zde cítit ještě určité rezervy ve volbě materiálů. Z hlediska stavu ale nemáme výtky. Schránka před spolujezdcem není nijak zvlášť prostorná, za což může i polička, která ji předěluje. Na druhou stranu tu jsou jiná odkládací místa včetně držáků nápojů pro cestující na předních i zadních sedadlech.

Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani zavazadelník. Ten při pětimístném uspořádání interiéru přepraví náklad o objemu 441 litrů. Kdyby to náhodou někomu bylo málo, může sklopit zadní sedadla a využít vzniklou rovnou ložnou plochu.

Motor a převodovka

Pod kapotou testovaného vozu se ukrývá čtyřválcový turbodiesel 2.5 CRDi pracující s výkonem 103 kW. Později se do vozu dostal tentýž motor s výkonem posíleným na 120 a 125 kW, avšak i původních 103 kW je zcela vyhovujících. Po výkonové stránce nejsou žádné problémy, ať už jedete po silnici, nebo mimo ni. Počítejte ale s hrubším během agregátu, který se zlepší po zahřátí na provozní teplotu. I pak ale zvuk proniká do interiéru trošičku více, než je na dnešní dobu obvyklé. Přesto nemůžeme říci, že by byl motor extrémně hlučný. Při jízdě po dálnici by mu slušela šestistupňová převodovka na místo zde použité pětistupňové.

S lehkou nohou jezdí Sorento se spotřebou lehce přes 7,5 l na 100 km v kombinovaném provozu. Samozřejmě za předpokladu, že máme nastaven pohon 4x2. Zkoušený automobil disponuje základní verzí pohonu 4x4, který je plně ovládaný řidičem pomocí voliče vlevo od volantu. Kromě režimu 4x2 a 4x4 nabízí také redukci, tedy 4x4 Lo. Sorento se dodávalo i s dražším provedením pohonu všech kol, nabízející pouze dva režimy: 4x4 auto a 4x4 Lo. Při jízdě bez redukce se tedy „čyřkolka“ zapíná automaticky podle jízdní situace, což ale není případ námi testovaného automobilu.

Jízdní vlastnosti a komfort

Na silnici je Kia Sorento velice komfortním vozem vykazujícím dobré jízdní vlastnosti. Asi není třeba zdůrazňovat schopnosti tlumit nerovnosti neudržovaných vozovek, posádka o nich prakticky ani neví. Z počátku si ale budete muset zvyknout na delší převod řízení. U řazení se časem projevují vůle vzniklé opotřebením, v případě testovaného exempláře ale nejsou nijak velké. V zatáčkách se dostaví větší boční náklon, který má na svědomí měkce naladěný podvozek i vyšší stavba karoserie. Zde pud sebezáchovy velí ubrat daleko dříve, než se dostanete na hranici možností auta. To totiž i přes značný příčný náklon drží jízdní stopu velmi zarputile.

Automobil se neztratí ani mimo zpevněné komunikace. Nakonec využívá žebřinový rám, tuhou zadní nápravu s diferenciálem se zvýšenou svorností a redukční převodovku. Podtrženo, sečteno, mimo vozovku jde o nečekaně schopný automobil zdolávající takový terén, že si na něj běžný řidič ani netroufne.

Výbava a cena testovaného vozu

Testovaná Kia Sorento se nemusí stydět ani za výbavu. Ostatně ta není špatná u tohoto modelu nikdy, ne vždy však nabídne odnímatelné tažné zařízení, přední mlhovky nebo tempomat. Kromě toho zde najdeme automatickou klimatizaci, ABS, čtyři airbagy, elektrický šíbr či autorádio s přehrávačem CD. Zpětná vnější zrcátka jsou elektrická a vyhřívaná, elektrické ovládání mají také okna všech bočních dveří. Kladem jsou rovněž originální litá kola.

Na pohled zachovalý exemplář nevykazuje nežádoucí vůle na podvozku, avšak nelze si nevšimnout některých méně podstatných nedostatků. Patří sem třeba koroze zadního stírače nebo krycího plechu pod motorem. Automobil z roku 2006 podle palubních přístrojů urazil 136 637 kilometrů a Auto ESA za něj nyní požaduje 209 900 Kč při platbě v hotovosti.

Expert Auto ESA radí

Antikorozní ochrana vozu není ideální, vyskytuje se povrchová rez podvozkových dílů i karoserie. Zejména páté dveře v oblasti okolo stírače dobře prohlédněte. Koroze napadá také brzdové vedení, to ale není nic neobvyklého ani u jiných vozidel. Oblíbený turbodiesel někdy potrápí vadný ventil EGR nebo průsak oleje okolo vany motoru. Při větším kilometrovém proběhu pozor i na stav vysokotlakých vstřikovačů common railu. Na zvedáku prověřte celý podvozek, zda není poškozen neopatrnou jízdou v terénu. Zřídka se vyskytují také drobné elektrické závady třeba na seřizování zpětných zrcátek.

Kia Sorento 2.5 CRDi
Objem motoru (cm3):2497
Maximální výkon (kW/ot. za min.):103/3800
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):343/1850
Zrychlení 0-100 km/h (s):14,6
Největší rychlost (km/h):170
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):7,8
Rok výroby testovaného vozu:2006
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:136 637
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):209 900/159 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim

Neratovická Spolana může používat amalgámovou elektrolýzu…

 

Štítky SUV Kia Bazar

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

 




Kia plošně snížila ceny modelu Sorento o 80 až 100 tisíc Kč Kia plošně snížila ceny modelu Sorento o 80 až 100 tisíc Kč

Společnost Kia Motors Czech, výhradní dovozce vozů Kia do…

Kia Sorento 2006: vyšší výkony a nový vzhled prodlužují úspěch Kia Sorento 2006: vyšší výkony a nový vzhled prodlužují úspěch

Na ženevském autosalonu se poprvé představí inovované SUV…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…