17.10. 2013

Ojetá Kia Sorento 2.5 CRDi: S jistotou i mimo silnici

 

První generace modelu Kia Sorento je zařazována mezi SUV, konstrukčně jde ale spíše o off-road a tomu odpovídají i schopnosti mimo vozovku. Navíc je za dobrou cenu s dostatečně silným turbodieselem, který nezaskočí spotřebou.

S blížící se zimou mezi motoristy stoupá zájem o ojeté SUV a čtyřkolky obecně. Někdo se spokojí třeba s Octavií 4x4, jiný hledá větší vůz se stálým pohonem všech kol. Největší nárůst zájmu je v tomto období samozřejmě o automobily třídy SUV. Mezi ně bývá řazena i Kia Sorento, přitom jde o vůz se žebřinovým rámem a redukční převodovkou, tedy spíše znaky skutečného off-roadu.

Navíc se tento model často nabízí za opravdu zajímavé částky a se solidní výbavou. Ostatně žádné holátko není ani automobil, který jsme vybrali k testu v nabídce Auto ESA. Černé Sorento s turbodieselem 2.5 CRDi z roku 2006 poskytuje kromě navigace snad všechno, na co si motorista vzpomene. Na pohled zachovalý exemplář dosud podle palubních přístrojů urazil 136 637 km, přičemž touto vzdáleností se nijak nevymyká průměru pro daný model.

Prostor pro posádku

Sorento není žádný trpaslík, takže obavy z nedostatku místa pro cestující nejsou na místě. Automobil nabízí přebytek prostoru ve všech směrech, přičemž komfort posádky navíc podporují i pohodlná sedadla. V případě testovaného vozu jsou čalouněna látkou, což považujeme za výhodu. Sorento totiž nemá moc pohledné kožené čalounění, navíc bývá u řady ojetin popraskané.

Celkový stav interiéru nás potěšil, jenom síťové kapsy na zadní straně předních sedadel jsou vytahané a tedy i od pohledu nevzhledné. Palubní deska má vrchní měkčený plast, přesto jsou zde cítit ještě určité rezervy ve volbě materiálů. Z hlediska stavu ale nemáme výtky. Schránka před spolujezdcem není nijak zvlášť prostorná, za což může i polička, která ji předěluje. Na druhou stranu tu jsou jiná odkládací místa včetně držáků nápojů pro cestující na předních i zadních sedadlech.

Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani zavazadelník. Ten při pětimístném uspořádání interiéru přepraví náklad o objemu 441 litrů. Kdyby to náhodou někomu bylo málo, může sklopit zadní sedadla a využít vzniklou rovnou ložnou plochu.

Motor a převodovka

Pod kapotou testovaného vozu se ukrývá čtyřválcový turbodiesel 2.5 CRDi pracující s výkonem 103 kW. Později se do vozu dostal tentýž motor s výkonem posíleným na 120 a 125 kW, avšak i původních 103 kW je zcela vyhovujících. Po výkonové stránce nejsou žádné problémy, ať už jedete po silnici, nebo mimo ni. Počítejte ale s hrubším během agregátu, který se zlepší po zahřátí na provozní teplotu. I pak ale zvuk proniká do interiéru trošičku více, než je na dnešní dobu obvyklé. Přesto nemůžeme říci, že by byl motor extrémně hlučný. Při jízdě po dálnici by mu slušela šestistupňová převodovka na místo zde použité pětistupňové.

S lehkou nohou jezdí Sorento se spotřebou lehce přes 7,5 l na 100 km v kombinovaném provozu. Samozřejmě za předpokladu, že máme nastaven pohon 4x2. Zkoušený automobil disponuje základní verzí pohonu 4x4, který je plně ovládaný řidičem pomocí voliče vlevo od volantu. Kromě režimu 4x2 a 4x4 nabízí také redukci, tedy 4x4 Lo. Sorento se dodávalo i s dražším provedením pohonu všech kol, nabízející pouze dva režimy: 4x4 auto a 4x4 Lo. Při jízdě bez redukce se tedy „čyřkolka“ zapíná automaticky podle jízdní situace, což ale není případ námi testovaného automobilu.

Jízdní vlastnosti a komfort

Na silnici je Kia Sorento velice komfortním vozem vykazujícím dobré jízdní vlastnosti. Asi není třeba zdůrazňovat schopnosti tlumit nerovnosti neudržovaných vozovek, posádka o nich prakticky ani neví. Z počátku si ale budete muset zvyknout na delší převod řízení. U řazení se časem projevují vůle vzniklé opotřebením, v případě testovaného exempláře ale nejsou nijak velké. V zatáčkách se dostaví větší boční náklon, který má na svědomí měkce naladěný podvozek i vyšší stavba karoserie. Zde pud sebezáchovy velí ubrat daleko dříve, než se dostanete na hranici možností auta. To totiž i přes značný příčný náklon drží jízdní stopu velmi zarputile.

Automobil se neztratí ani mimo zpevněné komunikace. Nakonec využívá žebřinový rám, tuhou zadní nápravu s diferenciálem se zvýšenou svorností a redukční převodovku. Podtrženo, sečteno, mimo vozovku jde o nečekaně schopný automobil zdolávající takový terén, že si na něj běžný řidič ani netroufne.

Výbava a cena testovaného vozu

Testovaná Kia Sorento se nemusí stydět ani za výbavu. Ostatně ta není špatná u tohoto modelu nikdy, ne vždy však nabídne odnímatelné tažné zařízení, přední mlhovky nebo tempomat. Kromě toho zde najdeme automatickou klimatizaci, ABS, čtyři airbagy, elektrický šíbr či autorádio s přehrávačem CD. Zpětná vnější zrcátka jsou elektrická a vyhřívaná, elektrické ovládání mají také okna všech bočních dveří. Kladem jsou rovněž originální litá kola.

Na pohled zachovalý exemplář nevykazuje nežádoucí vůle na podvozku, avšak nelze si nevšimnout některých méně podstatných nedostatků. Patří sem třeba koroze zadního stírače nebo krycího plechu pod motorem. Automobil z roku 2006 podle palubních přístrojů urazil 136 637 kilometrů a Auto ESA za něj nyní požaduje 209 900 Kč při platbě v hotovosti.

Expert Auto ESA radí

Antikorozní ochrana vozu není ideální, vyskytuje se povrchová rez podvozkových dílů i karoserie. Zejména páté dveře v oblasti okolo stírače dobře prohlédněte. Koroze napadá také brzdové vedení, to ale není nic neobvyklého ani u jiných vozidel. Oblíbený turbodiesel někdy potrápí vadný ventil EGR nebo průsak oleje okolo vany motoru. Při větším kilometrovém proběhu pozor i na stav vysokotlakých vstřikovačů common railu. Na zvedáku prověřte celý podvozek, zda není poškozen neopatrnou jízdou v terénu. Zřídka se vyskytují také drobné elektrické závady třeba na seřizování zpětných zrcátek.

Kia Sorento 2.5 CRDi
Objem motoru (cm3):2497
Maximální výkon (kW/ot. za min.):103/3800
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):343/1850
Zrychlení 0-100 km/h (s):14,6
Největší rychlost (km/h):170
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):7,8
Rok výroby testovaného vozu:2006
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:136 637
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):209 900/159 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Rusko vydá do roku 2027 19 bilionů rublů na armádu Rusko vydá do roku 2027 19 bilionů rublů na armádu

Ruský prezident Vladimir Putin má na stole definitivní…

Průzkum: Češi věří víc youtuberům než politikům Průzkum: Češi věří víc youtuberům než politikům

Tuzemským politikům věří Češi ještě méně než youtuberům…

Vítkovice Gearworks získají firmy podnikatelů Beljajeva a Ulčáka Vítkovice Gearworks získají firmy podnikatelů Beljajeva a Ulčáka

Věřitelé společnosti Vítkovice Gearworks ze strojírenské…

Antimonopolní úřad schválil vstup Travel Service do ČSA Antimonopolní úřad schválil vstup Travel Service do ČSA

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil…

 

Štítky SUV Kia Bazar

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Kia plošně snížila ceny modelu Sorento o 80 až 100 tisíc Kč Kia plošně snížila ceny modelu Sorento o 80 až 100 tisíc Kč

Společnost Kia Motors Czech, výhradní dovozce vozů Kia do…

Kia Sorento 2006: vyšší výkony a nový vzhled prodlužují úspěch Kia Sorento 2006: vyšší výkony a nový vzhled prodlužují úspěch

Na ženevském autosalonu se poprvé představí inovované SUV…

 



 
BMW M240i vs. 340i – Hledá se nejlepší sportovní bavorák současnosti

TEST: BMW M240i vs. 340i – Hledá se nejlepší sportovní bavorák současnosti

Dnes 12:49

Ne M3, ani i8, nejlepší BMW dnešní doby je buď kupé M240i, nebo o třídu větší sedan 340i. Pojďme je porovnat.




Blesk.cz

V Praze 5 se srazily tramvaje: Mezi Smíchovským nádražím a Barrandovem jezdí autobusy

V Praze 5 se srazily tramvaje: Mezi Smíchovským…

Od devíti hodin nejezdí tramvaje mezi Hlubočepy a Zlíchovem. Došlo tady ke srážce dvou tramvají. Místo nich mezi…

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce u ISIS setkala se svou matkou

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce…

Německá školačka Linda Wenzel ve svých teprve patnácti letech utekla z domova, aby se stala tzv. „nevěstou…

 

iSport.cz

K Eratovi vzhlížíme s respektem, říká Furch. Sám byl důležitou oporou

K Eratovi vzhlížíme s respektem, říká Furch. Sám byl…

PŘÍMO Z MOSKVY | Gólmani znovu potvrdili svou kvalitu. Dominik Furch s Pavlem Francouzem na ruském Channel One…

Holoubek: Sparta byla výzva, na návrat do ligy jsem připraven

Holoubek: Sparta byla výzva, na návrat do ligy jsem…

Před rokem byl pro sparťanské fanoušky ústředním tématem. David Holoubek v roli trenéra A-týmu porazil anglický…

 

Reflex.cz

Kevin ze Sám doma se ztratil v Česku a hledá ho Trump. Vtipná parodie je hitem internetu

Kevin ze Sám doma se ztratil v Česku a hledá ho…

Parodické video na amerického prezidenta i Kevina McCallistera z kultovních snímků Sám doma se šíří po českém…

Uprchlíci k nám přivezli více antisemitismu, tvrdí najednou němečtí politici

Uprchlíci k nám přivezli více antisemitismu, tvrdí…

Němečtí politici v posledních dnech velmi ostře odsoudili projevy antisemitismu a nenávist k Izraeli, která se…