7.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Mazda 6 (GH): Stala se obětí recese

 

Druhá generace Mazdy 6 si zachovala to nejlepší z předchůdce a současně napravila jeho nedostatky. Přesto u zákazníků bodovala méně. Jde o jasný důkaz, že i sebelepší produkt může nakonec narazit na zcela neočekávanou zeď trhu.

První Mazda 6 označená GG přinesla ve vnímání japonské značky zlom. V roce 2002 byste sotva hledali atraktivněji pojatý vůz střední třídy. Se třemi karosářskými verzemi, dynamickými zážehovými motory a podvozkem nabízejícím jízdní projev očekávaný spíše u BMW, Jaguaru či Fordu než vozu japonské provenience u zákazníků bodovala, jenže netrvalo dlouho a hvězda začala zvolna pohasínat.

Kromě nepříliš přesvědčivého dvoulitrového turbodieselu řady RF či poněkud vyšší hlučnosti při jízdě byly na vině hlavně sklony ke korozi. Najít dnes první šestku, která nemá orezlé lemy zadních blatníků či je nemá už opravované, se stává takřka detektivní činností. Problém je, že zmíněnými lemy to jen začínalo. Rez obyčejně postupovala dále, takže dnes bývá už strukturální povahy, což může být nebezpečné. O něco lépe jsou na tom auta po modernizaci (vyráběná od roku 2005). Ta mimo jiné dostala kvalitnější kabinu, kdy trochu pofiderní světlé čalounění nahradilo více evropsky pojaté tmavší. Celkově je vůz po inovaci kvalitnější, a to včetně ochrany proti korozi. Bohužel nálepku auta se sklony ke korozi této mazdě už nikdo nikdy neodpáře.

Tomu se říká zlepšení

Že původní šestka rezne, ví dnes už i malé dítě. Na druhou stranu ani ti, co se v autech orientují, zpravidla nevědí, že k dalšímu posílení ochrany proti rzi došlo v samém závěru kariéry první generace. Konkrétně se jedná o auta vyrobená od srpna 2007, tedy doslova na posledních pár měsíců. Do té doby platil bulletin výrobce požadující aplikaci dodatečné ochrany proti korozi v rámci předprodejního servisu vozu (tzv. PDI). Od uvedeného data ale již tento dodatečný úkon pozbyl platnosti. Šlo patrně o přípravu japonských technologů na druhou recenzovanou generaci známou jako řada GH.

TEST 2009: Mazda6 2,2 MZR-CD (120+136 kW) – Slova ujištění

Ta se veřejnosti představila na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2007. Druhé vydání si vzalo za cíl rozvíjet dále původní koncept. I nadále značka nabízela tři karosářské verze, avšak celkové rozměry vozu narostly. I bez znalosti rozměrů bylo každému na první pohled jasné, že je novinky větší než předchůdce. Ten si mírami příliš nezadal s auty své třídy z 90. let.

Mazda se u druhé generace šestky na rozdíl od revolučně pojatého původního vydání modelu rozhodla jít cestou evoluce, což se dnes po deseti letech ukázalo jako šťastné řešení. „Gé-háčko“, jak mu specialisté na mazdy rádi říkají, je tak postaveno na podlahové plošině předchůdce. Mnozí novináři mají tendence často zpochybňovat označení „nová generace“ při použití platformy předchůdce. Problém je, že většina z nich ani netuší, co si pod tím představit. Nejnověji tento nešvar stíhá novou fiestu. To, že nová generace použije stejnou platformu, neznamená, že není auto nové. Stejná platforma znamená shodný pouze podlahový rošt a dále tvary předních a zadních hlavních podélníků, takzvaných nosů. Lišit se ale mohou prahy, výztuhy předních podběhů, o sloupcích karoserie a střešních obloucích nemluvě. A i ty tvarově shodné podélníky mohou být z hlediska deformace jiné. Stačí použít odlišný druh plechu o vyšší pevnosti.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

Pokud mám ještě chvíli zůstat u nedostatků první šestky, tak musím zmínit pouze průměrnou tuhost karoserie. Citelné to bylo zejména u liftbacku a kombi. Výjimku představovala rychlá verze MPS. Ta dostala přídavné výztuhy, takže její karoserie je naopak jednou z nejtužších, v jakých jsem kdy jel. Subjektivně srovnatelná s karoseriemi vozů BMW či Mercedes-Benz, které platí nejen v daném ohledu za etalon.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

U druhé generace šestky se využilo zkušeností získaných při konstrukci karoserie předchozí MPS a výsledkem je citelné zlepšení. Ani u kombi nemáte pocit, že by se karoserie při rychlé jízdě nějak kroutila. Prahy obou generaci se sice tvarově podobají, avšak druhé vydání používá výrazně tlustší plech jejich výztuhy. A takto bychom mohli pokračovat. Však také druhé vydání získalo v testech Euro NCAP pět hvězdiček, zatímco předchůdce pouze čtyři.

„Druhá generace Mazdy 6 dostala výrazně tužší skelet karoserie než původní vydání, a to i přesto, že se vycházelo z předchůdce,“ říká na úvod k autu Miroslav Dufek, jehož firma Auto Dufek se v Měchenicích kousek za Prahou na servis a prodej nových i použitých dílů vozů Mazda již léta specializuje. Druhou záležitostí, kterou Miroslav Dufek vidí pozitivně, je ochrana proti korozi. Mazda 6 GH tak rezne podobně jako konkurenční vozy z té doby, a to včetně těch evropských. Nejdůležitější pro kupujícího ojetiny je fakt, že koroze již není strukturální, ale pouze povrchová, navíc se omezuje jen na podvozkové části vozu.

Podvozek, co vás přežije

Mazda 6 vždy nabízela vynikající jízdní vlastnosti také zásluhou velmi složitě řešeného podvozku. Vpředu byla původně použita dokonce dokonalejší lichoběžníková náprava s dvojicí spodních ramen, tak jak to známe již léta z Audi, BMW či Mercedesů. Na rozdíl od německých, italských či francouzských vozů s takto komplikovaným zavěšením se tady životnost počítala na stovky tisíc kilometrů.

U druhé generace GH výrobce lichoběžníkovou přední nápravu zachoval, ale zároveň ji trochu zjednodušil. Hlavní odlišností je nahrazení původně děleného spodního ramene trojúhelníkovým, byť složeným ze dvou částí, které jsou spojeny dvojicí šroubů. To znamená, že těhlice se dole neotáčí na dvou čepech, ale pouze na jednom. V řešení spodního ramene tak spočívá první zásadní inovace. Druhá tkví v odlišném, poněkud robustnějším podmotorovém rámu, a třetí se týká servořízení. Původní hydrauliku nahradil elektromechanický posilovač japonské koncepce, kdy ozubená tyč řízení prochází přímo elektromotorem, tudíž je vlastně přímo jeho rotorem. Evropská auta toto řešení nepoužívají. Spodní rameno je tady sice vcelku, ale je docela drahé. V kvalitní druhovýrobě od firmy Nipparts vyjde na 11.310 korun. Nipparts dále nabízí samostatně obě uložení za asi 600, respektive 1800 korun. To Mazda prodává trochu lakonicky rameno jen jako celek. Přitom v první generaci nabízela silentbloky obou spodních ramen coby samostatné díly. Horní ramena se na pohled od první generace příliš neliší, přičemž v druhovýrobě vyjde jedno na asi 4.500 korun.

TEST 2008: Mazda6 2.0 MZR-CD – Návrat ke kořenům

Zadní nápravu mají také obě generace stejnou pouze při zběžném pohledu. Ve skutečnosti je úplně jiná. Tak například u předchůdce bylo podélné rameno vcelku s těhlicí, zatímco u recenzované řady GH jde o samostatný díl, který je k držáku náboje (těhlici) přišroubovaný. Změny jsou však i ve zbývajících ramenech, nemluvě o pomocném rámu. Pokud na přední nápravu lze leccos sehnat v druhovýrobě, na tu zadní není běžně vůbec nic, tedy pokud nechcete zkusit štěstí u našich polských sousedů.

„Složitý podvozek druhé generace Mazdy 6 je platí za velice odolný. U přední nápravy se tak vyskytují vůle až za hranicí nájezdu 250.000 km,“ říká Miroslav Dufek. Ano, ceny dílů jsou již tradičně vyšší, avšak je otázkou, jak často je budete potřebovat.

Spíše než na vůle v přední nápravě bychom se při předváděcí jízdě zaměřili na řízení „Volant musí jít zlehka. Pokud v rukách nepříjemně tuhne, může to znamenat vadný elektromotor posilovače řízení,“ říká Miroslav Dufek. Ten je vcelku s řízením a jeho výměna vyjde na desítky tisíc korun. Naštěstí se jedná o velmi sporadicky se vyskytující závadu. S řízením se pojí ale ještě jeden problém, a to škubání volantu při návratu do střední polohy. Děje se tak zejména při rychlosti 60 km/h a na svědomí to má řídicí jednotka posilovače řízení, kterou Mazda dodává coby samostatný náhradní díl.

Karbon je na něj krátký

Ještě jedna zásadní změna se pojí s příchodem druhé generace modelu. Z nabídky vypadl pohon všech kol AWD, snad aby vůz nekonkuroval SUV CX-7. V době, kdy konkurence začala hromadně přecházet i ve střední třídě na maloobjemové čtyřválce přeplňované turbodmychadlem, zůstávala Mazda s šestkou věrná původně nastolené linii. A to doslova, neboť i tady, stejně jako u předchůdce, jsou všechny zážehové motory zástupci řady L.

Základem je motor 1.8 MZR, který se nabízel po celou dobu produkce a to jen s pětistupňovou převodovkou. Zvětšením vrtání při zachování zdvihu vznikl větší dvoulitr, který výrobce nabízel pouze do modernizace. Techniku mají oba motory stejnou až na proměnné časování sací strany rozvodu, které má jen dvoulitr.

Z pohledu užívání se osmnáctistovka ukazuje v lepším světle. Sice nabízí skromnější dynamiku než dvoulitr, avšak celkově jde o odolnější pohon. „Motor 2.0 MZR je dost citlivý na hrubé zacházení. Vřele doporučuji zkrátit u něj výměny oleje na interval 10.000 km,“ říká Miroslav Dufek. Vrcholným zážehovým agregátem v Mazdě 6 je motor 2.5 MZR který nahradil dřívější dva-trojku. O něm více v testu.

Velmi zajímavým motorem je čtyřválec 2.0 MZR-DISI. V rámci modernizace zaujal pozici staršího dvoulitr MZR, přičemž hlavní změnou je nahrazení nepřímého vstřikování přímým. Technologií, kterou Mazda dosud používala pouze u vzácného motoru 2.3 DISI Turbo, třeba v SUV CX-7. Dvoulitr s tímto motorem sdílí hlavu válců, blok naopak vychází ze staršího dvoulitr, samozřejmě s odlišnými písty, které pomohly zvýšit kompresní poměr z 10,0:1 na 11,2:1.

Zvýšená komprese má vliv na tepelnou účinnost pístového stroje. I díky tomu dokáže být motor 2.0 MZR-DISI velmi úsporný, byť se to dost odvíjí od jízdního stylu. A je také velice spolehlivý, což nám potvrdil právě Miroslav Dufek. Snad jen při používání nekvalitních benzínů mohou odejít vstřikovače. Jeden nový stojí 8.000 až 10.000 korun. Dobrý starší tak čtyři tisíce. Dokonce i mor moderních přímovstřikových motorů v podobě hromadění karbonu se mu vyhýbá. Bohužel na něj narazíte spíše zřídka.

Mazda 6 2010: Podrobné představení modernizované verze, české ceny

Předností motorů série L obecně jsou trvanlivé rozvody poháněné řetězem. „Pouze doporučuji používat při stání v kopci parkovací brzdu. V opačném případě se řetěz namáhá,“ upřesňuje Miroslav Dufek. Ventilová vůle se vymezuje mechanicky bez vymezovacích segmentů. Pokud jezdíte na benzin, zpravidla pozornost nevyžaduje. Pouze kontrolu poslechem po ujetí 120.000 km. Motory jsou však nevhodné pro přestavby na LPG, kterým se vyhněte. A kontrolujte pravidelně olej. Čtyřválce série L jsou známé jeho spotřebou, přičemž ke kontrole musíte otevřít kapotu. Elektronický snímač výše hladiny maziva totiž mazdy nemají a ani tato šestka není výjimkou.

Jak šel čas

2007: Na podzim představení vozu. Tři karosářské varianty. Zážehové motory 1.8 MZR, 2.0 MZR a 2.5 MZR. Vznětový motor 2.0 MZR-CD převzatý z předchozí generace. Standardně filtr pevných částic. Motor 1.8 s pětistupňovou převodovkou, zbytek se šestikvalty. Motor 2.0 MZR alternativně s pětistupňovou samočinnou převodovkou Activematic.

2008: V listopadu ukončení produkce motoru 2.0 MZR-CD (RF) a jeho nahrazení novým čtyřválcem 2.2 MZR-CD (R2) o výkonu 120 kW vždy s filtrem pevných částic. Šestistupňová manuální převodovka.

2009: Nové verze motoru 2.2 MZR-CD o výkonu 92 a 136 kW. Původní 120 kW se vyrábí dále.

2010: Modernizace vozu. Motor 2.0 MZR vypadl z nabídky. Místo něj přichází motor 2.0 MZR-DISI o výkonu 114 kW. Motory upraveny na emisní normu Euro 5. Agregát 2.2 MZR-CD nově ve verzích s 95, 120 a 132 kW. Verze s 92 a 136 kW skončila.

2012: V prosinci ukončení produkce. Uveden nástupce GJ/GL s technologií SkyActiv.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Budoucnost investování je v tokenizaci. Získejte kapitál pro svoji firmu pomocí nové technologie Budoucnost investování je v tokenizaci. Získejte kapitál pro svoji firmu pomocí nové technologie

V digitálním prostředí se mění svět peněz i financování…

Babiš se brání tvrzení o únosu syna: Pan Vondráček byl také v Rusku, všichni tam chodí Babiš se brání tvrzení o únosu syna: Pan Vondráček byl také v Rusku, všichni tam chodí

Premiér Andrej Babiš (ANO) čelí možnosti pádu vlády kvůli…

Izraelský premiér odmítl předčasné volby. V těžké době se vláda nesvrhává, říká Izraelský premiér odmítl předčasné volby. V těžké době se vláda nesvrhává, říká

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v neděli v projevu…

Babiš: Syn a jeho matka již pochopili, jak je novináři zneužili Babiš: Syn a jeho matka již pochopili, jak je novináři zneužili

Andrej Babiš mladší a jeho matka už pochopili, jak je…

 

Štítky Mazda Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Mazda 6 (GH): Stala se obětí recese







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje

Ještě před oficiální premiérou na autosalonu v Los…

 



Mazda svolává model 6 kvůli pavoukům, už podruhé Mazda svolává model 6 kvůli pavoukům, už podruhé

Pavouci vrací úder a opět trápí majitele Mazdy 6. Do…

Nová generace Mazdy 6 se ukazuje zezadu Nová generace Mazdy 6 se ukazuje zezadu

Odhalování třetího vydání Mazdy 6 pokračuje. V pořadí…

 



 
Pojištění existuje už 320 let. Víte, jak staré je to automobilové?

Pojištění existuje už 320 let. Víte, jak staré je to automobilové?

Včera

Automobilový zákon odpovědnosti za škodu je starý právě 110 let. Dějiny českého pojišťovnictví však ještě o 210 let starší.




Blesk.cz

Facebook Messenger vám dá až deset minut na smazání faux pas

Facebook Messenger vám dá až deset minut na smazání faux pas

Facebook už delší dobu pracuje na možnosti smazání odeslané zprávy v Messengeru. To víme, vždyť v říjnu prolétly…

Nová mapa, kam nejezdit: Nebezpečí číhá v Karibiku, Afghánistán propadl. A co Česko?

Nová mapa, kam nejezdit: Nebezpečí číhá v Karibiku,…

Organizace International SOS poskytující lékařské a bezpečnostní služby představila interaktivní mapu, na které…

 

iSport.cz

Skvělý úspěch Šonky! Český akrobatický pilot se stal poprvé mistrem světa

Skvělý úspěch Šonky! Český akrobatický pilot se stal…

Akrobatický pilot Martin Šonka vyhrál poprvé sérii Red Bull Air Race. Celkové vítězství si čtyřicetiletý rodák z…

Ty vole, taková nálož! Youtuber The Top pařil CZC.cz iSport Cup. Postoupil?

Ty vole, taková nálož! Youtuber The Top pařil CZC.cz…

Nikdy předtím se žádného turnaje nezúčastnil. "Poprvé jsem se nechal zlákat!" zdůraznil Vojta Mikulík alias The…

 

Reflex.cz

Světově proslulý jazzový chameleón Emil Viklický vyráží na narozeninové turné

Světově proslulý jazzový chameleón Emil Viklický…

Emil Viklický je hudební pojem, který by jistě vystačil na samostatnou knihu. Moravský rodák z Olomouce, kde…

Svědectví ženy o svobodě a demokracii penisů. Jaká je Výstava skutečně nahých mužů?

Svědectví ženy o svobodě a demokracii penisů. Jaká…

Co s načatým 17. listopadem? Jít demonstrovat, poslechnout si koncert nebo se zúčastnit satirického průvodu? To…