Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Ojeté vozy taxislužby jsou skvělá učebnice závad

Ladislav Čermák
Diskuze (34)
Nejvíce se toho o autech dozvíte od taxikářů. Hodně najezdili, dokonale znají svá auta a spoustu toho vědí. „Drožky“ totiž zažívají extrémní zátěž.

Dnes nehledáme odpověď, zda koupit, či nekoupit ojeté taxi. Spíš považujeme službu s transparentem na střeše za jakýsi zrychlený test, který odhalí každý skrytý problém. Vždyť někdy tato auta rotují 24 hodin denně a najezdí průměrně 120 000 kilometrů za rok. V Evropě je synonynem taxíku

stále Mercedes, tradiční jedničkou je třída E. A na její dvě poslední generace (W 211 a 212) jsme se také zaměřili.

V Česku před ním jednoznačně vede Volkswagen a až v poslední době začíná pomalu ustupovat mercedesovské přesile, v Německu je to přesně naopak. Tamní taxikáři preferují variabilní touran, přirozeně jako úsporné TDI. Kromě tradicionalistů jsme se podívali na dvě novinky – levnou Dacii Logan a ekologickou Toyotu Prius – jak přežila její složitá technologie roční náročnou službu?

Mercedes-Benz E (W 211 a 212) - Taxikářská legenda

Třída E bývala etalonem kvality, než zasáhla koroze, doprovázená maléry s prvními motory CDI v generaci W 210 (1995- -2002). Následník W 211 začal lépe – kombi 320 CDI prošlo v roce 2003 dlouhodobým testem AutoBildu na 100.000 km beze ztrát. Nejlepší ale bylo počkat do června 2006 – při faceliftu byl prostřední mercedes důkladně přepracován a místo problémových vysokotlakých brzd SBC dostal konvenční. I nadále ovšem zůstávají nepříjemná servisní specifika - v zadní lampě například nevyměníte žárovku, protože je naletována přímo k tištěnému spoji. Mění se proto celá lampa. V bazarech si vyberete už za sto padesát tisíc korun, to ale bývají „milionové“ kusy, aspoň co do najetých kilometrů. Uvedení silně ojetého kusu do prvotřídního stavu je tak drahé, že cena opravy se nepříjemně přiblíží zbytkové hodnotě auta. Raději připlaťte sto tisíc za zachovalý exemplář. Nejméně rizikové pro velké cestovatele jsou motory 220 CDI 125 kW, pro ostatní 200 Kompressor. Facelifty začínají na 300 tisících, za obří kombi dáte klidně o půlku víc.

Nová generace se vrátila k jednodušší přední nápravě, která na nerovnostech bouchá, ovšem přinesla sportovnější projev a přesnější řízení.

Obludně složitá elektronika je nyní spolehlivější, byly odstraněny nejkřiklavější nedostatky a stoupla kvalita dílenského zpracování i protikorozní ochrany. Motory prošly důkladnou evolucí a kromě revolučního bezpřepadového vstřikování Common Rail IV některé dostaly i dvoustupňové sekvenční přeplňování dvojicí nestejně velkých turbodmychadel, ovšem Daimler se opět nevyhnul přehmatu – diesely 200, 220 a 250 CDI dostaly v prvních měsících vadnou sérii piezoelektrických vstřikovačů se sklonem k náhlým poruchám.

Výrobce problém vyřešil, ale stejné agregáty postihuje další riziko – variabilní olejové čerpadlo se po studeném startu občas nepřepne na vyšší výkon a způsobí náhlé zadření motoru – mercedesy totiž dodnes nemají kontrolku mazání! Obě závady Daimler řeší zárukou nebo kulancí, třetí však může skončit požárem vozu – kvůli předpokládanému taxikářskému nasazení byl použit velký částicový filtr s delšími intervaly mezi regeneracemi. Při nich ovšem vzniká takové teplo, že první exempláře mohou zahořet. Anebo volte šestiválec 350 CDI, kterého se tyto problémy netýkají. Za W 212 sedan totiž dáte minimálně půl milionu, takže zřejmě nemusíte obracet každou korunu.

Dejte si pozor - Citlivé vstřikování
Řadu W 211 zasáhly problémy s elektrohydraulickým brzdovým systémem SBC. Ten občas padá do nouzového režimu. Poruchové alternátory a regulátory dobíjení zase vybíjejí akumulátory. Výrobce zahájil v dubnu 2005 svolávací akci na oba problémy. Při výběru pečlivě vyzkoušejte všechny funkce navigačního a zábavního zařízení. Typickými příznaky cca 200 tisíc najetých kilometrů jsou vůle v čepech spojovací tyče a ramen, vymačkané silentbloky stabilizátoru a hardy spojky. Po zhruba stejné době si o výměnu za 24 tisíc řekne také jednotka SBC. CDI po čtvrt milionu kilometrů vyžaduje nové vstřikovače, benzinové motory V6 a V8 až do září 2006 trpí předčasně opotřebovaným rozvodovým řetězem. Nejstarší kusy mohou "kvést“ na hranách dveří a v podbězích. Novější W 212 zase trpí dětskými nemocemi čtyřválcových dieselů, respektive jejich piezoelektrických vstřikovačů a mazacích čerpadel – ověřte si v servisní historii, zda jsou vyřešena všechna výše zmíněná rizika.


Volkswagen Touran TDI DSG - Spousta místa i problémů

MPV z roku 2003 co do vlastností nemá chybu – je prostorné, umí nabídnout i třetí řadu sedaček, potěší jízdními vlastnostmi, pětihvězdičkovým crash testem i úspornými diesely. A šestiletý exemplář s udávanými 150 tisíci kilometry seženete kolem 200 tisíc. Jenže na spolehlivost se netěšte - ze stotisícového testu Auto Bildu strávil Touran 2.0 TDI s dvouspojkovou převodovkou celkem 18 dní v servisu. A nešlo o žádné maličkosti: měnila

se prasklá hlava válců, turbodmychadlo, dvě ložiska v kolech, boční airbag, houkačka dokonce několikrát. Výsledkem byl dosud nejhorší výsledek v tabulce bodového hodnocení dlouhodobých testů. Podobně mluvili i oslovení taxikáři. Firma provozující pět Touranů 1.9 TDI posílá každý z nich co osm týdnů na výměnu oleje - a že se mezitím vyskytne další závada, je spíše pravidlem než výjimkou.

Dejte si pozor
Nejproblémovějšími místy jsou diesely a převodovky DSG. Hlavy válců 2.0 TDI 16V z let 2003 a 2004 praskaly, automobilka je mnohdy měnila v rámci kulance. Vačkové hřídele a zdvihátka (1.9 a 2.0 TDI) bývají po sto tisících kilometrů zralé na výměnu. Draho vyjde zanesený filtr pevných částic (stává se při častém jezdění po městě a nedostatku prostoru pro jeho regeneraci) a unavené turbodmychadlo. Celou paletou problémů trpí i DSG – levná aktualizace softwaru pomůže jen někdy, častěji bývají opotřebené spojky (12 tisíc), v nejhorším případě řadicí elektrohydraulický mechanismus - taková oprava už jde do desetitisíců. A ve značkovém servisu vám mnohdy doporučí výměnu celé převodovky – výrazně ušetřit můžete návštěvou nezávislého specialisty. Aby toho nebylo dost, poddimenzovaný dvouhmotový setrvačník také nevydrží věčně, v extrémních případech může zničit celou převodovku (týká se i DSG, kromě zvýšených vibrací se umí utržená pružina doslova probrousit pláštěm převdovoky ven.


Dacia Logan MCV - Kvalita za dobrou cenu

Dobré nemusí být drahé. Málokteré auto to ilustruje lépe než logan. Ojeté kombi MCV koupíte už pod sto tisíc korun. Oslovený taxikář jej provozuje

s motorem 1.5 dCi a najel 298 tisíc kilometrů bez nehod či problémů. Dvakrát začal prosakovat chladič, Dacia jej v rámci záruky vyměnila. Ani

během dlouhodobého testu Auto Bildu nemusel rumun neplánovaně do servisu. Pozitivní obrázek ovšem narušují statistiky TÜV – logan obsadil mezi

dvou- a tříletými vozy kvůli předčasně opotřebeným čepům řízení a prorezavělým tlumičům výfuků poslední místo. Model budeme dále sledovat.

Dejte si pozor
Logan i kombi MCV jsou odolné, zvěsti o předčasné korozi se zatím nepotvrzují. Bohužel rychlé opotřebení nahlodává podvozek, motor a výfuk. Staré motory Renaultu začínají propouštět olej, stejně jako při našem testu na 100 000 km. Nedojde-li k ukápnutí, statistika TÜV problém vede jen jako drobný nedostatek. Horší jsou nekvalitní kulové čepy na přední nápravě a řízení. Více než jedenáct procent pětiletých loganů vykazuje vůle, což je osmkrát nad průměrem.


Toyota Prius - Chrání přírodu i peněženku

Nejprodávanější hybrid na světě, premiant statistik TÜV a dlouhodobého testu Auto Bildu, komplexně řešené auto s inovativními úspornými technologiemi. Zatím jediný český taxikář, Luděk Frydrych, nedá na prius dopustit, a to nejen kvůli průměrné spotřebě 5,2 l na 100 km. Spolehlivost zatím nemá chybu, během 130 tisíc kilometrů se kromě prasklých žárovek nevyskytl žádný problém. Proč tedy tak málo priusů vozí transparent

Taxi? Protože Toyota nenabízí podporu taxikářům jako například Daimler. Navíc je nedůvěra v hybridní technologii stále vysoká. Ojetý prius se v ČR zatím velmi špatně shání, v Německu koupíte čtyřletý exemplář s rozumnou porcí kilometrů v přepočtu asi za 300 tisíc korun, nový model z roku 2010 o dalších sto tisíc dráže.

Dejte si pozor
Prius II je kvalitní, hybridní technologie funguje i po letech spolehlivě, což se týká také baterie. Její výměna dnes vyjde na 68 150 korun, nicméně Toyota na ni dává osmiletou záruku. Během stotisícového testu jsme zaznamenali pouze dvě mouchy – spálenou žárovku osvětlení a zrezavělý držák registrační značky. Porouchané kompresory a netěsné kondenzátory klimatizace či prosakující vodní pumpy hlásili řidiči priusů zřídka. Při vysokých nájezdech hrozí rovněž opotřebení ložisek kol, to ovšem není nic neobvyklého.
Ladislav Čermák
Diskuze (34)
9. 6. 2012 22:19
Re: Taxi
já taky nic neporovnávám, jenom uvádím jak autor článku chtěl poukázat, že zmíněná auta jsou schopna vykonat prakticky stejnou službu a regoval jsem na argument, že Logan nevydrží milion km, tečka ;-)
9. 6. 2012 08:25
Re: kde je ten "extraligovej" křikloun?
Ahoj,

jsem rád, že tvoje odpověď je už rozumější a že nevidíš tak rudě. Hele já se taky nebiju tupě za VW jako třeba ten místní GTI. Některá auta se mi od nich líbí, jiná ne, jak jsem psal nemám absolutně problém s japonci ale obecně nesnáším ty ortodoxní kecy jako bezpohlavní VW, japonec na konec atd. Co se týký techniky VW, tak samozřejmě, nějaké průsery mají jenže opět a zase kdo je dnes nemá? A za sebe skutečně můžu napsat, že co jsme měli spoustu Superbů, Oktávek a nyní Passatů, tak na to jak ty auta dostávají pokouřit tak drží. Neříkám, že se sem tam něco nevymění ale dle dalších diskusí jak se tyhle auta haní bych málem řekl, že ani jedno auto nemohu poslat ani za město. Co se týká idiotů kolem nás. Samozřejmě, jakmile vidím VW Golf tak mu radši uhýbám z cesty. To že si někdo koupí Audi nebo jakoukoliv značku a jezdí/chová se jako idiot je smutný, bohužel nemůžeš házet všechny do jednoho pytle. U nás jezdí spousta vytuňených CRX Hond a řeknu ti, že kdybych podle jejich chování měl častovat všechny řidiče japonců, nebylo by to pěkné. Uzavřu to tím, že v každé skupině se najde idiot...

Na Toyotu Avensis jsem koukal. Ze předu hezké auto, zadek průser. Moc se mi líbí s těmi přidanými origo spojlery ale ze zadu se mi fakt nelíbí. Interiér není špatný ale třeba tím displayem atd to silně pokulhává za tím, s čím jsem zvyklý u koncernu. Ale jinak obecně nemohu říct, že by to bylo ošklivé a nekvalitní auto. To bych byl přeci tupec. Nebo kupříkladu Mazda 6. Taky fešanda. Na září jsem objednával dva nové Passaty Varianty a upřímně, nechal jsem si vypracovat cenové nabídky a pokud jsem trval na výbavě jako např: motor 125kw, kůže, xenon, kamera, 18" kola, el. kufr, atd, od VW jsem měl nejlepší a docela nedostihnutelnou nabídku (výbava za 95 tis zdarma plus uhádaná sleva 14% z ceny na každé auto). Tomu prostě ani zdaleka nekonkurovala jediná značka snad kromě Mazdy. A protože jsem fakt s těmihle auty spokojen, plácli jsme si.

Jsem rád že se shodnem na tom, že opravdu kvalitní auta byla již vyrobena. Myslím, že nějaké žabomyší války typu ty jezdíš ve VW - jsi nafoukaný, japonec na konec nemají smysl a jsem rád, že když se sejdem někde na pumpě u kafe, nebudem jeden druhýho přehlížet ale normálně si pokecáme jako řidič s řidičem. Každému se líbí něco jiného a ať si podle toho každý koupí co chce!

Howgh ;-)
Avatar - theolli
8. 6. 2012 22:31
Re: kde je ten "extraligovej" křikloun?
Upřímně,myslíš že ty poruchy jsou hodny značky a ceny co jsi za to dal???
Avatar - theolli
8. 6. 2012 21:19
Re: kde je ten "extraligovej" křikloun?
Ahoj,

jenže článek se netýká českých aut,myslím že třeba v D je přístup majitelů jiný a výše zmíněné problémy se týkají mam dojem Německa!
Ano,tady se koupí auto a hned na první výměnu k Frantovi do garáže jak píše podemnou,jenže tohle má své ale! Máme doma v rodině Yarise II a byl jsem s tím na prohlídce v Toyotě a hlásil jsem tam že mám nějaký problém u předního kola že tam něco vrže,když jsem auto vyzvedával měl jsem tam naůčtováno kromě hodinové sazby taky zkušební jízdu,mým autem ,za můj benzín v rámci placeného mechanika ještě 300 zkušební jízda!! Nehorázná drzost a taky se tam už neukážu a vůbec nejde o 300 ale o přístup,o tom,že si myslí .......á máme dalšího blbečka,třeba oškubat!
Pak se nelze divit že lidi šidí servis,ona totiž cena v německu a tady je hodně rozdílná a to se táhne hodně dlouho a zlepšení nepřichází už tenkrát jsem kupoval simeringy ventilů na Corollu AE86 a tady stálo 16 ks 160DM a v Hofu jsem je dostal v pytlíku za 40DM,asi před 3 léty na Civica originál Nissin kotouče s deskama ,zde circa 12000 venku jsem je koupil za 250EUR a to bych mohl dlouho pokračovat,525TDS,Space Wagon 2.4GDi atd atd

"Obecně mohu říct, že nejkvalitnější auta již byla vyrobena a u každé značky dneska člověk najde nějaký problém."...........pod tohle se ti podepíši!

Jinak nová auta nekupuji/až na Yarise,první a poslední/,kupuji zánovní do 40000km se srviskou,ač mám auta rád je to nejhorší investice!
A kolik jsem najezdil? Hodne ,byly časy že jsem OA jezdil 10000 měsíc v té době jsem měl H Prelude a prodával jsem ji s 470000 a kromě spotřebních dílů nic,vůbec nic a jen pravidelné výměny olejů /Havoline/ a rozvody atp.

Řeknu ti narovinu,VW nemám rád ,nemám rád jejich politiku.
Přečti si tu diskuse a hlášky jako "Třídní král" přitom je to stavebnice s průměrnou kvalitou ale nadprůměrnou cenou. VW Group už silně začínají šlapat na paty Korejci,chtějí koupit všechno co vidí,postavit na svoje platformy a pořádně tučně to prodat zblblým Evropanům!
U VW to není o chyceném blbém kusu,tam těch kusů běhá poněkud víc, vzpomen na 1.6FSi,Sharany a jejich převodovky, ted mají zase řetězy jak kšandy,problémy s DSG,sorry ale neznám automobilku která by měla tak bohatý "rejstřík průserů" a přitom vykřikovala něco o náskoku díky technice!

Nevím kolik najezdíš já tak 12t /měsíčně a vidím to kolem sebe ,když jede bezohledný hovado je to vesměs AUdi nebo nějaký klon VW a je zajímavé že i česká pojištovna si všimla že řidiči Audi jsou nejrizikovější,je to ta utkvělá představa že pokud něco málo vydělám musím mít VW nebo Audi,aspon tady v Cz jo!
Nikomu nic nezávidím,nikdy mi nikdo nic nedal vše jsem si vydřel ale kur.va at mi nikdo nekecá a nemaže med kolem huby něco o králech třídy když ten král je jen předraženej průměr a pokud koukneš vedle a koupíš třeba Avensise,Accorda budeš výrazně spokojenější!
Čtu hodně diskuse,spotřebitelské testy,recenze a co se kolikrát dočtu od majitelů takových kousků jako je Q7 A NEJEN TO,ZKUŠENOSTI LIDÍ V MÉM OKOLÍ TAKY NEMLUVÍ ZROVNA VE PROSPĚCH VW.
Tím nechci a neřekl jsem že VW je nejhorší,kdyby uměl nabídnout spolehlivou techniku jsou modely co bych si klidně pořídil ale bohužel,za mnoho peněz málo muziky a tak si radši koupím příští rok zase Hondičku a vím že ač za hodně peněz ale mám kvalitu na kterou se můžu spolehnout a to neokecáš!

8. 6. 2012 08:28
Re: kde je ten "extraligovej" křikloun?
Nemám co bych k tomu dodal. Ano. V dnešní době už japonec není Japonec, němec není Němec, v podstatě francouz je pořád Francouz. Tlak zespodu nutí automobilky hledat levnější a levnější řešení na úkor životnosti, do toho pár zákonů o emisích, bezpečnosti... Napsals to dobře o zanedbané údržbě, dneska kromě firemních aut tak 60% případů nepřijede ani na první! výměnu oleje do servisu a dá to Frantovi do garáže. Pak už je servis jen o ceně. Franta správně kutilsky servisuje (to se vyčistilo, to ještě vydrží-máte to za 500,-...), použije kldině i stejný olej, má diagnostiku. Jenže styl "sem vyměnil jen tuhle část" vede k tomu, že zbytek pak vlastně ani nemůže vydržet déle a z jedné závady jsou dvě krátce po sobě ( v servisu většinou mění celý komponent za značné nelibosti našich peněženek). Do toho zapracovaná klišé stylu výměn dvouhmot za jednohmoty, přesoustružování setrvačníků z OI na OII + zveřejnění správných postupů na forech...
Mám v rodině člověka, který se nepoučil, přečetl fora a do OII s orig. 300tis. km namontoval tu zaručeně správnou jednohmotu v rámci "značné" úspory peněz - pak už jen telefonáty - spojka bere jinak, chrčí to jinak, tahle páka je jiná,....
Aby tento článek nebyl JPP, mám Touarega V6TDI 2008, nájezd cca 30tis/rok. Po roce prasklá levá hlava, později propálený chladič zpětných plynů, utržené táhlo od serva ke klapkám pravé hlavy, únik oleje přes konektor z automatu, každý rok rozhozená geoška (17"), přední náprava generálka po 100tis. Servisuji LLS u značky; brzdy, čepy a další s použitím výhradně značkových dílů u ověřeného Franty v garáži.