19.5. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

 

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím fenomenálním úspěchem stálo nejen skvělé načasování premiéry vozu, nýbrž i celkově zdařilá konstrukce. I coby ojetina se tento vůz těší značné popularitě.

Volvo uvedlo svoje první SUV v lednu 2002. Důvod, proč k premiéře zvolilo detroitský autosalon, nebyl náhodný. Od začátku bylo jasné, že tenhle vůz cílí hodně na Američany. A další léta ukázala, že původní marketingové odhady švédské značky byly správné. V době vzniku XC90 byla kategorie luxusních SUV teprve na začátku. Do té doby mohl zájemce o tyto vozy vybírat vlastně jen mezi Mercedesem třídy M a BMW X5 a možná ještě Range Roverem. Ve stejném roce jako XC90 pak debutoval rovněž Volkswagen Touareg a jeho sourozenec Porsche Cayenne. Na rozdíl od uvedených konkurentů jste si ale mohli velké volvo pořídit také v sedmimístné verzi. Tehdy šlo o opravdové unikum a nikdo nic takového v dané třídě nenabízel.

Vůbec kabinu vozu vyřešili Švédové zajímavě. Druhá řada byla vyřešena nikoliv jako lavice, nýbrž jako trojice samostatných sedadel. To prostřední je ale poněkud užší. V sedmimístné konfiguraci jste mohli vytvořit dlouhou rovnou ložnou plochou a to tak, že jste opěradla pravých sedadel druhé a třetí řady sklopili vpřed na sedáky a to stejné jste udělali s opěradlem sedadla vpředu sedícího spolujezdce.

Video

Bezpečnost měla u Volva vždycky prioritu

Volvo se už desítky let soustředí na bezpečnost svých modelů. Třeba v 80. letech plnily vozy této značky daleko přísnější kritéria ohledně nárazů, než jaké byly požadované normou. V tomhle je volvo hodně podobné mercedesu.

Nová XC90 ale šla ještě dále, když přidala některé, do té doby neznámé bezpečnostní prvky. Pod pojmem WHIPS (Whiplash Protection System) se ukrývala důmyslná ochrana posádky před následky nárazu jiného vozidla zezadu. Součástí systému je speciální konstrukce opěrek hlavy, které tady na rozdíl od celé řady jiných automobilů skutečně plní svůj účel. Co jim chybí, je výškové nastavování, což však v praxi vadí možná méně, než se zdá, neboť jsou dost vysoké. Musely totiž vyhovovat i vzrostlým Švédům. Jsou však příjemně blízko temena hlavy, takže je to zároveň i pohodlné.

Pro zmínění následků bočního střetu zase přinesla XC90 systém SIPS (Side Impact Protection Systém), který ale známe už ze starších modelů značky. Důmyslně řešené výztuhy v podlahovém roštu a dveřích pomáhaly odklánět energii nárazu pryč od cestujících. V testech Euro NCAP obdržela XC90 samozřejmě 5 hvězdiček. Napsat jen toto by však bylo vůči této značce a modelu nespravedlivé. Důležité jsou body za čelní a boční náraz a těch XC90 získala bezpříkladných 34. Za ochranu chodců pak deset. Když se podíváte na „panáčky“ znázorňující riziko různých druhů poranění a jeho míru, jsou jen zelené a žluté. A třeba panáček znázorňující řidiče při nárazu z boku je pouze zelený. A zelená znamená nejvyšší míru ochrany. Žlutá pak druhou nejvyšší…

Skandinávci ovšem nemysleli jen na posádku svého vozu, nýbrž i na ostatní účastníky silničního provozu. Součástí předního pomocného rámu přední nápravy je deformační struktura, která slouží k tomu, aby nízká auta vysoké volvo při čelním střetu nepodjela. Něco podobného mají už léta náklaďáky.

Japonci kontra Američani

Současná XC90 je krásná, mohutná a s úžasnou kabinou. Má ale jen čtyřválcové motory... Je to paradox, když uvážíte, že původní model čtyřválce vůbec nenabízel. Budiž to důkazem, jak se mění myšlení a požadavky na auta s plynoucími léty. Jsou to právě pětiválcové motory, jejichž stavbou volvo proslulo. Pod kapotou XC90 jsou hliníkové agregáty modulární řady nabízené obecně coby čtyř (ne v XC90), pěti a šestiválce a vyráběné od roku 1990 až do letoška, kdy je nahradily nové čtyřválce Drive-E.

V době příchodu vozu na trh mohl zájemce vybírat ze tří pohonných jednotek. Všechny byly přeplňované turbodmychadlem, s nímž má také volvo velké zkušenosti už od začátku 80. let. Základem se stal přeplňovaný pětiválec T5 o objemu 2,5 litru a výkonu 154 kW. Od pětiválce odvodili konstruktéři řadový šestiválec T6. Vrtání zůstalo stejné, tedy 83 mm. Zdvih se však zkrátil z 93,2 mm na rovných 90 mm. K výkonu 200 kW pomáhaly motoru dokonce dvě turbodmychadla s dvojicí chladičů stlačeného vzduchu. Obě motorizace využívají k pohonu rozvodů ozubený řemen s intervalem výměny 120 až 150.000 km v závislosti na roku výroby.

„Zážehové motory jsou u XC90 spolehlivé, ale zejména T6 není zrovna úsporným pohonem,“ říká na úvod k XC90 Pavel Soldát, majitel firmy AZ Servis, která se na vozy Volvo (a také Jaguar a Land Rover) již léta specializuje. „Jistě i z toho důvodu nechávají mnozí T6 přestavovat na LPG, před čímž ovšem varuji, neboť s tím nejsou dobré zkušenosti,“ dodává Soldát.

V případě XC90 nebylo volvo věrné jednomu výrobci samočinných převodovek. Zatímco pětiválec T5 dostal od začátku pětistupňový Aisin, spojili výkonnější T6 s poněkud archaickou čtyřstupňovou převodovkou od GM. „Její životnost není nikterak zářná. Mnozí tak byli nuceni ji nechat repasovat už po ujetí 150 až 200.000 km. Její generální oprava vyjde na 50.000 korun,“ počítá Soldát. To Aisin vydrží ze zkušeností AZ Servisu více, přičemž cena jeho repase přijde zhruba na pětapadesát tisíc.

„Hodně záleží na tom, zda byl v převodovce měněn olej,“ říká Soldát. Tady volvo zaslouží obrovskou pochvalu, neboť jako jeden z mála současných výrobců má výměnu oleje v samočinné převodovce zahrnutou do oficiálního servisního plánu. „Olej se mění po ujetí 60.000 km, přičemž snad ještě důležitější je toto dodržet v případě skříně od Aisinu. Volvo předepisuje použití oleje Dexron III Long life, jeho výměna vyjde na 3.500 korun,“ informuje Pavel Soldát. Zajímavé je, že zatímco u převodovky GM se spolu s olejem mění také jeho čistič, u Aisinu se toto nedělá. „Olejový filtr je v tomto případě uvnitř převodovky,“ objasňuje důvody Soldát.

Kdo by přesto chtěl v XC90 řadit sám, může zkusit hledat verzi s manuální šestistupňovou převodovkou M66 vlastní konstrukce. Vzhledem k povaze automobilu ale s námi budete asi souhlasit, že automat je v XC90 tou jedinou správnou volbou. To potvrzuje i Pavel Soldát. „Manuální převodovka se v XC90 pojí s dvouhmotový setrvačníkem. Jeho výměna spolu se spojkou a hydraulickým ložiskem vyjde na 40.000 korun.“ To je jen o málo méně než cena repase automatů...

Nastupuje Euro4

Přeplňovaný pětiválec T5 vydržel pod kapotou XC90 do roku 2006, kdy vůz prodělal modernizaci kabiny i exteriéru. Větší a výkonnější T6 to vzdala ještě o rok dříve. Důvodem byl příchod normy Euro4, která přinesla nové pohonné jednotky.

Motor T5 byl nahrazen řadovým šestiválcem s atmosférickým plněním o objemu 3,2 litru. T6 vystřídal o rok dříve do jisté míry unikátní vidlicový osmiválec s úhlem rozevření řad válců neobvyklých 60 stupňů. Spolu s těmito motory dorazila také šestistupňová samočinná převodovka Aisin.

Nový šestiválec zaujal pohonem rozvodů. Snad aby se to všechno vešlo mezi přední kola, dostal namísto ozubeného řemene řetěz kombinovaný s ozubeným soukolím pohánějící odpojitelný alternátor, který je tak v autě umístěný před motorem. Navíc rozvody jsou vedeny ze strany převodovky. Aby nebylo té techniky málo, součástí hlavy je nejen proměnné časování sacího rozvodu, nýbrž i ve dvou stupních proměnný zdvih sacích ventilů systémem CPS (Cam Profile Switching). V tomto případě ale nešlo primárně o výkon, nýbrž o úsporu. Jde v principu o to samé, co používá Honda na motorech R18 v civicu. Smyslem je snížit čerpací ztráty motoru v režimu částečného zatížení, což obecně způsobuje přivřená škrticí klapka. Díky CPS může být klapka v daném režimu otevřena více, než by za běžných okolností bylo nezbytné. Motor 3.2 tak potěší úsporností. Subjektivně vnímanou dynamikou ale již méně. V tomhle na přeplňovaný pětiválec T5 ztrácí.

Už Lancia dokázala vměstnat pod přední kapotu napříč osmiválec. Bylo to v modelu Thema 8.32 v roce 1986. Dalšími auty jsou třeba Cadillac Allanté ze stejného roku a v pozdější době právě XC90 či druhá generace S80. Osmiválec vyvinulo Volvo ve spolupráci s Yamahou. A motor je to dodnes úžasný. „Spotřeba paliva V8 je v praxi dokonce nižší než u agregátu T6,“ říká ze zkušeností Soldát. I tak ale s 12 až 13 l na 100 km počítejte. Motor je navíc docela točivý. S hmotnou XC90 nemá mnoho práce, takže dynamika je zcela suverénní. A k tomu ten zvuk a projev! Na rozdíl od jiných osmiválců používá tento ještě dodatečný vyvažovací hřídel, takže jeho chod je superhebký i v nejvyšších otáčkách. Navíc ani životnost není u tohoto největšího motoru žádný problém. A zásluhou hliníkové stavby ani příliš nezatěžuje příď.

Než ho koupíte…

Při koupi XC90 se kromě obvyklých věcí zaměřte také na specifické záležitosti. „Některá auta mohou vzadu používat tlumiče, které umějí udržovat výšku zádě nezávisle na zatížení vozu. Jde o pasivní Nivomat,“ říká Soldát. Oproti klasickým tlumičům jsou výrazně tlustší na pohled. „Při zkušební jízdě se nesmí odzadu ozývat žádné rány podobné těm jako když sypete brambory,“ radí s úsměvem Pavel Soldát. „A samozřejmě tlumiče nesmějí téct. V druhovýrobě je dodává Sachs a jeden vyjde na 9.000 korun, v originále jsou o hodně dražší,“ informuje Soldát. Dále doporučujeme zaměřit se na displej rozhraní (takzvaný IC Modul). „Primárně zobrazuje stanice autorádia, ale i jiné údaje. Displej nesmí problikávat. V opačném případě se blíží jeho konec. Po čase totiž zcela zhasne a už nic nezobrazuje. Oprava vyjde na deset tisíc.

Mnoho XC90 má prasklý boční plast přední sedačky. „Pokud není sedadlo vybaveno odvětráváním, vyjde na 800 korun, druhý případ znamená částku 2.700 korun,“ říká Soldát. Na závěr ještě věnujte pozornost předním světlometům. „Jejich kryty z polykarbonátu bývají někdy popraskané. Jedná se o vlasové trhliny, takže po přejetí rukou se zdají být stále hladké. Omezují ale svítivost. Pokud to nejde rozleštit, čeká vás výměna světlometů,“ říká Soldát. Jejich cena záleží na tom, jaká světla vyhlédnutá XC90 používá. Nejdražší jsou natáčecí bi-xenony, jeden vyjde na 24.000 korun.

Jak šel čas

2002: Představení vozu. Pětimístná nebo sedmimístná konfigurace. Zážehový pětiválec 2.5 T5 (154 kW), šestiválec T6 (200 kW) a vznětový přeplňovaný pětiválec D5 o výkonu 120 kW. Pohon předních nebo všech kol se spojkou Haldex II. Manuální šestistupňová převodovka, samočinná čtyř a pěti stupňová.

2005: Nový motor 4.4 V8 o výkonu 232 kW spojený se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Ukončení produkce agregátu T6. Motor D5 nyní s výkonem zvýšeným na 136 kW splňujícím normu Euro4. Spojen je s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo šestistupňovou samočinnou Aisin.

2006: Modernizace vozu pro modelový rok 2007. Nové přední světlomety. Pozměněná palubní deska. Rozšíření výbavy. Motor 2.5 T5 končí. Na jeho místo nastupuje nový řadový šestiválec 3,2 litru o výkonu 175 kW. Výhradně se šestistupňovou samočinnou převodovkou.

2008: Další retuše vozu. Větší logo na víku kufru. Sportovní paket R-Design. Za příplatek rozhraní Homelink.

2009: Původní druhou generaci Haldexu střídá čtvrté vydání. Liší se pouze málo, a to řídicí jednotkou a elektrohydraulickým čerpadlem.

2010: Pohonné jednotky upraveny pro splnění normy Euro5. Diesel D5 s výkonem zvýšeným na 147 kW. Nová verze D4 se staronovým výkonem 120 kW.

2011: Vůz prodělal další retuše ve snaze oživit nabídku. Motor 3.2 R6 s výkonem zvýšeným na 179 kW. Rozšíření výbavy o moderní prvky (LED zadní svítilny aj.). Designové úpravy přídě.

2015: Ukončení produkce. V posledním roce motory 3.2 R6 a dále motory D4 (120 kW) a D5 (147 kW). Představen nástupce s novými výhradně čtyřválcovými motory Drive-E.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Volvo XC90 patří díky komfortu a bezpečí k nejoblíbenějším vozům ve své kategorii. Pověstné bezpečí tohoto švédského vozu prověřily zkoušky Euro NCAP již v roce 2003, kterými tento vůz prošel s plným počtem pěti hvězdiček. XC90 je velmi oblíbená i v sedmimístném provedení. Na trhu s ojetými vozy se nejčastěji setkáte s oblíbenými naftovými motorizacemi. Vozů s benzínovými agregáty je v nabídce minimum a nejsou příliš oblíbené kvůli vyšší spotřebě. Oblíbenou motorizací je naftový agregát 2,4 D s výkonem 120 kW, ještě lépe 136 kW. Pří výběru vozu je třeba věnovat zvýšenou pozornost stavu podvozku, zvláště u vozů dovezených ze zahraničí. Co se jízdních vlastností týče, má XC90 velmi komfortní podvozek, v určitých situacích je mu ale vytýkána přetáčivost. Naštěstí je zde ale standardní stabilizační systém, který nad vším bdí. Výhrady nejde mít ani k velmi dobře pracující automatické převodovce, s níž se v nabídce ojetých vozů setkáte daleko častěji než s manuálem.

1/3 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu

Virus ukrytý v oblíbeném programu pro ´čištění´ počítačů…

ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu

Česká národní banka ponechala rezervu na ochranu…

Soud zrušil zajišťovací příkazy vůči firmě FAU Soud zrušil zajišťovací příkazy vůči firmě FAU

Krajský soud v Ostravě dnes zrušil rozhodnutí celníků o…

Komentář Martin Čaban: Úřad, který se usoudí k smrti Komentář Martin Čaban: Úřad, který se usoudí k smrti

Od začátku bylo jasné, že nový Úřad pro dohled nad…

 

Štítky SUV Volvo Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

Volvo XC90 D5: Poslední sbohem Volvo XC90 D5: Poslední sbohem

Stávající Volvo XC90 se již přestalo vyrábět. Rozhodli…

 



 
Známe cenu nejlevnějšího Seatu Arona. Má 95 koní a může vypadat takto

Známe cenu nejlevnějšího Seatu Arona. Má 95 koní a může vypadat takto

Dnes 10:57

České zastoupení automobilky Seat rozšířilo konfigurátor crossoveru Arona. K dispozici je zatím litrový motor TSI ve dvou výkonových verzích.




Blesk.cz

Recenze: Nový Lego film je drzou poctou ninjům a parodií arcipadouchů

Recenze: Nový Lego film je drzou poctou ninjům a…

Lego už zdaleka není jen stavebnicí pro děti, objevují se spouty videoher, mobilních aplikací a také už třetí…

Bubeník kapely Mirai prozradil nezvyklé poslední přání manželky (†26)

Bubeník kapely Mirai prozradil nezvyklé poslední…

Slíbili si lásku do konce života, ale rozdělila je krutá rána osudu. Minulý pátek manželku bubeníka Šimona…

 

iSport.cz

Mrázek vyfasoval šestku, Hertl skóroval a nahrával proti Vegas

Mrázek vyfasoval šestku, Hertl skóroval a nahrával…

Jen čtyřicet minut strávil v bráně Detroitu proti Chicagu český brankář Petr Mrázek, přesto z 40 střel inkasoval…

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší fotbal jsme hráli za Lavičky

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší…

Vrátíte se z dovolené do práce a dozvíte se, že už vás nechtějí. Noční můra? Kdepak, přesně tohle letos před…

 

Reflex.cz

Odpuštění dluhů: Populistický nesmysl prezidentského kandidáta Horáčka

Odpuštění dluhů: Populistický nesmysl prezidentského…

Jeden z výraznějších prezidentských uchazečů, pan Michal Horáček, mj. navrhuje, aby stát občanům odpustil penále…

V muslimských ghettech je pro Židy nebezpečno, antisemitismus v Německu roste, říká Šonka

V muslimských ghettech je pro Židy nebezpečno,…

Židé v německých muslimských ghettech se musí mít na pozoru. Podle experta na SRN Jaroslava Šonky se množí…