1.9. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost

 

První generace BMW řady 1 sice není úplně prvním vstupem bavorské značky do segmentu kompaktních vozů, nicméně velmi úspěšným ano. Pro prakticky založené řidiče ovšem určený není.

Mnichovské BMW dlouhou dobu segment kompaktních hatchbacků ignorovalo. První pokus o průnik do této ostře sledované třídy přišel v roce 1994. K tomu stačilo vzít platformu z někdejší trojky E36, u níž konstruktéři výrazně zkrátili zadní převis a současně použili nové boční a zadní výklopné dveře. Aby i cenu udrželi alespoň na dostřel přímé konkurenci, ošidili vůz technicky, kde se dalo. Nejvíce patrné to bylo na zadní nápravě, která pocházela ze začátku 80. let z trojky E30. Ústupky se však daly najít rovněž v kabině s výrazně jednodušší palubní deskou a samozřejmě na poli pohonných jednotek. Prodejní úspěchy ovšem byly solidní.

V roce 2001 vyjela druhá generace compactu na bázi novější řady 3 E46. V jejím případě již k technickým kompromisům nedošlo, takže novější compact jezdil stejně dobře jako každá „trojka“. O tom jsme ostatně již v rubrice ojetiny psali. Z důvodu překvapivě poctivé techniky se ovšem cena vozu vyšplhala poněkud výše.

Stejný, jen kratší

Zatímco oba compacty byly brány coby pouhé karosářské verze řady 3, je řada 1 od začátku vydávána za svébytný model. Po technické stránce ovšem s řadou 3, konkrétně E90, sdílí většinu mechanických komponentů. Jen rozvor náprav se zkrátil o 100 mm na 2660 mm.

Z toho vyplývá, že řada 1 nabízí pohon zadních kol. Naproti tomu pohon všech kol xDrive jednička nikdy neadoptovala. Pohon zadní nápravy propůjčuje vozu na poměry segmentu C nevídané jízdní vlastnosti. Kromě koncepce s motorem posunutým zčásti za přední nápravu za tím stojí také konstrukčně vyspělý podvozek.

Video

Přední náprava je sice na první dojem obvyklým modifikovaným McPhersonem, teprve druhý odhalí, o jak sofistikovaný celek jde. Kolo se totiž neotáčí na jednom, nýbrž na dvou ramenech – příčném a šikmém. „Podvozek řady 1 se bez problémů dožívá i na našich silnicích nájezdu 180 až 200.000 km,“ říká k řadě 1 Vlastimil Nekarda z firmy BW Motors, která se na Praze 9 již léta zabývá servisem vozů BMW a Mini. Když už se něco řeší, zpravidla to bývá prasklé hydraulicko-elastické uložení předního šikmého ramene, takzvaný hydrolágr. Jako samostatný díl vyjde na asi 1.500 korun, kompletní jedno rameno na zhruba dvojnásobek. Čepy coby samostatný díl ovšem BMW nedodává. Vzadu je použita pětiprvková náprava, taktéž odvozená od řady 3 E90.

Čtyřválcová zážehová loterie

BMW je sice pověstné svými řadovými sametově běžícími šestiválci, ovšem původní kupující řady 1 volili vzhledem k ceně a zaměření vozu spíše čtyřválce. Ne že by byly vyloženě špatné, avšak kvalit strojů „R6“ v zásadě nedosahují. Také kupující ojetých jedniček narazí spíše na čtyřválcové agregáty a ještě častěji na ty zážehové. Šestiválcových verzí je na trhu ojetin nejen výrazně méně, ale jsou zároveň o dost dražší. Benzinové čtyřválce v řadě 1 mají vždy objem 1,6 litru (116i) nebo 2,0 litru (118i respektive 120i).

Pro kupujícího ojeté řady 1 se zážehovým čtyřválcem je důležitý rok 2007. Modely 116i vyráběné do uvedeného data pohání motor z řady N45 o výkonu 85 kW. Vystačí si s nepřímým vstřikováním benzínu a regulace výkonu u něj probíhá postaru škrticí klapkou. V roce 2007 dorazila nová 116i. Od té doby je pod přední kapotou motor N43, u něhož BMW uplatnilo program „efektivní dynamika“. Zahrnuje soubor opatření pro snížení spotřeby paliva. Kromě stop-start systému sem patří odpojitelný alternátor či elektricky poháněná vodní pumpa. Spotřeba klesla, výkon se zvýšil o 5 kW.

Obě 116i bez rozdílu trápí předčasně vytahaný rozvodový řetěz. V obou případech jej BMW nabízí v rámci opravné sady na výměnu rozvodů. Pokud se rozvody mění tak, jak předepisuje servisní postup BMW, znamená to připravit si částku asi 30.000 korun, tedy zhruba trojnásobek, než na kolik vyjde výměna stejného a taktéž problematického komponentu na motoru VW 1.4 TSI ve verzi s 90 kW. „Rozvody tady selhávají klidně už po ujetí 100.000 km,“ poznamenává Nekarda. „Prodloužit jejich životnost mohou častější výměny oleje, rozhodně ne po ujetí 30.000 km.“

Myslete na to, kde tankujete

K problémům s rozvody se u novějšího motoru přidávají ještě neřesti přímého vstřikování benzínu. BMW v tomto případě evidentně podcenilo skutečnost, že auta s těmito motory nebudou jezdit jen v západní Evropě, nýbrž i na „divokém“ východě. Vysokotlaký vstřikovač se tady dožije tak 80.000 km. Po tomto nájezdu je již opotřebený natolik, že jeho pohyblivá část je mimo výrobní tolerance. „Vstřikovače téměř vždy odcházejí postupně ve velice krátkých intervalech. Proto, když selže první, nechte vyměnit i ty zbývající. Ušetříte si nervy, neboť je otázkou času, kdy selžou i ostatní,“ říká Vlastimil Nekarda. Jeden vyjde na asi 6.200 korun. Problém vstřikovačů přímého vstřikování je u BMW údajně způsobený množstvím síry v palivu. „Tankujte jen u renomovaných čerpacích stanic, a to dodatečně aditivovaná paliva,“ radí Nekarda.

Motor 118i vyráběný do 2007 je pro změnu z řady N46 o výkonu 95 kW. Ten rovněž vystačí s nepřímým vstřikem a také mu předčasně selhávají řetězové rozvody. Problémů se vstřikováním je sice majitel ušetřen, ovšem snad, aby nevyšel ze cviku, je zde použit systém Valvetronic ve své první generaci. Občas mu selže ovládací krokový servomotor za 6.017 korun. Čtyřválec se pak vyznačuje podivným chodem. Stejný projev ale mohou mít také na svědomí opotřebená pomocná vahadla Valvetronicu, kterých je celkem osm a BMW je dodává coby opravnou sadu ve dvou verzích.

Jak šel čas

2004 Představení pětidveřového hatchbacku (E87). Zážehový motor 1,6 litru (116i) a 2,0 litru (118i a 120i). A dále vznětový čtyřválec 118d a 120d (oba M47).

2005 Příchod verze 130i s řadovým zážehovým šestiválcem.

2007 Modernizace vozu. Vyšší úroveň interiéru, představení třídveřového hatchbacku (E81). Technické změny související s balíčkem úsporných opatření Efficient Dynamics (stop-start, odpojitelný alternátor a jiné). Motory dostávají přímé vstřikování benzínu. Nový vznětový motor 2,0 litru N47 s hliníkovým blokem válců ve verzích 118d a 120d. Na podzim vrcholný vznětový motor 123d (N47S) s přeplňováním dvojicí nestejně velkých turbodmychadel. Příchod dvoudveřového kupé (E82). U něj navíc motory 125i (3.0 R6 160 kW z řady N52) a dále vrchol 135i (3.0 BiTurbo, 225 kW z řady N54).

2008 V březnu vyjíždí kabriolet (E88) s motory 118i, 120i, 125i, 135i a 120d.

2009 Základní vznětová motorizace 116d o výkonu 85 kW.

2011 Ukončení produkce tří a pětidveřového hatchbacku (E87). Uveden nástupce řada F20. Kupé a kabriolet se vyrábějí dále.

2013 Ukončení produkce kupé a kabrioletu. Nástupci tentokrát označeni jako samostatná řada 2.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Nejmenší model prémiového výrobce BMW spatřil světlo světa v roce 2004. Základní benzínová motorizace o objemu 1,6 litru svým výkonem plně dostačuje pro pohodovou jízdu, ale větší radost poskytnou zážehové šestiválce, mezi kterými se velké oblibě těší třílitr o výkonu 195 kW. Ten více podtrhne jízdní vlastnosti skvěle naladěného podvozku a velmi přesného a komunikativního řízení. Omlazovací kúrou, která přinesla nejen tvarové změny, ale také vylepšení některých motorizací, prošel vůz v roce 2007. BMW řady 1 vyniká, jak je u této značky zvykem, i bohatou bezpečnostní výbavou a tuhostí karoserii. I díky tomu získal vůz v testech Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5! BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5!

Úpravám se meze nekladou a u značky BMW to platí…

BMW 1 M Coupé končí, nástupce se už testuje (video) BMW 1 M Coupé končí, nástupce se už testuje (video)

BMW vyrobilo více než 6.000 exemplářů 1 M Coupé, což je…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…