16.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Renault Twingo II: Proč není tak populární?

 

První twingo si pamatují všichni. Ve své době nezvykle avantgardní malý vůz vydržel ve výrobě předlouhých 14 let. Druhá generace jeho úspěch nezopakovala, přesto neznamená, že je špatná. Minimálně ne coby ojetina.

Druhá generace twinga to měla od začátku hodně těžké. Namísto nápaditého a avantgardního malého vozu, který mistrně spojil segment nejmenších aut s tehdy ještě neznámou třídou mini MPV, přijel v roce 2007 „jen“ obyčejný třídveřový hatchback. Co se však nepovedlo v době aktivního života, může se povést teď. Zejména, když ceny ojetých renaultů nemilosrdně padají, přičemž příchod nové generace v roce 2014 už tak nízké ceny dále snížil. Pokud zájemce o ojetinu odhodí předsudky, může za relativně malé peníze získat veskrze mladé auto s adekvátním počtem kilometrů. Jen od něj nesmí chtít příliš komfortu ani přepravní kapacity. Co tedy můžete od tohoto ojetého mini čekat?

Boj s cliem předem prohraný?

Zájemce o ojeté twingo druhé generace se nevyhne myšlenkám, zda za danou sumu raději nepořídit větší clio. Ceny se totiž od twinga zase tak moc neliší, a to se bavíme i o třetí generaci clia, která je oproti recenzovanému vozu větší, může mít pětidveřovou karoserii a i technicky je rozhodně modernější. Nemluvě o bohatší nabídce pohonných jednotek, lepší výbavě či vyšší úrovni pasivní bezpečnosti. Z toho je jasné, že kdo se rozhodne pro twingo, patrně asi nejedná příliš racionálně.

Renault Twingo II: Vše o Renaultu Twingo druhé generace na jednom místě

Jedním z trumfů twinga oproti cliu může být jeho vzhled. V každém rohu kolo, vytažené blatníky a taková ta „syrovost“, tolik typická pro malá francouzská auta minulosti. V mnohých tak twingo může budit vzpomínky na slavný Renault 5 či pozdější první clio, evropské Auto roku 1991. Ano, jejich nástupcem bylo v probírané době samozřejmě Clio III, ovšem to je už příliš velké a komfortní, než aby odkaz těchto vozítek ideově ctilo.

Racionálně vzato skutečně nemá twingo proti cliu příliš mnoho šancí. Jenže svět nemyslí jen pragmaticky. Kdyby ano, nejezdilo by kolem nás tolik opulentních SUV, jejichž přednosti vůči obdobně velkým MPV či kombíkům jsou v reálném světě běžného užívání auta jen stěží obhajitelné.

Video

Diskontní technika

Recenzované twingo bylo sice v roce 2007 zcela novým modelem, ovšem jeho technika zase tak nová nebyla. Naopak, konstruktéři při návrhu auta vycházeli z druhé generace clia, tedy auta z roku 1998, výrazně inovovaného o tři roky později. Co vlastně twingo od clia podědilo? Třeba podlahovou plošinu, která ovšem pro twingo prodělala určité změny.

Na první pohled je stejný také podvozek, ovšem zcela identické součástky zavěšení kol tato auta nemají. U starších renaultů běžně vídaný pomocný rám přibližného tvaru obdélníku přední nápravy nesoucí kromě ramen také hnací ústrojů, je u twinga složen z více částí. K tuhé základně je vpředu připevněn prostřednictvím deformovatelných bloků navíc pomocný příčník. Jde o součást deformační zóny při čelním nárazu. Zřejmě je to použito z důvodu zkrácení přední části twinga oproti cliu II.

Známý tvar mají rovněž spodní příčná ramena, avšak ani ta nejsou, soudě podle různých objednacích čísel originálních náhradních dílů, identická. Pozoruhodné je, že zatímco pro clio dodává Renault coby originální díly samostatně jak spodní čep, tak i obě uložení, pro twingo nic takové zatím v nabídce není. Druhovýroba uvedené součástky sice prodává, ovšem spíše než na ni bychom se zaměřili na součástky z programu levnějších náhradních dílů Motrio.

TEST 2012: Renault Twingo 1,2 – Twist, Swing a Tango v nových šatech

Pružný motor, silné paže

V porovnání s větším cliem je nabídka pohonných jednotek o dost užší. Zájemce o twingo brzy zjistí, že téměř všechna auta nabízená k prodeji mají zážehový motor o objemu 1,2 litru. Základním pohonem je motor D7F s osmi ventily a rozvodem OHC nabízí 43 kW. Kdo jezdí ve městě, tomu to i může stačit, zejména když čtyřválec slušně zabírá už od nejnižších otáček. Základní motorizace má však jednu záludnost. Svého času se ve spojení s výbavou Access prodávala na českém trhu za neuvěřitelných 149.000 korun. Aby se dovozce na tuhle částku vůbec dostal, nezbývalo mu, než auto očesat, jak jen to šlo. Kdo chtěl rádio, mohl si dokoupit neoriginální v rámci dodatečně montovaného příslušenství. To však vadilo asi méně (kdysi se to takto dělalo úplně běžně) než chybějící posilovač řízení. Na bezpečnosti však Renault nešetřil, takže ve výbavě se nacházely dva airbagy i systém ABS.

Chybějící posilovač řízení ve skutečnosti přináší trable jen při otáčení volantem v případě, že auto stojí. Jakmile se trochu pohne, jde to již mnohem lépe. Oč méně strmosti takové řízení nabízí, o to lepší zpětnou vazbu řidič má při jízdě v zatáčce. Jenže o to tady asi moc nejde. Pokud jste statný muž, chybějící servo vám vadit nebude. Ženám však doporučujeme variantu bez posilovače řízení nekupovat.

Ač se v daném případě jedná o elektromechanický systém s motorem na sloupku volantu, závady vídané jinde se tady moc nevyskytují. Rozhodně se nejedná o nějaký častý či principální problém, jako je tomu třeba u některých Fiatů.

Charakter zůstal, výkonu přibylo

Více výkonu, konkrétně 56 kW, nabízí vyspělejší verze motoru známá jako D4F. Hlavní odlišností je hlava se 16 ventily, ovšem stále s rozvodem OHC. K ovládání ventilů zde slouží stejně jako u osmiventilové varianty vahadla. Ventilová vůle se vymezuje mechanicky na nich, tedy stejně jako u motorů starých škodovek. Je to právě nevymezená ventilová vůle, která stojí za zvýšenou hlučností těchto agregátů. Dalším projevem může být úbytek výkonu, obtížné spuštění motoru či kolísání jeho volnoběžných otáček. Jan Marvan, jehož firma Marvan Auto se v Břežanech u Týnce nad Sázavou servisem vozů Renault a Dacia již léta zabývá, doporučuje vůli ventilů zkontrolovat a případně vymezit spolu s výměnou rozvodů. Tedy po ujetí 120.000 km nebo šesti letech.

Podle Marvana tkví největší slabina tohoto motoru v řídicí elektronice. Renault totiž nebyl věrný pouze jednomu dodavateli, ale využil nabídku hned dvou. Zatímco elektronika od Sagem funguje bez problémů, ta od Magneti Marelli občas selže. Příčinou je nevhodné umístění řídicí jednotky ze zadní strany motoru, kde je bohužel vystavena značnému tepelnému zatížení. Pokud vypoví službu, počítejte s částkou 20.000 korun za opravu. Jakou jednotku motor má, lze zjistit z čísla VIN, případně prohlídkou auta.

Jinak je ale motor D4F velmi spolehlivý a odolný. Vůbec celé twingo je příkladem přiměřeně jednoduchého auta, které, pokud se o něj budete starat, bude fungovat i po mnoha letech. A na rozdíl od původních Renaultů Clio či předchozí R5 nemá problémy s korozí karoserie. Naopak, slovinský závod, který twinga vyráběl, odvedl velmi dobrou práci. Testovaný exemplář tak neměl dokonce orezlé ani části náprav, či podmotorový rám. O tom si mohli výše zmínění předchůdci nechat po devíti letech provozu jen zdát. Jediné, co hnědý mor napadá, jsou misky, o něž se dole opírají vinuté pružiny přední nápravy. Jsou součástí tlumičových vzpěr. I na zkoušeném kuse už byly orezlé. Jde o typický problém renaultů z této doby, byť nijak vážný.

Jak šel čas

2007 Představení vozu jako nástupce původního twinga, vyráběného od roku 1993. Předobrazem byla studie vozu z pařížského autosalonu 2006. Výroba ve Slovinsku. Zážehové motory řady D: 1.2 8V/43 kW, 1.2 16V/56 kW a 1.2 16V TCe/74 kW. Diesel 1.5 dCi/47 kW. Motor 1.2 16V alternativně s robotizovanou manuální pětistupňovou převodovkou.

2008 Nový motor 1.5 dCi o výkonu 62 kW. Představení ostré verze R.S., na některých trzích ještě ostřejší provedení Cup. Zážehový motor řady K - 1.6 16V/98 kW.

2010 Nové verze jednotky 1.5 dCi o výkonu 55 a 63 kW nahrazují dosavadní provedení. Limitovaná edice Twingo GT Gordini (jen na některých trzích) a R. S. Gordini v typické modré barvě v kombinaci s bílou. Na podzim modernizace vozu. Jiná přední část, nová čalounění, jinak označované výbavy. Motor 1.2 TCe plní přísnější emisní normu. Výkon zvýšen na 75 kW.

2011 Základní verze 1.2 8V už jen na některých trzích. Limitovaná edice Twingo Miss Sixty.

2014 Ukončení produkce. Nahrazení vozem stejného jména, ale s motorem za zadní nápravou a technicky spřízněného se Smartem.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude

Designovaný italský premiér Giuseppe Conte se vzdal…

Za Fischera se postavila ODS, ještě mohutnější podporu v boji o Senát má ale Drahoš Za Fischera se postavila ODS, ještě mohutnější podporu v boji o Senát má ale Drahoš

Šance neúspěšného prezidentského kandidáta Pavla Fischera…

Klíma odmítnul přijmout státní vyznamenání kvůli Zemanovi Klíma odmítnul přijmout státní vyznamenání kvůli Zemanovi

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše…

Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko

Celý život věnoval technologiím, především robotům s…

 

Štítky Renault Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Renault Twingo II: Proč není tak populární?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 



Ostrý Renault Twingo oficiálně. Jmenuje se GT, má 110 koní a manuál! Ostrý Renault Twingo oficiálně. Jmenuje se GT, má 110 koní a manuál!

Po zveřejnění detailu ostrého twinga pustila automobilka…

Ostřejší Renault Twingo na první upoutávce. Poladila jej divize Renault Sport Ostřejší Renault Twingo na první upoutávce. Poladila jej divize Renault Sport

Ostřejší verze Renault Twingo se představí již velmi…

 



 
Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Dnes 19:10

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.




Blesk.cz

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Google na své letošní vývojářské konferenci kladl velký důraz na digitální závislost a zdraví uživatelů.     

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc blesků a kolaps na letišti

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc…

Británie zažila v noci na neděli velmi silnou bouři, během níž podle meteorologů uhodilo přes 15 tisíc blesků.…

 

iSport.cz

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na šampionátu v Rusku

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na…

Černé scénáře se nepotvrdily. Fotbalový útočník Mohamed Salah se navzdory děsivě vyhlížejícímu zranění z finále…

Proč utíká Ronaldo z Realu? Prý žárlí na Messiho, Ramos žádá vysvětlení

Proč utíká Ronaldo z Realu? Prý žárlí na Messiho,…

Nezaskočil tím jen fanoušky, ale i své nejbližší. Prohlášení Cristiana Ronalda po třetím triumfu v Lize mistrů…

 

Reflex.cz

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání. Ten je ale od prezidenta nechce

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání.…

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše Zemana nepřijal státní vyznamenání, na které ho navrhli…

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez Heydrichovy smrti by Československo zaniklo

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez…

Dva muži, samopal stengun, bomba a auto s třetím nejmocnějším nacistou říše – tak vypadalo ráno 27. května 1942…