14.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

 

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě neexistuje, přesto se však její někdejší produkty těší oblibě kupujících ojetin. Důkazem budiž fakt, že recenzovaných 9-3 rok od roku v naší zemi přibývá.

Kdo se v autech trochu vyzná, ten vám při vyslovení Saab 9-3 bude tvrdit něco o tom, „že už to není Saab.“ Bohužel něco pravdy na tom je, neboť recenzovaná 9-3, představená v roce 2002 a vyráběná až do zániku firmy v roce 2011, vznikla plně pod hlavičkou koncernu GM. Ten švédskou značku v době příchodu a výroby 9-3 vlastnil, což samozřejmě vývoj auta ovlivnilo.

Je to vectra, není to vectra…

Technicky vzato Saab 9-3 vychází z poslední generace Opelu Vectra, známé jako Vectra C. Obě auta sdílejí stejnou podlahovou plošinu a také řešení podvozku. To na první pohled prozrazuje rozměrný pomocný rám přední nápravy. Spodní ramena mají obě auta také identická, navíc vyrobená z hliníkové slitiny, což představovalo v době vzniku v dané třídě docela unikum. V druhovýrobě lze sehnat širokou nabídku ramen v cenách přibližně od 3.500 korun za kus. Obě uložení ramene, tvořené vpředu silentblokem nalisovaným do ramene, vzadu pak hliníkovým domečkem s uložením, do něhož se rameno svým čepem zasune, jsou k dispozici zvlášť. Jediné, co není měnitelné samostatně, je čep ramene.

Vzadu přinesl Saab 9-3 víceprvkovou nápravu se čtveřicí ramen na každé straně. Nejširší příčné rameno je vyrobeno z hliníkové slitiny a slouží pro uložení vinuté pružiny. Ta má typický soudečkovitý tvar, známý už od 80. let z opelů. Saab tuto nápravu označuje jako ReAxs, aby zdůraznil její největší přednost, kterou je pasivní řízení v závislosti na poloměru zatáčky a z toho pramenícího zatížení. O vlastnostech nápravy ReAxs více v testu.

Saab 9-3 Aero: Švédský sedan se vrací se starou technikou

„Podvozek 9-3 platí za poměrně odolný. Pokud se něco mění, tak na přední nápravě jsou to tyčky stabilizátoru, které jsou tady poměrně dlouhé pro zajištění co nejvyšší účinnosti,“ říká Martin Hák, majitel servisu ADUSUM, který se na opravy a také úpravy (zastupuje známou firmu BSR) vozů Saab (ale i Volvo) již léta v pražských Letňanech specializuje.

Podle Háka je odolná i zadní náprava. „Pouze pokud se jí nevěnuje servisní péče, může dojít k zatuhnutí excentrického mechanismu na jedno z příčných ramen“. Tato závada je s léty vlastní všem čtyřprvkovým zadním nápravám a potýkají se s tím i majitelé Volkswagenů či Fordů a samozřejmě i jejich derivátů (Mazda, Seat, Škoda, Volvo…).

Díly podvozku 9-3 vás tedy nezruinují. Výjimkou jsou pouze ložiska kol, která neměla zkraje produkce zrovna dlouhou životnost a dodávaná jsou jen vcelku s nábojem, a to i v druhovýrobě. Za kvalitní přední zaplatíte zhruba šest tisíc, to zadní začíná na zhruba osmi tisících.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

Saaba hledej pod kapotou

Zatímco podvozek vůz sdílel s Vectrou C, o pohonných jednotkách to platí pouze zčásti. Pokud 9-3 chcete, doporučujeme volit vlastní pohonné jednotky zkonstruované Saabem, jež nemají s motory Opel ani jinými divizemi GM nic společného. Vždy se jedná o přeplňovaný čtyřválec 1.8t, 2.0t nebo 2.0T. Bez ohledu na označení je to vždy dvoulitr, lišící se nabízeným výkonem, jehož rozptyl se v závislosti na verzi a roku výroby pohybuje od 110 do 154 kW.

„Pro 9-3 druhé generace vyvinul Saab zcela nový přeplňovaný čtyřválec označený B207. Se staršími problematickými motory B205, respektive B235, nabízenými ve větší řadě 9-5 první generace, nemá tento motor již nic společného,“ říká Martin Hák z ADUSUM. Tím chce mimo jiné říci, že u motorů B207 se již nevyskytují občasné problémy s mazáním způsobené přehříváním a tedy degradací oleje, která trápí motory B205 a B235 ve větším sourozenci. Jedním z důvodu byla i jejich malá olejová náplň, včetně čističe pouhé čtyři litry.

Motor B207 je opravdu mimořádně odolnou a spolehlivou jednotkou. Je to ještě typický příklad poctivé práce, kdy rozvodový řetěz, také z důvodu chybějící proměnného časování rozvodu, vydrží stovky tisíc kilometrů. K zajištění vysoké kultury chodu jsou zde použity dva vyvažovací hřídele v hliníkovém bloku. I ty pohání řetěz, byť užší a kratší.

Vůli ventilů u těchto motorů vymezuje hydraulika. I z toho důvodu je nezbytně nutné dodržovat servisní interval na výměnu oleje, maximálně 15.000 km, nebo jeden rok. V ADUSUM doporučují používat oleje od Millers Oils, nejlépe SAE 0W-40, který ovšem musí splňovat specifikaci EE nebo CFS (najdete to napsáno na obalu). Litr takového oleje vychází na 400 až 500 korun. Mění se včetně filtru 6 litrů, tedy o dva litry více než u starší generace motorů.

Saab 9-3 2.0T BioPower – Kolaloce odzvonilo!

Při pátrání po zážehové 9-3 můžete narazit také na motor 1.8 bez doplňkového písmenka „t“. To je úplně jiný motor označený Z18XE, původem od Opelu. Místo rozvodového řetězu má řemen, nepoužívá vyvažovací hřídele a samozřejmě mu chybí přeplňování. Ani tenhle čtyřválec není z hlediska spolehlivosti špatný. Naopak, třeba v Astře H se jedná o nejlepší pohon. I v 9-3 nabízí spolehlivý provoz, v porovnání s přeplňovanými motory saabu mu však trochu chybí dynamika. Pro běžné uživatele je však dobrou volbou.

Díly? Zatím jsou...

Saab 9-3 je opravdu mimořádně kvalitní a obecně vzato spolehlivé auto. Třeba jeho karoserie je dodnes příkladně tuhá a hlavně perfektně zpracovaná. Ani na nejstarších hodně zanedbaných autech provozovaných v zemích, kde se v zimě používá chemický posyp, nenajdete takřka žádnou korozi. A to ani na podvozku. Saab 9-3 tak v daném ohledu ostře kontrastuje se soudobými vozy Mazda či Ford, které sice úžasně jezdí, ale jednou (celkem brzy) se vám změní v hromadu kovového šrotu.

Až do druhé modernizace provedené v roce 2007 (o pouhý rok po první malé) si však majitelé stěžovali na různé povrzávání plastových dílů v kabině. Úroveň materiálů v kabině Švédům nikdy moc nešla, což platí i pro starší generace vozů Saab. Pokud je však ojetina tak mechanicky spolehlivá a odolná jako 9-3, pak s tím asi lze žít. Od uvedeného data se kvalita kabiny výrazně zlepšila, takže tato auta již běžně nevrzají.

Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiDS - kombinovaný Švéd

Už při první inovaci výrobce změnil ovládání samočinné klimatizace a sice tak, že původní velké množství tlačítek v kombinaci s displejem nahradil trojicí otočných ovladačů s minimem tlačítek. Modernější verze klimatizace má spolehlivější elektroniku, navíc již nehrozí problémy s „rozlitým“ a tedy obtížně čitelným displejem, jenž se tady vyskytoval. Také původní tlačítka nejsou zrovna odolná, když na nich u mnoha ojetin chybí příslušný symbol.

Vzhledem k tomu, že Saab již jako výrobce oficiálně neexistuje, panují v jeho případě oprávněné obavy kupujících, jak je to s náhradními díly. Jde o stejnou situaci, jakou řeší majitelé aut již taktéž neexistujícího výrobce MG/Rover. Automobilka Saab sice už není, ovšem její dceřiná společnost Saab Parts stále nabízí kompletní sortiment součástek. Ty však dnes již vyrábí někdo jiný. „Díly na saaby zatím jsou. Pouze se stává, že v závislosti na období během roku jsou některé díly dočasně nedostupné. To se týká třeba světlometů nebo klíčů,“ říká Martin Hák.

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Saabu 9-3 na auto.cz na jednom místě

Právě klíč je u Saabu 9-3 velmi specifický, přičemž spolupracuje s vlastní elektronikou značky Trionic 8. Nejde totiž o klasický klíč, ale elektronický, tvořený plastovým ovladačem. „Bohužel plast klíče špatně odolává agresivnímu potu, takže u některých aut může být klidně takřka rozleptaný,“ upřesňuje Martin Hák z ADUSUM. Pokud autu nefunguje dálkové ovládání, bývá zakopaný pes ve vadném přijímači ve vozidle. „Naopak, že se blíží konec baterky v ovladači, elektronika napíše s předstihem na multifunkční displej,“ dodává Hák. Nový klíč vychází přibližně na tisícovku.

Jak šel čas

2002: Představení vozu coby druhá generace 9-3 (ta předchozí je pouhou výraznou modernizací řady 900 II). Karoserie sedan, zážehové motory 1.8t, 2.0t. Vznětový motor 2.2 TiD 92 kW. Manuální pěti a šestistupňové převodovky. Samočinná převodovka od Aisin.

2003: Karosářská verze kabriolet. Motor 2.0T pro sportovní variantu Aero s výkonem 154 kW a šestistupňovou manuální převodovkou.

2004: Nový motor 1.9 TiD od Fiatu nahrazuje 2.2 TiD. Výkon 88 v 8ventilové verzi, nebo 110 kW v 16ventilové variantě. Nový atmosférický zážehový motor 1.8 od Opelu s výkonem 90 kW.

2005: Představení karoserie kombi. Nový vrcholný motor 2.8 V6 Turbo se 184 kW.

2006: První takzvaná malá modernizace. Nové ovládání samočinné klimatizace. Lepší a spolehlivější elektroinstalace, včetně řídicích jednotek.

2007: Druhá větší modernizace. Jiná přední část. Nová maska chladiče, blatníky, kapota motoru či světlomety. Jiné zadní svítilny. Vrcholný diesel 1.9 TTiD přeplňovaný dvojicí turbodmychadel o výkonu 132 kW. Zážehové motory Saab ve verzi Ecopower (někde také BioPower), přizpůsobené na spalování paliva E85. Edice Turbo X s motorem V6 a pohonem všech kol XWD.

2008: Pohon všech kol XWD k dispozici i pro přeplňované zážehové čtyřválce.

2011: Ukončení produkce bez uvedení nástupce. Faktický zánik automobilky Saab.

2013: Pokus o návrat značky. Znovuobnovení výroby 9-3, primárně pro čínský trh. Plán byl 10 aut týdně. Budoucnost je však mlhavá, jestli vůbec nějaká.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Policie v Číně zabavila stovky zařízení na těžbu bitcoinu Policie v Číně zabavila stovky zařízení na těžbu bitcoinu

Policie v severočínském městě Tchien-ťin zkonfiskovala…

Zbraně budoucnosti. Americká armáda vyvíjí dělostřelectvo, které se obejde bez GPS Zbraně budoucnosti. Americká armáda vyvíjí dělostřelectvo, které se obejde bez GPS

Americké dělostřelectvo připravuje revoluční systém…

VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes

Když v květnu před jedenácti lety hořelo na legendární…

Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum

Velmi dobrá ekonomická kondice České republiky a silná…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 



NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil

Povědomé tvary a elektrický pohon - sedan a kombi Saab…

NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku? NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku?

Saaby 9-3 s elektrickým pohonem poputují do Číny. Zakázka…

 



 
Hyundai i20: Nová světla, nárazníky a dvouspojková převodovka

Facelift pro Hyundai i20: Nová světla, nárazníky a dvouspojková převodovka

Dnes 11:52

Hyundai i20, konkurent mladoboleslavské Fabie v segmentu B prošel omlazovací kůrou a osvěžením designu. Po čtyřech letech na ni má generace IB plné právo.




Blesk.cz

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět tisíce kilometrů od domova

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět…

Diana Kobzanová (36) přivedla na svět utajovanou dceru! Modelka, která ukázala těhotenské bříško až v 38. týdnu,…

»Jsme hlídka nabouchanců«! Takhle pózovala banda turistů, kteří zmlátili v centru Prahy číšníka do bezvědomí

»Jsme hlídka nabouchanců«! Takhle pózovala banda…

Bezstarostná fotografie party kamarádů na dovolené v Praze. Tak může na první pohled působit tento snímek, který…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Vztek hvězdy Chelsea! Courtois žaluje bývalého trenéra za pomluvu

Vztek hvězdy Chelsea! Courtois žaluje bývalého…

Dva roky po fotbalovém mistrovství Evropy ve Francii se mezi brankářem Thibautem Courtoisem a koučem Belgie…

 

Reflex.cz

Evropská unie jde do války s fake news na internetu. Jaký je plán Bruselu?

Evropská unie jde do války s fake news na internetu.…

Šíření dezinformací online představuje v současnosti jedno z největších nebezpečí, které může mít v konečném…

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás myslet. Češi jsou vlastenci, jen když vyhráváme ve sportu

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás…

Jsme spojenec, který si plní své povinnosti na zahraničních misích, ale není konzistentní v názorech. Tak nás ve…