Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Saab 9-5 II: Proč chtít auto, které skončilo po dvou letech?

Lukáš Prejzek Lukáš Prejzek 28. 6. 2022 • 06:53
57
Zobrazit náhledy (57)
„Na skladě mám skoro všechno, ale tyhle díly jsou největší problém,“ tvrdí Zdeněk Suchomel o zadních sdružených svítilnách Důkaz o bytelnosti skeletu saabů poskytuje například unikátně pevná konstrukce střechy. Takhle vzorně vyztužené panely nad dveřními rámy totiž jinde nenajdete. Nedivíme se dobovým zkazkám o kultovních starých Saabech 9000, které dokázaly po nehodě klidně vykácet celý les a nic netušící posádka z nich pak vystoupila bez šrámu jako z tanku. Ucpaná palivová sítka se týkala původních čtyřválcových motorů o objemu 2,0 a 2,3 litru, které odešly do penze s původním modelem Saabu 9-5. Zadřené motory se tak druhé generace už téměř netýkají. Jestliže má některý motor sběratelský potenciál, pak vidlicový šestiválec 2.8 Turbo s pohonem všech kol. Musíte mu však odpustit téměř patnáctilitrovou spotřebu. Při nákupu saabu v domácím Švédsku buďte obezřetní: nájezd 100 000 švédských mil znamená v přepočtu desetinásobnou kilometrovou porci Lehká povrchová koroze podvozkových ramen zde nic neznamená, spodek saabu přežije s minimálními investicemi věky věků Spotřebních dílů pohonného řetězce je k dispozici stále ještě dostatek, třeba brzdovým obložením sklady překypují Podvozek Saabu 9-5 je s výjimkou ničivé koroze pozinkovaných dílů dodnes velmi odolný, stejně jako bytelný karosářský skelet. A kdyby došlo k nejhoršímu, díly stále jsou. Po zdolání 170 000 km a vystřídání majitelů ve tří zemích dodnes nehrozí šedý sedan žádnými drahými výdaji, v absolutním pořádku je nejen výfuková, ale i brzdová soustava Průsaky motorového oleje nejsou u starých čtyřválcových dieselů ničím výjimečným, lehké rosení proto nezazlíváme ani saabu Jedny z mála vnějších vizuálních nedostatků představují škrábance od obrubníků zespoda předního nárazníku Ani druhý Saab 9-5 NG z aktuální české nabídky neplatí za žádnou chudobku, málokdo v Evropě dnes dokáže s tímto modelem poradit tak ochotně jako fi rma Suchomel NEW v Ústí nad Orlicí Saab 9-5 Saab 9-5 Nejvýznamnější trhy Saabu 9-5 NG Saab 9-5 2.0 TTiD Navenek se charismatická palubní deska nejdražšího a nejlevnějšího Saabu 9-5 příliš neliší. Jenže detaily jako ventilované sedačky nebo moderní multimediální systém prozrazují, kdo je mezi švédskými panovníky skutečným králem. Grafi ku displeje si automobilka vytvořila po svém. Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Ani základní výbava Vector nebyla ochuzena o částečně kožené čalounění sedadel nebo samostatný panel klimatizace pro zadní cestující Švédsky široký středový tunel působí bezpečně a honosně, tlačítko spuštění motoru zůstává jako u klasických saabů v těsném sousedství řadicí páky. Místa mají všichni hodně. Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Ulomený zámek víka příruční schránky v testovaném voze vyřešil předchozí majitel oblepením páskem suchého zipu Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Saab 9-5 2.0 TTiD Dvoulitrové vznětové biturbo postavené koncernem GM na základech italského multijetu funguje neúnavně, navzdory výkonu 140 kW však připomíná spíše ležérní atmosférický šestiválec – a to i zvukově Minimální rozměr disku kola má 17 palců. Bát se však nemusíte ani devatenáctek, proti opelu je saab vždy komfortnější. Saab 9-5 2.0 TTiD Zadní lišta s osvětlením značky se v původním, čínském provedení přehřívá a její diody praskají. Dá se to však opravit. Saab 9-5 2.0 TTiD

První saab po vymanění se z područí GM se stal bohužel i historicky posledním. Překrásný sedan s technikou Opelu Insignia je dnes po pouhé dvouleté produkční kariéře spíš cílem lovců kuriozit než běžných řidičů. Proč, když vůbec není špatný?

Jestli legendární švédský Saab něčím opravdu vynikal, pak předlouhými výrobními cykly jednotlivých modelů. A současně také svérázným zohledňováním vlastní techniky na úkor majitele značky. Po odkoupení automobilky koncernem General Motors v roce 1989 se konečně zdál být v dobrých rukou, jenže americký vlastník švédské automobilky bohužel po dalších dvaceti letech dospěl až do stádia krachu. Když se problematického koncernu v poslední životní fázi ujala vláda Spojených států, rozhodla se k nepříliš populárním záchranným krokům – především k úplnému stažení působnosti GM z Evropy. A v souvislosti s ukončením evropského tažení Chevroletu nejprve ukázala právě na Saab. Nahnuté to tenkrát u nás měl i další majetek Američanů: německý Opel. Nebyly to však jediné škrty v nových plánech, spolu se Saabem přestaly být pro GM zajímavé i domácí značky Oldsmobile či Saturn. A tak i z těchto legend koncern vytvořil už jen neživé muzejní exponáty.

General Motors však ještě krátce před obětováním Saabu stačil v tichosti postavit nástupce tehdy už dvanáctiletého velkého modelu 9-5. Poslední pomník někdejší avantgardní severské značky se světu odhalil pouze ve vší skromnosti v rohu jedné z hal frankfurtského veletrhu IAA v září 2009. Nevšední sedan sebevědomě přesahující pětimetrovou délku za ještě sebevědomější cenu od 899.000 Kč to měl od počátku nahnuté, přesto se nakonec na trhu v následujícím roce skutečně objevil. Prohlášení čerstvě nezávislého výrobce byla tehdy velkolepá: „Saab se stal samostatnou společností! Od této chvíle budou vozy Saab ještě saabovější! Nová éra začíná uvedením nového Saabu 9-5!“

Následovala odpovídající velkolepá mediální kampaň, motoristické tituly s výjimkou Světa motorů však tentokrát minula. Nový vlastník švédské automobilky se raději rozhodl přímo oslovit slibnou cílovou skupinu advokátů a čtenářů odborných titulů pro justici. K dispozici byl jediný novinářský vůz, a to rovnou ten nejdražší a nejluxusnější: šestiválcový Saab 9-5 Aero 2.8 T s pohonem všech kol XWD. Celková cena: 1.787.600 Kč. „Žádné spotřební zboží Ikea, tohle je něco jako exkluzivní značka postelí Hästens,“ rozplývali jsme se tehdy za volantem tohoto severského šperku ve Světě motorů. Jenže i přes noblesní charakter šlo stále „jen“ o technicky nevyčnívající automobil postavený na základě konfekčního modelu střední třídy Opel Insignia. Cenově si však nový saab troufl překročit hranice Mercedesu třídy E, BMW řady 5 i Audi A6

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Odemknout článek

Už mám předplatné -

Doporučujeme

Témata