TEST Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi vs. Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi
O turbodieselu Opel 1.6 CDTI už jste toho ve Světě motorů četli nemálo, však šlo o dlouho očekávaného nástupce sedmnáctistovky s kořeny sahajícími až do dob spolupráce s japonským Isuzu. Nabídkou Opelu prorůstá postupně – začalo to zafirou, pokračovalo merivou. A než dorazí mokka, představená s tímto motorem v Paříži, je Opel Astra zatím posledním hostitelem.
Silnější verze o výkonu 100 kW (také 81 kW) stanovila v segmentu středně velkých dieselů novou laťku. Hodně nás zajímalo, jak si povede v astře, jejíž nadváha patří k veřejným tajemstvím.
Najít adekvátního konkurenta nebylo těžké. Renault Mégane představuje stejně jako astra stálici kompaktní třídy, i on se přiklání spíš na stranu efektního designu než stěhovácké kapacity za každou cenu a v neposlední řadě nabízí za obdobně férové peníze velmi výkonný naftový motor 1.6 dCi/96 kW.
DOJEM
Facelift dvakrát jinak
Omlazenou tvář astry poznáte spíš v přímém srovnání s původní podobou než na první pohled. Jemně uhlazené detaily autu sluší a Opel může být podle nás pyšný na jeden z nejelegantnějších vozů segmentu.
To nejnovější vydání Renaultu Mégane identifikujete už na dálku – obří logo zasazené mezi kapotu a nárazník tvoří dominantu přídě, podobně jako Eiffelovka charakterizuje Paříž.
I vzadu byli francouzští designéři odvážnější, vykousnuté svítilny vystupují do prostoru a vysoký ponton zádě umocňuje agresivní siluetu renaultu.
Pořizovací náklady | Kia Cee'd SW 1.6 CRDi/94 kW (etalon) | Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI/100 kW | Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi/96 kW |
Základní cena | 404 980 Kč* (Comfort) | 450 900 Kč* (Enjoy) | 439 900 Kč* (Limited) |
Cena verze Světa motorů | 404 980 Kč* (Comfort) | 450 900 Kč* (Enjoy) | 439 900 Kč* (Limited) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Audiosystém | rádio, CD MP3, USB, AUX, iPod | rádio, CD MP3, USB, AUX | rádio, CD MP3, USB |
Bluetooth handsfree | 5000 Kč | 11 000 Kč** | Ano |
El. ovládání zadních oken | Ne | 11 800 Kč | Ano |
Hlavové airbagy | Ano | Ano | Ano |
Metalíza | 14 000 Kč | 14 400 Kč | 14 200 Kč |
Mlhové světlomety | 5000 Kč | 5600 Kč | Ano |
Palubní počítač | Ano | 2000 Kč | Ano |
Podélné střešní ližiny | Ano | Ano | Ano |
Rezerva | dojezdová | 1000 Kč | 2000 Kč |
Tempomat | Ne | Ano | Ano |
Zadní parkovací čidla | Ne | 12 900 Kč | Ano |
Porovnání cen | 404 980 Kč (100 %) | 450 900 Kč (o 11 % horší) | 439 900 Kč (o 9 % horší) |
Pořadí | 2. | 1. | |
* akční cena, ** v paketu s mlhovkami, palubním počítačem a lepším audiosystémem |
Redakční hlasování se nakonec přiklonilo k ladnějším křivkám opelu, což ostatně platí i pro interiér. Svým konceptem vychází z větší insignie, navozuje pocit bezpečí, pohody a jakési vlídné náruče. Zpracování působí solidně, jen při bližším zkoumání najdete tu a tam nějakou nepřesnost, naštěstí na místech, kam oko běžně nekouká.
Jestli máme jmenovat jednu zásadní věc, která nás v úhledném pracovním prostředí ruší, pak to bude již tradičně nepřehledné seskupení tlačítek na středovém panelu. Insignia se v rámci modernizace polepšila, u astry se očividně čeká až na novou generaci. Kabina renaultu obdivuhodně odolává zubu času, přesto nezapře, že už mégane vyhlíží nástupce. Po přesednutí z astry působí kokpit renaultu trochu stroze, oblé palubní desce však nemůžeme upřít jistou dávku elegance, která ještě víc vynikne bez trčícího displeje příplatkové navigace. Zpracování se drží velmi dobrého standardu, za to ergonomie ovládacích prvků je od začátku v mnohém nešťastná: spínače ukryté na místech, kde je nehledáte, nebo joystick multimediálního
systému mimo zorné pole na tunelu mezi sedadly.
Máme-li udělat jednoduchý závěr z pobytu uvnitř, mégane se zdá být útulný a líbivý do chvíle, než usednete do astry a zjistíte, že to jde ještě lépe.
PROSTOR A POHODLÍ
Když kompakt, tak kompakt
Pohled na nižší střední třídu změnila octavia přístupem „kus auta navíc“. Redaktor vysoký 178 cm v ní má před koleny 18cm rezervu, boj o velikost kufru škodovka vyhrotila nad hodnotu 600 l.
Opel ani renault nemají ambice královnu sesadit. Posádka se netísní, ale ani s sebou neveze nadbytek vzduchu, zavazadla je potřeba balit uvážlivěji a do kufru neházet každý krám, který člověku přijde pod ruku. Tím podobnost testovaných kombi končí.
Údaje o testovaných vozidlech | Opel Astra | Renault Mégane |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 156/11 | 161/13 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 91-98/96, 2-11/9 | 87-95/91, 0-9/4 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 133/131, 149/133 | 132/132, 146/144 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 50-54 x 50/48 x 52 | 47 x 48/48 x 48 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 64 x 52 | 63 x 49 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 86 x 103 | 84 x 105 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 65/192 | 56/184 |
Od doby, co známe ergonomické sedačky opelu za necelých deset tisíc příplatku, už nechceme jiné. Sedíme nízko, palubní deska nás hezky obepíná a cítíme se být součástí vozu. To ovšem může být přijímáno negativně s argumentem, že astra působí subjektivně stísněně, byť potřebné životní centimetry nabízí. V každém případě bychom od tak velkého kombi čekali víc, využití půdorysu nepatří k doménám opelu. Vzadu nám ale zbývá před koleny dostatečných 11 cm a i hlavu máme kam složit.
Objem kufru 500 litrů slibuje možná víc, než umí. Narážíme hlavně na menší šířku mezi podběhy. V mégane se sedí výš a nízkou přístrojovou desku máte spíš pod sebou než před sebou – někomu to vyhovuje, nám méně. O 2 cm víc místa vzadu pro nohy je celkem znát, těsněji je nad hlavou, obzvlášť se střešním oknem. Přední sedačky jsou plošší, ale posezení není špatné. Zato nízký a krátký zadní sedák nám vyhovoval méně než pohodlnější zadní místa astry s přirozenějším sklonem opěradla.
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Sraz premiantů
Moderní turbodiesely obou automobilek jsou si podobné jako vejce vejci: čtyři válce, šestnáct ventilů, objem 1598 cm3, točivý moment 320 N.m, výkon 96 kW v renaultu a 100 kW v opelu. Žádný div, že se téměř shodují i udávané a naměřené dynamické parametry. Jedním z mála rozdílů je pružné zrychlení na šestku, v případě astry o 1,7 s pomalejší. Dlouhé převody a hmotnost přes jednu a půl tuny jsou znát.
Také charakteristika a ovládání obou agregátů jsou dost podobné. Při rozjezdu přichází decentní prodleva turbodmychadla, ovšem podstatně menší než u velkých MPV sourozenců Zafira Tourer a Scénic, které jsme testovali dříve. „Úsporně“ dlouhé převody nepodporují sprint z místa, zato dovolují využívat pružnost motoru a nechávat spadnout otáčky k tisícovce i lehce pod ni. Kdo je zvyklý na krátké kvalty starších nafťáků, bude si muset na zpřevodování uzpůsobené emisnímu měřicímu cyklu chvíli zvykat. Hlavně při popojíždění po městě.
Tichý, vyvážený a měkký chod patří k ctnostem zkoušených motorizací, diesely značek Kia/Hyundai nebo Volkswagen/Škoda/Seat proti nim běží tvrdě.
Údaje o testovaných vozidlech | Opel Astra 1.6 CDTi | Renault Mégane 1.6 dCi |
Motor, ventilový rozvod | přeplňovaný vznětový čtyřválec, DOHC | přeplňovaný vznětový čtyřválec, DOHC |
Zdvihový objem cm3 | 1598 | 1598 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 100/3500-4000 | 96/4000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 320/2000 | 320/1750 |
Převodovka | 6 stupň. manuální | 6 stupň. manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4698 x 1814 x 1535 | 4567 x 1804 x 1507 |
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2685, 1541/1551 | 2703, 1543/1547 |
Rozměr pneumatik | 225/50 R 17 | 205/50 R 17 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1518/657 | 1395/565 |
Objem zavazadelníku (l) | 500/1550 | 486/1595 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 56/1436 | 60/1500 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 | 200 |
Emise CO2 (g/km) | 104 | 104 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5;6. RS (80-120 km/h) (s) | 6,7/8,7; 12,7 | 6,8/9,0; 11,0 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2300 | 2500 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 38,6 | 37,0 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 47/86/125 | 48/88/128 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6 | 5,2 |
Výkon 96 a 100 kW i krouťák 320 N.m by před pár lety slušely dvoulitrům, dnes k jejich dosažení stačí o čtyři deci méně. Porce je to víc než dostatečná k účelu, k jakému je kompaktní kombi postaveno, a ani na rychlých úsecích německých dálnic se s maximálkou 200 km/h opel ani renault neztratí.
Spotřeba dnes představuje nesmírně sledovaný parametr. Opel slibuje v kombinaci 3,9 l a renault o deci víc. Zapomeňte! Astrou jsme jezdili v průměru za 5,6 a mégane vyžadoval jen 5,2 l/100 km.
JÍZDA
Střet moderny s klasikou
Co není zakázáno, je povoleno, a tak astra využila svých možností a přijela vyzbrojena adaptivním podvozkem FlexRide s komfortním, standardním
a sportovním nastavením tlumičů. Stojí celkem rozumných 20 600 Kč a v nižší střední třídě jde spíš o výjimečný úkaz.
Dominantou tohoto podvozku jsou plynule zvlněné silnice a delší nerovnosti, na kterých je astra plavná jako staré dobré německé limuzíny. Naprostý
ideál na dlouhé přesuny. Nejrůznější ostré přechody, výmoly a jiné kratší rázy už elektronicky řízený podvozek nazutý do sedmnáctipalcových kol netlumí zcela suverénně, pořád ale velmi dobře.
Mégane s tradiční konstrukcí podvozku působí vedle adaptivní astry trochu našponovaně, vzhledem k francouzské tradici by se klidně mohl víc uvolnit. Vláčný profi l silnice přejíždí i on tiše a ladně, na menších nerovnostech ale kola jemně bubnují a na větších už trochu poskakují. Testovaný mégane obouval rovněž disky o průměru 17 palců, ale nižší rozměr pneumatik 205/50 ve srovnání s 225/50 u opelu. Vyhýbací manévr mezi kuželkami
a test na klikaté okresní silnici vystavily jasné vysvědčení posilovačům řízení. Ten v mégane není na jedničku, ale na rozdíl od astry přes něj vnímáme
spojení s koly a dokážeme si zatáčky celkem i užít. Posilovač opelu svůj účinek upravuje podle zvoleného jízdního profilu podvozku, ve všech případech ale jako by oddělil kola od volantu. Nějak s ním otočíme a dole se cosi stane. Zpětná vazba chybí, navíc je řízení nevyvážené a auto reaguje na povely řidiče spíš skokově než spojitě. Při služebních cestách nebo rodinných výletech si nejspíš rychle zvyknete, ale když už je v názvu auta Sports, čekali bychom preciznější naladění.
ZÁVĚR
Jak náš test ukázal, Opel Astra Sports Tourer a Renault Mégane Grandtour mají hodně společného: patří spíš mezi vyzrálá kombi na trhu, spojuje
je dynamický charakter karoserie i představa o vrcholné naftové motorizaci střední kubatury.
Z vyrovnaného duelu nakonec odjíždí s lepším skóre Opel Astra, v jehož prospěch hraje především vyšší cestovní komfort a luxusnější interiér.
Renault Mégane mu šlape na paty agilnějším jízdním projevem a nižší reálnou spotřebou, což nakonec vzhledem k vyrovnanosti skvělých motorů
a průměrných kufrů nestačilo. Obzvlášť když astra přihodila lepší sedadla, zatímco mégane ztratil cenné body za rezervy v ergonomii pracoviště řidiče.
Pořadí | 1. Opel Astra Sport Tourer 1.6 CDTI | 2. Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi |
Plusy | Vynikající motor | Skvělý motor |
Vysoký cestovní komfort | Reálně nízká spotřeba | |
Hodnotně působící interiér | Solidní prostornost | |
Líbivý design | Výrazný design | |
Minusy | Horší využití prostoru | Ergonomie ovládacích prvků |
Necitlivé řízení | Nepříliš pohodlná zadní sedadla | |
Skutečná spotřeba daleko od udávané | Rázy od kol na nerovnostech | |
Průměr celkem | 1,58 | 1,61 |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Opel Astra Sports Tourer | Renault Mégane Grandtour | |
DOJEM | ||
Design | 1,25 | 1,50 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 1,50 |
Průměr | 1,38 | 1,50 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 2,00 | 1,50 |
Sedadla | 1,25 | 2,00 |
Zavazadelník a variabilita | 1,75 | 2,00 |
Ovládací prvky | 1,75 | 2,25 |
Průměr | 1,69 | 1,94 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,00 | 1,00 |
Pružnost | 1,00 | 1,00 |
Spotřeba | 2,50 | 2,00 |
Průměr | 1,50 | 1,33 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,50 | 1,50 |
Řízení | 2,50 | 2,00 |
Brzdy | 1,25 | 1,25 |
Ovladatelnost | 2,00 | 1,75 |
Jízdní komfort | 1,50 | 1,75 |
Průměr | 1,75 | 1,65 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,58 | 1,61 |
Závěrečné pořadí | 1. | 2. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Protože se v nižší střední třídě prolínají dieselové kubatury 1,5-1,7 litru v širokém výkonovém rozpětí od 55 do 100 kW, nevystačíme si při hledání etalonu k testovaným kombi pouze s parametrem zdvihového objemu. Uvažovaný interval jsme zúžili na výkonové rozpětí +-10% od zkoušené dvojice, tedy 84,5-110 kW. Jako nejlevnější kompaktní kombi nám potom vychází Kia Cee‘d SW 1.6 CRDi/94 kW Comfort za akční cenu 404 980 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 425 229 Kč. Za cenu od 425 230 Kč do 445 478 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.