Opel GTC Genéve - příprava na elitní duel

Opel GTC Genéve - příprava na elitní duel

 
 

Opel má již téměř třicet let velkou ambici - sesadit svého wolfsburského konkurenta v nižší střední třídě z postu nejpopulárnějšího auta Světa. Během posledních dvou dekád se souboj přiostřil do té míry, že sokové vzájemně hlídají každý svůj manévr a jejich strategická rozhodnutí přicházívají zpravidla ve stejný okamžik.

Tu a tam se jednomu povede nečekaný únik - "bleskonoši" například vypálili "dvěma véčkům" rybník se Zafirou, VW přichází s odpovědí teprve po třech letech. Většinou se ale jedná o vyrovnané duely s poněkud monotónními výsledky - Opel zpravidla obsazuje stříbrnou příčku...

Budeme-li brát soupeřící dvojici Astra/Kadett vs. Golf jako jeden celek, pak lze od samých počátků vypozorovat, že každá další generace má vždy o jeden rok kratší život. Golf se zrodil v roce 1974, jeho druhá generace už přišla v doprovodu Kadettu E, abonenta titulu Vůz roku, o devět let později. Zejména za této epochy byl Kadett s designem podstatně dál, nabízel již tehdy celou škálu karosářských variant včetně kultovního kombíku Caravan a v provedení GSi 16V ukazoval tehdejšímu GTíčku záda. Wolfsburg opět odpověděl pouze nepříliš úspěšnou Jettou, jinak se na běhu věcí nic nezměnilo, VW udržel náskok. Na přelomový rok 1991 se v Rüsselsheimu pečlivě vyzbrojili - pro novou Astru připravili širokou škálu motorů vč. řady čtyřventilových, provedení GSi bylo vypipláno do značně elektrizující podoby a největší péče byla oprávněně věnována vyváženému Caravanu. Golf III však opět uklouzl, zejména pro svůj tentokrát aktuální design a nabídku kvalitních vznětových motorů, z nichž zejména pokrokové TDI si získalo masovou oblibu. V roce 1995 také konečně povolal do zbraně kombi, byť poněkud tuctového vzhledu. Další obměna přišla již po sedmi letech, v roce 1998 se začal odsypávat písek v hodinách aktuálních generací obou soků.

Pokud se nic zásadního nezmění na dosavadní matematice obnovy modelů, tak nás od seznámení s podobou nové Astry nedělí roky, ale měsíce. Za této situace Opel představil jakoby nic na Ženevském autosalónu studii GTC Geneve, kontaktující nižší střední třídu. Přímo se tedy vnucuje myšlenka, že se jedná o poslední šanci poslechnout si Vox Populi a doladit detaily nové Astry před zahájením sériové výroby.

Opel GTC Genéve dostala podobu atraktivního nízkého kupé, definitivně se rozcházejícího s kolmými a vodorovnými liniemi aktuálního modelu, přesto jsou si oba vozy nového opelovského dramatického stylingu podobné. Obecenstvo již mělo příležitost posoudit míru jeho působivosti při uvedení nekompromisního Speedsteru, který je novince nejpodobnější, při setkávání s novou Vectrou a trochu vzdáleně i při pohledu na některého z nadopovaných koníků stáje OPC. Silueta je nejzajímavější, kombinuje mistrným způsobem několik stylů a každému se ukáže způsobem jemu nejbližším. Lze v ní spatřit kočkovitou šelmu napruženou ke smrtícímu skoku, zároveň třeba průřez sekyrou, roztínající vzduch. Anebo stíhačku s kokpitem, tomu by zase odpovídalo "falešné" kapkovité prosklení ve stylu Audi TT. Díky němu a střeše pouhé 1352 mm nad zemí, jistě níže než u případného produkčního hatchbacku, v neposlední řadě i po pohledu na rychle stoupající prolis působí GTC jako něco velmi rychlého i v případě, že zrovna stojí. Velká světla, zasahující hluboko do boku, šípovitá maska i obří kola 245/40 R19 pak auto opticky zmenšují. Jedinečné při pohledu zvenku i zevnitř je kupé díky celoskleněné střeše, tvořící nedílný celek s čelním sklem.

Příď u každého návrhu vyjadřuje duši celého díla, zde je tomu nejinak. Tvůrci si neodpustili obligátní úsměv ve spojleru, zde nevídaně jednoznačný. O dnes tolik potřebnou originalitu se stará hrana, dělící "obličej" na dvě poloviny a vytvářející zajímavé efekty s lomem světla. Vodorovná lamela zušlechťuje nejen masku, ale i nasávací otvory vzduchu k brzdám kolem mlhovek. Mistrovsky byly zakomponovány začátky všech tří bočních prolisů i čistě tvarované třírozměrné moduly světlometů.

Opačný konec je vysokou školou stylu. Každá horizontální linie má své přesně vymezené místo, jinak by vysoká záď působila těžkopádně. Opakuje se zde vertikální hrana, úsměv, tentokrát ve dvojím provedení a detailně vkomponované světelné celky. Samy o sobě jsou efektní, zejména svým stříbřitým dezénem, efekt se však ještě eskaluje po rozsvícení - jsou totiž složeny z množství diod, vytvářejících rovnoměrnou intenzivně svítící plochu. Neobvykle působí konkávní nárazníky. Poslední kapku chuťové kompozice na labužníkově jazyku obstarají přídavná brzdová světla, evokující proudový motor stíhačky se zapnutou forsáží.

Vnitřek souzní s dnešním pojetím komfortu, kdyby v nezměněné podobě byl od zítřka k mání v autosalónech, tak vyvolá pochvalné mručení, nikoliv šok. Vršek a povrch volantu je kvůli snížení odlesků vyveden v matném plastu, v místech se snížených rizikem odrazu slunečních paprsků přišla ke slovu nápadná béžovo-hnědá kombinace. Palubní deska je značně skloněna, řidičovy ruce si najdou pohodlnou polohu stejně jako v bojovém letadle. Středová konzole a horizontální dělicí lišta mají leštěný povrch a dodávají punc řádu a uklizenosti. Rozmístění ovladačů nese charakteristickou značkovou snahu po estetickém uspořádaní, i za cenu snížení přehlednosti. Modul sloupku řízení i s páčkovými přepínači vypadá blízce sériové výrobě, přístrojová deska je pak stíněna stříškou á la záďová křidélka na trupu letadla, vyvracející jakékoliv pochybnosti o nedostatku tvůrčí invence. Sedadla se chlubí svou anatomičností a dvěma různými povrchy zdůrazňují svou velikost i dořešenost. Řadící páka ve své klasické podobě zmizela v zapomnění, vzhledem ke skouposti továrních informací se lze jen dohadovat, že její funkci bude suplovat zvláštně tvarovaný modul, zabírající její tradiční místo.

Opel vždy zaměstnával vynikající designéry a nejnovější kreace to jen potvrzuje. Jestli se potvrdí domněnka, že máme co do činění s nástupcem Astry, tak nový Golf to bude mít velice těžké, zvláště pokud se neoprostí od vzhledové sterility, kterou trpí většina aktuálních wolfsburských novinek.



Spolupracujeme s TipCars.com
Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise

Sněmovna schválila návrh ČSSD na zřízení vyšetřovací…

Babiš nechá Agrofert ve svěřeneckém fondu i po odchodu z úřadu Babiš nechá Agrofert ve svěřeneckém fondu i po odchodu z úřadu

Andrej Babiš by se mohl po odchodu z Ministerstva financí…

Brexit by neměl ohrozit finanční stabilitu eurozóny, tvrdí ECB Brexit by neměl ohrozit finanční stabilitu eurozóny, tvrdí ECB

Odchod Británie z Evropské unie by neměl představovat…

Cesta k druhé televizní digitalizaci je otevřena, sněmovna schválila zákon Cesta k druhé televizní digitalizaci je otevřena, sněmovna schválila zákon

Do února roku 2021 by mělo skončit současné zemské…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka…

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu…

 



 
Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Dnes 11:53

Učni Volkswagenu vytvořili už desátou studii pro GTI Treffen u jezera Wörthersee. Tentokrát přestavěli Golfa GTI na hybrid. Společnost mu dělá... elektrický kombík!




Blesk.cz

Jak dnes žije rodina z Dovolené v protektorátu? Děsivé zážitky v nás zůstaly! Vážíme si svobody a jídla

Jak dnes žije rodina z Dovolené v protektorátu?…

 Jsou to dva roky, co rodina Dočekalových a Lustykových žila po dobu dvou měsíců zpět v době protektorátu Čechy…

Cisterna s 28 tunami cementu se zřítila ze srázu na Chrudimsku: Řidič jako zázrakem přežil

Cisterna s 28 tunami cementu se zřítila ze srázu na…

Rychlá jízda se málem stala osudnou řidiči cisterny z ciziny. V nebezpečném úseku na Chrudimsku se v sobotu i s…

 

iSport.cz

United můžou ve finále pomoci Zlínu. Jde jim o peníze či Griezmanna

United můžou ve finále pomoci Zlínu. Jde jim o…

Již dnes usednou fotbalisté, vedení i fanoušci Zlína k televizi a budou fandit Manchesteru United. Pokud totiž…

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Přestupová sága dvou zlínských hvězd končí. Stoper Jakub Jugas (24) podepsal tříletý kontrakt se Slavií a…

 

Reflex.cz

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky. Internet si dělá legraci z Kajínkova propuštění

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky.…

Je to pár hodin, co se Jiří Kajínek zjevil před zástupem novinářů ve svítivě zeleném tílku a po 23 letech poprvé…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…