Opel GTC Genéve - příprava na elitní duel

Opel GTC Genéve - příprava na elitní duel

 
 

Opel má již téměř třicet let velkou ambici - sesadit svého wolfsburského konkurenta v nižší střední třídě z postu nejpopulárnějšího auta Světa. Během posledních dvou dekád se souboj přiostřil do té míry, že sokové vzájemně hlídají každý svůj manévr a jejich strategická rozhodnutí přicházívají zpravidla ve stejný okamžik.

Tu a tam se jednomu povede nečekaný únik - "bleskonoši" například vypálili "dvěma véčkům" rybník se Zafirou, VW přichází s odpovědí teprve po třech letech. Většinou se ale jedná o vyrovnané duely s poněkud monotónními výsledky - Opel zpravidla obsazuje stříbrnou příčku...

Budeme-li brát soupeřící dvojici Astra/Kadett vs. Golf jako jeden celek, pak lze od samých počátků vypozorovat, že každá další generace má vždy o jeden rok kratší život. Golf se zrodil v roce 1974, jeho druhá generace už přišla v doprovodu Kadettu E, abonenta titulu Vůz roku, o devět let později. Zejména za této epochy byl Kadett s designem podstatně dál, nabízel již tehdy celou škálu karosářských variant včetně kultovního kombíku Caravan a v provedení GSi 16V ukazoval tehdejšímu GTíčku záda. Wolfsburg opět odpověděl pouze nepříliš úspěšnou Jettou, jinak se na běhu věcí nic nezměnilo, VW udržel náskok. Na přelomový rok 1991 se v Rüsselsheimu pečlivě vyzbrojili - pro novou Astru připravili širokou škálu motorů vč. řady čtyřventilových, provedení GSi bylo vypipláno do značně elektrizující podoby a největší péče byla oprávněně věnována vyváženému Caravanu. Golf III však opět uklouzl, zejména pro svůj tentokrát aktuální design a nabídku kvalitních vznětových motorů, z nichž zejména pokrokové TDI si získalo masovou oblibu. V roce 1995 také konečně povolal do zbraně kombi, byť poněkud tuctového vzhledu. Další obměna přišla již po sedmi letech, v roce 1998 se začal odsypávat písek v hodinách aktuálních generací obou soků.

Pokud se nic zásadního nezmění na dosavadní matematice obnovy modelů, tak nás od seznámení s podobou nové Astry nedělí roky, ale měsíce. Za této situace Opel představil jakoby nic na Ženevském autosalónu studii GTC Geneve, kontaktující nižší střední třídu. Přímo se tedy vnucuje myšlenka, že se jedná o poslední šanci poslechnout si Vox Populi a doladit detaily nové Astry před zahájením sériové výroby.

Opel GTC Genéve dostala podobu atraktivního nízkého kupé, definitivně se rozcházejícího s kolmými a vodorovnými liniemi aktuálního modelu, přesto jsou si oba vozy nového opelovského dramatického stylingu podobné. Obecenstvo již mělo příležitost posoudit míru jeho působivosti při uvedení nekompromisního Speedsteru, který je novince nejpodobnější, při setkávání s novou Vectrou a trochu vzdáleně i při pohledu na některého z nadopovaných koníků stáje OPC. Silueta je nejzajímavější, kombinuje mistrným způsobem několik stylů a každému se ukáže způsobem jemu nejbližším. Lze v ní spatřit kočkovitou šelmu napruženou ke smrtícímu skoku, zároveň třeba průřez sekyrou, roztínající vzduch. Anebo stíhačku s kokpitem, tomu by zase odpovídalo "falešné" kapkovité prosklení ve stylu Audi TT. Díky němu a střeše pouhé 1352 mm nad zemí, jistě níže než u případného produkčního hatchbacku, v neposlední řadě i po pohledu na rychle stoupající prolis působí GTC jako něco velmi rychlého i v případě, že zrovna stojí. Velká světla, zasahující hluboko do boku, šípovitá maska i obří kola 245/40 R19 pak auto opticky zmenšují. Jedinečné při pohledu zvenku i zevnitř je kupé díky celoskleněné střeše, tvořící nedílný celek s čelním sklem.

Příď u každého návrhu vyjadřuje duši celého díla, zde je tomu nejinak. Tvůrci si neodpustili obligátní úsměv ve spojleru, zde nevídaně jednoznačný. O dnes tolik potřebnou originalitu se stará hrana, dělící "obličej" na dvě poloviny a vytvářející zajímavé efekty s lomem světla. Vodorovná lamela zušlechťuje nejen masku, ale i nasávací otvory vzduchu k brzdám kolem mlhovek. Mistrovsky byly zakomponovány začátky všech tří bočních prolisů i čistě tvarované třírozměrné moduly světlometů.

Opačný konec je vysokou školou stylu. Každá horizontální linie má své přesně vymezené místo, jinak by vysoká záď působila těžkopádně. Opakuje se zde vertikální hrana, úsměv, tentokrát ve dvojím provedení a detailně vkomponované světelné celky. Samy o sobě jsou efektní, zejména svým stříbřitým dezénem, efekt se však ještě eskaluje po rozsvícení - jsou totiž složeny z množství diod, vytvářejících rovnoměrnou intenzivně svítící plochu. Neobvykle působí konkávní nárazníky. Poslední kapku chuťové kompozice na labužníkově jazyku obstarají přídavná brzdová světla, evokující proudový motor stíhačky se zapnutou forsáží.

Vnitřek souzní s dnešním pojetím komfortu, kdyby v nezměněné podobě byl od zítřka k mání v autosalónech, tak vyvolá pochvalné mručení, nikoliv šok. Vršek a povrch volantu je kvůli snížení odlesků vyveden v matném plastu, v místech se snížených rizikem odrazu slunečních paprsků přišla ke slovu nápadná béžovo-hnědá kombinace. Palubní deska je značně skloněna, řidičovy ruce si najdou pohodlnou polohu stejně jako v bojovém letadle. Středová konzole a horizontální dělicí lišta mají leštěný povrch a dodávají punc řádu a uklizenosti. Rozmístění ovladačů nese charakteristickou značkovou snahu po estetickém uspořádaní, i za cenu snížení přehlednosti. Modul sloupku řízení i s páčkovými přepínači vypadá blízce sériové výrobě, přístrojová deska je pak stíněna stříškou á la záďová křidélka na trupu letadla, vyvracející jakékoliv pochybnosti o nedostatku tvůrčí invence. Sedadla se chlubí svou anatomičností a dvěma různými povrchy zdůrazňují svou velikost i dořešenost. Řadící páka ve své klasické podobě zmizela v zapomnění, vzhledem ke skouposti továrních informací se lze jen dohadovat, že její funkci bude suplovat zvláštně tvarovaný modul, zabírající její tradiční místo.

Opel vždy zaměstnával vynikající designéry a nejnovější kreace to jen potvrzuje. Jestli se potvrdí domněnka, že máme co do činění s nástupcem Astry, tak nový Golf to bude mít velice těžké, zvláště pokud se neoprostí od vzhledové sterility, kterou trpí většina aktuálních wolfsburských novinek.



Spolupracujeme s TipCars.com
Prodej elektromobilů rekordně vzrostl, pomohla vysoká poptávka v Číně Prodej elektromobilů rekordně vzrostl, pomohla vysoká poptávka v Číně

Celosvětový prodej elektromobilů ve třetím čtvrtletí…

USA vyhlásily nové sankce proti Severní Koreji, zahrnují i čínské firmy USA vyhlásily nové sankce proti Severní Koreji, zahrnují i čínské firmy

Spojené státy dnes vyhlásily nové obchodní sankce proti…

Šéfa nadace čínské CEFC zadržely americké úřady Šéfa nadace čínské CEFC zadržely americké úřady

Spojené státy kvůli podezření z rozsáhlého uplácení…

Vděčnost za sovětskou invazi? Zemana článek na ruském armádním webu rozhořčil Vděčnost za sovětskou invazi? Zemana článek na ruském armádním webu rozhořčil

Prezidenta Miloše Zemana rozzlobil článek na webu ruské…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka…

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu…

 



 
Plymouth Duster: Americké kompaktní kupé přišlo mnohem dříve než rumunské SUV

Plymouth Duster: Americké kompaktní kupé přišlo mnohem dříve než rumunské SUV

Včera

Jméno Duster si spojujeme s SUV rumunské Dacie. Stejný název ale neslo i kupé se značkou Plymouth už v 70. letech.




Blesk.cz

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Srdeční nemoci, poškození ledvin, ale i nemocné žíly, dieta při cukrovce, bolesti zad, hubnutí a chřipka – to je…

Doly krále Šalamouna i potápění s delfíny. Utečte před zimou do izraelského Ejlatu

Doly krále Šalamouna i potápění s delfíny. Utečte…

Chcete plavat s delfíny, šnorchlovat mezi korálovými útesy nebo se jen tak uprostřed zimy povalovat na pláži? To…

 

iSport.cz

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v sezoně načal výhru

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v…

Český útočník Matěj Vydra skóroval v druhé anglické lize ve druhém zápase za sebou. Tři dny poté, co pomohl…

VIDEO: Plzeň přestřílela Kometu, Indrák dal hattrick. Sparta prohrála

VIDEO: Plzeň přestřílela Kometu, Indrák dal…

SOUHRN | Extralize nadále vládne Plzeň. Ve šlágru 24. kola Škoda doma zvládla přestřelku s Kometou Brno a po…

 

Reflex.cz

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU elektronické cigarety?

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU…

Nenápadně a pozvolně nám aktivisté rozjíždějí, podobně jako rozjeli válku proti tabáku, válku proti…

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko více než Japonsko, Německo a Británie dohromady

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko…

Bouřlivě se rozvíjející Čína dosáhla dalšího milníku v nejmodernějších technologiích. Poprvé v historii má více…