reklama


Opel Speedster - nic než požitek z jízdy

Opel Speedster - nic než požitek z jízdy

 
 

Na 70. mezinárodním autosalonu v Ženevě (2. až 12. března 2000) byl ve světové premiéře představen nový sportovní vůz Opel Speedster a hned získal ocenění odborné poroty autosalonu "Cabriolet of the year".

Tento dvousedadlový model, poháněný novým hliníkovým motorem řady ECOTEC o objemu 2,2 1 a výkonu 108 kW, dokáže zrychlit z klidu na 100 km/h za méně než šest sekund (!) a jeho nejvyšší rychlost činí 220 km/h.

Vše nasvědčuje tomu, že skuteční motorističtí nadšenci se mohou těšit na opravdový řidičský zážitek - řízení je mimořádně přesné, bezprostřední a vůz skvěle drží stopu v zatáčkách. Na tom má největší zásluhu koncepce vozu s motorem umístěným uprostřed a sportovní hliníkové zavěšení s dvojitými příčnými rameny vpředu i vzadu.

"Speedster je zhmotněním našich představ o podobě a konstrukci moderního osobitého vozu sportovní třídy," říká Dr. Doris Bernhardt, vedoucí vývoje Opelu Speedster v Mezinárodním vývojovém centru automobilky ITDC v Rüsselslleimu. "Před tím, než jsme udělali jakýkoli další zásah do konstrukce Speedsteru, jsme si kladli otázku: Přispěje tento krok k jeho ještě dynamičtějším jízdním vlastnostem? To byl totiž náš hlavní úkol a cíl!"

Stejný důraz ovšem tvůrci otevřeného dvousedadlového sportovního vozu kladli i na jeho bezpečnost - Speedster má proto účinný ochranný oblouk, protiblokovací systém brzd ABS, airbag na straně řidiče a předpínače bezpečnostních pásů. Na druhé straně ale záměrně postrádá komfortní prvky, jako je např. posilovač řízení, klimatizaci, vyhřívané sedačky nebo centrální zamykání - prostě vše, co zbytečně zvyšuje hmotnost a de facto se vlastně k tak ryze sportovnímu vozu nehodí.

Produkční verze Speedsteru vyniká stejně "svalnatými" tvary karoserie jako prototyp, představený na autosalonu v Ženevě právě před rokem. Charakteristickými rysy sériového modelu tedy zůstávají např. unikátní třírozměrné hlavní světlomety i koncová světla a mohutné "kapsy" pro "přívod" chladného vzduchu k motoru umístěné v bocích vozu, za jeho dveřmi. Zajímavým designerskýln prvkem jsou i dvě leštěné koncovky výfuku vzadu nad sebou. Hans Seer, šéfdesigner automobilky Opel, označuje sportovní model Speedster za "...první vůz značky Opel, jenž odráží nové směry ve vývoji technicky orientovaného designu, který použili návrháři Opelu již při vývoji známých konceptů G90 a Zafira Snowtrekker."

Také technicky stylizovaný interiér dvousedadlového modelu Speedster odpovídá jeho nekompromisně sportovnímu charakteru. Velmi působivé jsou především nijak nezakrývané části jeho hliníkového skeletu a podvozku. Speedster má v základním provedení jen minimální akustickou izolaci, i když za příplatek je možné objednat si dodatečné tlumící materiály. Přístrojovému panelu dominují velký kruhový rychloměr a otáčkoměr. V palubní desce zabudovaný informační displej z tekutých krystalů se zapíná jenom v případech, kdy je to potřeba.

Výrazně anatomicky tvarovaná sedadla svým zpracováním ladí s kůží obšitým sportovním volantem. Efektní a originální jsou i takové detaily, jako např. hlavice řadicí páky a tlačítko spouštění motoru z hliníku. Kožené čalounění, dodávané na přání, se nabízí v černé, modré, červené nebo béžové barvě.

Shrnovací textilní střecha Speedsteru se velmi snadno skládá i rozkládá. Ve složeném stavu je ukrytá ve speciálním pouzdře za sedadly. Za příplatek se dodává i pevný střešní díl ve stříbrné barvě. Zavazadlový prostor, umístěný za motorem, je větší, než by se na první pohled zdálo (206 1) a bez problémů pojme zavazadla pro víkendové putování dvojice cestovatelů.

Lehký prostorový rám Speedsteru z hliníku je mimořádně torzně tuhý, což se odráží ve výborných jízdních vlastnostech. Tuhý rám a promyšleně konstruovaná kompozitová karoserie poskytují vysokou míru ochrany při čelních i bočních nárazech. Účinným ochranným prvkem je také integrovaný ochranný oblouk.

Díky výkonnému motoru a nízké pohotovostní hmotnosti (přibližně 850 kg) se sportovní novinka automobilky Opel chlubí skutečně působivými výkonovými parametry vztaženými ke hmotnosti vozu - 7,9 kg/kW a 4,2 kg/Nm (!). Vůz má kompaktní kompozitovou karoserii vnějších rozměru 3790 mm x 1711 mm x 1112 mm. Všechna čtyři kola jsou nezávisle uchycena na závěsech s dvojitými příčnými rameny, geometrie zavěšení zaručuje dokonalé vedení stopy za všech jízdních podmínek.

Široký rozchod kol (vpředu 1450 mm, vzadu 1488 mm) a nízko položené těžiště vozu jsou zárukou vynikajících jízdních vlastností i v nejprudších zatáčkách. O účinné krocení sportovního modelu se stará čtveřice kotoučových brzd s ventilovanými disky o průměru 288 mm. Brzdový okruh je standardně vybaven protiblokovacím systémem ABS. Opel Speedster vyjíždí na sedmnáctipalcových ráfcích (vpředu šířky 5,5", vzadu 7,5") zajímavého pětipaprskového designu, se kterými se představil už vloni první prototyp Speedsteru. Na tyto ráfky se obouvají speciálně vyvinuté pneumatiky Bridgestone Potenza rozměru 175/55 vpředu a 225/45 R17 vzadu.

Srdcem nového modelu Speedster je zážehový čtyřválec o objemu 2,2 1 ECOTEC, který se v sériovém provedení poprvé objeví v nových vozech Opel Astra Coupé. Díky hojnému využití hliníku v konstrukci motoru činí hmotnost nového agregátu jen 138 kg.

Motor 2.2 ECOTEC je pro použití v Opelu Speedster naladěný na výkon 108 kW ( 147 k) při 5800 ot/min. Jeho maximální točivý moment činí 203 Nm, přičemž už od 1800 ot/min je k dispozici více než 90 procent této hodnoty. Motor nového Opelu Speedster splňuje emisní limity normy Euro IV a jeho průměrná spotřeba (měřeno podle norem MVEG) se pohybuje kolem osmi litrů paliva na 100 km jízdy.

O přenos výkonu motoru se stará pětistupňová manuální převodovka, která se poprvé objevila vloni v modernizovaných vozech Opel Vectra. Tato převodovka je charakteristická svojí kompaktní stavbou a přesným ovládáním lanovody.

Výroba nových modelů Opel Speedster se rozeběhne letos v létě u anglické firmy Lotus, tradičního výrobce sportovních vozů, v továrně v Hethelu nedaleko Norwiche. Limitované série dvousedadlových sportovních vozů Opel Speedster se u prodejců Opel objeví už tento rok.

Technické údaje
Motor2,2 ECOTEC
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)2198
Válce/ventily4/4
Max. výkon (kW/ot)108/5800
Max. točivý moment (Nm/ot)203/4000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Zrychlení 0-100 km/hpod 6 sekund (!)
Poměr hmotnosti k výkonu (kg/kW)7,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)cca 8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3790
Šířka (mm)1711
Výška (mm)1112
Rozchod vpředu (mm)1450
Rozchod vzadu (mm)1488
Objem zav. prostoru (l)206
Pohotovostní hmotnost (kg)850
Rozměr pneu vpředu175/55 R17
Rozměr pneu vzadu225/45 R17
Oznámkuj dealera
Devizové intervence můžou skončit už v dubnu Devizové intervence můžou skončit už v dubnu

Uvolnění kurzu koruny vůči euru může být dílem necelých…

Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí

Šéf Strany svobodných občanů (Svobodní) Petr Mach dnes…

Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos

Prezident Gambie Yahya Jammeh odmítl výsledky nedávných…

Fyzici mají recept na ekonomickou krizi Fyzici mají recept na ekonomickou krizi

Ekonomická a následně i dluhová krize Evropské unie jako…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 






 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Včera

Zejména v zimních měsících je jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč vyrazit na Mauritius

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč…

Na vzácnou známku zapomeňte. Našli jsme sedm jiných důvodů, proč se jet v zimě ohřát na tento rajský ostrov.

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

 

iSport.cz

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v bodování NHL

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v…

Hokejový útočník Jakub Voráček ve druhém utkání NHL za sebou zaznamenal gól a tři asistence. Philadelphia i díky…

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně soustředěný na sebe

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně…

Jen čtyři závody nové sezony musel jednadvacetiletý skokan na lyžích Vojtěch Štursa čekat na první výlet do…

 

Reflex.cz

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Chilsko-francouzský mystik, režisér, filozof a spisovatel Alejandro Jodorowsky se dočkal i v Česku zaslouženého…

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

 
 
reklama