Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Vectra - Nové vydání bestselleru střední třídy

Tomáš Zajíček
S celou řadou vylepšení a technických novinek vyrazí na jaře tohoto roku za svými zákazníky omlazený Opel Vectra. Na první pohled se tento nejprodávanější evropský vůz střední třídy odlišuje chromovanou mřížkou chladiče, pozměněnými nárazníky, bočními...

Pod kapotou inovované Vectry se objeví modernizované motory, které se mohou pochlubit až o deset procent nižší spotřebou. Také zavěšení kol prodělalo řadu změn k lepšímu a řízení je nyní citlivější a přesnější, což se odrazilo v jistějším chování vozu i v extrémních situacích. Pozoruhodná je i desetiletá záruka proti prorezivění karoserie, kterou výrobce deklaruje kvalitu svého nového modelu.

Vectra se objeví, stejně jako tomu bylo dosud, ve třech karosářských verzích: Jako klasický čtyřdveřový sedan, pětidveřový hatchback a kombi Caravan. Motoráři automobilky Opel si vzali do práce i agregáty nové Vectry a podařilo se jim snížit jejich spotřebu. Například zážehový čtyřválec 1.8 16V o výkonu 85 kW (115 k) se nyní spokojí v průměru jenom se 7,4 l benzínu na 100 km jízdy, zatímco jeho předchůdce si řekl o 8,2 l/100 km. Také modernizovaný zážehový motor 1,6 16V o výkonu 74 kW (100 k) má nižší spotřebu. Zážehový motor 2.0 16V dostal dva protiběžné vyvažovací hřídele, díky kterým má teď tento dvoulitr doslova sametový chod.

Komfortní řízení i jízdy povýšilo i použití pětistupňové převodovky s ovládáním lanovody, které omezuje přenos vibrací z poháněcího systému do interiéru vozu. Tento systém se nejprve objeví ve Vectrách se šestiválcovým motorem 2.5 V6, v průběhu roku 1999 se pak dostane i do dalších verzí.

Zájemci o Vectru mohou volit buď ze čtyř zážehových motorů o výkonech od 74 kW (100 k) až po 125 kW (170 k), nebo přeplňovaný vznětový motor s přímým vstřikováním paliva a čtyřventilovou technikou o výkonu 74 kW/100 k. Všechny agregáty nové Vectry s rezervou plní emisní limity D3, vidlicový šestiválec 2.5 V6 vyhovuje dokonce nejpřísnější evropské normě D4.

Všechny Vectry mají nyní standardně airbag na místě řidiče a spolujezdce, předpínače předních bezpečnostních pásů, boční výztuhy, čtyřkanálový protiblokovací systém brzd ABS a patentovaný systém PRS (Pedal Release System), který v okamžiku čelního nárazu uvolní pedály z jejich zavěšení, což chrání nohy řidiče před poraněním.

Novinkou, která se objeví na podzim roku 1999, bude aktivní systém ochrany hlav. Tento technicky poměrně jednoduchý systém, zabudovaný do opěradel předních sedadel, posouvá v případě nárazu opěrky hlav o něco více směrem dopředu. Díky tomu dojde dříve a účinněji k zachycení hlav pasažérů, což výrazně snižuje riziko vážného poranění. Za příplatek se do vozů bude dodávat i systém dětských sedaček Opel-Fix, který poskytuje nejvyšší míru ochrany převáženým dětem až do dvanácti let věku.

Nové hlavní světlomety, osazené halogenovou žárovkou H7, mají o pětinu vyšší svítivost, což se také odrazí ve vyšší bezpečnosti jízdy. Na podzim tohoto roku se i u Vecter objeví xenonové světlomety se systémem dynamického nastavování paprsku, který zabraňuje oslnění protijedoucích řidičů např. při prudké akceleraci.

Všechny Vectry mají standardně namontované třetí brzdové světlo, umístěné nyní uprostřed horního okraje zadního okna. Díky tomu mohou vzadu jedoucí řidiči rychleji a bezpečněji reagovat na situaci např. v koloně vozidel. Charakteristicky tvarovaná zpětná zrcátka Vectry jsou o něco větší. To zlepšuje přehled řidiče o situaci kolem vozu. Zrcátka jsou sklopná, což usnadňuje parkování v těsných prostorách.

Uvnitř modernizovaných Vecter se objevuje nové čalounění, ladící se třemi základními odstíny interiéru: černým, šedým a béžovým. Béžový interiér je charakteristický svým atraktivním dvojtónovým laděním palubní desky, jejíž vrchní část je černá. Nové tvarování opěradel předních sedadel přineslo cestujícím vzadu o 30 mm více prostoru pro nohy.

Na palubě Vecter se v roce 1999 objeví nejmodernější komunikační systémy. Například poslední verze přístroje Philips CCRT 700 spojuje v jednom kompaktním celku mobilní telefon GSM a vysoce kvalitní autorádio. Všechny hlavní funkce lze přitom ovládat přímo z volantu. Zabudovaný mikrofon a reproduktor činí obsluhu přístroje Philips CCRT 700 nejenom komfortní, ale i bezpečnou, protože řidič se stále může plně věnovat situaci na silnici a nemusí vůbec sundávat ruce z volantu.

Audiosystém CCRT 700 zahrnuje celkem šest reproduktorů a multifunkční anténu, která slouží jak autorádiu, tak i mobilnímu telefonu a navigačnímu systému GPS (Global Positioning System).

Navigace GPS dokonale doplňuje asistenční systém Opel OnStar, který bude uveden do provozu v příštím roce, nejprve v Německu a ve Velké Británii. Systém OnStar spojí pouhým stiskem tlačítka řidiče se servisním centrem, kde speciálně vyškolení pracovníci během okamžiku pomohou řidiči v nesnázích, varují jej před zácpami a hned navrhnou objízdné trasy, atd.

Satelitní navigační systém Carin ve Vectře ukazuje, jaký pokrok udělaly moderní navigační systémy v průběhu posledních let. Ovládání navigace Carin pomocí multifunkčního tlačítka je velmi snadné pro řidiče i pro jeho spolujezdce. Systém navádí řidiče jak vizuálně pomocí displeje z tekutých krystalů, tak akusticky, slovními pokyny. Digitální mapy na CD discích jsou zpracované pro řadu Evropských zemí a jejich počet se stále zvyšuje.



Tomáš Zajíček