Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Panoz DeltaWing GT: Šípovitý speciál chce do série

David Bureš
Diskuze (2)
V USA se pracuje na sériové variantě závodního speciálu DeltaWing. Zatím je tu jeho koncept.

Projekt speciálně tvarovaného vozidla DeltaWing je známý především z vytrvalostních závodů jako Le Mans, DeltaWing Technology Group společně s firmou Panoz ale pracuje i na jeho sériové verzi. Nově představený koncept Panoz DeltaWing GT má mít sériové produkci o krok blíže než předchozí závodní speciál.

Koncept Panoz DeltaWing GT v živé velikosti je prezentován u příležitosti vytrvalostního závodu na okruhu Road Atlanta v americkém státě Georgia. Vedle tohoto konceptu se na jihovýchodě USA představuje též šasi zvažovaného nového závoďáku DeltaWing GT.

Vývoj silničního DeltaWingu GT začal poté, co jeho tvůrci obdrželi výsledky nezávislých zkoušek, které ukázaly, že by čtyřmístný automobil se speciální úzkou přídí mohl dosáhnout nízké spotřeby 4,13 litrů na 100 kilometrů podle amerického kombinovaného cyklu. Konstruktéři se poté zaměřili na další vylepšení aerodynamiky vozu, výsledkem je v tuto chvíli součinitel aerodynamického odporu o hodnotě 0,26. To je stejně jako u BMW i8.

Podle autorů DeltaWingu je automobil schopen použít jakýkoliv napříč uložený motor, přičemž nabízí výrazné úspory paliva ve srovnání s běžně tvarovanými vozy. Platforma rovněž může pojmout elektromotor, případně hybridní pohonný systém.

DeltaWing na závodních okruzích v minulosti ukázal, že díky kombinaci skvělé aerodynamiky, nízké hmotnosti a nízké spotřeby paliva umí být podobně schopný jako soupeři, a to navzdory polovičnímu výkonu.Unikátní vůz ale mnohdy srážely technické potíže.

Tvůrci chtějí nyní šasi pro závodní speciál DeltaWing GT testovat v reálném prostředí, aby získali potřebná data pro vznik sériového automobilu. Počítá se dokonce se dvěma modely, dvoumístným a čtyřmístným.

DeltaWing navrhl Ben Bowlby, který na myšlence šípovitého auta začal pracovat již v roce 2008. O konstrukci se stará americký malovýrobce sporťáků Panoz, který je známý i ze závodního světa. Myšlenku využil také Nissan, který Deltawingu původně dodal motor 1.6 DIG-T. Loni japonská značka nasadila v Le Mans podobně tvarovaný speciál ZEOD RC, za což jej firma Panoz zažalovala. Americký malovýrobce tvrdil, že japonská značka využila jeho důvěrná data a zneužila obchodní tajemství.

David Bureš
Diskuze (2)
Avatar - netcar.xx
2. 10. 2015 18:37
No krasavec
Kliknu na odkaz, cekam co tam neuvidim a ejhle - Panoz koupil designera od Ssangyongu :no:
Avatar - Barry Lyndon
2. 10. 2015 15:32
jízdní vlastnosti očekávám na úrovní tříkolky Reliant Robin
teď vážně: K čemu by toto mohlo být dobré?

Ošklivé, nestabilní a i ta aerodynamika je podprůměrná (mezi bizarními vozidly rozhodně)