Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pekingský autosalon 2016 živě: Modernizovaná Octavia, kyselé hostesky a minimum plagiátů

Jiří Baborský
Diskuze (34)
Plagiátů poskrovnu, záplava SUV a prodloužených verzí, čínská premiéra Škody VisionS za asistence armády bodyguardů

S oblibou nadáváme na rozlehlá výstaviště ve Frankfurtu a Paříži, teprve pekingský autosalon je ale to správné peklo. Nejdřív se novináři s foťáky a kamerami rozcvičí při nekonečném pochodu z parkoviště k hlavnímu vchodu, naprosto nelogicky jsme museli obejít celý obří komplex asi osmi hal. Venku je přes třicet stupňů, ale to pořád není nic proti letním čtyřicítkám, soudruzi tedy nepovažují za nutné pustit klimatizaci a nechávají nás pěkně dusit ve vlastní šťávě. A k tomu nás od stropu dopékají rozžhavená světla. Při pohledu na dlouhé fronty u zapáchajících toalet najednou dostává proklínaná pařížská výstava úplně jinou tvář.

Jako správní vlastenci začínáme na stánku Škody, kde se pod plachtou skrývá nám již dobře známý koncept VisionS a stráž mu dělá kompletní paleta bílých škodovek od Fabie přes pro čínský trh právě modernizovanou Octavii (všechny verze mají nově nárazník z Octavie RS, uvnitř pak nové látky, dekory a tříramenný volant) až po Superb. A vida, hned přes uličku se usídlil Rolls-Royce. Zato ostatní koncernové značky jsou netradičně rozeseté po celém výstavišti. Po boku Škody zůstal jen Volkswagen, za Audi, Porsche, Bentley nebo Lamborghini musíme jinam.

Před tiskovou konferencí Škodovky se stánek naplnil víc, než jsme zvyklí. Taneční show doprovodila odhalení VisionS a nejvyšší představitel boleslavské značky Bernhard Maier se rozpovídal o velkých plánech s vozy SUV na čínském trhu, který je pro Škodu momentálně tím největším.

S koncem oficialit ale nenastal obvyklý nálet novinářů na auto, ale nástup členů ochranky v prapodivných modrých maskáčích. Jsou jich celé desítky a kolem hlavní výstavní plochy začínají vytvářet malou čínskou zeď. Počet Číňanů kolem české expozice se řetězovou reakcí znásobil a ke slovu přicházejí emotivní projevy. Na pódium právě vtrhla pětice „hezounků“ a novináři dali naplno průchod emocím.

Asijský ploužák právě naživo zpívá Pět bratrů, jedna z nejpopulárnějších čínských kapel, která od loňska patří k tvářím Škody na tamním trhu. Jejich obličeje například pomohly raketově nastartovat prodeje Yetiho z původních stovek na tisíce a kdekoli se objeví, lidé šílí. To by si zasloužilo fotku, říká si nejeden žurnalista. Chlapci v modré uniformě ale dostali jasný rozkaz vytvořit neprodyšný val a tak se nám do objektivu dál motaly jejich čapky a jadrné české nadávky je nechávaly zcela chladnými.

Tak to jsme na novinářských dnech ještě nezažili. K „dokonalosti“ to pak dotáhl další modrý pluk, který hermeticky uzavřel stánek Mercedesu. „Jsme novináři a chceme si nafotit premiéru nového vozu. Děláme svou práci.“ Modráci ovšem měli své instrukce a tak nám nezbylo než od úmyslu zúčastnit sem představení německých novinek ustoupit. Tak si aspoň spravíme náladu focením hostesek…

A to byl další omyl. Po vlně kritiky ze strany čínské veřejnosti se skutečně naplnily zvěsti, že letošní Peking se obejde bez atraktivních slečen u vystavených exponátů. Jen místní BYD našel dost odvahy vypustit mezi svá auta pár dívek v kraťaskách. Na celém širém výstavišti výjimka potvrzující pravidlo. Na všech ostatních stáních byly slečny jen za informačním pultíkem, tvářily se kysele a rozdávali tiskové materiály. I když párkrát na nás koukaly jako na zjevení a když jsme byli neodbytní, vrazily nám do ruky čínský zákaznický prospekt. V lepším případě jsme museli vyplnit předtištěný formulář a prý se nám ozvou emailem. Obvyklá výměna USB s fotkami a tiskovými zprávami za naši vizitku proběhla spíš u globálních hráčů.

A máme tu zase chlapce v modrých uniformách. Tentokrát nám nic nezakazují, ale dobře radí. Nad hlavou nosí cedule s nápisem „Hlídejte si své cennosti“ a „Zůstaňte v pohybu“. Kroužit po chodbách nás naposledy nutily učitelky na základní škole. A fotky tedy máme dělat za pochodu? Ptát se radši nebudeme…

A co čínská auta? Docela velké překvapení. Čekali jsme plejádu úsměvným plagiátů a na koleně dělaných parodií, místo toho nevěřícně kroutíme hlavou nad pokrokem, jaký lokální značky za poslední roky udělaly. Za desítkami neznámých zkratek se skrývají auta sice trochu extravagantní a pro Evropana hůře stravitelná, ale na první pohled konkurenceschopně postavená. Nechybí hybridy ani elektromobily, ve kterých vidí čínská vláda budoucnost.

Do očí bijících kreací jsme napočítali jen hrstku. Třeba okopírovaný Hyundai Santa Fe první generace, který firma Hawtai prezentuje jako svou novinku, nebo věrnou napodobeninu Mercedesu G, který se drze naparoval pěkně naproti německé značce s trojcípou hvězdou. Tomu říkáme odvaha.

Novinek světového významu jsme moc nenapočítali, spíš šlo o asijské premiéry jako v případě Škody VisionS nebo auta upravená pro zdejší trh. Jak známo Číňané ujíždějí na prostornosti, takže automobilky jim na míru prodlužují své zavedené modely. Audi odhalilo novou A4 Long, stejně tak Mercedes E nebo BMW X1. Však i škodovka kvůli čínskému trhu natahovala yettiho a to rovnou o šest centimetrů.

Jiří Baborský
Diskuze (34)
28. 4. 2016 15:22
Re: Čínská auta že jsou konkurenčněschopně postavená?
To mi prijde hodne nadsazene. Vzdyt pred petadvacetidvaceti lety uz nabizeli v Evrope i Americe docela slusnou Lantru/Elantru, nebo Sportage. No a pred deseti lety zacaly nase silnice zaplavovat i30 a Ceedy. Cinani nic takoveho rozhodne nemaji. Pred triceti lety uz prodaval Hyundai v USA pres milion aut. Sice to nebyl kdovijaky zazrak (ovsem i tak o dekadu jinde, nez soudobe skodovky), ale treba design ve vetsine pripadu delal Giugiaro a rozhodne to nebyly kopie, jako v pripade cinanu. Kdyz si s necim nevedeli rady, tak si proste koupili licenci.
Avatar - praděda7
27. 4. 2016 22:23
Re: Čínská auta že jsou konkurenčněschopně postavená?
Já bych to odhadoval tak před 10-15 lety. Dělal jsem 25 let v automobilovém průmyslu.
27. 4. 2016 20:16
Re: Čínská auta že jsou konkurenčněschopně postavená?
Kdyz nic jineho, tak Korea za sebou nema historii tak ohavnych kopii, jako Cina. Navic tam, kde jsou dneska cinani byli korejci pred triceti lety.
Avatar - Hotwire
27. 4. 2016 18:46
Re: tam nebyly zadny
Zaujimave ze Gilgit dostal ban, petrumr dostal ban, a tento hulvat tu stale je, napriek tomu ze ma slovnik ako nejaky ozran. To fakt redakcii nevadi ze to tu potom vyzera ako v nejakom pajzli? Alebo je to nejaky tajny nick niekoho z redakcie? Alebo je to znamy niekoho z redakcie? Ja to prisambohu nechapem. :-)
27. 4. 2016 17:55
Re: šílená čeština
>:D >:D >:D :yes: