Peugeot 106 (1991-2003) - lvíček

Peugeot 106 (1991-2003) - lvíček

 
 

Dvanáctiletý výrobní cyklus, to není zrovna málo na malý městský automobil. Peugeot stošestku udržel ve výrobě právě tak dlouho a za tu dobu vypustil téměř 2,8 milionu těchto vozů do provozu. Co od nich čekat?

Peugeot, jako honosnější část koncernu PSA, se léta vydával spíše k prestižnější části jednotlivých velikostních segmentů, zatímco Citroën se vyhraňoval buď praktičností nebo extravagancí. To platilo zejména na domácím francouzském trhu, kde skupina PSA realizuje rozhodující část obchodů s auty. Na počátku devadesátých let Peugeot vyráběl úspěšnou řadu 205, které dělaly jméno úspěchy ve světových rallye, ale i na Dakaru. Velkým překvapením se v roce 1991 stal nový Peugeot 106, který byl menší než dvěstěšestka, ale cenově nebyl postaven o mnoho níže. Zpočátku se vyráběla pouze třídveřová varianta, která také doznala mnohem větší popularitu (67% produkce) než později uvedená pětidveřová karosérie. Celkem bylo do roku 2003 vyrobeno 2.798.300 Peugeotů 106.

Karosérie o rozměrech 3678 x 1588 x 1376 mm na rozvoru 2385 mm poskytovala podle výrobce místo pěti cestujícím, dozadu se však při dobré vůli vměstnali jen dva dospělí. S omezeními je na zadních sedadlech i pak třeba počítat, protože zastavěný půdorys je nevelký. Dospělým schází místo pro kolena, problémy mohou nastat i v oblasti hlavy, vzadu je navíc jen 215 l pro zavazadla. Peugeot 106 je tedy spíše městským automobilem, který však splní nároky třeba mladé dvoučlenné rodiny, která tento automobil nebude muset vyměnit ani po příchodu potomků.

Potěší relativně dostupná pořizovací cena ojetého Peugeota, přiměřená spotřeba a vzhledem k francouzskému původu vozu i dobrá výdrž ojetých stošestek. Ze široké motorové škály složené výhradně ze čtyřválců (tedy žádné tříválce) lze doporučit osvědčený motor 1.1 l, který z objemu 1124 cm3 dává 40 resp. častěji 44 kW. S tímto motorem by se spotřeba mohla snadno dostat k šesti litrům, ale dynamika jízdy přitom netrpí. Z 0 na 100 km/h Peugeot zrychlí za necelých 14 sekund. Spotřebu i zrychlení v dobrém slova smyslu ovlivňuje nízká pohotovostní hmotnost (890 kg). V nabídce je také řada dalších motorů. Základní agregát 954 cm3 s 33 nebo 37 kW dobře vyhoví v městském a příměstském provozu, delší cestování je vzhledem k nižší výkonové rezervě méně komfortní, protože jak na dálnici tak při předjíždění je slabý motor znát. Rychlé stošestky se prodávaly pod různými označeními, za všechny jmenujme například verzi 1.6 XS nebo XSI (65 kW nebo 67 kW) nebo 1.6 16V S16 (87 kW), která již uměla stovku za 8,7 s. Zapomenout bychom neměli ani na populární motor 1360 cm3 s 55 kW, který úspěšně pracoval v mnoha dalších větších vozech koncernu PSA.

Vznětové motory devadesátých let samozřejmě nebyly tak vyspělé jako ty dnešní, přesto se čtyřválce 1.4 D (37 kW) a 1.5 D (40 nebo 43 kW) neztratí. Spotřeba by se v tomto případě mohla pohybovat kolem pěti litrů, počítat je však třeba s výraznějším zvukovým projevem, i když zážehové verze jsou nadprůměrně dobře odhlučněny.

Původní Peugeot 106 uvedený v roce 1991 se v roce 1996 přece jen dočkal zásadního restylingu, který se zdaleka netýkal jen vzhledu. Nejmarkantnější jsou změny na přídi, která má výraznější světlomety i velké firemní logo, vzadu jsou celočervené koncové svítilny. Současně byly provedeny konstrukční změny na karosérii, která spolu s dodatečnou výbavou posunula model po bezpečnostní stránce do druhé poloviny devadesátých let. Dvouhvězdičkový výsledek z testu Euro NCAP je z dnešního pohledu slabý, ale s ohledem na konstrukční stáří asi nelze čekat více.

Vedle inovovaného Peugeotu se objevil na trhu také příbuzný Citroën Saxo, který se liší vnějšími tvary a jiným interiérem, sdílí však všechny hlavní konstrukční skupiny stošestky.

Peugeot 107 byl automobil typicky francouzské konstrukce. Odpružení zadní nápravy měly na starost zkrutné tyče, jeho naladění bylo překvapivě komfortní, kola se do karosérie pohybovala po dlouhých drahách. Jízdní vlastnosti jsou přes měkké odpružení poměrně dobré. Příjemně snadno ovladatelné a mrštné jsou verze s posilovačem, bez něj je manévrování náročnější, ale stošestka je na druhou stranu celkem lehká. Pozor je třeba dát zejména na vznětové verze, jejichž agregát je přeci jen hmotnější a přesto nebyl posilovač řízení standardem.

Běžná produkce měla interiér jednoduše zařízený, sem tam je vidět nedbalé zpracování při montáži nebo jen průměrná kvalita plastů. Vzniklo mnoho akčních modelů, které měly mnohdy nápaditě navrženy potahy sedadel, čalounění, podbarvené číselníky přístrojové desky nebo jiné odlišení od zbytku masové produkce. Setkat se tak můžete třeba s džínově modrým interiérem modelu 106 Kid.

Typicky francouzské jsou také nejčastější závady: totiž problémy s elektrikou a elektronikou. Zlobívají alternátory, které jsou nevhodně umístěny nízko vpředu, kde je tento palubní zdroj elektrické energie přímo ostřikován vodou a vystaven další povětrnostním vlivům, takže se často stává, že vypoví službu, s následným vybitím akumulátoru. S tím bývá problém také v městském provozu, kde se mnohdy nestačí po krátké jízdě dobít a cestování tak končí hned na počátku u nenastartovatelného vozu. Klasickým problémem jsou nejen u stošestek stávkující centrálně odemykané zámky, ale také elektricky ovládaná okna, imobilizéry nebo drobnosti jako zhasínající světlomety, či nefunkční klakson. Imobilizér má u starších ročníků továrně dodávanou klávesnici, do které je třeba před každým nastartováním čtyřmístný kód, což zrovna nemusí každý řidič/řidička akceptovat.

U starších ročníků je třeba počítat s výměnou dveřních těsnění, která jsou mnohdy místem, kudy se do vozu dostává dešťová voda. Koroze se týká především posledního dílu výfuku. Motor i převodovka často neudrží provozní kapaliny a pak můžete mít značné problémy na technické kontrole. Závažnějšími závadami motorů jsou snad jen vyšší spotřeba oleje (modrý kouř z výfuku- vznětové motory) nebo přehřátí vinou vadného termostatu nebo spínače ventilátoru.

Brzdy bývají podle německého TÜV mnohdy nadprůměrně opotřebené, zřejmě se na nich také podepisuje převážně městský provoz. Je-li slyšet přední náprava je na čase výměna čepů nebo dokonce hnacích hřídelí. Kontrolu zaslouží také uložení zadní nápravy a únava zadních zkrutných tyčí. Závady jsou hlášeny také na palivových čerpadlech a odvětrání palivové nádrže.

Množství vadných dílů lze naštěstí levně získat buď na vrakovištích nebo z druhovýroby, takže vyjmenovaný seznam potenciálních závad nemusí být v praxi velkým strašákem pro vaši peněženku.

Malý Peugeot 106 dostal nedávno nástupce 107, který se vyrábí v Kolíně. Ani stošestka se ještě pár let s našimi silnicemi nerozloučí. Je totiž dobrou volbou třeba pro manželky, které potřebují obsloužit rodinu městskými pojížďkami. Toto lvíče však může uspokojit i mladý pár, který potřebuje jednoduchý a dostupný automobil s nízkou spotřebou. Ceny jsou totiž o pár tisíc nižší než u vozů německé provenience.

Další informace najdete také na odkazech:

TÜV AutoReport 2005 – Přehled žebříčků spolehlivosti

Přednosti

  • široká nabídka motorů
  • komfortní odpružení, solidní jízdní vlastnosti
  • dobré odhlučnění zážehových verzí
  • nadčasový design

Nedostatky

  • malý zavazadlový prostor
  • absence posilovače u vznětových verzí
  • u starších ročníků imobilizér „s klávesnicí“

Nejčastější závady

  • opotřebení brzd (obložení, kotouče)
  • přehřátí motorů (závady termostatu, spínače ventilátoru)
  • úniky oleje z motoru a převodovky
  • opotřebení spojky
  • koroze posledního dílu výfuku
  • problémy s elektronikou
Spolupracujeme s TipCars.com
Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 

Štítky Peugeot

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 




Video: Odstranění ledu z karoserie na polský způsob Video: Odstranění ledu z karoserie na polský způsob

Lidé mají různé způsoby, jak zbavovat automobily ledové…

Paříž živě: Heuliez začne sériově vyrábět elekromobil Friendly v roce 2010 Paříž živě: Heuliez začne sériově vyrábět elekromobil Friendly v roce 2010

V Paříži představila automobilka studii nového automobilu…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky v Premier League. Po Brightonu…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…