28.6. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Peugeot 108: První jízdní dojmy

 

V uplynulých dnech jsme vám přinesli jízdní dojmy Toyoty Aygo i Citroënu C1. Posledním do party kolínských trojčat pak je Peugeot 108, se kterým jsme se svezli v Paříži, a to hned ve verzi TOP.

Při pohledu na první fotky se nám Peugeot 108 zdál ze všech aut z kolínské továrny TPCA nejumírněnější. A poté, co jsme automobily viděli naživo, se tento dojem potvrdil. Paradoxně pro konzervativního Evropana by to mohlo být výrazné plus pro vůz se lvem ve znaku.

Nechápejte mě však špatně, rozhodně se nedá říci, že by snad 108 byla nevýrazná a zapadala do davu. Automobil, který jako jediný z Kolína změnil s další generací své jméno, je díky množství individualizací a zajímavých barevných kombinací nepřehlédnutelný. Jestli je krásný? Tohle posouzení již nechám na vás.

Jako první jsme usedli do červeného pětidveřového vozu se základním litrovým motorem, odnímatelnou střechou a prostředním stupněm výbavy. I v této verzi působí interiér dostatečně hodnotně, zde udělalo každé z trojčat velký pokrok vpřed oproti předchůdci. Interiér je rovněž o kousek prostornější a jak nám potvrdili lidé z automobilky, do zavazadelníku se konečně vejde basa piv.

Elektricky jsme si stáhli střechu a můžeme vyrazit. Litrový motor původem od Toyoty nás hned od začátku zaujal nízkou mírou vibrací. Slyšíte jej po celou dobu jízdy, není to však nic vyloženě otravného a agregát má poměrně zajímavý, typicky tříválcový a nadšený zvuk. Rozjíždět se mu příliš nechce, v té chvíli musíte přidat více plynu. Ostatně motor s točivým momentem pouhých 95 N.m ani nemůže předvádět bůhvíjakou dynamiku. Ta je v tomto případě výrazně omezena ještě velmi dlouhým převodováním, kdy se na dvojku není problém dostat přes hranici sta kilometrů v hodině. Ostatně zde se nic oproti Peugeotu 107 nezměnilo, motor se chová velmi podobně – má příjemně hbité reakce na plyn, ale je třeba často podřazovat i pro udržení rychlosti v kopci. Do města však stačí. Plusem je pak samotné řazení pětistupňové převodovky, které má sice trochu gumový chod, ale dráhy jsou krátké a přesné.

První jízdní dojmy: Citroën C1

Na silnici se pak 108 chová příjemně dospěle. Překvapilo nás, že i přes malé náklony a obecně tužší nastavení podvozku není auto nepohodlné, ale tiše a účinně filtruje nerovnosti. Podvozek tak sice kopíruje povrch silnice, ale díky dobrým tlumičům vám auto zuby nevytluče. Jde vidět, že tohle auto nebylo navrhováno pro hladké německé silnice, ale spíše pro naše rozbitější cesty. Nečekejte však hravé malé auto, podvozek upřednostňuje jistotu a na nějaké dovádění není nastaveno ani řízení.

Kladně ještě hodnotíme úspornost litrového motoru. Testovací trasa vedla částečně po Paříži, částečně po dálnici a v neposlední řadě i v kopcovitém terénu. Vydatně jsme zkoušeli nevelké dynamické schopnosti motoru, přesto jsme dojeli do cíle s průměrnou spotřebou pouhých 5,8 litrů na sto kilometrů.

Na další část cesty jsme si vzali silnější dvanáctistovku o výkonu 60 kW původem z dílen PSA. Již od prvních kilometrů byly cítit větší vibrace motoru, zároveň se však agregát projevoval mnohem ochotněji, byl pružnější a s malým vozem měl výrazně méně práce. Jízda tak byla nenucená, čemuž dopomáhalo i kratší zpřevodování v porovnání s litrovým motorem. Samotné řazení francouzské převodovky je sice velmi hladké, ale dráhy nevynikají přesností ani krátkostí drah. Není to však nic hrozného, zejména v porovnání s chodem páky v Peugeotu 208 se stejným motorem i převodovkou. Spotřeba se na konci cesty ustálila na více než sedmi litrech na sto kilometrů, dynamiku vozu jsme však v tomto případě zkoušeli ještě důkladněji než s litrovým motorem, proto i tento výsledek lze hodnotit jako dobrý.

Celkově není Peugeot 108 žádným revolučním vozem, jedná se spíše o výrazné dopilování konceptu, ze kterého těžila již původní 107. Přesto má automobil v našich očích dostatek schopností na to, aby byl na vrcholu třídy minivozů. Problémem na českém trhu by však mohla být jedině částka na pořízení. Vždyť v porovnání s Toyotou Aygo je základní cena o 14.000 Kč vyšší. Verze TOP se stahovací střechou je pak za příplatek 30.000 Kč.

První jízdní dojmy: Toyota Aygo

Peugeot 108 - základní ceny
Výbava3D5D
Access 1.0 VTi223.900228.900
Active 1.0 VTi253.900258.900
Active 1.0 VTi ETG271.900276.900
Active 1.2 VTi265.900273.900
Allure 1.0 VTi280.900285.900
Allure 1.0 VTi ETG298.900303.900
Allure 1.2 VTi292.900300.900

Peugeot 108 TOP - základní ceny
Výbava3D5D
Active 1.0 VTi283.900288.900
Active 1.0 VTi ETG301.900306.900
Active 1.2 VTi295.900303.900
Allure 1.0 VTi ETG328.900333.900
Allure 1.2 VTi322.900330.900

Peugeot 108 - technická data
Motor1.0 VTi1.0 VTi ETG1.2 VTi
Převodovka5 MT5 AT5 MT
Zdvihový objem (cm3)9989981199
Válce/ventily3.43.43.4
Největší výkon (kW/min-1)51/600051/600060/5750
Točivý moment (N.m/min-1)95/430095/4300116/2750
Maximální rychlost (km/h)160157170
Zrychlení 0-100 km/h (s)1315,910,9
Spotřeba (l na 100 km)4,14,24,3


Peugeot 108
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát

Poslanecká sněmovna má mít v rozpočtu na příští rok o 89…

Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking

Pokud Čína zásadně nezkrotí své zadlužení, hrozí jí další…

Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor

Rodinný investiční fond Consilium miliardáře Tomáše Němce…

Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu

Příští rok má být na zdravotní péči 12,8 miliardy korun…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 108: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Peugeot 208 Roland Garros, 108 Top! Roland Garros a 108 GT Line: Styl i luxus v malém Peugeot 208 Roland Garros, 108 Top! Roland Garros a 108 GT Line: Styl i luxus v malém

Roland Garros je grandslamový tenisový turnaj pořádaný…

TPCA loni vyrobila 219.000 aut, letos chce dosáhnout stejného výsledku TPCA loni vyrobila 219.000 aut, letos chce dosáhnout stejného výsledku

Výroba v kolínské továrně TPCA loni vzrostla o osm…

 



 
Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Dnes 08:00

Ubývá vám chladicí kapalina, ale podlaha v garáži pod autem je suchá? V takovém případě může být příčinou poškozené těsnění pod hlavou. Jak to poznat a proč byste neměli s opravou otálet?




Blesk.cz

Dělník spadl mezi tuny odpadků: Z „betonové jámy“ v Malešicích ho jeřábem vytáhli hasiči

Dělník spadl mezi tuny odpadků: Z „betonové jámy“ v…

Zřejmě vlastní neopatrností jeden z dělník v pátek po půlnoci spadl ve spalovně v Malešicích mezi tuny odpadků.…

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít peníze ze zakázky

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít…

Dlouholetý starosta Kišiněva, místopředseda proevropské Liberální strany Dorin Chirtoaca byl ve čtvrtek večer…

 

iSport.cz

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený, zaplatí za to, říká Nibali

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený,…

Situace na prvních místech cyklistického Gira d'Italia je tři etapy před koncem čím dál zamotanější, a mezi…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

Před 75 lety, 27. května 1942 v 10.31 h, uskutečnili českoslovenští parašutisté vrcholný čin evropské…

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s argentinským Karlem Poborským

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s…

Vlevo u srdce státní znak České republiky, na druhé straně černobílý symbol Dynama České Budějovice. Nevídané…