28.6. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Peugeot 108: První jízdní dojmy

 

V uplynulých dnech jsme vám přinesli jízdní dojmy Toyoty Aygo i Citroënu C1. Posledním do party kolínských trojčat pak je Peugeot 108, se kterým jsme se svezli v Paříži, a to hned ve verzi TOP.

Při pohledu na první fotky se nám Peugeot 108 zdál ze všech aut z kolínské továrny TPCA nejumírněnější. A poté, co jsme automobily viděli naživo, se tento dojem potvrdil. Paradoxně pro konzervativního Evropana by to mohlo být výrazné plus pro vůz se lvem ve znaku.

Nechápejte mě však špatně, rozhodně se nedá říci, že by snad 108 byla nevýrazná a zapadala do davu. Automobil, který jako jediný z Kolína změnil s další generací své jméno, je díky množství individualizací a zajímavých barevných kombinací nepřehlédnutelný. Jestli je krásný? Tohle posouzení již nechám na vás.

Jako první jsme usedli do červeného pětidveřového vozu se základním litrovým motorem, odnímatelnou střechou a prostředním stupněm výbavy. I v této verzi působí interiér dostatečně hodnotně, zde udělalo každé z trojčat velký pokrok vpřed oproti předchůdci. Interiér je rovněž o kousek prostornější a jak nám potvrdili lidé z automobilky, do zavazadelníku se konečně vejde basa piv.

Elektricky jsme si stáhli střechu a můžeme vyrazit. Litrový motor původem od Toyoty nás hned od začátku zaujal nízkou mírou vibrací. Slyšíte jej po celou dobu jízdy, není to však nic vyloženě otravného a agregát má poměrně zajímavý, typicky tříválcový a nadšený zvuk. Rozjíždět se mu příliš nechce, v té chvíli musíte přidat více plynu. Ostatně motor s točivým momentem pouhých 95 N.m ani nemůže předvádět bůhvíjakou dynamiku. Ta je v tomto případě výrazně omezena ještě velmi dlouhým převodováním, kdy se na dvojku není problém dostat přes hranici sta kilometrů v hodině. Ostatně zde se nic oproti Peugeotu 107 nezměnilo, motor se chová velmi podobně – má příjemně hbité reakce na plyn, ale je třeba často podřazovat i pro udržení rychlosti v kopci. Do města však stačí. Plusem je pak samotné řazení pětistupňové převodovky, které má sice trochu gumový chod, ale dráhy jsou krátké a přesné.

První jízdní dojmy: Citroën C1

Na silnici se pak 108 chová příjemně dospěle. Překvapilo nás, že i přes malé náklony a obecně tužší nastavení podvozku není auto nepohodlné, ale tiše a účinně filtruje nerovnosti. Podvozek tak sice kopíruje povrch silnice, ale díky dobrým tlumičům vám auto zuby nevytluče. Jde vidět, že tohle auto nebylo navrhováno pro hladké německé silnice, ale spíše pro naše rozbitější cesty. Nečekejte však hravé malé auto, podvozek upřednostňuje jistotu a na nějaké dovádění není nastaveno ani řízení.

Kladně ještě hodnotíme úspornost litrového motoru. Testovací trasa vedla částečně po Paříži, částečně po dálnici a v neposlední řadě i v kopcovitém terénu. Vydatně jsme zkoušeli nevelké dynamické schopnosti motoru, přesto jsme dojeli do cíle s průměrnou spotřebou pouhých 5,8 litrů na sto kilometrů.

Na další část cesty jsme si vzali silnější dvanáctistovku o výkonu 60 kW původem z dílen PSA. Již od prvních kilometrů byly cítit větší vibrace motoru, zároveň se však agregát projevoval mnohem ochotněji, byl pružnější a s malým vozem měl výrazně méně práce. Jízda tak byla nenucená, čemuž dopomáhalo i kratší zpřevodování v porovnání s litrovým motorem. Samotné řazení francouzské převodovky je sice velmi hladké, ale dráhy nevynikají přesností ani krátkostí drah. Není to však nic hrozného, zejména v porovnání s chodem páky v Peugeotu 208 se stejným motorem i převodovkou. Spotřeba se na konci cesty ustálila na více než sedmi litrech na sto kilometrů, dynamiku vozu jsme však v tomto případě zkoušeli ještě důkladněji než s litrovým motorem, proto i tento výsledek lze hodnotit jako dobrý.

Celkově není Peugeot 108 žádným revolučním vozem, jedná se spíše o výrazné dopilování konceptu, ze kterého těžila již původní 107. Přesto má automobil v našich očích dostatek schopností na to, aby byl na vrcholu třídy minivozů. Problémem na českém trhu by však mohla být jedině částka na pořízení. Vždyť v porovnání s Toyotou Aygo je základní cena o 14.000 Kč vyšší. Verze TOP se stahovací střechou je pak za příplatek 30.000 Kč.

První jízdní dojmy: Toyota Aygo

Peugeot 108 - základní ceny
Výbava3D5D
Access 1.0 VTi223.900228.900
Active 1.0 VTi253.900258.900
Active 1.0 VTi ETG271.900276.900
Active 1.2 VTi265.900273.900
Allure 1.0 VTi280.900285.900
Allure 1.0 VTi ETG298.900303.900
Allure 1.2 VTi292.900300.900

Peugeot 108 TOP - základní ceny
Výbava3D5D
Active 1.0 VTi283.900288.900
Active 1.0 VTi ETG301.900306.900
Active 1.2 VTi295.900303.900
Allure 1.0 VTi ETG328.900333.900
Allure 1.2 VTi322.900330.900

Peugeot 108 - technická data
Motor1.0 VTi1.0 VTi ETG1.2 VTi
Převodovka5 MT5 AT5 MT
Zdvihový objem (cm3)9989981199
Válce/ventily3.43.43.4
Největší výkon (kW/min-1)51/600051/600060/5750
Točivý moment (N.m/min-1)95/430095/4300116/2750
Maximální rychlost (km/h)160157170
Zrychlení 0-100 km/h (s)1315,910,9
Spotřeba (l na 100 km)4,14,24,3


Peugeot 108
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady

Ukrajinské úřady identifikovaly vraha bývalého ruského…

Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou

Administrativa prezidenta Spojených států Donalda Trumpa…

Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz

Kandidát na ministra průmyslu Jiří Havlíček si může…

Dukovany budou mimořádně stát do konce března Dukovany budou mimořádně stát do konce března

Neplánovaná odstávka druhého reaktorového bloku Dukovan…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 108: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Peugeot 208 Roland Garros, 108 Top! Roland Garros a 108 GT Line: Styl i luxus v malém Peugeot 208 Roland Garros, 108 Top! Roland Garros a 108 GT Line: Styl i luxus v malém

Roland Garros je grandslamový tenisový turnaj pořádaný…

TPCA loni vyrobila 219.000 aut, letos chce dosáhnout stejného výsledku TPCA loni vyrobila 219.000 aut, letos chce dosáhnout stejného výsledku

Výroba v kolínské továrně TPCA loni vzrostla o osm…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s turistkou, za chvíli byl mrtvý

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s…

Zapózoval s americkou turistkou a za 45 minut byl mrtvý. Statečný policista zemřel, když se snažil zastavit…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov zázračně probudil

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov…

ONLINE 17:30 | „Uklidnil jsem se. Na střídačce, v kabině i při tréninku už všechno tolik neprožívám,“ přemítal…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je špión. Pak se stal americkým diplomatem

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je…

Američan Robert F. Dorr byl vlastenec, příslušník letectva, diplomat a byl úspěšný publicista. Přesto byl ve 14…