28.6. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Peugeot 108: První jízdní dojmy

 

V uplynulých dnech jsme vám přinesli jízdní dojmy Toyoty Aygo i Citroënu C1. Posledním do party kolínských trojčat pak je Peugeot 108, se kterým jsme se svezli v Paříži, a to hned ve verzi TOP.

Při pohledu na první fotky se nám Peugeot 108 zdál ze všech aut z kolínské továrny TPCA nejumírněnější. A poté, co jsme automobily viděli naživo, se tento dojem potvrdil. Paradoxně pro konzervativního Evropana by to mohlo být výrazné plus pro vůz se lvem ve znaku.

Nechápejte mě však špatně, rozhodně se nedá říci, že by snad 108 byla nevýrazná a zapadala do davu. Automobil, který jako jediný z Kolína změnil s další generací své jméno, je díky množství individualizací a zajímavých barevných kombinací nepřehlédnutelný. Jestli je krásný? Tohle posouzení již nechám na vás.

Jako první jsme usedli do červeného pětidveřového vozu se základním litrovým motorem, odnímatelnou střechou a prostředním stupněm výbavy. I v této verzi působí interiér dostatečně hodnotně, zde udělalo každé z trojčat velký pokrok vpřed oproti předchůdci. Interiér je rovněž o kousek prostornější a jak nám potvrdili lidé z automobilky, do zavazadelníku se konečně vejde basa piv.

Elektricky jsme si stáhli střechu a můžeme vyrazit. Litrový motor původem od Toyoty nás hned od začátku zaujal nízkou mírou vibrací. Slyšíte jej po celou dobu jízdy, není to však nic vyloženě otravného a agregát má poměrně zajímavý, typicky tříválcový a nadšený zvuk. Rozjíždět se mu příliš nechce, v té chvíli musíte přidat více plynu. Ostatně motor s točivým momentem pouhých 95 N.m ani nemůže předvádět bůhvíjakou dynamiku. Ta je v tomto případě výrazně omezena ještě velmi dlouhým převodováním, kdy se na dvojku není problém dostat přes hranici sta kilometrů v hodině. Ostatně zde se nic oproti Peugeotu 107 nezměnilo, motor se chová velmi podobně – má příjemně hbité reakce na plyn, ale je třeba často podřazovat i pro udržení rychlosti v kopci. Do města však stačí. Plusem je pak samotné řazení pětistupňové převodovky, které má sice trochu gumový chod, ale dráhy jsou krátké a přesné.

První jízdní dojmy: Citroën C1

Na silnici se pak 108 chová příjemně dospěle. Překvapilo nás, že i přes malé náklony a obecně tužší nastavení podvozku není auto nepohodlné, ale tiše a účinně filtruje nerovnosti. Podvozek tak sice kopíruje povrch silnice, ale díky dobrým tlumičům vám auto zuby nevytluče. Jde vidět, že tohle auto nebylo navrhováno pro hladké německé silnice, ale spíše pro naše rozbitější cesty. Nečekejte však hravé malé auto, podvozek upřednostňuje jistotu a na nějaké dovádění není nastaveno ani řízení.

Kladně ještě hodnotíme úspornost litrového motoru. Testovací trasa vedla částečně po Paříži, částečně po dálnici a v neposlední řadě i v kopcovitém terénu. Vydatně jsme zkoušeli nevelké dynamické schopnosti motoru, přesto jsme dojeli do cíle s průměrnou spotřebou pouhých 5,8 litrů na sto kilometrů.

Na další část cesty jsme si vzali silnější dvanáctistovku o výkonu 60 kW původem z dílen PSA. Již od prvních kilometrů byly cítit větší vibrace motoru, zároveň se však agregát projevoval mnohem ochotněji, byl pružnější a s malým vozem měl výrazně méně práce. Jízda tak byla nenucená, čemuž dopomáhalo i kratší zpřevodování v porovnání s litrovým motorem. Samotné řazení francouzské převodovky je sice velmi hladké, ale dráhy nevynikají přesností ani krátkostí drah. Není to však nic hrozného, zejména v porovnání s chodem páky v Peugeotu 208 se stejným motorem i převodovkou. Spotřeba se na konci cesty ustálila na více než sedmi litrech na sto kilometrů, dynamiku vozu jsme však v tomto případě zkoušeli ještě důkladněji než s litrovým motorem, proto i tento výsledek lze hodnotit jako dobrý.

Celkově není Peugeot 108 žádným revolučním vozem, jedná se spíše o výrazné dopilování konceptu, ze kterého těžila již původní 107. Přesto má automobil v našich očích dostatek schopností na to, aby byl na vrcholu třídy minivozů. Problémem na českém trhu by však mohla být jedině částka na pořízení. Vždyť v porovnání s Toyotou Aygo je základní cena o 14.000 Kč vyšší. Verze TOP se stahovací střechou je pak za příplatek 30.000 Kč.

První jízdní dojmy: Toyota Aygo

Peugeot 108 - základní ceny
Výbava3D5D
Access 1.0 VTi223.900228.900
Active 1.0 VTi253.900258.900
Active 1.0 VTi ETG271.900276.900
Active 1.2 VTi265.900273.900
Allure 1.0 VTi280.900285.900
Allure 1.0 VTi ETG298.900303.900
Allure 1.2 VTi292.900300.900

Peugeot 108 TOP - základní ceny
Výbava3D5D
Active 1.0 VTi283.900288.900
Active 1.0 VTi ETG301.900306.900
Active 1.2 VTi295.900303.900
Allure 1.0 VTi ETG328.900333.900
Allure 1.2 VTi322.900330.900

Peugeot 108 - technická data
Motor1.0 VTi1.0 VTi ETG1.2 VTi
Převodovka5 MT5 AT5 MT
Zdvihový objem (cm3)9989981199
Válce/ventily3.43.43.4
Největší výkon (kW/min-1)51/600051/600060/5750
Točivý moment (N.m/min-1)95/430095/4300116/2750
Maximální rychlost (km/h)160157170
Zrychlení 0-100 km/h (s)1315,910,9
Spotřeba (l na 100 km)4,14,24,3


Peugeot 108
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 108: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Peugeot 208 Roland Garros, 108 Top! Roland Garros a 108 GT Line: Styl i luxus v malém Peugeot 208 Roland Garros, 108 Top! Roland Garros a 108 GT Line: Styl i luxus v malém

Roland Garros je grandslamový tenisový turnaj pořádaný…

TPCA loni vyrobila 219.000 aut, letos chce dosáhnout stejného výsledku TPCA loni vyrobila 219.000 aut, letos chce dosáhnout stejného výsledku

Výroba v kolínské továrně TPCA loni vzrostla o osm…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…