Peugeot 205 Turbo 16 PTS Clubman (1984): Jedna z nejvzácnějších 205 na prodej!

 

Šílená dvěstěpětka od Peugeotu se stala legendou, v rallye poslala do důchodu Audi Quattro. Jeden ze vzácných silničních exemplářů bude na prodej. A je opravdu jedinečný, má výkonnější balíček PTS a aktivní podvozek od GM...

Peugeot 205 Turbo 16 si podmanil svět automobilových soutěží na konci éry skupiny B, konkrétně v letech 1985 a 1986. Automobilce se lvem ve znaku vybojoval dva tituly mistra světa, i když ten druhý až u zeleného stolu. Pardon, vlastně čtyři, protože se radovali jak jezdci (Timo Salonen a Juha Kankkunen), tak i značka samotná v obou letech. S výchozí dvěstěpětkou neměl až na světla nic společného, šlo o opravdový speciál. Ten svůj vzor vzdáleně připomínal také siluetou laminátové karoserie, kterou vyráběl Heuliez. Nebyla navíc zcela samonosná, auta dostala zadní pomocný rám.

Relativně malý motor bychom rovněž marně hledali vpředu, našel místo na zcela opačné straně auta pod vzhůru výklopnou zadní částí. Zážehový šestnáctiventilový čtyřválec DOHC 1775 cm3 byl přeplňován turbodmychadlem KKK. Pro homologaci musely vzniknout dvě stovky silničních exemplářů. Zda tomu tak skutečně bylo, toť otázka, společnou fotografii všech postavených už v době jejího vzniku mnozí označili za podvrh. Po zákazu skupiny B v MS rallye vozy „úřadovaly“ na Dakaru, pokusily se dobýt Pikes Peak (Audi Quattro, které na světových erzetách znemožnily, bylo na coloradském kopci lepší) a vládly evropskému rallyekrosu.

Základ pro béčko

Jeden nabroušený peugeot, původně z roku 1984 bude k mání na aukci v Amelia Islandu na Floridě 9. a 10. března. 2018. Na první pohled vypadá úplně normálně - jako běžná silniční specifikace, pokud lze takový výraz vůbec pro tohle auto použít. Ale je trochu zvláštní. Nese štítek Z5Z002, na něm nápis CPC Engineering a logo General Motors. Zajímavé, ne?

Dostal balíček PTS Clubman přímo z továrny. Co to znamená? PTS je zkratkou pro Peugeot Talbot Sport, tehdejší tovární tým, znovuobnovená značka Talbot byla však pro osobní auta záhy zase zrušena. Značí zvýšený výkon na 320 koní (235 kW) díky většímu plnicímu tlaku turba, 1,7 místo 0,7 baru, standardní silniční verze měly „jen“ 200 koní (147 kW). Clubmany byly právě určeny pro přestavbu na soutěžní speciály a nezrodilo se jich více než třicet. Motory dostaly mazání se suchou klikovou skříní a odolnější písty. Jednokotoučovou spojku nahradila dvoukotoučová s kovokeramickým obložením. Pětistupňová rychlostní skříň si zasloužila kratší převody a pohon všech kol zase středový samosvorný diferenciál Ferguson. Karoserie pak byla vyztužena řády FIA předepsanou ochrannou trubkovou klecí, neměla jen standardní dvě vzpěry za sedadly.

Aktivní šasi a řízení všech kol

Tohle konkrétní auto vlastnily Lotus a právě GM. Jak to? Jde totiž o testovací mulu, vývojové vozidlo pro nové aktivní zavěšení chystané špičkové Corvetty C4, které společně vyvíjely. Slavný ostrovní výrobce sporťáků byl v letech 1986-1993 součástí amerického koncernu, proto detroitskému ústředí nečinilo potíže jej požádat o pomoc. Se svolením Peugeotu jím následně u General Motors vybavili právě tento exemplář žhavé 205 a poslali jej do Hethelu. V rámci testování údajně dostal i řízení všech čtyř kol HICAS. To zase vyvíjel pro změnu Nissan a uvedl jej do produkce rovněž v roce 1986. V této fázi šlo ještě o hydraulický, nikoli elektronický systém poháněný čerpadlem posilovače řízení. Pomáhal hlavně v menších rychlostech. Dodnes mu však nezůstalo. Aktivní podvozek mimochodem debutoval v Corvettě ZR-1 v sezóně 1990.

Aukční kousek je nesmírně zachovalý. Celkové počitadlo kilometrů uprostřed rychloměru od Jaegeru ukazuje údaj 15.915 km, pravda, je jen šestimístné. Nicméně ďábelský stroj se nachází v opravdu excelentním stavu, takže určitě více nenajel. Zdroje to koneckonců potvrzují. Po ukončení zkoušek totiž odpočíval v kolekci GM Heritage. Vyvolávací cena 180-250 tisíc dolarů (3,73-5,18 milionu korun) je tedy adekvátní. Auto se samozřejmě může prodat i za víc, nebo nemusí vůbec. Ten, kdo na něj má, si ale do garáže, sbírky, případně soukromého muzea postaví opravdový skvost

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko míří k unijnímu soudu kvůli pravidlům o energetické náročnosti budov Česko míří k unijnímu soudu kvůli pravidlům o energetické náročnosti budov

Evropská komise poslala Českou republiku k unijnímu…

Výnosy státu z EET loni vzrostly o stovky milionů korun Výnosy státu z EET loni vzrostly o stovky milionů korun

Elektronická evidence tržeb v roce 2018 do veřejných…

Glosa Martina Čabana: Babišova splátka Glosa Martina Čabana: Babišova splátka

Když komunistický poslanec Pavel Kováčik od sněmovního…

Komentář Lukáše Kovandy: Davos? Jděte se klouzat! Komentář Lukáše Kovandy: Davos? Jděte se klouzat!

Málokdy v uplynulých letech bylo na fóru v Davosu cítit…

 
Zdroj: Evo, RM Sotheby;s, Svět motorů

Štítky Peugeot

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

VW Touareg V8 TDI je konečně v Česku! Připravte si nejméně 2,3 milionu Kč VW Touareg V8 TDI je konečně v Česku! Připravte si nejméně 2,3 milionu Kč

Jsou tomu dva týdny, co jsme psali o rozšíření nabídky…

 






 
Poprvé za volantem nové Toyoty RAV4. Hezký design, pohodlný podvozek, ale co ta spotřeba?

Poprvé za volantem Toyoty RAV4. Hezký design, pohodlný podvozek, ale co ta spotřeba?

Dnes 12:53

Pátou generaci Toyoty RAV4 jsme si v okolí Barcelony vyzkoušeli v hybridním provedení.




Blesk.cz

Fotbalista Tomáš (39) ochrnul po autonehodě: Po 18 letech udělal krok! Díky virtuální realitě

Fotbalista Tomáš (39) ochrnul po autonehodě: Po 18…

Patřil mezi fotbalové naděje, měl našlápnuto ke kariéře v zahraničí. Pak přišla nehoda a boj o život. Tomáš…

Vegetariánka s nádorem mozku má protekci! Vraťte nám důchodce Zdeňka, zuří diváci MasterChefa

Vegetariánka s nádorem mozku má protekci! Vraťte nám…

Amatérští kuchaři, kteří postoupili z prvního kola MasterChef Česko, tentokrát bojovali o postup do TOP 16. Do…

 

iSport.cz

UFC ohlásila další zápas pro Prahu, ještě musí vyřešit zranění

UFC ohlásila další zápas pro Prahu, ještě musí…

Pražský galavečer UFC Fight Night, který se uskuteční 23. února v O2 areně má další zápas a zároveň musí řešit…

Kvitová je ve finále Australian Open! Plíšková dřela, ale skončila

Kvitová je ve finále Australian Open! Plíšková…

České finále na Australian Open se nekoná. O titul na prvním grandslamu sezony si zahraje jen Petra Kvitová,…

 

Reflex.cz

Důležité: Soudní moc musí zůstat nezávislá. Všem Mynářům a Zemanům navzdory

Důležité: Soudní moc musí zůstat nezávislá. Všem…

Moc v demokratickém právním státě (Rule of Law) se dělí na zákonodárnou, výkonnou a soudní. Důsledná oddělenost…

Snížení DPH nesníží ceny jízdenek, dočasné zvýšení daní je trvalé. Tisíc výmluv, proč v Česku nelze nic zlevnit

Snížení DPH nesníží ceny jízdenek, dočasné zvýšení…

Od 1. února začne platit nová sazba daně z přidané hodnoty (DPH) na jízdné ve vlacích a autobusech. Ze…