Supervozy skupiny B: Šílená monstra ve stínu tragédií

 

Krátká éra skupiny B v soutěžním mistrovství světa je dnes považována za to nejlepší, co mohlo krásný sport potkat. Dramaticky vyhlížející a pekelně rychlé siluety s přeplňovanými motory ale bohužel i zabíjely...

Úvod

Mezinárodní automobilová federace povolila od roku 1979 v MS rallye pohon všech kol. Ne že by se taková auta neobjevovala na startu už dříve, ale šlo povětšinou o terénní vozy v zámořských podnicích a na Safari. Tam pořadatelé přijali k účasti kdeco, i jeepy a land cruisery. FIA však chystala benevolentní skupinu B a výrobci se na ni mohli připravit. Všechny ovšem předběhlo Audi protože naučilo závodit Quattro, i když zpočátku jen ve skupině 4. Éra zadokolek se chýlila ke konci, od té doby měly šanci pouze na asfaltu a v trhacích afrických soutěžích, které měřily několik tisíc kilometrů (Rallye Pobřeží slonoviny, Safari). A ještě musely mít doping, atmosférické motory na absolutní prvenství ztratily nárok.

Nové řády vstoupily v platnost až 1. lednem 1982. Pokud podle nich automobilky chtěly své vozy homologovat, musely postavit alespoň 200 kusů silničních verzí, na další evoluce už jich stačila pouze dvacítka. Některé vozy do skupiny B FIA přeřadila už od začátku, protože jí odpovídaly. Éra se nakonec stala soubojem továrních týmů Audi, Peugeotu a Lancie, monstra ale postavili i mnozí další: Citroën, BL/Austin Rover, Toyota, Opel... Existovala „béčka“ s nižšími objemy motorů, bez přeplňování a pohonu všech kol, jako byla například naše Škoda 130 LR, sovětská (respektive konkrétně v Litvě u Stasyse Brundzy postavená) Lada 2105 VFTS Sport a další...

Škoda, že nedošlo k souboji Ferrari a Porsche. V Maranellu vyvíjeli 288 GTO a v Zuffenhausenu (a Weissachu) 959, ale ani jedno auto se na startu nakonec neobjevilo. Život fascinujících „béček“ zhatily tragédie. Všechno začalo smrtí továrního jezdce Lancie Attilia Bettegy na Tour de Corse 1985. Pak přišla Portugalská rallye 1986, kde hned v první erzetě domácí Joaquim Santos s Fordem RS200 vletěl do diváků. Tři zabil, jednu ženu a dvě děti, další zemřelo později v nemocnici. Ano, přihlížející byli tenkrát vesměs neukáznění, jejich špalíry se otevíraly až těsně před průjezdem jednotlivých vozů...

Po Korsice 1986 však už došla FIA trpělivost. Soutěž na středomořském ostrově stála život Henriho Toivonena a Sergia Cresta. S tovární Deltou S4 spadli ze srázu a auto okamžitě vzplálo, ani jeden z mužů havárii nepřežil. Zbyl jen trubkový rám a popel, nic víc... Skupina B byla v rallyeovém MS postavena počínaje rokem 1987 mimo zákon. Auta dožívala v národních šampionátech, v rallyekrosovém ME, po úpravách uspěla na Dakaru i Pikes Peaku. Na ještě brutálnější skupinu S nedošlo... Přeživší kusy závodních monster i jejich silničních provedení se dnes většinou draží a levné zrovna nejsou. Jejich řízení vyžadovalo opravdové jezdecké umění, elektronika se omezila prakticky jen na vstřikování paliva. Současná WRC jsou hodně slabým odvarem.

Video

1/10 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Juwra WRC, SM, archiv, Wiki

Štítky Audi Citroën Ford Lancia Opel Peugeot Toyota Video WRC

 

Přidat názorDiskuse: Supervozy skupiny B: Šílená monstra ve…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 






 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi krk. Nakonec padl

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi…

Má víc štěstí než rozumu. To by se dalo říct o toreadorovi Arturu Macíasovi, který málem zemřel v Mexiku během…

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung Galaxy Tab Active 2

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung…

V polovině září se na internetu začalo mluvit o nástupci dva roky starého tabletu Galaxy Tab Active od Samsungu.…

 

iSport.cz

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi. Odvolal Koemana

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi.…

Fotbalisté Evertonu mění trenéra. Ronald Koeman byl odvolán po nedělní prohře 2:5 s Arsenalem, po které je…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Podívejte se na 10 tipů, které byste si podle cestovatelky Petry Ježkové při návštěvě Kuby neměli nechat ujít.