reklama


Supervozy skupiny B: Šílená monstra ve stínu tragédií

 

Krátká éra skupiny B v soutěžním mistrovství světa je dnes považována za to nejlepší, co mohlo krásný sport potkat. Dramaticky vyhlížející a pekelně rychlé siluety s přeplňovanými motory ale bohužel i zabíjely...

Úvod

Mezinárodní automobilová federace povolila od roku 1979 v MS rallye pohon všech kol. Ne že by se taková auta neobjevovala na startu už dříve, ale šlo povětšinou o terénní vozy v zámořských podnicích a na Safari. Tam pořadatelé přijali k účasti kdeco, i jeepy a land cruisery. FIA však chystala benevolentní skupinu B a výrobci se na ni mohli připravit. Všechny ovšem předběhlo Audi protože naučilo závodit Quattro, i když zpočátku jen ve skupině 4. Éra zadokolek se chýlila ke konci, od té doby měly šanci pouze na asfaltu a v trhacích afrických soutěžích, které měřily několik tisíc kilometrů (Rallye Pobřeží slonoviny, Safari). A ještě musely mít doping, atmosférické motory na absolutní prvenství ztratily nárok.

Nové řády vstoupily v platnost až 1. lednem 1982. Pokud podle nich automobilky chtěly své vozy homologovat, musely postavit alespoň 200 kusů silničních verzí, na další evoluce už jich stačila pouze dvacítka. Některé vozy do skupiny B FIA přeřadila už od začátku, protože jí odpovídaly. Éra se nakonec stala soubojem továrních týmů Audi, Peugeotu a Lancie, monstra ale postavili i mnozí další: Citroën, BL/Austin Rover, Toyota, Opel... Existovala „béčka“ s nižšími objemy motorů, bez přeplňování a pohonu všech kol, jako byla například naše Škoda 130 LR, sovětská (respektive konkrétně v Litvě u Stasyse Brundzy postavená) Lada 2105 VFTS Sport a další...

Škoda, že nedošlo k souboji Ferrari a Porsche. V Maranellu vyvíjeli 288 GTO a v Zuffenhausenu (a Weissachu) 959, ale ani jedno auto se na startu nakonec neobjevilo. Život fascinujících „béček“ zhatily tragédie. Všechno začalo smrtí továrního jezdce Lancie Attilia Bettegy na Tour de Corse 1985. Pak přišla Portugalská rallye 1986, kde hned v první erzetě domácí Joaquim Santos s Fordem RS200 vletěl do diváků. Tři zabil, jednu ženu a dvě děti, další zemřelo později v nemocnici. Ano, přihlížející byli tenkrát vesměs neukáznění, jejich špalíry se otevíraly až těsně před průjezdem jednotlivých vozů...

Po Korsice 1986 však už došla FIA trpělivost. Soutěž na středomořském ostrově stála život Henriho Toivonena a Sergia Cresta. S tovární Deltou S4 spadli ze srázu a auto okamžitě vzplálo, ani jeden z mužů havárii nepřežil. Zbyl jen trubkový rám a popel, nic víc... Skupina B byla v rallyeovém MS postavena počínaje rokem 1987 mimo zákon. Auta dožívala v národních šampionátech, v rallyekrosovém ME, po úpravách uspěla na Dakaru i Pikes Peaku. Na ještě brutálnější skupinu S nedošlo... Přeživší kusy závodních monster i jejich silničních provedení se dnes většinou draží a levné zrovna nejsou. Jejich řízení vyžadovalo opravdové jezdecké umění, elektronika se omezila prakticky jen na vstřikování paliva. Současná WRC jsou hodně slabým odvarem.

Video

1/10 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Co Praze chybí nejvíce? Nová budova magistrátu ani pavilony zoo to nejsou, míní analytici Co Praze chybí nejvíce? Nová budova magistrátu ani pavilony zoo to nejsou, míní analytici

Pro další budoucnost Prahy je klíčové dobudování vnějšího…

Porošenko varuje: Ukrajině hrozí ruský útok Porošenko varuje: Ukrajině hrozí ruský útok

Ukrajinský prezident Petro Porošenko opět varoval před…

Řidiči hrozí stávkou, vládě dali tři týdny Řidiči hrozí stávkou, vládě dali tři týdny

Dopravní odbory daly kvůli mzdám řidičů autobusů vládě,…

V západoněmecké škole zasahovaly zvláštní jednotky, byl to ale planý poplach V západoněmecké škole zasahovaly zvláštní jednotky, byl to ale planý poplach

Na škole v obci Menden na západě Německa zasahovaly kvůli…

 
Zdroj: Juwra WRC, SM, archiv, Wiki
 

Přidat názorDiskuse: Supervozy skupiny B: Šílená monstra ve…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Poslední Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Přípravu výroby vozu, který původně neměl být vůbec určen…

Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva

Únik paliva je asi ten poslední důvod ke svolávací akci,…

 







 
Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet

Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet

Dnes 11:00

Na první pohled se to možná nezdá, změn je však více než dost. Tou největší je paradoxně nejmenší motor, který se dosud ve Škodě Rapid objevil.




Blesk.cz

Maddie nikdo neunesl. Z hotelu odešla sama, když hledala rodiče! Bývalý policista zveřejnil šokující teorii

Maddie nikdo neunesl. Z hotelu odešla sama, když…

Další šokující tvrzení v případě ztracené Maddie! Novinář a bývalý policista Mark Williams-Thomas v televizi…

 

iSport.cz

Potíže Strašákova nástupce. Lídrovi kotle Slavie hrozí 4 roky bez fotbalu

Potíže Strašákova nástupce. Lídrovi kotle Slavie…

Život bez chození na fotbal si neumí představit, ale možná se pro něj stane realitou. Lídr aktivních fanoušků…

Experti o Dočkalovi: Krok do neznáma, ale 81 milionů se odmítá těžko

Experti o Dočkalovi: Krok do neznáma, ale 81 milionů…

O jednu z největších hvězd může přijít pražská Sparta. Do čínského klubu Che-nan Ťi-na-jie by mohla opora…

 

Reflex.cz

Legendární reportážní fotograf Jan Šibík představuje na výstavě svět, z kterého někdy mrazí

Legendární reportážní fotograf Jan Šibík představuje…

Před deseti lety jsem potkal Jana Šibíka (53), jednoho z nejlepších českých reportážních fotografů posledního…

Poprvé za více než 100 let roste ve volné přírodě počet tygrů, jenže na světě již žije jen kolem 4 tisíc

Poprvé za více než 100 let roste ve volné přírodě…

Tygr, největší kočkovitá šelma, je ve volné přírodě už dlouho mimořádně ohroženým druhem. Přesto Světový fond na…

 
 
reklama