Supervozy skupiny B: Šílená monstra ve stínu tragédií

 

Krátká éra skupiny B v soutěžním mistrovství světa je dnes považována za to nejlepší, co mohlo krásný sport potkat. Dramaticky vyhlížející a pekelně rychlé siluety s přeplňovanými motory ale bohužel i zabíjely...

Úvod

Mezinárodní automobilová federace povolila od roku 1979 v MS rallye pohon všech kol. Ne že by se taková auta neobjevovala na startu už dříve, ale šlo povětšinou o terénní vozy v zámořských podnicích a na Safari. Tam pořadatelé přijali k účasti kdeco, i jeepy a land cruisery. FIA však chystala benevolentní skupinu B a výrobci se na ni mohli připravit. Všechny ovšem předběhlo Audi protože naučilo závodit Quattro, i když zpočátku jen ve skupině 4. Éra zadokolek se chýlila ke konci, od té doby měly šanci pouze na asfaltu a v trhacích afrických soutěžích, které měřily několik tisíc kilometrů (Rallye Pobřeží slonoviny, Safari). A ještě musely mít doping, atmosférické motory na absolutní prvenství ztratily nárok.

Nové řády vstoupily v platnost až 1. lednem 1982. Pokud podle nich automobilky chtěly své vozy homologovat, musely postavit alespoň 200 kusů silničních verzí, na další evoluce už jich stačila pouze dvacítka. Některé vozy do skupiny B FIA přeřadila už od začátku, protože jí odpovídaly. Éra se nakonec stala soubojem továrních týmů Audi, Peugeotu a Lancie, monstra ale postavili i mnozí další: Citroën, BL/Austin Rover, Toyota, Opel... Existovala „béčka“ s nižšími objemy motorů, bez přeplňování a pohonu všech kol, jako byla například naše Škoda 130 LR, sovětská (respektive konkrétně v Litvě u Stasyse Brundzy postavená) Lada 2105 VFTS Sport a další...

Škoda, že nedošlo k souboji Ferrari a Porsche. V Maranellu vyvíjeli 288 GTO a v Zuffenhausenu (a Weissachu) 959, ale ani jedno auto se na startu nakonec neobjevilo. Život fascinujících „béček“ zhatily tragédie. Všechno začalo smrtí továrního jezdce Lancie Attilia Bettegy na Tour de Corse 1985. Pak přišla Portugalská rallye 1986, kde hned v první erzetě domácí Joaquim Santos s Fordem RS200 vletěl do diváků. Tři zabil, jednu ženu a dvě děti, další zemřelo později v nemocnici. Ano, přihlížející byli tenkrát vesměs neukáznění, jejich špalíry se otevíraly až těsně před průjezdem jednotlivých vozů...

Po Korsice 1986 však už došla FIA trpělivost. Soutěž na středomořském ostrově stála život Henriho Toivonena a Sergia Cresta. S tovární Deltou S4 spadli ze srázu a auto okamžitě vzplálo, ani jeden z mužů havárii nepřežil. Zbyl jen trubkový rám a popel, nic víc... Skupina B byla v rallyeovém MS postavena počínaje rokem 1987 mimo zákon. Auta dožívala v národních šampionátech, v rallyekrosovém ME, po úpravách uspěla na Dakaru i Pikes Peaku. Na ještě brutálnější skupinu S nedošlo... Přeživší kusy závodních monster i jejich silničních provedení se dnes většinou draží a levné zrovna nejsou. Jejich řízení vyžadovalo opravdové jezdecké umění, elektronika se omezila prakticky jen na vstřikování paliva. Současná WRC jsou hodně slabým odvarem.

Video

1/10 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Juwra WRC, SM, archiv, Wiki

Štítky Audi Citroën Ford Lancia Opel Peugeot Toyota Video WRC

 

Přidat názorDiskuse: Supervozy skupiny B: Šílená monstra ve…







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Paříž živě: Nové Audi Q5 se nafouklo a dostalo vzduchový podvozek(+ galerie) Paříž živě: Nové Audi Q5 se nafouklo a dostalo vzduchový podvozek(+ galerie)

Nové Audi Q5 se nakonec ukázalo a my vám přinášíme první…

 




 Za volantem legendy Audi Quattro: Jako Walter Röhrl! Za volantem legendy Audi Quattro: Jako Walter Röhrl!

Pohon všech kol dokázala auta nabídnout již v první…

Video: Audi RS3 s původním rallyeovým Quattrem dovádějí v lese Video: Audi RS3 s původním rallyeovým Quattrem dovádějí v lese

Přeplňovaný pětiválec, pohon všech kol a kompaktní…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Tady žije Facebook. Hluboko ve švédských lesích!

Tady žije Facebook. Hluboko ve švédských lesích!

Jeden z nejnavštěvovanějších webů světa v roce 2013 otevřel první datové centrum mimo USA a to v mrazivém…

Dva lvi utekli z výběhu. Zoo v Lipsku musela jednoho z nich zastřelit

Dva lvi utekli z výběhu. Zoo v Lipsku musela jednoho…

Dva lvi utekli ve čtvrtek ze svého výběhu v zoologické zahradě v saském Lipsku. Jednoho z nich se podařilo před…

 

iSport.cz

Sparta má zpět svého trenéra. Myslel jsem na ni neustále, říká Kalous

Sparta má zpět svého trenéra. Myslel jsem na ni…

Spartě se vrátil šéf týmu a jeho jednotka hned zabrala. Trenér Jiří Kalous po příletu z Toronta ze Světového…

Sparta – Inter Milán 3:1. Velké oživení na Letné, Kadlec se trefil dvakrát

Sparta – Inter Milán 3:1. Velké oživení na Letné,…

Z krize k nečekanému výsledku! Fotbalisté Sparty v druhém utkání základní skupiny Evropské ligy porazili…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…