Historie emblému firmy Peugeot: 150 let lva

Historie emblému firmy Peugeot: 150 let lva

 
 

Lev je dnes všeobecně známým symbolem výrobků značky Peugeot, které se prodávají ve 150 zemích světa.

Prvním podnikem s tímto jménem byla malá železárna, která sídlila v Moulin de Souis-Cratet již od roku 1810. Až o takřka šest desítek let později Emile Peugeot zaregistroval nové logo svých výrobků, a to ve dvou variantách: lva se šípem i bez něj. Stalo se tak před jedním a půl stoletím - 20. listopadu 1858.

Původ znaku

Emile Peugeot oslovil Juliena Blazera, zlatníka a rytce z regionu Franche-Comté, aby mu navrhl a zhotovil emblém, který by označoval produkty jeho továrny. Lev začal brzy zdobit pily a výrobky z válcované oceli. Byl vybrán záměrně, neboť je nositelem vlastností, které pily francouzského výrobce proslavily: tvrdé a odolné zuby, čepel pružná jako tělo šelmy a rychlost řezání připodobněná k rychlosti lovícího predátora.

V průběhu času se grafická podoba lva vyvíjela: majestátní profil zvířete stojícího na šípu s hrotem doleva, bez šípu nebo vzácněji s hrotem směřujícím doprava. V roce 1882 byla upravena hříva a tělo zmohutnělo. Lev se rychle stal jediným symbolem značky Peugeot a začal se objevovat nejen na nářadí a čepelích pil, ale v roce 1881 také na mlýncích na kávu, jejichž výroba začala už v roce 1840, o rok později na bicyklech a od roku 1898 také na motocykletách.

Lev se zapisuje do automobilové historie

Armand Peugeot postavil svůj první automobil v roce 1889, jednalo se o parní tříkolku, která vznikla za značného přispění jednoho z francouzských průkopníků automobilismu, Léona Serpolleta. O rok později následoval již benzinový quadricykl. I když se první sériový automobil typu 3 začal vyrábět v továrně bratří Peugeotů již v roce 1891, symbol lva na šípu se na dalších sériových vozech objevil až v roce 1906. Armand se osamostatnil o deset let dříve a postavil si továrnu na automobily v Audincourtu. V roce 1910 se obě části rodinného podniku , tedy Les Fils de Peugeot Frères a Société Anonyme des Automobiles Peugeot spojily a vznikla Société Anonyme des Automobiles et Cycles Peugeot (Automobily a jízdní kola Peugeot). Společnosti se opět rozdělily až v roce 1926. Bezesporu nejvýznamnějším vozem tohoto období byl maličký BéBé BP1 představený v říjnu 1912 na pařížském autosalonu. Tento vůz navrhl a zkonstruoval jistý Ettore Bugatti...

Ale zpět ke znaku - ve dvacátých letech se poznávacím znamením vozů Peugeot stal znak lva na víčku chladiče doplněný stylizovaným nápisem na masce, od konce této dekády se pak dále ustálila grafická verze se štítem umístěným také na přední masce, u některých modelů doplněným i názvem automobilky na chladiči. Dalšími dvěma novými návrhy, které byly vypracovány a dodány do výroby, byly řvoucí lev z dílny návrháře Marxe a lev připravený ke skoku od Reného Baudichona.

Divize kol a motocyklů si nejprve ponechala verzi lva a šípu na pozadí kola, tento znak se pak ve dvacátých letech změnil na lva v bojovné pozici obráceného doprava a nakonec v roce 1960 byl znak doplněn nápisem hůlkovým písmem. U nástrojů a nářadí značka zvolila štít se lvem na šípu, u mlýnků na kávu byl král zvířat v oválné plaketě.

Lev se na přední masce vozů Peugeot usazuje natrvalo

V říjnu 1933 s uvedením nových aerodynamických karoserií pro všechny tehdejší modelové řady (201BR, 301 CR, 601 C a později i 401) se na přední masce vozů poprvé objevila hlava lva. Tato grafická podoba byla o dva roky později přítomna i na atypickém žebroví přední části vozů řady 402 (dostalo přezdívku vřetena ze Sochaux Stejný znak měly i menší modely 302 a 202. U prvního poválečného Peugeotu, modelu 203 z roku 1948 najdeme na přídi sošku lva s ostřejšími rysy a v mírně pozměněné podobě byla použita i u modelu 403. Oba tyto ornamenty však z důvodu bezpečnosti chodců francouzská automobilka v roce 1958 odstranila.

Lev zaujímá svou heraldickou pozici

Vraťme se zpět ke dvěstětrojce: zde byl poprvé použit lev z heraldického znaku krajů Franche-Comté a Montbéliard. Až do října roku 1952 byl znak umístěn na víku zavazadlového prostoru a v září 1958 se přestěhoval na přední kapotu, kde setrval až do ukončení výroby této série vozů v únoru 1960. Stejný heraldický lev se objevil i na výrobcích motocyklové divize a v malém štítku zdobil střed přední masky modelu 403, který se ve Francii vyráběl od dubna 1955 do roku 1966. Již v květnu 1960 se s modelem 404 objevila větší verze lva, která byla v této dekádě postupně rozšířena na všechny ostatní modely.

Nahradil ji zlatě nebo stříbrně chromovaný lev jednoduchých kontur, který byl nejprve představen na luxusním sedanu řady 504 a posléze rozšířen na modely 404, 204, 304 a 104. Další generace, tzv. lev s plastickými konturami, se poprvé objevila v září 1975 na voze typu 604, následně v listopadu 1977 s příchodem řady 305, stejný emblém měla i větší 505 z května 1979. S černým podkladem ho najdeme na slavném Peugeotu 205 z roku 1982, dále v roce 1985 na odvozené 309, o dva roky později na 405 a dále v roce 1989 u 605, 1991 u 106 a 1993 u Peugeotu 306.

Lev potvrzuje svůj úspěch

Model 406 se při svém uvedení v říjnu 1995 odlišil zdobnějším znakem, který rychle převzaly všechny další řady generace s koncovou číslicí 6. Ve své současné podobě se stylovými hranatými tvary zdobí logo značky přední a zadní část vozů a skútrů Peugeot od roku 1998. V roce 2000 se asociace Aventure Peugeot, která se stará mimo jiné i o renovaci historických automobilů z Audincourtu a Sochaux, ve snaze připomenout dědictví společnosti rozhodla umístit lva do rámečku vyplněného modrou barvou. Ta je rovněž identifikačním znakem výrobce, je samozřejmě i francouzskou národní barvou.

Logo se lvem je již dnes všeobecně známé. Nenesou jej ovšem jen výrobky značky Peugeot, ale například také fotbalisté klubu Sochaux na svých dresech. Aby ne, výrobce ze země galského kohouta je totiž již osm desetiletí hlavním sponzorem tohoto týmu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
Zdroj: Peugeot

Štítky Peugeot

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…