Historie emblému firmy Peugeot: 150 let lva

Historie emblému firmy Peugeot: 150 let lva

 
 

Lev je dnes všeobecně známým symbolem výrobků značky Peugeot, které se prodávají ve 150 zemích světa.

Prvním podnikem s tímto jménem byla malá železárna, která sídlila v Moulin de Souis-Cratet již od roku 1810. Až o takřka šest desítek let později Emile Peugeot zaregistroval nové logo svých výrobků, a to ve dvou variantách: lva se šípem i bez něj. Stalo se tak před jedním a půl stoletím - 20. listopadu 1858.

Původ znaku

Emile Peugeot oslovil Juliena Blazera, zlatníka a rytce z regionu Franche-Comté, aby mu navrhl a zhotovil emblém, který by označoval produkty jeho továrny. Lev začal brzy zdobit pily a výrobky z válcované oceli. Byl vybrán záměrně, neboť je nositelem vlastností, které pily francouzského výrobce proslavily: tvrdé a odolné zuby, čepel pružná jako tělo šelmy a rychlost řezání připodobněná k rychlosti lovícího predátora.

V průběhu času se grafická podoba lva vyvíjela: majestátní profil zvířete stojícího na šípu s hrotem doleva, bez šípu nebo vzácněji s hrotem směřujícím doprava. V roce 1882 byla upravena hříva a tělo zmohutnělo. Lev se rychle stal jediným symbolem značky Peugeot a začal se objevovat nejen na nářadí a čepelích pil, ale v roce 1881 také na mlýncích na kávu, jejichž výroba začala už v roce 1840, o rok později na bicyklech a od roku 1898 také na motocykletách.

Lev se zapisuje do automobilové historie

Armand Peugeot postavil svůj první automobil v roce 1889, jednalo se o parní tříkolku, která vznikla za značného přispění jednoho z francouzských průkopníků automobilismu, Léona Serpolleta. O rok později následoval již benzinový quadricykl. I když se první sériový automobil typu 3 začal vyrábět v továrně bratří Peugeotů již v roce 1891, symbol lva na šípu se na dalších sériových vozech objevil až v roce 1906. Armand se osamostatnil o deset let dříve a postavil si továrnu na automobily v Audincourtu. V roce 1910 se obě části rodinného podniku , tedy Les Fils de Peugeot Frères a Société Anonyme des Automobiles Peugeot spojily a vznikla Société Anonyme des Automobiles et Cycles Peugeot (Automobily a jízdní kola Peugeot). Společnosti se opět rozdělily až v roce 1926. Bezesporu nejvýznamnějším vozem tohoto období byl maličký BéBé BP1 představený v říjnu 1912 na pařížském autosalonu. Tento vůz navrhl a zkonstruoval jistý Ettore Bugatti...

Ale zpět ke znaku - ve dvacátých letech se poznávacím znamením vozů Peugeot stal znak lva na víčku chladiče doplněný stylizovaným nápisem na masce, od konce této dekády se pak dále ustálila grafická verze se štítem umístěným také na přední masce, u některých modelů doplněným i názvem automobilky na chladiči. Dalšími dvěma novými návrhy, které byly vypracovány a dodány do výroby, byly řvoucí lev z dílny návrháře Marxe a lev připravený ke skoku od Reného Baudichona.

Divize kol a motocyklů si nejprve ponechala verzi lva a šípu na pozadí kola, tento znak se pak ve dvacátých letech změnil na lva v bojovné pozici obráceného doprava a nakonec v roce 1960 byl znak doplněn nápisem hůlkovým písmem. U nástrojů a nářadí značka zvolila štít se lvem na šípu, u mlýnků na kávu byl král zvířat v oválné plaketě.

Lev se na přední masce vozů Peugeot usazuje natrvalo

V říjnu 1933 s uvedením nových aerodynamických karoserií pro všechny tehdejší modelové řady (201BR, 301 CR, 601 C a později i 401) se na přední masce vozů poprvé objevila hlava lva. Tato grafická podoba byla o dva roky později přítomna i na atypickém žebroví přední části vozů řady 402 (dostalo přezdívku vřetena ze Sochaux Stejný znak měly i menší modely 302 a 202. U prvního poválečného Peugeotu, modelu 203 z roku 1948 najdeme na přídi sošku lva s ostřejšími rysy a v mírně pozměněné podobě byla použita i u modelu 403. Oba tyto ornamenty však z důvodu bezpečnosti chodců francouzská automobilka v roce 1958 odstranila.

Lev zaujímá svou heraldickou pozici

Vraťme se zpět ke dvěstětrojce: zde byl poprvé použit lev z heraldického znaku krajů Franche-Comté a Montbéliard. Až do října roku 1952 byl znak umístěn na víku zavazadlového prostoru a v září 1958 se přestěhoval na přední kapotu, kde setrval až do ukončení výroby této série vozů v únoru 1960. Stejný heraldický lev se objevil i na výrobcích motocyklové divize a v malém štítku zdobil střed přední masky modelu 403, který se ve Francii vyráběl od dubna 1955 do roku 1966. Již v květnu 1960 se s modelem 404 objevila větší verze lva, která byla v této dekádě postupně rozšířena na všechny ostatní modely.

Nahradil ji zlatě nebo stříbrně chromovaný lev jednoduchých kontur, který byl nejprve představen na luxusním sedanu řady 504 a posléze rozšířen na modely 404, 204, 304 a 104. Další generace, tzv. lev s plastickými konturami, se poprvé objevila v září 1975 na voze typu 604, následně v listopadu 1977 s příchodem řady 305, stejný emblém měla i větší 505 z května 1979. S černým podkladem ho najdeme na slavném Peugeotu 205 z roku 1982, dále v roce 1985 na odvozené 309, o dva roky později na 405 a dále v roce 1989 u 605, 1991 u 106 a 1993 u Peugeotu 306.

Lev potvrzuje svůj úspěch

Model 406 se při svém uvedení v říjnu 1995 odlišil zdobnějším znakem, který rychle převzaly všechny další řady generace s koncovou číslicí 6. Ve své současné podobě se stylovými hranatými tvary zdobí logo značky přední a zadní část vozů a skútrů Peugeot od roku 1998. V roce 2000 se asociace Aventure Peugeot, která se stará mimo jiné i o renovaci historických automobilů z Audincourtu a Sochaux, ve snaze připomenout dědictví společnosti rozhodla umístit lva do rámečku vyplněného modrou barvou. Ta je rovněž identifikačním znakem výrobce, je samozřejmě i francouzskou národní barvou.

Logo se lvem je již dnes všeobecně známé. Nenesou jej ovšem jen výrobky značky Peugeot, ale například také fotbalisté klubu Sochaux na svých dresech. Aby ne, výrobce ze země galského kohouta je totiž již osm desetiletí hlavním sponzorem tohoto týmu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
Zdroj: Peugeot
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…