26.9. 2016 Ladislav Černý

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

 

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí nové šestistupňové ústrojí? Přidáme informaci o stavu motorového oleje.

Šestistupňová převodovka je u modelu Partner ještě v podstatě novinkou, proto si zaslouží větší pozornost. Ústrojí označené MCM má v Partneru 1.6 Blue HDi/88 kW jiné převody než pětistupňová převodovka BE4 k motorům 1.6 BlueHDi/74/55 kW. Ani jeden převodový stupeň není shodný.

Šestistupňové ústrojí začíná nepatrně (0,282/0,29)pomalejší jedničkou než pětistupňové ústrojí a strategii „kratších“převodů drží až do pětky (1,48/1,74). Až šestý stupeň (1,78) ústrojí MCM zajišťuje nižší otáčky motoru proti nejvyššímu převodu pětistupňové převodovky. V praxi poměr mezi 1,74 a 1,78 znamená jen 2,3procentní snížení otáček u šestistupňového ústrojí proti pětistupňovému při zařazení šestky, resp. pětky. Při rychlosti 100 km/h to znamenalo pokles o cca padesát otáček, ale v plném dálničním tempu 130 km/h turbodiesel točil zbytečně vysokých 2450 min-1. Šestistupňová převodovka tedy necílí primárně ke snížení otáček při rychlé jízdě. To se nám při rychlosti nad 100 km/h jevilo jako nevýhodné kvůli strmému nástupu spotřeby nafty z 5,5 na 7-7,5 l/100 při plném využití českého dálničního limitu.

Jemnější odstupňování zkoušeného ústrojí MCM však proti BE4 dovoluje udržovat ekonomičtější otáčky již od rozjetí, takže u šikovného řidiče šetří palivo stále. Výrobce nepředpokládá u modelu Partner převažující dálniční provoz, proto zvolil výše popsanou variantu šestistupňové přímo řazené převodovky MCM, kterou jsme v praxi ocenili jako výhodnější než mít hruběji odstupňované převody s dlouhou dálniční šestkou. Model Partner není typický křižník dlouhých tras, ale dodávka zejména do města a okolí.

Ve druhém dílu dlouhodobého testu Peugeotu Partner jsme slíbili, že srovnání kondici motorového oleje po deseti a dvaceti tisících kilometrech, pokud nás řídicí jednotka kvůli krátkým jízdním trasám nevyžene na zkrácený interval 15.000 km místo běžného 25.000 km. Při překonání hranice patnácti tisíc kilometrů nás palubní počítač nechal jet dál, a tak jsme mohli ujet dalších pět tisíc kilometrů.

Kapková zkouška oleje nakolik je jen přibližná, přesto velmi vypovídá o čtyřech parametrech motorového oleje.

Kromě klasických usazenin karbonu viditelných pouhým okem nás nejvíce zajímal podíl nafty v oleji a množství vody. Nebezpečí nafty proniklé přes stírací kroužky do olejové náplně jsme podrobně probírali v druhém dílu dlouhodobého testu, proto se k nim tentokrát vracet nebudeme. Výsledek kapkové zkoušky s minimálním podílem nafty v oleji je vyznamenáním pro motor 1.6 BlueHDI a předpokladem dlouhé životnosti i při zachování klasického servisního intervalu 25.000 km/rok a pro 1,6litrový turbodiesel velmi skromné olejové náplni o objemu 3,5 litru.

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Předěl – Dlouhodobý test (3.část)

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 BlueHDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Vrtání x zdvih (mm) 75 x 88,3
Největší výkon (kW/min-1) 88/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 300/1750
Emisní norma Euro 6
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 174
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 12,9
Spotřeba paliva (l/100 km) 4,9/4,2/4,4
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Provozní hmotnost (kg) 1473
Celková hmotnost (kg) 2085
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 730
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1300
Objem nákladového prostoru (m3)0,675/3,000
Objem nádrže paliva (l) 53
Objem nádrže Adblue (l) 17
Cena vozu (Kč bez DPH) 416 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeský hejtman Zimola rezignoval na svou funkci Jihočeský hejtman Zimola rezignoval na svou funkci

Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) rezignoval na…

Na trať Posázavského pacifiku se vrátí lokomotiva Bardotka Na trať Posázavského pacifiku se vrátí lokomotiva Bardotka

Výletníky na trati Posázavského pacifiku začne od soboty…

Z parketu Jany Steckerové: Euro pookřálo Z parketu Jany Steckerové: Euro pookřálo

Po vítězství Emmanuela Macrona v prvním kole…

Merkelová: Britové mají o brexitu iluze. Nečekejte stejná práva jako v EU Merkelová: Britové mají o brexitu iluze. Nečekejte stejná práva jako v EU

Británie nebude mít po vystoupení z Evropské unie stejná…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 




Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Předěl – Dlouhodobý test (3.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Předěl – Dlouhodobý test (3.část)

S Partnerem jsme překonali hranici 15.000 km, která je…

 



 
Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Největší francouzsko-německý motorový průšvih!

Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Francouzsko-německý motorový průšvih!

Dnes 08:00

V roce 2006 uvedl Citroën modernizovanou první generaci C4. Největší její novinkou byla úplně první aplikace zcela nových motorů. Počáteční nadšení ale po čase vystřídaly rozpaky.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Válka vdovy po Ornestovi Kolářové s Janečkovou: Je smutné, že takhle mluví, říká moderátorka Pošty pro tebe

Válka vdovy po Ornestovi Kolářové s Janečkovou: Je…

Od pohřbu herce Jiřího Ornesta (†70) utekl více než týden, ale ty dvě si k sobě stále nenašly cestu. Vdova…

 

iSport.cz

Slovensko se před MS bojí! Všichni z NHL odmítli přijet, hrozí blamáž

Slovensko se před MS bojí! Všichni z NHL odmítli…

Obavy jsou na místě. Slovenští fanoušci se před hokejovým šampionátem v Německu a Francii strachují o udržení…

SESTŘIHY: Real vyhrál 6:2 v La Coruni, Barcelona smetla Osasunu 7:1

SESTŘIHY: Real vyhrál 6:2 v La Coruni, Barcelona…

Fotbalisté Realu Madrid a Barcelony se ve 34. kole La Ligy činili. „Bílý balet“ vyhrál na půdě La Coruni jasně…

 

Reflex.cz

Revoluční krok v Zimbabwe: Nemáte na školné pro děti? Můžete platit živou kozou či ovcí

Revoluční krok v Zimbabwe: Nemáte na školné pro…

V roce 1980 se obyvatelé někdejší britské kolonie Rhodesie dočkali vytoužené nezávislosti. Ovšem od roku 1987…

Nová šílenost v Tádžikistánu: Prezidentovi se musí říkat „zakladatel míru a národní jednoty, vůdce národa...

Nová šílenost v Tádžikistánu: Prezidentovi se musí…

Autoritářští vládcové světa si zakládají i na svých nejrůznějších titulech, která pak používají především…