26.9. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

 

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí nové šestistupňové ústrojí? Přidáme informaci o stavu motorového oleje.

Šestistupňová převodovka je u modelu Partner ještě v podstatě novinkou, proto si zaslouží větší pozornost. Ústrojí označené MCM má v Partneru 1.6 Blue HDi/88 kW jiné převody než pětistupňová převodovka BE4 k motorům 1.6 BlueHDi/74/55 kW. Ani jeden převodový stupeň není shodný.

Šestistupňové ústrojí začíná nepatrně (0,282/0,29)pomalejší jedničkou než pětistupňové ústrojí a strategii „kratších“převodů drží až do pětky (1,48/1,74). Až šestý stupeň (1,78) ústrojí MCM zajišťuje nižší otáčky motoru proti nejvyššímu převodu pětistupňové převodovky. V praxi poměr mezi 1,74 a 1,78 znamená jen 2,3procentní snížení otáček u šestistupňového ústrojí proti pětistupňovému při zařazení šestky, resp. pětky. Při rychlosti 100 km/h to znamenalo pokles o cca padesát otáček, ale v plném dálničním tempu 130 km/h turbodiesel točil zbytečně vysokých 2450 min-1. Šestistupňová převodovka tedy necílí primárně ke snížení otáček při rychlé jízdě. To se nám při rychlosti nad 100 km/h jevilo jako nevýhodné kvůli strmému nástupu spotřeby nafty z 5,5 na 7-7,5 l/100 při plném využití českého dálničního limitu.

Jemnější odstupňování zkoušeného ústrojí MCM však proti BE4 dovoluje udržovat ekonomičtější otáčky již od rozjetí, takže u šikovného řidiče šetří palivo stále. Výrobce nepředpokládá u modelu Partner převažující dálniční provoz, proto zvolil výše popsanou variantu šestistupňové přímo řazené převodovky MCM, kterou jsme v praxi ocenili jako výhodnější než mít hruběji odstupňované převody s dlouhou dálniční šestkou. Model Partner není typický křižník dlouhých tras, ale dodávka zejména do města a okolí.

Ve druhém dílu dlouhodobého testu Peugeotu Partner jsme slíbili, že srovnání kondici motorového oleje po deseti a dvaceti tisících kilometrech, pokud nás řídicí jednotka kvůli krátkým jízdním trasám nevyžene na zkrácený interval 15.000 km místo běžného 25.000 km. Při překonání hranice patnácti tisíc kilometrů nás palubní počítač nechal jet dál, a tak jsme mohli ujet dalších pět tisíc kilometrů.

Kapková zkouška oleje nakolik je jen přibližná, přesto velmi vypovídá o čtyřech parametrech motorového oleje.

Kromě klasických usazenin karbonu viditelných pouhým okem nás nejvíce zajímal podíl nafty v oleji a množství vody. Nebezpečí nafty proniklé přes stírací kroužky do olejové náplně jsme podrobně probírali v druhém dílu dlouhodobého testu, proto se k nim tentokrát vracet nebudeme. Výsledek kapkové zkoušky s minimálním podílem nafty v oleji je vyznamenáním pro motor 1.6 BlueHDI a předpokladem dlouhé životnosti i při zachování klasického servisního intervalu 25.000 km/rok a pro 1,6litrový turbodiesel velmi skromné olejové náplni o objemu 3,5 litru.

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Předěl – Dlouhodobý test (3.část)

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 BlueHDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Vrtání x zdvih (mm) 75 x 88,3
Největší výkon (kW/min-1) 88/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 300/1750
Emisní norma Euro 6
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 174
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 12,9
Spotřeba paliva (l/100 km) 4,9/4,2/4,4
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Provozní hmotnost (kg) 1473
Celková hmotnost (kg) 2085
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 730
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1300
Objem nákladového prostoru (m3)0,675/3,000
Objem nádrže paliva (l) 53
Objem nádrže Adblue (l) 17
Cena vozu (Kč bez DPH) 416 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš

Vládní hnutí ANO se sešlo v neděli na celostátním sněmu,…

Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb

Lídrem hnutí ANO do voleb do Evropského parlamentu bude…

Bydlení v Praze znovu zdražilo. Průměrný nájem se na konci loňska zvýšil na 340 korun za metr Bydlení v Praze znovu zdražilo. Průměrný nájem se na konci loňska zvýšil na 340 korun za metr

Průměrné nájemné bez poplatků v Praze na konci loňského…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 






 
Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus jménem 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Dnes 08:00

Z nezávislých testů vyplývá, že zejména na suchu fungují letní pneu lépe i v zimě. Kde je tedy pravda?




Blesk.cz

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i služebnictvo: Může za to Meghan

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i…

Napětí mezi královskými bratry a jejich neurozenými manželkami by se už měsíce dalo krájet. William a Harry už…

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300 kilo závadného polského masa

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300…

Byl to hnus! Bezmála 300 kilo závadného polského masa odhalili inspektoři veterinární správy spolu s celníky v…

 

iSport.cz

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má trošku blok, míní Rada

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má…

Trénuje s týmem a v neděli na to nejspíš vletí. Jablonecký lídr Michal Trávník se po artroskopii kolena vrací do…

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek, který se žene korytem

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek,…

Deset zápasů bez vítězství, pět zápasů bez vstřeleného gólu a hořký pád na čtrnácté místo. Kdyby ve FORTUNA:LIZE…

 

Reflex.cz

Marek: Česku hrozí osud Detroitu či Nokie. Automatizace výroby nahradí pracovní sílu ze střední Evropy

Marek: Česku hrozí osud Detroitu či Nokie.…

Stovky miliard korun by mohla ztratit česká ekonomika, pokud se jí nevydaří přechod k elektromobilitě. Vyplývá z…

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva spojenecké státy tábora míru a socialismu

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva…

Když Vietnamská lidová armáda vtrhla po sérii pohraničních incidentů do Demokratické Kampučie a svrhla obludnou…