Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pininfarina v Ženevě 2009

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Pininfarina představil v Ženevě sériovou podobu automobilu, který by měl zachránit existenci slavného italského jména v automobilovém podnikání.

Kromě něj se ale na stánku představil klasický produkt italských mistrů designu - Ferrari California - stejně jako světová premiéra konceptu automobilky Tata.

BLUECAR

Temnota, která spadla na celý automobilový průmysl v roce 2008, začala pronikat mezi malé automobilky, konstrukční kanceláře a systémové dodavatele už o poznání dříve. Je to už více než rok, co jméno Bertone zmizelo z autosalonových expozic i stránek automobilových médií. I letos tedy byla Ženeva bez slavného karosáře...

Ve vážné ekonomické situaci se ocitla také průmyslová skupina Pininfarina, kterou stejně jako Bertoneho, postihlo zmenšování objemu zakázkové výroby automobilů i snižování objemu vývojových prací pro externí dodavatele. Aby se firma zachránila před bankrotem, zásadně změnila své plány pro nejbližší budoucnost. Vsadila na výrobu elektromobilu vlastní konstrukce, vyvíjeného společně s francouzskou skupinou Bolloré.

Automobil, jehož předvývojové studie Pininfarina vozí po autosalonech už jistou dobu, dospěl do podoby, která by se měla v pilotní sérii objevit v roce 2010 a od roku 2011 by měla v Itálii začít sériová výroba. Plná výrobní kapacita 60 tisíc vozů by pak měla být v provozu kolem roku 2015.

Projekt joint-venture Pininfarina-Bolloré počítá se změnou využití automobilů v nejbližších letech a zaměřuje se na městský a příměstský provoz, kde budou podle studií zákazníci absolvovat denně asi 60 kilometrové trasy. V tomto režimu se podle výrobce mohou uplatnit i dnešní elektromobily. Ve střednědobém horizontu se v Evropě očekává uvedení do provozu asi 1,5 až 2 milionů elektromobilů, tedy z dnešního pohledu velmi zajímavý tržní objem.

Elegantní čtyřmístné pětidveřové MPV Pininfarina BLUECAR s automatickou převodovkou je vybaveno elektrickou technikou skupiny Bolloré. Akumulátory LMP (Lithium Metal Polymere) mají vozu zajistit dojezd 250 km na jedno nabití, ale v hospodaření s elektřinou na palubě mají pomáhat superkapacitory, které přeměňují pohybovou energii automobilu při brzdění na elektřinu, která se vzápětí může využít pro další akceleraci. Akumulátory, uložené v podlahové plošině, by měly mít životnost 200.000 km. Některá nízkoenergetická zařízení budou navíc napájena solárními panely umístěnými na střeše vozu.

Tata Pr1ma

Jak již název napovídá, jedná se o první komerční projekt, na kterém společnosti Pininfafina a Tata spolupracují. Zatím se jedná pouze o designové cvičení, které ukazuje, jakým směrem by se měly sedany nižší střední a střední třídy automobilky Tata v příštích letech ubírat. Dynamická linka exteriéru ve spojení s čistými plochami by měla vytvářet vysoce harmonický celek, ve kterém by ale i přes elegantně se svažující střechou mělo být na zadních sedadlech vertikálně dostatek místa.

Design automobilu stojícího na plošině s rozvorem 2700 mm a délkou 4680 mm (bližší údaje o rozměrech vozu nebyly zveřejněny) není podle vyjádření italského designového centra přehnaně komplikovaný, každé umístění detailu má svůj dobrý důvod. Tvůrci konceptu se hlavně snažili najít novou tvář budoucích modelů značky Tata, čemuž odpovídá i sebejistá, neotřelá a zároveň neagresivní přední část vozu.


Aleš Jungmann
Diskuze (1)