Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s nimi doopravdy?

Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s nimi doopravdy?

 
 

Mám na oknech fólie, nedostanu za to pokutu? Policisté se vytasili s měřiči neprůhledných skel a mezi řidiči vládne nejistota...

V horkých zemích je naprosto běžné, že okna pokrývá fólie tmavá jako uhlí. Kdo chce vidět při couvání aspoň něco, nechává si v nich vyříznout růžky u zpětných zrcátek. Pokud jste byli poslední dobou v Moskvě, víte, že tam si to vyložili po svém. Důvodem instalace není ochrana interiéru auta před přehřátím, ale vlastní identity.

Jenže čeští policisté to nevidí rádi a předpisy stojí za nimi. Ty říkají, že přední sklo auta musí propouštět nejméně pětasedmdesát a boční vpředu sedmdesát procent světla. U zadního skla je to v zásadě jedno, jen nesmí fólie snižovat jas brzdového světla, pokud je umístěno za sklem. Málokdo navíc tuší, že pokud nemá pravé vnější zpětné zrcátko, nesmí zadní okno zaclonit vůbec.

Vidím/nevidím

V poslední době se hodně mluví o tom, že Policie ČR začala na silnicích měřit propustnost oken speciálními přístroji. Kdo nesplní, dostane pokutu. „V praxi hrozí postih na místě do dvou tisíc korun,“ říká Leoš Tržil, ředitel služby dopravní policie. Ve správním řízení zaplatíte od 1500 do 2500 Kč.

Zajímavostí je, že pokud zrovna neprobíhá dopravně-bezpečnostní akce, nemáte prakticky šanci, jak si podobnou metodou své fólie otestovat. Nelze se spolehnout ani na to, že auto na pravidelné STK prošlo bez výhrad.

Platná legislativa v Česku totiž sice počítá s pohledovou kontrolou na okna typu vidím/nevidím, ale v praxi už neřeší, podle čeho má technik postupovat. Výsledný verdikt proto závisí na míře tolerance konkrétního technika. To samé platilo až dosud i pro policistu.

„Před lety jsme naše techniky vybavili orientačním vzorníkem, který mohou k oknu přiložit a v rozhodování jim umí pomoci. Pochybuji ale, že by je měli v jiných provozovnách,“ říká Petr Říha, vedoucí zkušebny Dekra Chodovec.

Za dva roky

Pokrok přinese evropská směrnice, která sjednotí technické prohlídky vozidel v členských státech Unie. „Takže se již nebude posuzovat propustnost předních a bočních skel metodou vidím/nevidím,“ prozrazuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Sloužit k tomu nově budou kalibrovaná měřidla, která jednoznačně potvrdí propustnost světla. Ta samá, jaká už používá policie.

Jenže to nebude hned. „Protože se jednotlivé stanice budou muset vybavit těmito přístroji, ale například i měřidly na opotřebení tažného zařízení vozidel, hloubky dezénu pneumatik a podobně, mají nově povinně kontrolované úkony odloženou platnost,“ končí Martin Novák.

Povinné měření skel proto bude platit až od roku 2014. Do té doby pořád půjde jen o dobrovolný úkon. Zkrátka se ptejte na STK, kde takové měřiče mají a mohou vám relevantně poradit.

Nevidíš, máš smůlu

Ovšem propustnost oken lze orientačně poznat i pohledem. „Kdo nechce, aby do jeho auta bylo vidět předními okny, ten má zkrátka smůlu,“ jednoduše vysvětluje princip.

Stačí jednoduchý test. Když se podíváte na sklo, nesmí být zatmavení na první pohled viditelné. Pokud je vylepšení fólie očividné, nebo dokonce máte problém rozeznat předměty uvnitř, už je moc tmavá. „Pro srovnání se podívejte na tónovaná okna Octavie druhé generace z výroby – je to přesně maximální mez, kterou předpisy umožňují,“ dodává Říha.

To podstatné, co nesmí chybět, je ovšem schválení do provozu. „Fólie musí být označeny homologačním štítkem. Příslušná fi rma, která je aplikuje, musí automaticky vystavit homologační kartičku s označením typu použité okenní fólie, SPZ automobilu, VIN kódu, jména držitele vozu a podobně,“ radí Miroslav Augustin ze společnosti AWF Windowfi lm, která takové produkty prodává a aplikuje. Strážci zákona podle něj mohou chtít ukázat i tuto homologační kartičku – a z devětadevadesáti procent ji vyžadují. Na STK ji musíte předložit vždy.

Nemusíte, ale mějte!

Policie ovšem přistupuje k fóliím šalamounsky. Řidič podle jejího vyjádření není povinen mít u sebe žádné doklady týkající se zatemnění, neboť tato povinnost nikde není stanovena. „Naproti tomu fi rmy a montážní pracoviště mají za povinnost provozovateli vydat doklad o úpravě ve formě typového listu nebo certifikátu. Při kontrole sledujeme údaje na štítku, který je umístěn mezi fólií a sklem. Samozřejmě můžeme vycházet z předloženého typového osvědčení nebo certifikátu,“ končí.

Stát zvažuje zpřísnění STK, občanskému sdružení řidičů se to nelíbí

Zvláštní. Žádný doklad zkrátka sice mít nemusíte, ale při kontrole to pomůže. Po vybavení policisty měřicím přístrojem se dá beztak předpokládat, že skončí doba, kdy se objevují požadované certifikáty i na oknech černých jako uhel…

Není štítek jako štítek

Pokud je fólie nalepena na oknech zatmavených už z výroby, nemá homologační štítek smysl, protože výsledná propustnost nesplňuje předepsanou mez. Stačí si projít internetové inzeráty, abyste našli nabídku typového listu za dvě stovky včetně nalepovacích homologačních štítků pod fólie.

„Žádná pořádná provozovna si to nedovolí, protože jí hrozí velké pokuty. Vždyť má na štítku uvedenu adresu,“ kroutí hlavou Miroslav Augustin. I na něho zkoušejí zákazníci požadavek, aby jim fólie na už tónovaná okna instaloval. Takové odmítá, nechce kvůli nim přijít o živnost. Některé firmy to řeší i tak, že si nechají od zákazníků podepsat prohlášení o neužívání vozu na pozemních komunikacích. Jedny to odradí, jiným je to jedno. „Bohužel je u nás mnoho dílen, kde se fólie instalují se souhlasem motoristy bez příslušných štítků a homologačních kartiček,“ říká Augustin. Koncová cena za montáž je potom nižší.

Setkává se i s tím, že nepoctivé firmy dávají homologační štítky na přední boční skla s úplně černou fólií o propustnosti dvaceti procent. Vůbec si ale neuvědomují, že pokud se stane nehoda, pojišťovna zkrátí plnění a bude třeba rozdílnou částku vymáhat po společnosti, jež fólie aplikovala v rozporu s vyhláškou. „Pochybuji, že si to řidič nechá na sobě. Místo toho se dovolá na firmu, která fólie aplikovala, protože to má přece napsané v homologační kartě,“ končí Augustin.

Nejčastější otázky

Co musí obsahovat homologace?

Každý štítek musí mít předepsané náležitosti, mezi které patří zejména schvalovací značka Atest 8SD a další údaje, podle nichž lze dohledat výrobce a následně jím pověřené montážní pracoviště.

Na kolik vyjde profesionální stržení nehomologovaných fólií?

Firmy, které fólie instalují, je zároveň odstraňují. Cena demontáže okenních fólií například u Škody Octavia II Combi ze všech skel je asi 2500 Kč bez DPH.

Mohu si neodborným stržením nehomologovaných fólií poškodit okna?

Velký pozor si dejte na vybavení interiéru, zejména stržení vyhřívání na zadním skle nebo poničení gum u stahovacích oken a čalounění. Doporučujeme koupit si kapalinu na odstranění zbytkového lepidla, které po okenní fólii zůstane. Stojí do 300 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Pankráci roste budova za téměř půl miliardy Na Pankráci roste budova za téměř půl miliardy

V Praze na Pankráci zahájila společnost PSJ stavbu budovy…

Korejci chtějí omezit nákupy kryptoměn Korejci chtějí omezit nákupy kryptoměn

Jižní Korea zvažuje, že zdaní kapitálové zisky z…

Brexit žene české firmy k zakládání poboček v Británii Brexit žene české firmy k zakládání poboček v Británii

Připravovaný odchod Británie z EU udržuje české firmy,…

Majiteli obchodů Zara se daří, pokračuje v expanzi Majiteli obchodů Zara se daří, pokračuje v expanzi

Španělská společnost Inditex, která je největším…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce

TEST: Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce

Dnes 12:51

Pozornost se sice upírá na vrcholný šestiválec, ale Kia nabízí ještě dvě motorizace. Pokud zrovna netoužíte po stádu čítajícím skoro čtyři sta koní, neměly by vám uniknout.




Blesk.cz

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve Francii mají pochyby

Ministr chce ve školách zakázat mobily. Učitelé ve…

Na francouzských základních a středních školách by mělo být od začátku nového roku prakticky zakázáno používání…

Otrava v Prostřeno: Po Pavlově jídle dnes zkolabují tři soutěžící! Odveze je záchranka!

Otrava v Prostřeno: Po Pavlově jídle dnes zkolabují…

Ve středečním Prostřeno se představí dobrodruh Pavel, který diváky i své protihráče překvapil svým životním…

 

iSport.cz

Samková se zranila. Přípravu před olympiádou určitě stihne, řekl kouč

Samková se zranila. Přípravu před olympiádou určitě…

Olympijská vítězka ve snowboardcrossu Eva Samková kvůli zranění nenastoupila do kvalifikace ve Val Thorens. Při…

První velký krok Nezmara? Slavia už oslovila trenéra Trpišovského

První velký krok Nezmara? Slavia už oslovila trenéra…

Trasa Slovan Liberec – Slavia Praha je stále otevřená, jinými slovy Janem Nezmarem to nekončí. Vršovický klub…

 

Reflex.cz

Nepozorného školáka v Brně smetla tramvaj. Děsivé video teď pouští dětem jako prevenci

Nepozorného školáka v Brně smetla tramvaj. Děsivé…

Děsivou srážku dítěte a několikatunové tramvaje zachytila v Brně kamera z protější soupravy. Kluk se bezhlavě…

Pracovat donekonečna za nízký plat může jen hlupák. Firmy byly lakomé jako řezník Krkovička a teď se diví

Pracovat donekonečna za nízký plat může jen hlupák.…

Tuzemští podnikatelé kritizují úřad práce v Liberci za uspořádání semináře, na kterém se mohli zájemci o…