reklama


Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s nimi doopravdy?

Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s nimi doopravdy?

 
 

Mám na oknech fólie, nedostanu za to pokutu? Policisté se vytasili s měřiči neprůhledných skel a mezi řidiči vládne nejistota...

V horkých zemích je naprosto běžné, že okna pokrývá fólie tmavá jako uhlí. Kdo chce vidět při couvání aspoň něco, nechává si v nich vyříznout růžky u zpětných zrcátek. Pokud jste byli poslední dobou v Moskvě, víte, že tam si to vyložili po svém. Důvodem instalace není ochrana interiéru auta před přehřátím, ale vlastní identity.

Jenže čeští policisté to nevidí rádi a předpisy stojí za nimi. Ty říkají, že přední sklo auta musí propouštět nejméně pětasedmdesát a boční vpředu sedmdesát procent světla. U zadního skla je to v zásadě jedno, jen nesmí fólie snižovat jas brzdového světla, pokud je umístěno za sklem. Málokdo navíc tuší, že pokud nemá pravé vnější zpětné zrcátko, nesmí zadní okno zaclonit vůbec.

Vidím/nevidím

V poslední době se hodně mluví o tom, že Policie ČR začala na silnicích měřit propustnost oken speciálními přístroji. Kdo nesplní, dostane pokutu. „V praxi hrozí postih na místě do dvou tisíc korun,“ říká Leoš Tržil, ředitel služby dopravní policie. Ve správním řízení zaplatíte od 1500 do 2500 Kč.

Zajímavostí je, že pokud zrovna neprobíhá dopravně-bezpečnostní akce, nemáte prakticky šanci, jak si podobnou metodou své fólie otestovat. Nelze se spolehnout ani na to, že auto na pravidelné STK prošlo bez výhrad.

Platná legislativa v Česku totiž sice počítá s pohledovou kontrolou na okna typu vidím/nevidím, ale v praxi už neřeší, podle čeho má technik postupovat. Výsledný verdikt proto závisí na míře tolerance konkrétního technika. To samé platilo až dosud i pro policistu.

„Před lety jsme naše techniky vybavili orientačním vzorníkem, který mohou k oknu přiložit a v rozhodování jim umí pomoci. Pochybuji ale, že by je měli v jiných provozovnách,“ říká Petr Říha, vedoucí zkušebny Dekra Chodovec.

Za dva roky

Pokrok přinese evropská směrnice, která sjednotí technické prohlídky vozidel v členských státech Unie. „Takže se již nebude posuzovat propustnost předních a bočních skel metodou vidím/nevidím,“ prozrazuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Sloužit k tomu nově budou kalibrovaná měřidla, která jednoznačně potvrdí propustnost světla. Ta samá, jaká už používá policie.

Jenže to nebude hned. „Protože se jednotlivé stanice budou muset vybavit těmito přístroji, ale například i měřidly na opotřebení tažného zařízení vozidel, hloubky dezénu pneumatik a podobně, mají nově povinně kontrolované úkony odloženou platnost,“ končí Martin Novák.

Povinné měření skel proto bude platit až od roku 2014. Do té doby pořád půjde jen o dobrovolný úkon. Zkrátka se ptejte na STK, kde takové měřiče mají a mohou vám relevantně poradit.

Nevidíš, máš smůlu

Ovšem propustnost oken lze orientačně poznat i pohledem. „Kdo nechce, aby do jeho auta bylo vidět předními okny, ten má zkrátka smůlu,“ jednoduše vysvětluje princip.

Stačí jednoduchý test. Když se podíváte na sklo, nesmí být zatmavení na první pohled viditelné. Pokud je vylepšení fólie očividné, nebo dokonce máte problém rozeznat předměty uvnitř, už je moc tmavá. „Pro srovnání se podívejte na tónovaná okna Octavie druhé generace z výroby – je to přesně maximální mez, kterou předpisy umožňují,“ dodává Říha.

To podstatné, co nesmí chybět, je ovšem schválení do provozu. „Fólie musí být označeny homologačním štítkem. Příslušná fi rma, která je aplikuje, musí automaticky vystavit homologační kartičku s označením typu použité okenní fólie, SPZ automobilu, VIN kódu, jména držitele vozu a podobně,“ radí Miroslav Augustin ze společnosti AWF Windowfi lm, která takové produkty prodává a aplikuje. Strážci zákona podle něj mohou chtít ukázat i tuto homologační kartičku – a z devětadevadesáti procent ji vyžadují. Na STK ji musíte předložit vždy.

Nemusíte, ale mějte!

Policie ovšem přistupuje k fóliím šalamounsky. Řidič podle jejího vyjádření není povinen mít u sebe žádné doklady týkající se zatemnění, neboť tato povinnost nikde není stanovena. „Naproti tomu fi rmy a montážní pracoviště mají za povinnost provozovateli vydat doklad o úpravě ve formě typového listu nebo certifikátu. Při kontrole sledujeme údaje na štítku, který je umístěn mezi fólií a sklem. Samozřejmě můžeme vycházet z předloženého typového osvědčení nebo certifikátu,“ končí.

Stát zvažuje zpřísnění STK, občanskému sdružení řidičů se to nelíbí

Zvláštní. Žádný doklad zkrátka sice mít nemusíte, ale při kontrole to pomůže. Po vybavení policisty měřicím přístrojem se dá beztak předpokládat, že skončí doba, kdy se objevují požadované certifikáty i na oknech černých jako uhel…

Není štítek jako štítek

Pokud je fólie nalepena na oknech zatmavených už z výroby, nemá homologační štítek smysl, protože výsledná propustnost nesplňuje předepsanou mez. Stačí si projít internetové inzeráty, abyste našli nabídku typového listu za dvě stovky včetně nalepovacích homologačních štítků pod fólie.

„Žádná pořádná provozovna si to nedovolí, protože jí hrozí velké pokuty. Vždyť má na štítku uvedenu adresu,“ kroutí hlavou Miroslav Augustin. I na něho zkoušejí zákazníci požadavek, aby jim fólie na už tónovaná okna instaloval. Takové odmítá, nechce kvůli nim přijít o živnost. Některé firmy to řeší i tak, že si nechají od zákazníků podepsat prohlášení o neužívání vozu na pozemních komunikacích. Jedny to odradí, jiným je to jedno. „Bohužel je u nás mnoho dílen, kde se fólie instalují se souhlasem motoristy bez příslušných štítků a homologačních kartiček,“ říká Augustin. Koncová cena za montáž je potom nižší.

Setkává se i s tím, že nepoctivé firmy dávají homologační štítky na přední boční skla s úplně černou fólií o propustnosti dvaceti procent. Vůbec si ale neuvědomují, že pokud se stane nehoda, pojišťovna zkrátí plnění a bude třeba rozdílnou částku vymáhat po společnosti, jež fólie aplikovala v rozporu s vyhláškou. „Pochybuji, že si to řidič nechá na sobě. Místo toho se dovolá na firmu, která fólie aplikovala, protože to má přece napsané v homologační kartě,“ končí Augustin.

Nejčastější otázky

Co musí obsahovat homologace?

Každý štítek musí mít předepsané náležitosti, mezi které patří zejména schvalovací značka Atest 8SD a další údaje, podle nichž lze dohledat výrobce a následně jím pověřené montážní pracoviště.

Na kolik vyjde profesionální stržení nehomologovaných fólií?

Firmy, které fólie instalují, je zároveň odstraňují. Cena demontáže okenních fólií například u Škody Octavia II Combi ze všech skel je asi 2500 Kč bez DPH.

Mohu si neodborným stržením nehomologovaných fólií poškodit okna?

Velký pozor si dejte na vybavení interiéru, zejména stržení vyhřívání na zadním skle nebo poničení gum u stahovacích oken a čalounění. Doporučujeme koupit si kapalinu na odstranění zbytkového lepidla, které po okenní fólii zůstane. Stojí do 300 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu nepřežilo 36 lidí

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu…

Nejméně 36 mrtvých a desítky zraněných si podle nejnovější bilance vyžádala nehoda vlaku, který v sobotu večer…

 

iSport.cz

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo třineckého Irgla

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo…

Sami dobře věděli, že se jim vstup do kalendářního roku 2017 nevydařil. Třinečtí Oceláři prohráli pět ze šesti…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama