Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s nimi doopravdy?

Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s nimi doopravdy?

 
 

Mám na oknech fólie, nedostanu za to pokutu? Policisté se vytasili s měřiči neprůhledných skel a mezi řidiči vládne nejistota...

V horkých zemích je naprosto běžné, že okna pokrývá fólie tmavá jako uhlí. Kdo chce vidět při couvání aspoň něco, nechává si v nich vyříznout růžky u zpětných zrcátek. Pokud jste byli poslední dobou v Moskvě, víte, že tam si to vyložili po svém. Důvodem instalace není ochrana interiéru auta před přehřátím, ale vlastní identity.

Jenže čeští policisté to nevidí rádi a předpisy stojí za nimi. Ty říkají, že přední sklo auta musí propouštět nejméně pětasedmdesát a boční vpředu sedmdesát procent světla. U zadního skla je to v zásadě jedno, jen nesmí fólie snižovat jas brzdového světla, pokud je umístěno za sklem. Málokdo navíc tuší, že pokud nemá pravé vnější zpětné zrcátko, nesmí zadní okno zaclonit vůbec.

Vidím/nevidím

V poslední době se hodně mluví o tom, že Policie ČR začala na silnicích měřit propustnost oken speciálními přístroji. Kdo nesplní, dostane pokutu. „V praxi hrozí postih na místě do dvou tisíc korun,“ říká Leoš Tržil, ředitel služby dopravní policie. Ve správním řízení zaplatíte od 1500 do 2500 Kč.

Zajímavostí je, že pokud zrovna neprobíhá dopravně-bezpečnostní akce, nemáte prakticky šanci, jak si podobnou metodou své fólie otestovat. Nelze se spolehnout ani na to, že auto na pravidelné STK prošlo bez výhrad.

Platná legislativa v Česku totiž sice počítá s pohledovou kontrolou na okna typu vidím/nevidím, ale v praxi už neřeší, podle čeho má technik postupovat. Výsledný verdikt proto závisí na míře tolerance konkrétního technika. To samé platilo až dosud i pro policistu.

„Před lety jsme naše techniky vybavili orientačním vzorníkem, který mohou k oknu přiložit a v rozhodování jim umí pomoci. Pochybuji ale, že by je měli v jiných provozovnách,“ říká Petr Říha, vedoucí zkušebny Dekra Chodovec.

Za dva roky

Pokrok přinese evropská směrnice, která sjednotí technické prohlídky vozidel v členských státech Unie. „Takže se již nebude posuzovat propustnost předních a bočních skel metodou vidím/nevidím,“ prozrazuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Sloužit k tomu nově budou kalibrovaná měřidla, která jednoznačně potvrdí propustnost světla. Ta samá, jaká už používá policie.

Jenže to nebude hned. „Protože se jednotlivé stanice budou muset vybavit těmito přístroji, ale například i měřidly na opotřebení tažného zařízení vozidel, hloubky dezénu pneumatik a podobně, mají nově povinně kontrolované úkony odloženou platnost,“ končí Martin Novák.

Povinné měření skel proto bude platit až od roku 2014. Do té doby pořád půjde jen o dobrovolný úkon. Zkrátka se ptejte na STK, kde takové měřiče mají a mohou vám relevantně poradit.

Nevidíš, máš smůlu

Ovšem propustnost oken lze orientačně poznat i pohledem. „Kdo nechce, aby do jeho auta bylo vidět předními okny, ten má zkrátka smůlu,“ jednoduše vysvětluje princip.

Stačí jednoduchý test. Když se podíváte na sklo, nesmí být zatmavení na první pohled viditelné. Pokud je vylepšení fólie očividné, nebo dokonce máte problém rozeznat předměty uvnitř, už je moc tmavá. „Pro srovnání se podívejte na tónovaná okna Octavie druhé generace z výroby – je to přesně maximální mez, kterou předpisy umožňují,“ dodává Říha.

To podstatné, co nesmí chybět, je ovšem schválení do provozu. „Fólie musí být označeny homologačním štítkem. Příslušná fi rma, která je aplikuje, musí automaticky vystavit homologační kartičku s označením typu použité okenní fólie, SPZ automobilu, VIN kódu, jména držitele vozu a podobně,“ radí Miroslav Augustin ze společnosti AWF Windowfi lm, která takové produkty prodává a aplikuje. Strážci zákona podle něj mohou chtít ukázat i tuto homologační kartičku – a z devětadevadesáti procent ji vyžadují. Na STK ji musíte předložit vždy.

Nemusíte, ale mějte!

Policie ovšem přistupuje k fóliím šalamounsky. Řidič podle jejího vyjádření není povinen mít u sebe žádné doklady týkající se zatemnění, neboť tato povinnost nikde není stanovena. „Naproti tomu fi rmy a montážní pracoviště mají za povinnost provozovateli vydat doklad o úpravě ve formě typového listu nebo certifikátu. Při kontrole sledujeme údaje na štítku, který je umístěn mezi fólií a sklem. Samozřejmě můžeme vycházet z předloženého typového osvědčení nebo certifikátu,“ končí.

Stát zvažuje zpřísnění STK, občanskému sdružení řidičů se to nelíbí

Zvláštní. Žádný doklad zkrátka sice mít nemusíte, ale při kontrole to pomůže. Po vybavení policisty měřicím přístrojem se dá beztak předpokládat, že skončí doba, kdy se objevují požadované certifikáty i na oknech černých jako uhel…

Není štítek jako štítek

Pokud je fólie nalepena na oknech zatmavených už z výroby, nemá homologační štítek smysl, protože výsledná propustnost nesplňuje předepsanou mez. Stačí si projít internetové inzeráty, abyste našli nabídku typového listu za dvě stovky včetně nalepovacích homologačních štítků pod fólie.

„Žádná pořádná provozovna si to nedovolí, protože jí hrozí velké pokuty. Vždyť má na štítku uvedenu adresu,“ kroutí hlavou Miroslav Augustin. I na něho zkoušejí zákazníci požadavek, aby jim fólie na už tónovaná okna instaloval. Takové odmítá, nechce kvůli nim přijít o živnost. Některé firmy to řeší i tak, že si nechají od zákazníků podepsat prohlášení o neužívání vozu na pozemních komunikacích. Jedny to odradí, jiným je to jedno. „Bohužel je u nás mnoho dílen, kde se fólie instalují se souhlasem motoristy bez příslušných štítků a homologačních kartiček,“ říká Augustin. Koncová cena za montáž je potom nižší.

Setkává se i s tím, že nepoctivé firmy dávají homologační štítky na přední boční skla s úplně černou fólií o propustnosti dvaceti procent. Vůbec si ale neuvědomují, že pokud se stane nehoda, pojišťovna zkrátí plnění a bude třeba rozdílnou částku vymáhat po společnosti, jež fólie aplikovala v rozporu s vyhláškou. „Pochybuji, že si to řidič nechá na sobě. Místo toho se dovolá na firmu, která fólie aplikovala, protože to má přece napsané v homologační kartě,“ končí Augustin.

Nejčastější otázky

Co musí obsahovat homologace?

Každý štítek musí mít předepsané náležitosti, mezi které patří zejména schvalovací značka Atest 8SD a další údaje, podle nichž lze dohledat výrobce a následně jím pověřené montážní pracoviště.

Na kolik vyjde profesionální stržení nehomologovaných fólií?

Firmy, které fólie instalují, je zároveň odstraňují. Cena demontáže okenních fólií například u Škody Octavia II Combi ze všech skel je asi 2500 Kč bez DPH.

Mohu si neodborným stržením nehomologovaných fólií poškodit okna?

Velký pozor si dejte na vybavení interiéru, zejména stržení vyhřívání na zadním skle nebo poničení gum u stahovacích oken a čalounění. Doporučujeme koupit si kapalinu na odstranění zbytkového lepidla, které po okenní fólii zůstane. Stojí do 300 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec

Podle staronového předsedy budou sněmovní volby střetem s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pokuty za fólie na oknech: Jak je to s…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tachometr nestíhá…

Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tacho nestíhá…

Dnes 13:19

Na internetu se začínají objevovat první recenze Bugatti Chiron. A v souvislosti s nimi i některá velmi zajímavá videa…




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a Buffonův nástupce

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a…

Jsou mladí, ale už zatraceně dobří. Prahnou po nich velkokluby nebo za ně dokonce už hrají. Britský deník Daily…

 

Reflex.cz

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa ohlašuje návrat

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa…

Na co Damon Albarn šáhne, to funguje: Blur!, Good, Bad and The Queen a samozřejmě Gorillaz. A právě Gorillaz…

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen základě svých dojmů

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen…

Psychiatři nejsou bohu rovni, nejsou delfská věštírna, nevidi lidem do hlav a nemají právo lidi omezovat na…