Polská rallye: Tänakův návrat bez bolesti

 

Estonský pilot Ott Tänak (Ford) se po roce vrací na Polskou rallye už bez bolestných vzpomínek. Loni tady přišel vinou defektu v předposlední zkoušce o vítězství.

V předchozím podniku letošním seriálu na Sardinii se dočkal první výhry v mistrovství světa a k Mazurským jezerům přijel v uvolněné náladě.

„Každý ví, že Polsko je jedna z mých oblíbených soutěží. Vyrostl jsem v Estonsku na cestách, jako jsou tady. Rychlost je tu neuvěřitelná a člověk musí mít absolutní důvěru v auto. Jsem si jistý, že nás tady bude po výhře na Sardinii sledovat hodně lidí. Nebudeme mít nejlepší startovní pozici jako třetí auto na trati, ale po nedávném testu se cítím poměrně pozitivně,“ prohlásil před startem Tänak.

V Polsku se jel podnik světového šampionátu poprvé v roce 1973. Do seriálu se pak vrátil v sezoně 2009 a trvale v něm zakotvil od mistrovství světa 2014. Je charakteristický dlouhými rovnými úseky a průměrná rychlost vítěze zde byla vždy hodně vysoká 118,50 km/h (2014), 121,41 km/h (2015) a 116,56 km/h (2016).

Udrží Ford Ogiera

Vedení v šampionátu bude v osmém podniku letošního MS hájit trojnásobný mistr světa Sebastien Ogier. „Mám na Polsko dobré vzpomínky, dvakrát se mi tam povedlo vyhrát. Loni jsem tam musel čistit trať jako první auto a byl to jeden z nejhorších zážitků v kariéře,“ vzpomíná Ogier.

Na aktuálně druhého Thierry Neuvilla má náskok osmnáct bodů. „Vedeme mistrovství světa a to je právě to, co jsme v této fázi sezony chtěli. Pokud bude v pátek sucho, musíme se snažit, abychom ztratili co nejméně času. Dohánět ztrátu je potom hodně těžké,“ dodal Ogier. Jako vedoucí jezdec šampionátu se totiž úvodní den soutěže vydává vždy jako první na trať a na šotolině čistí cestu ostatním soupeřům.

Ogier startuje letos první sezonu v týmu Ford a už se vyjádřil k možnostem, za kterých setrvává u modrobílého oválu v roce 2018. „Neříkám, že teď podmínky nejsou dobré, ale vím, že dlouhodobě nebude mít M-Sport zdroje na to, aby pokračoval v boji s továrními týmy. Zároveň chci stabilitu a byl bych rád, kdyby Ford konečně souhlasil s tím, že nás podpoří. Nemohu čekat do října nebo listopadu jako vloni,“ vyjádřil se Ogier bez diplomatických kliček k postoji značky.

Video

Malcolm Wilson, šéf společnosti M-Sport, která připravuje vozy Ford pro rallye, by si pro příští rok samozřejmě svoji jezdeckou sestavu moc rád zachoval. „Možnost udržet si Sébastiena je dvojí: Buď se nám povede najít silného partnera pro tým, nebo se Ford vrátí jako náš partner. Pokud by se ani jedna z možností nestala, pak je nemožné ponechat si ho v týmu. Letos jsme investovali moc peněz, abychom dostali do auta jezdce, kterého jsem vždy chtěl. Mít znovu Ogiera v autě za aktuálních podmínek by bylo nezodpovědné pro budoucnost M-Sportu,“ prohlásil Wilson.

V rozporu s tvrzením Ogiera a Wilsona je prohlášení šéfa Fordu pro výkonná vozidla Davea Pericaka, kterého citoval britský Autosport: „Lidé si neuvědomují, jak moc je Ford zapojen do dění v M-Sportu a pomohli jsme jim vyvinout nové auto. I teď jim trochu pomáháme po technické stránce. Nemluvíme o finanční situaci. Myslím, že na tuto sezonu máme plán: Chceme se pokusit vyhrát šampionát.“

Lappi dostal odměnu

Jednička továrního týmu Toyota Gazoo Racing Jari-Matti Latvala zažívá nejlepší vstup do sezony od svého debutu v mistrovství světa v roce 2002. Ještě nikdy totiž nedokázal bodovat v prvních sedmi podnicích sezony. V průběžném pořadí letošní nadmíru vyrovnané sezony mu to však zatím stačí „jen“ na čtvrté místo, byť s mankem jednoho bodu na třetího Ott Tänaka (Ford).

S Latvalou v týmu startuje jeho finský krajan Juho Hänninen, jenž je devátý v letošním žebříčku. O dvě místa za ním je další jezdec země tisíců jezer Esapekka Lappi. Na Sardinii skončil čtvrtý a vyhrál dokonce šest rychlostních zkoušek. Šéf tovární stáje Tommi Mäkinen mu přislíbil starty ve všech zbývajících šesti podnicích letošního šampionátu.

Rallye Sardinia v cíli: Tänak vyhrál poprvé v MS

„Jsem překvapen, jak rychle byl Esapekka schopný jet. Normálně trvá zhruba rok, než si mladý pilot zvykne na auto WRC. Ale on do něj usedl a hned se v něm cítil pohodlně. Má velký potenciál a nemyslím si, že bude trvat dlouho, než jej uvidíme na stupních vítězů. Od teď už bude v autě pořád,“ vysekl Lappimu pochvalu čtyřnásobný mistr světa.

Mikkelsen vystřídal Meeka

Problémy má Citroën, který je v Poháru konstruktérů (hodnocení týmů) zatím na posledním místě. Francouzská značka se snaží zachránit sezonu. Jednak využila možnosti homologace nových dílů. Jedná se o zadní diferenciál, po jehož úpravě by mělo dojít k jinému rozdělení výkonu mezi přední a zadní nápravou. S touto úpravou se Andreas Mikkelsen představí už v Polsku.

Norského jezdce (loni třetí v mistrovství světa) angažoval Citroën pro předchozí soutěž na Sardinii, kde dojel Mikkelsen osmý. Pro soutěž v Polsku nahradil dosavadní jedničku stáje Krise Meeka. Brit sice vyhrál v Mexiku, ale jinak nebodoval a měl několik havárií a je momentálně desátý v pořadí. Šéf týmu Yves Matton k tomu řekl: „Máme sice mimořádně rychlé auto, ale rozmezí, ve kterém správně funguje, je moc malé. Pustili jsme se do větších změn a tou první byl příchod Andrease Mikkelsena, který přišel s novými nápady. Po velkém testu došlo k nějakým úpravám na vozech, se kterými naši jezdci budou schopni zajíždět výsledky, které Citroën očekává. Myslím, že kromě Andrease byli se změnami na autě spokojeni také Craig (Breen) a Stephane (Lefebvre).“

Tidemanda čeká důležitý krok

Hodnocení kategorie WRC2 ovládá letos tovární značka Škoda Motorsport a její jezdec Pontus Tidemand. Švédský závodník vyhrál letos čtyřikrát - Švédsko, Mexiko, Argentina a Portugalsko. Pokud se mu podaří zvítězit i v Polsku, udělá důležitý krok k titulu. Ve zbývajícím průběhu šampionátu mu bude stačit jediné prvenství, protože do pořadí mistrovství světa se započítá šest nejlepších výsledků.

„V letošním roce jsem získal mnoho zkušeností na šotolinových površích,“ říká jezdec týmu Škoda Pontus Tidemand. „Nadcházející Polská rallye je velmi speciální,je jednou z nejrychlejších v šampionátu. V minulém roce jsem v Polsku získal mnoho zkušeností a skončil na sedmém místě, nyní pomýšlím na vítězství,“ shrnuje Tidemand.

Až dosud Škoda vyhrála v rámci kategorie WRC2 deset po sobě jdoucích rallye. Tato vítězná série začala ve Španělsku 2016. V posledních 18 podnicích WRC2 dokázal zvítězit český výrobce v 17 z nich.

Program Polské rallye

Čtvrtek – 19.08 RZ1 (2,50 km).

Pátek – 7.15 RZ2 (6,52 km); 9.00 RZ3 (15,96 km); 9.55 RZ4 (19,60 km); 10.40 RZ5 (13,50 km); 13.45 RZ6 (6.52); 15.30 RZ7 (15,96 km); 16.25 RZ8 (19,60 km); 17.10 RZ9 (13,50 km); 19.08 RZ10 (2,50 km).

Sobota – 8.08 RZ11 (15,55 km); 9.20 RZ12 (24,28 km); 10.45 RZ13 (14,75 km); 11.35 RZ14 (19,58 km); 14.08 RZ15 (15,58 km), 15.20 RZ16 (24,28 km); 16.45 RZ17 (14,75 km); 17.35 RZ18 (19,58 km); 19.30 RZ19 (2,50 km).

Neděle – 8.10 RZ20 (11,15 km); 9.08 RZ21 (18,68 km); 10.45 RZ22 (10,45 km); 12.18 RZ23 (18,68 km).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 141; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 123; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 108; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 107; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 70;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 53; 7. Breen (Ir./Citroën C3 WRC) 43; 8. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 33; 9. Hänninen (Fin./Toyta Yaris WRC) 29; 10. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 27; 11. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 20; 12. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 16; 13. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 12; 14. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 10; 15. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 5; 16. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5) 5; 17. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 18. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 19. Camilli (Fr./Ford Fiesta R5) 2; 20. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 21. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 234; 2. Hyundai Motorsport 194; 3. Toyota Motorsport 143; 4. Citroën Racing 97.

Statistika sezony – vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 31; Ogier 14; Tänak 14; Evans 13; Meeke 11; Sordo 9; Latvala 8; Paddon 8; Lappi 6; Ostberg 2; Hänninen 2; Breen 1; Lefebvre 1. Vedení v soutěži: Neuville 29; Meeke 25; Evans 16; Ogier 14; Tänak 13; Paddon 9; Latvala 8, Hänninen 5; Ostberg 1. Stupně vítězů: Ogier 5; Neuville 5; Tänak 4; Latvala 3; Sordo 2; Meeke 1; Evans 1.

WRC2: 1. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 100; 2. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5) 54; 3. Camilli (Fr./Ford Fiesta R5) 52; 4. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 50; 5. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 49; 6. Veiby (Dán./Škoda Fabia R5) 43; 7. Guerra (Mex./Škoda Fabia R5) 30; 8. Rossel (Fr./Citroën DS3 R5) 27; 9. Tempestini (It./Citroën DS3 R5) 27; 10. Loubet (Fr./Ford Fiesta R5) 19.

Zbývající podniky MS - 27.-30. 7. Finská rallye; 17.-20. 8. Německá rallye; 5.-8. 10. Španělská rallye; 26.-29. 10. Britská rallye; 16.-20. 11. Australská rallye.

Spolupracujeme s TipCars.com
Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu

Desetitisíce odpůrců odchodu Británie z Evropské unie se…

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

Babiš: Řešení migrace se musí hledat na standardním summitu Evropské unie Babiš: Řešení migrace se musí hledat na standardním summitu Evropské unie

Minisummit k migraci, kterého se v neděli zúčastní…

 

Štítky Video WRC

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 





 
Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

Dnes 19:00

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




Blesk.cz

Tragický konec pátrání: Michala (†28) našla maminka mrtvého

Tragický konec pátrání: Michala (†28) našla maminka mrtvého

Smutný konec má téměř měsíční pátrání po osmadvacetiletém Michalovi T. z Trutnova. Mladíka našla mrtvého jeho…

Děsivé foto: Slovenská zpěvačka měla nehodu! Zohyzdila si obličej a přišla o dva zuby!

Děsivé foto: Slovenská zpěvačka měla nehodu!…

Zpěvačka kapely Peter Bič Project, kterou proslavil hit Hey Now, Victoria měla ve čtvrtek nehodu na kole!…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Kadeřábek: Nejlepší fyzička v týmu? Lakktest i badminton, posilovna NE

Kadeřábek: Nejlepší fyzička v týmu? Lakktest i…

Když byl ještě ve Spartě, dávali jsme mu přezdívku třeba Duracell. Jeho „supermanství“ už si všimla i náročná…

 

Reflex.cz

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…