Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polská rallye: Tänakův návrat bez bolesti

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Estonský pilot Ott Tänak (Ford) se po roce vrací na Polskou rallye už bez bolestných vzpomínek. Loni tady přišel vinou defektu v předposlední zkoušce o vítězství.

V předchozím podniku letošním seriálu na Sardinii se dočkal první výhry v mistrovství světa a k Mazurským jezerům přijel v uvolněné náladě.

„Každý ví, že Polsko je jedna z mých oblíbených soutěží. Vyrostl jsem v Estonsku na cestách, jako jsou tady. Rychlost je tu neuvěřitelná a člověk musí mít absolutní důvěru v auto. Jsem si jistý, že nás tady bude po výhře na Sardinii sledovat hodně lidí. Nebudeme mít nejlepší startovní pozici jako třetí auto na trati, ale po nedávném testu se cítím poměrně pozitivně,“ prohlásil před startem Tänak.

V Polsku se jel podnik světového šampionátu poprvé v roce 1973. Do seriálu se pak vrátil v sezoně 2009 a trvale v něm zakotvil od mistrovství světa 2014. Je charakteristický dlouhými rovnými úseky a průměrná rychlost vítěze zde byla vždy hodně vysoká 118,50 km/h (2014), 121,41 km/h (2015) a 116,56 km/h (2016).

Udrží Ford Ogiera

Vedení v šampionátu bude v osmém podniku letošního MS hájit trojnásobný mistr světa Sebastien Ogier. „Mám na Polsko dobré vzpomínky, dvakrát se mi tam povedlo vyhrát. Loni jsem tam musel čistit trať jako první auto a byl to jeden z nejhorších zážitků v kariéře,“ vzpomíná Ogier.

Na aktuálně druhého Thierry Neuvilla má náskok osmnáct bodů. „Vedeme mistrovství světa a to je právě to, co jsme v této fázi sezony chtěli. Pokud bude v pátek sucho, musíme se snažit, abychom ztratili co nejméně času. Dohánět ztrátu je potom hodně těžké,“ dodal Ogier. Jako vedoucí jezdec šampionátu se totiž úvodní den soutěže vydává vždy jako první na trať a na šotolině čistí cestu ostatním soupeřům.

Ogier startuje letos první sezonu v týmu Ford a už se vyjádřil k možnostem, za kterých setrvává u modrobílého oválu v roce 2018. „Neříkám, že teď podmínky nejsou dobré, ale vím, že dlouhodobě nebude mít M-Sport zdroje na to, aby pokračoval v boji s továrními týmy. Zároveň chci stabilitu a byl bych rád, kdyby Ford konečně souhlasil s tím, že nás podpoří. Nemohu čekat do října nebo listopadu jako vloni,“ vyjádřil se Ogier bez diplomatických kliček k postoji značky.

Video se připravuje ...

Malcolm Wilson, šéf společnosti M-Sport, která připravuje vozy Ford pro rallye, by si pro příští rok samozřejmě svoji jezdeckou sestavu moc rád zachoval. „Možnost udržet si Sébastiena je dvojí: Buď se nám povede najít silného partnera pro tým, nebo se Ford vrátí jako náš partner. Pokud by se ani jedna z možností nestala, pak je nemožné ponechat si ho v týmu. Letos jsme investovali moc peněz, abychom dostali do auta jezdce, kterého jsem vždy chtěl. Mít znovu Ogiera v autě za aktuálních podmínek by bylo nezodpovědné pro budoucnost M-Sportu,“ prohlásil Wilson.

V rozporu s tvrzením Ogiera a Wilsona je prohlášení šéfa Fordu pro výkonná vozidla Davea Pericaka, kterého citoval britský Autosport: „Lidé si neuvědomují, jak moc je Ford zapojen do dění v M-Sportu a pomohli jsme jim vyvinout nové auto. I teď jim trochu pomáháme po technické stránce. Nemluvíme o finanční situaci. Myslím, že na tuto sezonu máme plán: Chceme se pokusit vyhrát šampionát.“

Lappi dostal odměnu

Jednička továrního týmu Toyota Gazoo Racing Jari-Matti Latvala zažívá nejlepší vstup do sezony od svého debutu v mistrovství světa v roce 2002. Ještě nikdy totiž nedokázal bodovat v prvních sedmi podnicích sezony. V průběžném pořadí letošní nadmíru vyrovnané sezony mu to však zatím stačí „jen“ na čtvrté místo, byť s mankem jednoho bodu na třetího Ott Tänaka (Ford).

S Latvalou v týmu startuje jeho finský krajan Juho Hänninen, jenž je devátý v letošním žebříčku. O dvě místa za ním je další jezdec země tisíců jezer Esapekka Lappi. Na Sardinii skončil čtvrtý a vyhrál dokonce šest rychlostních zkoušek. Šéf tovární stáje Tommi Mäkinen mu přislíbil starty ve všech zbývajících šesti podnicích letošního šampionátu.

„Jsem překvapen, jak rychle byl Esapekka schopný jet. Normálně trvá zhruba rok, než si mladý pilot zvykne na auto WRC. Ale on do něj usedl a hned se v něm cítil pohodlně. Má velký potenciál a nemyslím si, že bude trvat dlouho, než jej uvidíme na stupních vítězů. Od teď už bude v autě pořád,“ vysekl Lappimu pochvalu čtyřnásobný mistr světa.

Mikkelsen vystřídal Meeka

Problémy má Citroën, který je v Poháru konstruktérů (hodnocení týmů) zatím na posledním místě. Francouzská značka se snaží zachránit sezonu. Jednak využila možnosti homologace nových dílů. Jedná se o zadní diferenciál, po jehož úpravě by mělo dojít k jinému rozdělení výkonu mezi přední a zadní nápravou. S touto úpravou se Andreas Mikkelsen představí už v Polsku.

Norského jezdce (loni třetí v mistrovství světa) angažoval Citroën pro předchozí soutěž na Sardinii, kde dojel Mikkelsen osmý. Pro soutěž v Polsku nahradil dosavadní jedničku stáje Krise Meeka. Brit sice vyhrál v Mexiku, ale jinak nebodoval a měl několik havárií a je momentálně desátý v pořadí.

Šéf týmu Yves Matton k tomu řekl: „Máme sice mimořádně rychlé auto, ale rozmezí, ve kterém správně funguje, je moc malé. Pustili jsme se do větších změn a tou první byl příchod Andrease Mikkelsena, který přišel s novými nápady. Po velkém testu došlo k nějakým úpravám na vozech, se kterými naši jezdci budou schopni zajíždět výsledky, které Citroën očekává. Myslím, že kromě Andrease byli se změnami na autě spokojeni také Craig (Breen) a Stephane (Lefebvre).“

Tidemanda čeká důležitý krok

Hodnocení kategorie WRC2 ovládá letos tovární značka Škoda Motorsport a její jezdec Pontus Tidemand. Švédský závodník vyhrál letos čtyřikrát - Švédsko, Mexiko, Argentina a Portugalsko. Pokud se mu podaří zvítězit i v Polsku, udělá důležitý krok k titulu. Ve zbývajícím průběhu šampionátu mu bude stačit jediné prvenství, protože do pořadí mistrovství světa se započítá šest nejlepších výsledků.

„V letošním roce jsem získal mnoho zkušeností na šotolinových površích,“ říká jezdec týmu Škoda Pontus Tidemand. „Nadcházející Polská rallye je velmi speciální,je jednou z nejrychlejších v šampionátu. V minulém roce jsem v Polsku získal mnoho zkušeností a skončil na sedmém místě, nyní pomýšlím na vítězství,“ shrnuje Tidemand.

Až dosud Škoda vyhrála v rámci kategorie WRC2 deset po sobě jdoucích rallye. Tato vítězná série začala ve Španělsku 2016. V posledních 18 podnicích WRC2 dokázal zvítězit český výrobce v 17 z nich.

Program Polské rallye

Čtvrtek – 19.08 RZ1 (2,50 km).

Pátek – 7.15 RZ2 (6,52 km); 9.00 RZ3 (15,96 km); 9.55 RZ4 (19,60 km); 10.40 RZ5 (13,50 km); 13.45 RZ6 (6.52); 15.30 RZ7 (15,96 km); 16.25 RZ8 (19,60 km); 17.10 RZ9 (13,50 km); 19.08 RZ10 (2,50 km).

Sobota – 8.08 RZ11 (15,55 km); 9.20 RZ12 (24,28 km); 10.45 RZ13 (14,75 km); 11.35 RZ14 (19,58 km); 14.08 RZ15 (15,58 km), 15.20 RZ16 (24,28 km); 16.45 RZ17 (14,75 km); 17.35 RZ18 (19,58 km); 19.30 RZ19 (2,50 km).

Neděle – 8.10 RZ20 (11,15 km); 9.08 RZ21 (18,68 km); 10.45 RZ22 (10,45 km); 12.18 RZ23 (18,68 km).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 141; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 123; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 108; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 107; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 70;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 53; 7. Breen (Ir./Citroën C3 WRC) 43; 8. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 33; 9. Hänninen (Fin./Toyta Yaris WRC) 29; 10. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 27; 11. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 20; 12. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 16; 13. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 12; 14. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 10; 15. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 5; 16. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5) 5; 17. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 18. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 19. Camilli (Fr./Ford Fiesta R5) 2; 20. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 21. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 234; 2. Hyundai Motorsport 194; 3. Toyota Motorsport 143; 4. Citroën Racing 97.

Statistika sezony – vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 31; Ogier 14; Tänak 14; Evans 13; Meeke 11; Sordo 9; Latvala 8; Paddon 8; Lappi 6; Ostberg 2; Hänninen 2; Breen 1; Lefebvre 1. Vedení v soutěži: Neuville 29; Meeke 25; Evans 16; Ogier 14; Tänak 13; Paddon 9; Latvala 8, Hänninen 5; Ostberg 1. Stupně vítězů: Ogier 5; Neuville 5; Tänak 4; Latvala 3; Sordo 2; Meeke 1; Evans 1.

WRC2: 1. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 100; 2. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5) 54; 3. Camilli (Fr./Ford Fiesta R5) 52; 4. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 50; 5. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 49; 6. Veiby (Dán./Škoda Fabia R5) 43; 7. Guerra (Mex./Škoda Fabia R5) 30; 8. Rossel (Fr./Citroën DS3 R5) 27; 9. Tempestini (It./Citroën DS3 R5) 27; 10. Loubet (Fr./Ford Fiesta R5) 19.

Zbývající podniky MS - 27.-30. 7. Finská rallye; 17.-20. 8. Německá rallye; 5.-8. 10. Španělská rallye; 26.-29. 10. Britská rallye; 16.-20. 11. Australská rallye.

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Avatar - wakantanka
30. 6. 2017 11:11
Pochvala
autorovi. Pekne ,obsiahlo a vecne spracovaný článok. Kiež by ich takých bolo na tomto sevri viac. :yes: :yes: :yes: