Polsko zřejmě přijde o Pandu, vláda prý proti tomu nic nedělala
Polská média kritizují středo-pravicovou vládu premiéra Donalda Tuska za to, že nebojovala o to, aby se Fiat Panda v Tychách vyráběl dál.
Z továrny v Tychách loni vyjelo 605.000 nových aut, z toho skoro polovina byly Pandy. V polské továrně se má začít vyrábět nový model Lancie Ypsilon. Podle vyjádření šéfa Fiata v Polsku Enrica Pavoniho v dnešním vydání listu Rzeczpospolita by mohlo jít o 100.000 až 120.000 aut ročně, tedy ve srovnání s výrobou Fiatu Panda výrazně méně. Polská média navíc připomínají, že Lancia Ypsilon se mezi zákazníky těší daleko menší oblibě než Panda.
V automobilce Fiatu v Polsku pracuje 6500 lidí, podle listu Gazeta Wyborcza dalších 20.000 lidí zaměstnávají firmy, jež dodávají komponenty pro továrnu v Tychách. "Žádná z firem, které vyrábí velké díly pro současný model Pandy, nedostala smlouvu na výrobu pro novou Pandu," řekl deníku Rafal Orlowski z poradenské společnosti AutomotiveSuppliers.pl.
Vedení Fiatu se do konce minulého týdne dohodlo se čtyřmi odborovými organizacemi z továrny v Pomigliano d'Arco nedaleko Neapole na podmínkách práce. Nyní čeká na rozhodnutí posledního odborového svazu. Italští odboráři musejí souhlasit s tím, že se v Itálii bude pracovat v podmínkách podobných těm, které nyní platí v továrně Fiatu v Polsku. Jde například o zavedení třetí směny, zkrácení přestávek nebo o práci v sobotu. Vedení Fiatu varovalo, že jestli se odboráři s tvrdšími podmínkami než doposud nesmíří, továrnu u Neapole zavře. Koncern chce do přestěhování výroby Pandy z Polska do Itálie investovat 700 milionů eur.
List Dziennik-Gazeta Prawna připomíná, že vedení Fiatu se nijak netají tím, že ve věci přesunu výroby modelu Panda z Polska do Itálie ustoupilo nátlaku ze strany italského premiéra Silvia Berlusconiho. "Viděl někdo někdy, aby se výroba aut přesouvala z východní Evropy na západ?," řekl v jednom z italských deníků generální ředitel automobilky Sergio Marchionne.
"Ekonomická rozvaha prohrála s nacionalistickými zájmy," zhodnotila chování italské automobilky Gazeta Wyborcza. Připomíná, že automobilový průmysl má pro danou zemi tak velký význam, že "se o něj starají všechny rozumné vlády". Polské ministerstvo hospodářství podle tohoto deníku "strká hlavu do písku". V prohlášení uvedlo, že šéf resortu Waldemar Pawlak nemá bezprostřední vliv na rozhodnutí, jaká dělá vedení Fiatu.
A Dziennik-Gazeta Prawna připomíná, že o plánech Fiatu se ví už od konce loňského roku. Podle listu vice premiér Pawlak, kterého v posledních dnech zaměstnávají hlavně prezidentské volby, v nichž kandiduje, v této věci zachoval "imponující klid", když se nechal slyšet, že "s Pandou svět nepadá".
V Česku začátkem loňského roku vyvolalo bouři prohlášení francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, který nabádal k případnému přestěhování francouzských automobilek zpět do Francie. Tehdejší český premiér Mirek Topolánek v této souvislosti varoval před Sarkozyho "protekcionistickými opatřeními", hrozba ochranářství se stala tématem loňského březnového summitu Evropské unie, které v té době Česko předsedalo.