Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pomocné pohony předních kol: MAN - Prvenství

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Společnost MAN přišla s hydraulickým pohonem předních kol první ve stavebních vozidlech. Premiéru měl před deseti roky.

Přenos hnací síly motoru přes hydrostatické motory v předních kolech odstartovala ve stavebních vozidlech automobilka MAN. Tento systém již od začátku používal vysokotlaké čerpadlo schopné tlačit olej pod extrémním tlakem 42 MPa (přibližně dvojnásobný ve srovnání s tlakem nafty ve vstřikovačích).

Díky přenosu točivého momentu skrze tlakový olej do náboje kol nedochází na rozdíl od klasického přenosu hřídelí k omezení rejdu kol.

Hydrodrive je dostupný k tahači stejně jako podvozku. Největší jeho přínos se projevuje u dvounápravového vozidla, ale jako příležitostná podpora trakce má smysl u tří- či dokonce čtyřnápravových vozidel.

Systém je po otočení voličem pohonu aktivní až do rychlosti 30 km/h, po jejím překročení se automaticky vypíná. Jakmile by rychlost vozidla kvůli absenci přenosu hnací síly na přední kola klesla pod 23 km/h, Hydrodrive se samočinně opět aktivuje a vysokotlaké čerpadlo žene olej do hydrostatických motorů předních kol.

Pomocná trakce je také jištěna proti přehřátí oleje tak, že po překročení kritické teploty by samočinně došlo k deaktivaci systému a po ochladnutí oleje k jeho opětovnému zapnutí. Proto MAN do Hydrodrivu vsadil účinný chladič oleje. Limit hydrostatického pohonu pro přenos síly činí 1600 N.m, což je dostatečná porce pro všechny motory Euro VI.

Hydrodrive podle výrobce ušetří 400 kg pohotovostní hmotnosti ve srovnání s klasickým přiřaditelným pohonem předních kol. Hydrostatický pohon má však příležitostné využití, takže nelze jej používat pro těžký off-road s potřebou dlouhodobě plně pohonného vozidla.

Ladislav Černý
Diskuze (0)