14.7. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Pontiac Aztek: Americká obludka v dobovém testu MotorWeeku

Pontiac Aztek šokoval svým vzhledem a na náročném americkém trhu neuspěl. Jak jej hodnotil MotorWeek v dobovém testu?

Značka Pontiac už patří minulosti, nepřežila řízený bankrot koncernu General Motors, definitivně byla zrušena v říjnu 2010. Jedním z nejvýraznějších aut (a také hřebíčků do rakve) v posledním období její historie bylo SUV Aztek. Poprvé se objevilo jako koncept před šestnácti lety a už tehdy vzbuzoval jeho vzhled, jehož návrhu velel Tom Peters, kontroverze. Jenže neházejme na něj vinu, velcí šéfové jeho původní skici dost změnili, protože prioritou byla úspora nákladů a crossover představili dokonce proti jeho vůli! Do sériové výroby, která byla zahájena v červenci 2000, se vnější design sice trochu uklidnil ale i tak je Aztek považován za jedno z nejošklivějších aut historie, běžně obsazuje v takových žebříčcích první místa.

Nepovedla se hlavně příď s prapodivně rozdělenými hlavními a směrovými světly. Maska chladiče byla také rozseknuta na dvě části. Blatníky dostaly výrazné prolisy a prosklená záď extravagantní zlom, který však okoukalo i několik dalších výrobců. Ta se vyklápěla vzhůru, spodní ocelová část víka naopak dolů. Najde se samozřejmě hrstka lidí, kterým přijde minimálně alespoň originální... S vnějšími tvary ostře kontrastoval sportovně laděný interiér. Pod kapotou „Indiána“ vrčel výhradně vidlicový šestiválec 3,35 l/136 kW spojený se čtyřstupňovým automatem, ale zájemci měli na výběr pohon buď přední nápravy, nebo obou, kam putovalo vždy až 285 N.m.

Azteku samozřejmě nelze upřít praktičnost, Pontiac k němu dodával dokonce výbavu pro kempování. Také pasažéři vzadu měli při velkorysém rozvoru náprav 2,75 m a naopak skromnější délce necelých 4,63 m královský prostor pro nohy. To ostatně chválí i John Davis z MotorWeeku, stejně jako vyjímatelnou chlazenou schránku mezi předními sedadly a ovládání rádia ze zavazadelníku! Jízdu označil za svižnou a příjemnou, připouští ovšem, že vzhled polarizuje.

Našlo se celkem 119.694 odvážlivců, kteří si výstřední SUV postavili do garáží. Poslední vozy se ale prodaly až v roce 2007, přitom výroba v mexickém Ramos Arizpe skončila už v říjnu 2005. V období 2001-2003 si Američané koupili vždy přes 27 tisíc aut, i tak se jednalo na tamní poměry o komerční propadák, protože původní odhady GM byly trojnásobné. To ale může znamenat jedno: příšerka má šanci stát se vyhledávaným youngtimerem. Většina lidí ji ale pořád nenávidí, je jim odporná a zůstává pro ně nepovedeným vtipem.

10 nejošklivějších aut historie podle Auto.cz
AMC Gremlin (1970-1978)
Citroën Ami 6 (1961-1971)
Fiat Multipla (1998-2010)
Hyundai Veloster (2011-dosud)
Chrysler PT Cruiser (2000-2010)
Nissan Juke (2008-dosud)
Pontiac Aztek (2000-2005)
Renault Vel Satis (2002-2009)
SsangYong Actyon (2005-2011)
SsangYong Rodius (2004-2013)

Rallye Dakar 2018







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 



Neúspěšné modely: Pontiac Aztek (2000-2005) Neúspěšné modely: Pontiac Aztek (2000-2005)

Tí čo s ním jazdili síce hovoria, že interiér je…

 



 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti už zemřeli

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti…

Nemocných chřipkou od minulého týdne přibylo o 12 procent. Je jich asi 1110 na 100 tisíc obyvatel. Zatím nejde o…

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů nocovaly v autech na dálnici

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů…

Stovky řidičů ve Skotsku musely strávit noc na dnešek ve svých autech kvůli přívalu sněhu, který zasypal hlavní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…