14.7. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Pontiac Aztek: Americká obludka v dobovém testu MotorWeeku

Pontiac Aztek šokoval svým vzhledem a na náročném americkém trhu neuspěl. Jak jej hodnotil MotorWeek v dobovém testu?

Značka Pontiac už patří minulosti, nepřežila řízený bankrot koncernu General Motors, definitivně byla zrušena v říjnu 2010. Jedním z nejvýraznějších aut (a také hřebíčků do rakve) v posledním období její historie bylo SUV Aztek. Poprvé se objevilo jako koncept před šestnácti lety a už tehdy vzbuzoval jeho vzhled, jehož návrhu velel Tom Peters, kontroverze. Jenže neházejme na něj vinu, velcí šéfové jeho původní skici dost změnili, protože prioritou byla úspora nákladů a crossover představili dokonce proti jeho vůli! Do sériové výroby, která byla zahájena v červenci 2000, se vnější design sice trochu uklidnil ale i tak je Aztek považován za jedno z nejošklivějších aut historie, běžně obsazuje v takových žebříčcích první místa.

Nepovedla se hlavně příď s prapodivně rozdělenými hlavními a směrovými světly. Maska chladiče byla také rozseknuta na dvě části. Blatníky dostaly výrazné prolisy a prosklená záď extravagantní zlom, který však okoukalo i několik dalších výrobců. Ta se vyklápěla vzhůru, spodní ocelová část víka naopak dolů. Najde se samozřejmě hrstka lidí, kterým přijde minimálně alespoň originální... S vnějšími tvary ostře kontrastoval sportovně laděný interiér. Pod kapotou „Indiána“ vrčel výhradně vidlicový šestiválec 3,35 l/136 kW spojený se čtyřstupňovým automatem, ale zájemci měli na výběr pohon buď přední nápravy, nebo obou, kam putovalo vždy až 285 N.m.

Azteku samozřejmě nelze upřít praktičnost, Pontiac k němu dodával dokonce výbavu pro kempování. Také pasažéři vzadu měli při velkorysém rozvoru náprav 2,75 m a naopak skromnější délce necelých 4,63 m královský prostor pro nohy. To ostatně chválí i John Davis z MotorWeeku, stejně jako vyjímatelnou chlazenou schránku mezi předními sedadly a ovládání rádia ze zavazadelníku! Jízdu označil za svižnou a příjemnou, připouští ovšem, že vzhled polarizuje.

Našlo se celkem 119.694 odvážlivců, kteří si výstřední SUV postavili do garáží. Poslední vozy se ale prodaly až v roce 2007, přitom výroba v mexickém Ramos Arizpe skončila už v říjnu 2005. V období 2001-2003 si Američané koupili vždy přes 27 tisíc aut, i tak se jednalo na tamní poměry o komerční propadák, protože původní odhady GM byly trojnásobné. To ale může znamenat jedno: příšerka má šanci stát se vyhledávaným youngtimerem. Většina lidí ji ale pořád nenávidí, je jim odporná a zůstává pro ně nepovedeným vtipem.

10 nejošklivějších aut historie podle Auto.cz
AMC Gremlin (1970-1978)
Citroën Ami 6 (1961-1971)
Fiat Multipla (1998-2010)
Hyundai Veloster (2011-dosud)
Chrysler PT Cruiser (2000-2010)
Nissan Juke (2008-dosud)
Pontiac Aztek (2000-2005)
Renault Vel Satis (2002-2009)
SsangYong Actyon (2005-2011)
SsangYong Rodius (2004-2013)








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Neúspěšné modely: Pontiac Aztek (2000-2005) Neúspěšné modely: Pontiac Aztek (2000-2005)

Tí čo s ním jazdili síce hovoria, že interiér je…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…