14.7. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Pontiac Aztek: Americká obludka v dobovém testu MotorWeeku

Pontiac Aztek šokoval svým vzhledem a na náročném americkém trhu neuspěl. Jak jej hodnotil MotorWeek v dobovém testu?

Značka Pontiac už patří minulosti, nepřežila řízený bankrot koncernu General Motors, definitivně byla zrušena v říjnu 2010. Jedním z nejvýraznějších aut (a také hřebíčků do rakve) v posledním období její historie bylo SUV Aztek. Poprvé se objevilo jako koncept před šestnácti lety a už tehdy vzbuzoval jeho vzhled, jehož návrhu velel Tom Peters, kontroverze. Jenže neházejme na něj vinu, velcí šéfové jeho původní skici dost změnili, protože prioritou byla úspora nákladů a crossover představili dokonce proti jeho vůli! Do sériové výroby, která byla zahájena v červenci 2000, se vnější design sice trochu uklidnil ale i tak je Aztek považován za jedno z nejošklivějších aut historie, běžně obsazuje v takových žebříčcích první místa.

Nepovedla se hlavně příď s prapodivně rozdělenými hlavními a směrovými světly. Maska chladiče byla také rozseknuta na dvě části. Blatníky dostaly výrazné prolisy a prosklená záď extravagantní zlom, který však okoukalo i několik dalších výrobců. Ta se vyklápěla vzhůru, spodní ocelová část víka naopak dolů. Najde se samozřejmě hrstka lidí, kterým přijde minimálně alespoň originální... S vnějšími tvary ostře kontrastoval sportovně laděný interiér. Pod kapotou „Indiána“ vrčel výhradně vidlicový šestiválec 3,35 l/136 kW spojený se čtyřstupňovým automatem, ale zájemci měli na výběr pohon buď přední nápravy, nebo obou, kam putovalo vždy až 285 N.m.

Azteku samozřejmě nelze upřít praktičnost, Pontiac k němu dodával dokonce výbavu pro kempování. Také pasažéři vzadu měli při velkorysém rozvoru náprav 2,75 m a naopak skromnější délce necelých 4,63 m královský prostor pro nohy. To ostatně chválí i John Davis z MotorWeeku, stejně jako vyjímatelnou chlazenou schránku mezi předními sedadly a ovládání rádia ze zavazadelníku! Jízdu označil za svižnou a příjemnou, připouští ovšem, že vzhled polarizuje.

Našlo se celkem 119.694 odvážlivců, kteří si výstřední SUV postavili do garáží. Poslední vozy se ale prodaly až v roce 2007, přitom výroba v mexickém Ramos Arizpe skončila už v říjnu 2005. V období 2001-2003 si Američané koupili vždy přes 27 tisíc aut, i tak se jednalo na tamní poměry o komerční propadák, protože původní odhady GM byly trojnásobné. To ale může znamenat jedno: příšerka má šanci stát se vyhledávaným youngtimerem. Většina lidí ji ale pořád nenávidí, je jim odporná a zůstává pro ně nepovedeným vtipem.

10 nejošklivějších aut historie podle Auto.cz
AMC Gremlin (1970-1978)
Citroën Ami 6 (1961-1971)
Fiat Multipla (1998-2010)
Hyundai Veloster (2011-dosud)
Chrysler PT Cruiser (2000-2010)
Nissan Juke (2008-dosud)
Pontiac Aztek (2000-2005)
Renault Vel Satis (2002-2009)
SsangYong Actyon (2005-2011)
SsangYong Rodius (2004-2013)








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Neúspěšné modely: Pontiac Aztek (2000-2005) Neúspěšné modely: Pontiac Aztek (2000-2005)

Tí čo s ním jazdili síce hovoria, že interiér je…

 



 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

 

iSport.cz

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou smlouvu s Buffalem

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou…

Český hokejový útočník Matěj Pekař, který v současné době působí v celku Barrie Colts v juniorské OHL, podepsal…

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila ješitnost, je to likvidační

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila…

Nezhroutil se. Byť označuje devítiměsíční distanc za likvidační a po zbytek sezony bude zápasy sledovat bezmocně…

 

Reflex.cz

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé a Země? Dejte hlas své nejoblíbenější fotce!

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé…

Hlasujte o čtenářsky nejoblíbenější fotografii letošních finalistů Czech Press Photo! Vaše hlasy rozhodnou, kdo…

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být zdraví jako řípa. Babišova vláda je jen do pěkného počasí

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být…

Nejprve dobrá zpráva: české zdravotnictví dosahuje skvělých výsledků, zdravotní pojišťovny mají peníze, protože…