Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pontiac GTO (1968–1972): Svalovec druhé generace s až 7,5litrovým motorem!

Karel Haas Karel Haas 16. 6. 2022 • 02:43
20
38
Zobrazit náhledy (20)
Firma Royal Pontiac z Michiganu nabízela za 650 dolarů konverzi Bobcat s motorem V8 o objemu 7 litrů a výkonu 390 koní. Pontiac GTO modelového ročníku 1969 se změnil jen v detailech. Novinkou bylo provedení „The Judge“ s pruhy na bocích a zadním spoilerem. Pontiac GTO Hardtop Coupe „The Judge“ z roku 1969 poháněl motor V8 Ram Air 400. Verze „The Judge“ měly velký zadní spoiler, kola Rally II, řadicí páku Hurst s rukojetí ve tvaru T a širší pneumatiky. Kabriolet Pontiac GTO Ram Air III „The Judge“ z roku 1969 měl výkon 366 koní. Kabrioletů Pontiac GTO „The Judge“ bylo v roce 1969 prodáno jen 108 kusů. GTO „The Judge“ mělo ozdobné pruhy nad podběhy kol a velký černý zadní spoiler. Tento skvostný sběratelský kousek vyfotografoval autor článku v roce 2008 v kanadské Britské Kolumbii. Proti standardnímu GTO byl „The Judge“ o 332 dolarů dražší a měl lepší výbavu. V oknech dveří už neměl větrací okénka. Kabrioletů Pontiac GTO bylo v modelovém roce 1970 prodáno 3 615 kusů. Novým stylistickým prvkem GTO 1970 byly obloukové pruhy nad podběhy kol, které byly poprvé použity o rok dříve u modelu Firebird. GTO 1970 měl užší masku chladiče a dvojité kruhové světlomety byly přemístěny mimo mřížku. V roce 1970 bylo vyrobeno 40 149 vozů GTO, z toho necelé 4 tisíce „The Judge“. Pontiac GTO „The Judge“ z roku 1971 měl dělenou masku chladiče s drátěnou mřížkou a pod dvojitými světlomety náznak nárazníku. V modelovém roce 1972 přestalo být GTO samostatným modelem, ale jen verzí kupé LeMans.

K nejoblíbenějším „muscle cars“ amerického koncernu General Motors patřila kupé a kabriolety Pontiac GTO. Jejich druhou generaci poháněly motory V8 s objemy 6,6 až 7,5 litru.

Kouzelná zkratka GTO, vypůjčená od Ferrari, kde znamenala Gran Turismo Omologato, se poprvé objevila v modelovém roce 1964 u výkonnějšího provedení modelu Pontiac Tempest LeMans. Ve stejném roce se začal vyrábět Pontiac GTO první generace, který se stal nejprodávanějším vozem kategorie "muscle cars" v Americe. V roce 1968 nastoupila druhá generace, postavená pod vedením Johna DeLoreana (1925–2005) rovněž na platformě A koncernu General Motors. Ta se vyráběla v pěti modelových ročnících až do roku 1972. Podívejme se na ně podrobněji.

1968

V modelovém roce 1968 představil General Motors důkladně přepracovanou sérii vozů postavených na platformě A (A-body). Vozy postavené na této platformě dostaly zakulacenější tvary s výrazněji zvlněnými boky ve tvaru láhve od Coca-Coly, částečně splývavou záď u kupé (semi-fastback) a stěrači předního okna skrytými pod kapotou. Pontiac GTO ročníku 1968 se nabízel pouze ve dvoudveřové verzi kabriolet a kupé (foto), obě s rozvorem 2.845 mm (112 palců). S délkou přes 5 metrů (5.093 mm) byl o 150 mm kratší než GTO první generace, na šířku měřil 1.900 mm a na výšku jen 1.326 mm.

Kupé Pontiac GTO mělo proti 1. generaci zakulacenější tvary s výrazněji zvlněnými boky ve tvaru láhve od Coca-Coly. Kupé Pontiac GTO mělo proti 1. generaci zakulacenější tvary s výrazněji zvlněnými boky ve tvaru láhve od Coca-Coly.

Typickým stylistickým prvkem byl výrazný „nos“ na přídi vystupující z kapoty motoru a rozdělující přední masku. Dvojité hlavní světlomety byly umístěné vodorovně po stranách masky a za příplatek mohly být skryty pod mřížkou. Toto řešení si získalo značnou oblibu. Na kapotě měl GTO dva otvory pro přívod vzduchu ke karburátorům a na přání také osvětlený otáčkoměr se stupnicí do 8.000 otáček za minutu. Zajímavým prvkem byly přední nárazníky Endura v barvě karoserie, které absorbovaly nárazy při malé rychlosti bez trvalé deformace. Masivní zadní nárazník s vloženými vodorovnými zadními světly byl u všech verzí chromovaný.

Motor GM V8 400 (big-block) s objemem 6.558 cm3, rozvodem OHV, výkonem zvýšeným na 355 k (261 kW) při 5.000 otáčkách a točivým momentem 603 Nm při 3.000 otáčkách byl spolu s třístupňovou manuální převodovkou převzat z modelu 1967. Kupé GTO s pohotovostní hmotností 1.667 kg mělo nejvyšší rychlost 197 km/h a na stovku zrychlilo za 6,1 s. V polovině modelového roku se začal nabízet balíček Ram Air II zahrnující upravené hlavy válců, výfuky a vačky. Většina modelů ročníku 1968 měla bubnové brzdy, daly se ale také objednat kotoučové brzdy. Modely 1968 byly poslední s větracími okénky v oknech dveří. 14palcové radiální pneumatiky B.F. Goodrich měly standardně červené pruhy na bocích, ale bez příplatku mohly mít bílé boky.

Firma Royal Pontiac z Michiganu nabízela za 650 dolarů konverzi 428/Royal Bobcat s motorem V8 o objemu 7 litrů a výkonu 390 koní. GTO 1968 mělo stejně jako všechny osobní vozy prodávané v USA bezpečnostní pásy na předních sedadlech a boční poziční světla. V modelovém roce 1968 se prodalo 87.684 vozů Pontiac GTO, z toho 9.980 kabrioletů.

1969

Pontiac GTO modelového ročníku 1969 (foto) se změnil jen v detailech. Zmizela větrací okénka v oknech dveří, vpředu se zvětšily mlhovky v nárazníku a mřížka chladiče. Zadní chromovaný nárazník byl nižší, takže koncové svítilny byly do něj vsazeny shora. Klíček zapalování byl přemístěn z palubní desky do sloupku řízení (při vyjmutí klíčku se zamkl volant) a ručkové přístroje na palubní desce změnily barvu s kovově modré na černou. Přední dělená sedadla dostala opěrky hlavy.

Pontiac GTO Hardtop Coupe „The Judge“ z roku 1969 poháněl motor V8 Ram Air 400. Pontiac GTO Hardtop Coupe „The Judge“ z roku 1969 poháněl motor V8 Ram Air 400.

Základním motorem zůstal 6,6litrový V8 400 s výkonem 355 koní. O něco silnější byl V8 400 Ram Air (371 k/273 kW) a top motorem se stal V8 Ram Air IV (375 k/276 kW) s čtyřnásobným karburátorem Rochester Quadrajet a hydraulickými zvedáky ventilů.

Novinkou byly modely nazvané „The Judge“ (soudce). Název pocházel z televizního komediálního seriálu s komikem Flipem Wilsonem. V reklamních materiálech se objevily slogany jako „Všichni stojíme za Soudcem“ nebo „Soudce se dá koupit“. Původně bylo zamýšleno, že „The Judge“ měl být Pontiac GTO, schopný konkurovat modelu Plymouth Road Runner z koncernu Chrysler. Proti standardnímu GTO byl o 332 dolarů dražší a zahrnoval motor Ram Air 400, kola Rally II, řadicí páku Hurst s rukojetí ve tvaru T, širší pneumatiky, ozdobné pruhy na blatnících a zadní spoiler.

Vozů Pontiac GTO se v modelovém roce 1969 prodalo 72.287 kusů, přičemž necelých 7 tisíc bylo ve verzi The Judge.

1970

K důkladnějšímu faceliftu došlo v modelovém roce 1970 (foto). Dělená maska chladiče byla zúžena a narostla do výšky a dvojité kruhové světlomety byly přemístěny mimo mřížku. „Nos“ procházející středem kapoty zůstal zachován, byl ale méně výrazný. Zatímco standardní modely Tempest a LeMans měly chromované masky, GTO měl kolem světel a masky uretanový kryt Endura v barvě vozu.

GTO 1970 měl užší masku chladiče a dvojité kruhové světlomety byly přemístěny mimo mřížku. GTO 1970 měl užší masku chladiče a dvojité kruhové světlomety byly přemístěny mimo mřížku.

Podvozek byl vylepšen o zadní stabilizátor, jaký byl rovněž používán v modelech Oldsmobile 442 a Buick Gran Sport. Přední stabilizátor byl o něco tužší, čímž se snížil náklon karoserie v zatáčkách a mírně se snížila nedotáčivost. Byl také upraven posilovač řízení a mezi krajními polohami nyní stačilo 3,5 otáčky volantu.

V roce 1970 se nezměnil základní motor V8 400 a dál se nabízel V8 Ram Air IV. Novinkou byl motor Pontiac D-port 455 HO s objemem 7.467 cm3 a výkonem sníženým na 360 koní, ale vyšším točivým momentem 678 Nm. Novinkou, která neměla dlouhé trvání byl systém VOE (Vacuum Operated Exhaust – vakuově ovládaný výfuk), ovládaný pákou pod přístrojovou deskou označenou „výfuk“. VOE měl snižovat zpětný tlak výfuku a zvýšit tak výkon, ale značně zvyšoval hluk motoru.

Balíček „The Judge“ se standardně dodával s motorem Ram Air 400 V8 nebo na přání s Ram Air IV. Novým stylistickým prvkem GTO 1970 byly obloukové pruhy nad podběhy kol, které byly poprvé použity o rok dříve u modelu Firebird. „The Judge“ měl navíc černě lakované výstupky na kapotě a černé přítlačné křídlo na zádi. Nové stylistické prvky měly pozvednout klesající prodej vozů GTO. V roce 1970 bylo vyrobeno 40.149 vozů GTO, z toho necelé 4 tisíce „The Judge“.

1971

K dalším kosmetickým úpravám modelů Pontiac GTO došlo v modelovém roce 1971. V dělené masce chladiče se objevila drátěná mřížka a pod dvojitými světlomety náznak nárazníku (foto). Na nově tvarované kapotě motoru se nad mřížkou chladiče objevila dvojice vodorovných vzduchových otvorů. Délka vozu se zvětšila o 71 mm na 5.164 mm.

Pontiac GTO „The Judge“ z roku 1971 měl dělenou masku chladiče s drátěnou mřížkou a pod dvojitými světlomety náznak nárazníku. Pontiac GTO „The Judge“ z roku 1971 měl dělenou masku chladiče s drátěnou mřížkou a pod dvojitými světlomety náznak nárazníku.

Podle nového nařízení v rámci celého koncernu General Motors, zaměřeného jako příprava na zavedení bezolovnatého benzínu, došlo k plošnému snížení kompresních poměrů. Verze Ram Air a Ram Air IV se už nenabízely a standardním motorem GTO zůstal V8 400 s kompresním poměrem sníženým na 8,2:1. Výkon klesl na 300 k (220 kW) SAE a točivý moment na 542 Nm. Alternativou byl motor V8 455 s objemem 7,5 litru, který s čtyřkomorovým karburátorem a kompresním poměrem 8,4:1 dával 329 k (242 kW). Dodával se výhradně s automatickou převodovkou Turbo Hydra-matic TH-400. Na vrcholu výkonnostního žebříčku stál nový motor 455 HO s kompresí 8,4 a výkonem 340 k (250 kW). GTO s tímto motorem zrychlil na 100 km/h za 6,5 s. Všechny uvedené výkony motorů jsou udány podle metodiky SAE gross. Podle SAE net (měření výkonu s kompletním příslušenstvím) byly zhruba o 10 % nižší. V modelovém roce 1971 bylo prodáno pouze 10.532 vozů GTO a z toho 661 kabrioletů.

1972

V modelovém roce 1972 přestalo být GTO samostatným modelem, ale jen balíčkem v ceně 354 dolarů ke kupé LeMans (foto) a LeMans Sport. Oba modely se dodávaly s látkovými nebo vinylovými sedadly a gumovými nebo látkovými koberci na podlaze. Základní motor V8 400 měl podle SAE net výkon 258 k (190 kW) a točivý moment 441 Nm. V8 455 měl stejný výkon ale vyšší točivý moment.

V modelovém roce 1972 přestalo být GTO samostatným modelem, ale jen verzí kupé LeMans. V modelovém roce 1972 přestalo být GTO samostatným modelem, ale jen verzí kupé LeMans.

Komu uvedené výkony nestačily, mohl si připlatit na V8 455 HO z modelu Trans Am. Ten měl výkon 300 k (220 kW) SAE net a točivý moment 563 Nm. Tento motor mohl jezdit na olovnatý, nízko olovnatý nebo bezolovnatý benzin.

Modelový rok 1972 skončil pro GTO výsledkem 5.800 prodaných vozů a víceméně zakončil celkem úspěšnou historii těchto „muscle cars“. Jako třetí generace GTO se uvádí Pontiac Le Mans s balíčkem GTO, vyráběný v roce 1973 a jako čtvrtá generace Pontiac Ventura s balíčkem GTO, vyráběný v roce 1974. Jako vzpomínku na typ GTO vystavil Pontiac na detroitském autosalonu 1999 koncept GTO bez motoru a v roce 2010 odešla celá značka Pontiac do historie.

Související články

Témata
Avatar - Stejsn
18. 6. 2022 22:35
Pěkný článek
ale mohla by prosím redakce smazat celou diskusi pod ním? Takhle nazvraceno při sobotě...
Avatar - Hammunasakra
18. 6. 2022 07:56
Re: Nádherné auto
Jj Prokopec je VZOR jak naši práci NEDĚLAT a koncentrovaná OSTUDA novinařiny = chápu že se TI líbí :*) Jeho asi 1800 převzatých textů přeložených BEZ UDÁNÍ původu článku takže UKRADENÝCH úmyslně šířených nejen přes AF textů JEN NEGATIV o problematice = je pro hlupáky a zpátečníky RÁJ (neobjektivních nekvalitních info ;-)

ty nevíš že když se objeví NAPŘ. 3 texty o EV 1 pozitivní 1 neutrálně pozitivní a 1 něco jako dáváš odkazy = které VYNECHÁ a který UKRADNE a pošle dál? :*)

TO je TVŮJ vzor = já si přečtu všechny 3. Logicky pak máme DOST ROZDÍLné závěry = po čase HODNĚ ROZDÍLné :-)

tak jak to že ty se můžeš navážet do koho chceš a tisicem vět furt dokola napadat urážet + adorovat ruSSko = a tobě se nemůže pak říct JSI PRO RUSKÁ SVI..NĚ?
Avatar - Hammunasakra
18. 6. 2022 07:52
Re: Nádherné auto
ty NEČTEŠ co píšu! Že nikdy nebudou všechny auta JEN na elektřinu = sme už párkrát rozebírali VČETNĚ VČERA :D

Mimochodem DOBA PŘECHODU to je to o čem se TAKY VČERA hádal :-O :*)
To je těch třeba tady možná 85 let na planetě daleko přes 100 let
PROTO je to už léta kvákání zpátečníků jako už TAK trapný = ani to nezažijete|!! :-!

hele jak sis usmyslel že TY MŮŽEŠ říkat eurosojuz apod. a já ti nemůžu říkat protiEUropská pro ruSSká SVI..NĚ?
Avatar - Barrichello
17. 6. 2022 23:37
Re: Nádherné auto
2 miliard aut na elektriku nebude jezdit nikdy, ale pokud bych přistoupil na tvé utopistické jako že jo, tak v termínu 2100-2170 :-) :-) :-)
Avatar - Hammunasakra
17. 6. 2022 16:23
Re: Nádherné auto
Takhle NEchápavý není nikdo = takhle UBOHÝ je pro RUSSKÁ SVI++NĚ = tedy TY ruSSká bezpáteřná zrůdo

NIC proti veteránům zvlášť takovýmhle https://tn.nova.cz/…to-mnohych-kluku ale prostě dnešní https://www.tipcars.com/…51-12782183.html je prostě jinde

tvá snaha VYKECAT se z toho co jsi protiEUropský estrémista vždy ve všem furt kopající ZA RUSSÁKY = je žalostná a politováníhodná

Nic proti těmhle autům = jen rozděluju LEPŠÍ vs horší = viz odkazy. TY proRUSSKÁ *** si TRAPÁK non plus ultra. Jo dnešní auta sou lepší = nic proti starýmu high-endu sou tam skvostný kousky, ale je to stejný jako u aut

no a ty si taky furt stejně = ubožák a trapák takže nepřekvapí to s sebou souvisí PRO KOMUNISTICKÁ PRO RUSSKÁ SVI..NĚ
Články odjinud