Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koncept praktického roadsteru vedl k vytvoření nejošklivějšího amerického auta

Pontiac Salsa Concept (1992)
Pontiac Salsa Concept (1992)
Pontiac Salsa Concept (1992)
Pontiac Salsa Concept (1992)
25 Fotogalerie
Diskuze (0)

Roadster navržený pro kalifornské zákazníky se proměnil v SUV, které bývá označováno za jedno z nejošklivějších aut na světě.

Společnost General Motors dává čas od času nahlédnout do zákulisí svých designových studií prostřednictvím instagramového profilu GM Design. Občas se zde ale objeví i zajímavé projekty z minulosti, jako například tento koncept podivného roadsteru s označením Pontiac Salsa.

Video placeholder
Redesign Multiply • Zdroj: TheSketchMonkey

Koncept Salsa byl představen během severoamerického autosalonu v Detroitu, přičemž myšlenkou za jeho vznikem mělo být praktické auto pro zákazníky z oblasti slunné Kalifornie, kde byl vůz vyvíjen a následně i vyroben. Navzdory kompaktním tvarům přitom mělo jít o mimořádně praktické malé rodinné auto.

Dvoudveřová karoserie totiž mohla pojmout až čtyřčlennou posádku, díky prosklenému hardtopu se mohla proměnit v uzavřený shooting brake, měla odnímatelný skleněný panel nad předními sedadly a po sklopení opěradla zadní lavice a protažení zadního čela se vůz mohl proměnit ve dvoumístný pick-up. Zkrátka až neuvěřitelná praktičnost na malý roadster.

Za volantem byla umístěna trojice samostatných budíků, čímž chtěla automobilka nejspíš naznačit sportovnost. Středová konzola byla protažená až do palubní desky, přičemž v přední části byl panel s několika otočnými voliči a pár tlačítky, který bylo možné naklopit pro snazší přístupnost.

Funkční prototyp se objevil ve videu zámořských kolegů z Motoring TV, produkční výroby se však vůz nikdy nedočkal. Jak ovšem uvádí příspěvek na GM Design – design vozu se stal inspirací a vedl k vytvoření modelu Pontiac Aztek. Ten se prodával od roku 2001, přičemž mělo jít o praktické rodinné auto. Tentokrát ale ve stylu  SUV.

Již krátce po představení si však Pontiac Aztek vysloužil označení za jedno z nejpodivnějších a nejošklivějších aut na americkém trhu. V souboji nejošklivějších aut na světě dodnes pravidelně soupeří s Fiatem Multipla o první příčku. Značka se sice snažila design vozu během let vylepšit, renomé už si ale příliš nevylepšila. Prodej tak skončil v roce 2005.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka 2) • Zdroj: Auto.cz

Podobně jako koncept Salsa nebo Fiat Multipla přitom i Aztek nabízel pozoruhodnou praktičnost. Dolní část dělených zadních dveří byla koncipována jako lavice (včetně držáku nápojů), na otevřenou záď bylo možné připevnit stan, v kabině bylo možné nafouknout speciální nafukovací matraci, sedadla byla voděodolná a mezi předními sedadly byl umístěn chladicí box.

Začít diskuzi