Koncept praktického roadsteru vedl k vytvoření nejošklivějšího amerického auta
Roadster navržený pro kalifornské zákazníky se proměnil v SUV, které bývá označováno za jedno z nejošklivějších aut na světě.
Společnost General Motors dává čas od času nahlédnout do zákulisí svých designových studií prostřednictvím instagramového profilu GM Design. Občas se zde ale objeví i zajímavé projekty z minulosti, jako například tento koncept podivného roadsteru s označením Pontiac Salsa.
Koncept Salsa byl představen během severoamerického autosalonu v Detroitu, přičemž myšlenkou za jeho vznikem mělo být praktické auto pro zákazníky z oblasti slunné Kalifornie, kde byl vůz vyvíjen a následně i vyroben. Navzdory kompaktním tvarům přitom mělo jít o mimořádně praktické malé rodinné auto.
Dvoudveřová karoserie totiž mohla pojmout až čtyřčlennou posádku, díky prosklenému hardtopu se mohla proměnit v uzavřený shooting brake, měla odnímatelný skleněný panel nad předními sedadly a po sklopení opěradla zadní lavice a protažení zadního čela se vůz mohl proměnit ve dvoumístný pick-up. Zkrátka až neuvěřitelná praktičnost na malý roadster.
Za volantem byla umístěna trojice samostatných budíků, čímž chtěla automobilka nejspíš naznačit sportovnost. Středová konzola byla protažená až do palubní desky, přičemž v přední části byl panel s několika otočnými voliči a pár tlačítky, který bylo možné naklopit pro snazší přístupnost.
Funkční prototyp se objevil ve videu zámořských kolegů z Motoring TV, produkční výroby se však vůz nikdy nedočkal. Jak ovšem uvádí příspěvek na GM Design – design vozu se stal inspirací a vedl k vytvoření modelu Pontiac Aztek. Ten se prodával od roku 2001, přičemž mělo jít o praktické rodinné auto. Tentokrát ale ve stylu SUV.
Již krátce po představení si však Pontiac Aztek vysloužil označení za jedno z nejpodivnějších a nejošklivějších aut na americkém trhu. V souboji nejošklivějších aut na světě dodnes pravidelně soupeří s Fiatem Multipla o první příčku. Značka se sice snažila design vozu během let vylepšit, renomé už si ale příliš nevylepšila. Prodej tak skončil v roce 2005.
Podobně jako koncept Salsa nebo Fiat Multipla přitom i Aztek nabízel pozoruhodnou praktičnost. Dolní část dělených zadních dveří byla koncipována jako lavice (včetně držáku nápojů), na otevřenou záď bylo možné připevnit stan, v kabině bylo možné nafouknout speciální nafukovací matraci, sedadla byla voděodolná a mezi předními sedadly byl umístěn chladicí box.