Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 919 Hybrid 2017 vyráží do boje mezi vytrvalci!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Porsche představilo svou novou zbraň pro vytrvalostní mistrovství světa. Prototyp nemění název a ubyla mu konkurence od Audi. Obhájí tituly i vítězství v Le Mans?

Porsche letos v boji o světovou vytrvalostní korunu vyzve pouze Toyotu, čtyři kruhy ve vrcholné třídě prototypů poprvé od roku 1999 budou chybět (to se ale MS nejezdilo, FIA jej vzkřísila pod dvou dekádách počínaje sezónou 2012). Zuffenhausen se do nejvyšší ligy vrátil před třemi lety. Co je na „čtvrté generaci“ 919 Hybrid jiného? Už se zkoušela na okruhu Paula Ricarda v Le Castellet, má za sebou i skutečné odhalení na Monze, které proběhlo před začátkem oficiálních testů v pátek 31. března.

Změnily se předpisy, takže novinka dostala vyšší přední splitter, který se musel zvednout o 15 mm a není tak masivní. V souvislosti s tím byl přepracován i nos. Přední blatníky jsou baňatější, upraveny byly také dříve ploché boky. Hybridní bolidy kategorie LMP1 zrovna krásou nevynikají... Současná 919 je vlastně dalším vývojem „druhé generace“, která přišla na scénu v roce 2015, kdy došlo k radikální rekonstrukci a kompletnímu redesignu původní verze. Úpravy regulí FIA snižují z bezpečnostních důvodů přítlak, proto Porsche vytvořilo dva zcela nové aerodynamické balíčky. Na Monze jezdila továrna s právě s nízkým, druhý aerokit s vysokým poznáme podle dvojitého zadního křídla.

Podvozek zůstává stejný, základ techniky rovněž. Tedy uprostřed uložený unikátní turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový vidlicový čtyřválec s asi 373 kW (507 k), ten doplňuje elektromotor s 298 kW (406 k) umístěný v přední části. Poháněcí soustava využívá dvou systémů rekuperace energie: při brzdění na přední nápravě a výfukových plynů naopak při akceleraci.

Porsche 919 bude opět závodit v nejvyšší třídě energetické účinnosti, to znamená, že závodní vozy mohou použít 8 megajoulů na jeden okruh v Le Mans, přičemž spotřeba benzinu je také omezena na 4,31 l/kolo. Oba údaje se pečlivě monitorují, za překročení jsou penalizace.

Šéf týmu Andreas Seidl se nechal slyšet, že „60 až 70 procent auta je zcela nových“ Dále řekl: „Základní koncepce 919 Hybrid stále nabízí prostor pro optimalizaci jemných detailů a další účinnosti přeplňování. Skořepina zůstává beze změny, byl však analyzován potenciál k vylepšení všech ostatních komponentů, ve většině případů pak provedeny odpovídající úpravy.“

Porsche obhajuje tituly mistrů světa v jezdcích i značkách, ale také absolutní vítězství v Le Mans, které mu loni doslova spadlo do klína. Na nešťastnou hlášku „No power“ Kazukiho Nakajimy v kokpitu Toyoty TS050 se všichni dobře pamatujeme, Japonci přišli o vytoužený triumf v předposledním kole...

Jezdecká sestava německé značky prodělala pro letošek doslova zemětřesení. Romain Dumas a Marc Lieb už do vozu číslo 1 neusednou. Dumas podepsal u Signatech Alpine, Francouzovi nepomohla k udržení místa ani mistrovská koruna a zamířil „domů“. Lieb malý volant opustil definitivně, nyní se stará o zákaznický závodní program Porsche. V posádce zůstal pouze Švýcar Neel Jani, kterého doplní André Lotterer od Audi a vítěz 24 hodin Le Mans 2015 Nick Tandy. Jeho kolega Earl Bamber, který s ním před dvěma lety sdílel nejvyšší stupínek vítězů, nahradí v sesterském voze číslo 2 Marka Webbera, ten ukončil kariéru. Timo Bernhard a Brendon Hartley zůstávají. Sezóna 2017 začíná naostro za dva týdny, o víkendu 16. dubna šestihodinovkou v Silverstone.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)