24 hodin Le Mans 2016: Porsche spadlo vítězství do klína

 

Letošní „čtyřiadvacítka“ na okruhu La Sarthe byla velkou bitvou mezi Toyotou a Porsche, Audi stačilo jen v úvodních fázích. Toyota Kazukiho Nakajimy ale těsně před koncem závodu zastavila na cílové rovince...

Ač kvalifikace zkrápěl prudký liják, v sobotu se počasí umoudřilo. Startovalo se sice za mokra a dokonce znovu zapršelo, ale nakonec vysvitlo velmi rychle sluníčko. Už od počátku se bitva o vítězství rozhořela mezi všemi třemi továrními týmy. Do hry zasáhla letos i Toyota, která vedla od začátku, ale pak se střídala v čele s Porsche i čtyřmi kruhy. Vzhledem k přírodním podmínkám se startovalo netradičně, navíc poprvé v historii za safety carem.

Bohužel smůlu mělo Audi číslo 7. Odešla hydraulika a měnilo se turbo ale Benoit Tréluyer zajížděl jedno rychlé kolo za druhým a začal urputně dohánět šestikolovou ztrátu. Technika zklamala i prototyp CLM stáje Colina Kollese (motor) a jeden z továrních Fordů GT, favorizovaných ve třídě LM GTE Pro, ten konkrétně převodovka. Fordy získaly homologaci i přesto, že ještě ani náhodou neexistuje potřebných 200 silničních kusů. Velkou bouračku měl Marc Miller s Porsche 911 RSR stáje Proton těsně před koncem čtvrté hodiny v zatáčce Dunlop, odstoupil jako vůbec první.

Morgan-Nissan týmu Pegasus Racing se potkal se zdí několikrát během závodu. V tomto voze st. č. 28 se střídala s francouzskými kolegy jedna ze dvou žen v letošním poli, Inès Taittinger. Fordy zápolily o vedení v profesionálních gétéčkách s vozy Ferrari. Jako před padesáti lety, ale tam šlo o souboj o absolutní triumf. Třídě LMP2 dominovaly francouzské Orecy – i v kabátku Alpine. Během noci odpadla jediná týmu KCMG s Richardem Bradleym kvůli elektrice.

Sedmičce se čtyřmi kruhy se lepila smůla na paty, objevilo se opět v garáži a dostalo nový nos. Krátce poté tam zamířil i druhý vůz Audi. Problémy stihly před půlnocí i Porsche Bernharda, Webbera a Hartleyho a zůstalo v boxech 75 minut, bylo tak ze hry venku. Znovu pršelo a dvakrát vyjel safety car. Doslova pohromou byla noční část pro dvojici továrních Porsche třídy LM GTE Pro a konkurenčních Ferrari AF Corse, které odpadly, Tovární Corvette Tommyho Milnera pro změnu nad ránem bourala v zatáčce Dunlop. Nedařilo se zbylým prototypům LMP1 bez hybridního pohonu, ani Rebellionům, ani CLM, který dokonce dvakrát hořel a odstoupil. Alpine stáje Baki DC Racing s Nelsonem Panciaticcim skončila také díky bouračce a se závodem se rozloučila i posádka Pierra Thirieta (Oreca).

Po 17 hodinách se sjely obě toyoty a porsche Neela Janiho, ale k velké bitvě o vedení nedošlo. Ano, po takové době byly všechny tři vedoucí prototypy ve stejném kole a držely se tam i nadále. Rozhodnuto nebylo vůbec nic, jen vozy Audi už vypadly ze hry, číslo 7, které ráno opět na zhruba sedm minut navštívilo mechaniky, ztrácelo 14 okruhů, osmička s Oliverem Jarvisem zmizela v garáži dopoledne. Japonské vozy vykazovaly menší spotřebu než hybridy od Porsche a ušetřily tak na zastávkách v boxech.

3,5 hodiny před koncem havarovala oreca týmu Manor. Matthew Rao nejdříve opustil trať a vůz drobně poškodil. Vzápětí se vydal vstříc boxům, ale karoserie vepředu praskla a následoval náraz do bariéry. Vcelku kuriózní záležitost! Znamenalo to však konec po něj, Tora Gravese i Roberta Merhiho. Auto bylo nepojízdné. Kamui Kobayashi (Toyota) se projížděl únikovými zónami a poškození karoserie se ukázalo být po nějaké době takové, že vůz musel do boxů a opravou ztratil čtyři okruhy. Přehřívala se díky tomu i pohonná jednotka. V sázce ovšem byly ještě nejnižší stupně vítězů.

A pochopitelně triumf, bylo jasné, že se rozhodne mezi Toyotou a Porsche, vpředu zbyl od každé značky jeden vůz. Japonec Kazuki Nakajima ale měl navrch. Inès Taittinger po posledních hodinách, vyjetí z trati v zatáčce Mulsanne a defektu opustila definitivně svůj kouřící morgan, to už do konce zbývala jen necelá hodina a čtvrt.

Zhruba půlminutový rozdíl mezi vedoucím Kazukim Nakajimou a Neelem Janim se nezměnil ani po posledních pitstopech. Jenže Jani musel k mechanikům ještě jednou, pro novou sadu gum! A malér přišel šest minut před koncem i pro vedoucího závodníka. Kazuki zahlásil do rádia, že ztrácí výkon. Nezajel do boxů, rozhodl se pokračovat a v tu ránu jeho toyota dodýchala. Jenže vůz, který nepřekročí v 15:00 cílovou čáru, nemůže být v Le Mans klasifikován... Zbývalo poslední kolo! Nakonec porouchaný stroj japonský závodník ještě uvedl do pohybu, ale nestihl šestiminutový limit na jeho objetí. V pořadí se tak objevil skutečně mezi neklasifikovanými, i když ujel stejný počet okruhů jako vítězové. Taková jsou pravidla...

Absolutní vítězství tak Toyota doslova darovala posádce Romain Dumas/Neel Jani/Marc Lieb, Porsche jej zopakovalo z loňska, jen s jinými piloty. Sportovní tragédie závodního týmu největší světové automobilky napomohla k úspěchu i Ingolstadtu, na pódium se nakonec dostalo rovněž jedno audi. Toyota je zase „jen“ druhá s triem Sarrazin/Conway/Kobayashi.

Páté místo v celkové klasifikaci patří nejlepšímu speciálu třídy LMP2: Alpine A460 Nicolase Lapierra, Gustava Menezese a Stéphana Richelmiho (tým Signatech). Bernhard, Hartley a Mark Webber s druhým Porsche 919 byli nakonec klasifikovaní třináctí se ztrátou 38 kol. Třídu LM GTE Pro vyhrál Ford GT trojice Joey Hand/Dirk Müller/Sébastien Bourdais, první dva bývali továrními jezdci BMW v cestovních vozech. Porazili Ferrari zastoupené Risi Competizione a celkově jim patřila 18. pozice. V amatérské kategorii GT se radovali Američané Bill Sweedler, Townsend Bell a Jeff Segal na Ferrari 458 Italia GT2. Vzpínající se koník mohl slavit alespoň zde, i když se jednalo o privátní auto Scuderia Corsa.

Nakonec bylo klasifikováno 44 vozů ze šedesátky na startu. Osmatřicátí dorazili do cíle Christophe Tinseau, Jean-Bernard Bouvet a Fréderic Sausset s Morganem LMP2 stáje Oak Racing. Na tom by nebylo nic výjimečného, kdyby Sausset nebyl vozíčkář. Sedmačtyřicetiletý Francouz podal výkon vpravdě hrdinský! .

24 HODIN LE MANS 2016 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Dumas/Jani/LiebPorsche 919 HybridLMP1 – H384
2Sarrazin/Conway/KobayashiToyota TS050 - HybridLMP1 – H381
3di Grassi/Duval/JarvisAudi R18LMP1 – H372
4Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18LMP1 – H367
5Menezes/Lapierre/RichelmiAlpine A460 – NissanLMP2357
6Rusinov/Stevens/RastOreca 05 – NissanLMP2357
7Petrov/Šajtar/LadyginBR 01-NissanLMP2353
8Leventis/Watts/KaneGibson 015S – NissanLMP2351
9Pu/Gommendy/de BruijnOreca 05 – NissanLMP2348
10Rojas/Canal/BerthonLigier JS P2 – NissanLMP2348

Spolupracujeme s TipCars.com
Sjezd KSČM: Do druhého kola volby předsedy postoupili Filip a Skála Sjezd KSČM: Do druhého kola volby předsedy postoupili Filip a Skála

O křeslo předsedy KSČM se utkají nynější stranický šéf…

Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti

Lékař Vladimír Dbalý, který čelí obžalobě z korupce v…

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční

Denní objem aktivit na kryptoměnových burzách je oproti…

 
Zdroj: Eurosport

Štítky Porsche Toyota

 

Přidat názorDiskuse: 24 hodin Le Mans 2016: Porsche spadlo…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Dnes 11:26

Wankelův motor. Technologie pohonné jednotky s rotačním pístem, kterou se v automobilovém světě nikdy nepodařilo tak úplně doladit...




Blesk.cz

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla. Když ho uviděli, vzali ho do útulku utratit!

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla.…

Americkému kocourovi Tobymu moc chyběla jeho rodina, která mu našla nový domov. Aby se vrátil ke svým původním…

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho našli v Ománu

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho…

Obrovská rána pro fanoušky elektronické hudby. Hvězdný DJ Tim Bergling známý pod svým uměleckým jménem Avicii…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Mladíci s Ruskem vedli, ale na MS do 18 let prohráli nakonec i druhý zápas

Mladíci s Ruskem vedli, ale na MS do 18 let prohráli…

Čeští hokejisté neuspěli na mistrovství světa hráčů do 18 let po úvodní porážce se Slovenskem ani ve druhém…

 

Reflex.cz

Chlapeček, nebo holčička? Na objevitelku chromozomu XY Nettie Stevensovou se zapomnělo. Byla totiž žena

Chlapeček, nebo holčička? Na objevitelku chromozomu…

Identifikovat faktor ovlivňující pohlaví dítěte si přáli již starověcí Řekové. Aristoteles se domníval, že…

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se staví k hrdinům

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se…

Včera večer byly do Prahy vládním speciálem z Říma dovezeny ostatky kardinála Josefa Berana. Na mši, kterou za…