24 hodin Le Mans 2016: Porsche spadlo vítězství do klína

 

Letošní „čtyřiadvacítka“ na okruhu La Sarthe byla velkou bitvou mezi Toyotou a Porsche, Audi stačilo jen v úvodních fázích. Toyota Kazukiho Nakajimy ale těsně před koncem závodu zastavila na cílové rovince...

Ač kvalifikace zkrápěl prudký liják, v sobotu se počasí umoudřilo. Startovalo se sice za mokra a dokonce znovu zapršelo, ale nakonec vysvitlo velmi rychle sluníčko. Už od počátku se bitva o vítězství rozhořela mezi všemi třemi továrními týmy. Do hry zasáhla letos i Toyota, která vedla od začátku, ale pak se střídala v čele s Porsche i čtyřmi kruhy. Vzhledem k přírodním podmínkám se startovalo netradičně, navíc poprvé v historii za safety carem.

Bohužel smůlu mělo Audi číslo 7. Odešla hydraulika a měnilo se turbo ale Benoit Tréluyer zajížděl jedno rychlé kolo za druhým a začal urputně dohánět šestikolovou ztrátu. Technika zklamala i prototyp CLM stáje Colina Kollese (motor) a jeden z továrních Fordů GT, favorizovaných ve třídě LM GTE Pro, ten konkrétně převodovka. Fordy získaly homologaci i přesto, že ještě ani náhodou neexistuje potřebných 200 silničních kusů. Velkou bouračku měl Marc Miller s Porsche 911 RSR stáje Proton těsně před koncem čtvrté hodiny v zatáčce Dunlop, odstoupil jako vůbec první.

Morgan-Nissan týmu Pegasus Racing se potkal se zdí několikrát během závodu. V tomto voze st. č. 28 se střídala s francouzskými kolegy jedna ze dvou žen v letošním poli, Inès Taittinger. Fordy zápolily o vedení v profesionálních gétéčkách s vozy Ferrari. Jako před padesáti lety, ale tam šlo o souboj o absolutní triumf. Třídě LMP2 dominovaly francouzské Orecy – i v kabátku Alpine. Během noci odpadla jediná týmu KCMG s Richardem Bradleym kvůli elektrice.

Sedmičce se čtyřmi kruhy se lepila smůla na paty, objevilo se opět v garáži a dostalo nový nos. Krátce poté tam zamířil i druhý vůz Audi. Problémy stihly před půlnocí i Porsche Bernharda, Webbera a Hartleyho a zůstalo v boxech 75 minut, bylo tak ze hry venku. Znovu pršelo a dvakrát vyjel safety car. Doslova pohromou byla noční část pro dvojici továrních Porsche třídy LM GTE Pro a konkurenčních Ferrari AF Corse, které odpadly, Tovární Corvette Tommyho Milnera pro změnu nad ránem bourala v zatáčce Dunlop. Nedařilo se zbylým prototypům LMP1 bez hybridního pohonu, ani Rebellionům, ani CLM, který dokonce dvakrát hořel a odstoupil. Alpine stáje Baki DC Racing s Nelsonem Panciaticcim skončila také díky bouračce a se závodem se rozloučila i posádka Pierra Thirieta (Oreca).

Po 17 hodinách se sjely obě toyoty a porsche Neela Janiho, ale k velké bitvě o vedení nedošlo. Ano, po takové době byly všechny tři vedoucí prototypy ve stejném kole a držely se tam i nadále. Rozhodnuto nebylo vůbec nic, jen vozy Audi už vypadly ze hry, číslo 7, které ráno opět na zhruba sedm minut navštívilo mechaniky, ztrácelo 14 okruhů, osmička s Oliverem Jarvisem zmizela v garáži dopoledne. Japonské vozy vykazovaly menší spotřebu než hybridy od Porsche a ušetřily tak na zastávkách v boxech.

3,5 hodiny před koncem havarovala oreca týmu Manor. Matthew Rao nejdříve opustil trať a vůz drobně poškodil. Vzápětí se vydal vstříc boxům, ale karoserie vepředu praskla a následoval náraz do bariéry. Vcelku kuriózní záležitost! Znamenalo to však konec po něj, Tora Gravese i Roberta Merhiho. Auto bylo nepojízdné. Kamui Kobayashi (Toyota) se projížděl únikovými zónami a poškození karoserie se ukázalo být po nějaké době takové, že vůz musel do boxů a opravou ztratil čtyři okruhy. Přehřívala se díky tomu i pohonná jednotka. V sázce ovšem byly ještě nejnižší stupně vítězů.

A pochopitelně triumf, bylo jasné, že se rozhodne mezi Toyotou a Porsche, vpředu zbyl od každé značky jeden vůz. Japonec Kazuki Nakajima ale měl navrch. Inès Taittinger po posledních hodinách, vyjetí z trati v zatáčce Mulsanne a defektu opustila definitivně svůj kouřící morgan, to už do konce zbývala jen necelá hodina a čtvrt.

Zhruba půlminutový rozdíl mezi vedoucím Kazukim Nakajimou a Neelem Janim se nezměnil ani po posledních pitstopech. Jenže Jani musel k mechanikům ještě jednou, pro novou sadu gum! A malér přišel šest minut před koncem i pro vedoucího závodníka. Kazuki zahlásil do rádia, že ztrácí výkon. Nezajel do boxů, rozhodl se pokračovat a v tu ránu jeho toyota dodýchala. Jenže vůz, který nepřekročí v 15:00 cílovou čáru, nemůže být v Le Mans klasifikován... Zbývalo poslední kolo! Nakonec porouchaný stroj japonský závodník ještě uvedl do pohybu, ale nestihl šestiminutový limit na jeho objetí. V pořadí se tak objevil skutečně mezi neklasifikovanými, i když ujel stejný počet okruhů jako vítězové. Taková jsou pravidla...

Absolutní vítězství tak Toyota doslova darovala posádce Romain Dumas/Neel Jani/Marc Lieb, Porsche jej zopakovalo z loňska, jen s jinými piloty. Sportovní tragédie závodního týmu největší světové automobilky napomohla k úspěchu i Ingolstadtu, na pódium se nakonec dostalo rovněž jedno audi. Toyota je zase „jen“ druhá s triem Sarrazin/Conway/Kobayashi.

Páté místo v celkové klasifikaci patří nejlepšímu speciálu třídy LMP2: Alpine A460 Nicolase Lapierra, Gustava Menezese a Stéphana Richelmiho (tým Signatech). Bernhard, Hartley a Mark Webber s druhým Porsche 919 byli nakonec klasifikovaní třináctí se ztrátou 38 kol. Třídu LM GTE Pro vyhrál Ford GT trojice Joey Hand/Dirk Müller/Sébastien Bourdais, první dva bývali továrními jezdci BMW v cestovních vozech. Porazili Ferrari zastoupené Risi Competizione a celkově jim patřila 18. pozice. V amatérské kategorii GT se radovali Američané Bill Sweedler, Townsend Bell a Jeff Segal na Ferrari 458 Italia GT2. Vzpínající se koník mohl slavit alespoň zde, i když se jednalo o privátní auto Scuderia Corsa.

Nakonec bylo klasifikováno 44 vozů ze šedesátky na startu. Osmatřicátí dorazili do cíle Christophe Tinseau, Jean-Bernard Bouvet a Fréderic Sausset s Morganem LMP2 stáje Oak Racing. Na tom by nebylo nic výjimečného, kdyby Sausset nebyl vozíčkář. Sedmačtyřicetiletý Francouz podal výkon vpravdě hrdinský! .

24 HODIN LE MANS 2016 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Dumas/Jani/LiebPorsche 919 HybridLMP1 – H384
2Sarrazin/Conway/KobayashiToyota TS050 - HybridLMP1 – H381
3di Grassi/Duval/JarvisAudi R18LMP1 – H372
4Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18LMP1 – H367
5Menezes/Lapierre/RichelmiAlpine A460 – NissanLMP2357
6Rusinov/Stevens/RastOreca 05 – NissanLMP2357
7Petrov/Šajtar/LadyginBR 01-NissanLMP2353
8Leventis/Watts/KaneGibson 015S – NissanLMP2351
9Pu/Gommendy/de BruijnOreca 05 – NissanLMP2348
10Rojas/Canal/BerthonLigier JS P2 – NissanLMP2348

Spolupracujeme s TipCars.com
Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli? Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli?

Pravděpodobný nový ministr průmyslu Jiří Havlíček…

Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá

S lehkou nadsázkou lze říci, že nejdelší česká řeka…

Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

 
Zdroj: Eurosport
 

Přidat názorDiskuse: 24 hodin Le Mans 2016: Porsche spadlo…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
S Volkswagenem Golf R v ledovém království: Drifty, bouračky a Bam Bam! (+videa)

S Volkswagenem Golf R v ledovém království: Drifty, bouračky a Bam Bam! (+videa)

Dnes 08:00

Chcete-li zažít pravé zimní automobilové radovánky, vyrazte do Švédska.




Blesk.cz

Slepec na skejtu: Dan začal ztrácet zrak ve 13 letech. Sex je teď lepší, přiznává

Slepec na skejtu: Dan začal ztrácet zrak ve 13…

Ovládnout umění skateboardingu není jen tak. Jsou to dlouhé měsíce píle a náročného tréninku. Rozbitá kolena a…

Příchod letního času přináší únavu, roztěkanost a nervozitu. Co vám pomůže?

Příchod letního času přináší únavu, roztěkanost a…

Tento víkend bude o hodinu kratší. Připravte se, že budete míň nejméně týden problém se spánkem, budete se cítit…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

Udej svého živnostníka: Účtenková loterie oživuje protektorátně-komunistické práskačství

Udej svého živnostníka: Účtenková loterie oživuje…

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo financí pseudoloterijní hru s názvem Účtenkovka. Že půjde…

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…