Toyota TS050: Japonská zbraň nejen pro Le Mans

 

Toyota opět vyrazí do boje o světový vytrvalostní titul proti Audi a Porsche. Vyhraje konečně v Le Mans?

Japonská automobilka se vrhla dobývat vavříny v nejvyšší lize sportovních placek hned při prvním obnoveném ročníku mistrovství světa vytrvalců (WEC – World Endurance Championship) 2012. Kvůli této disciplíně dokonce dala vale i formuli 1, kde se jí za osm sezón nepodařilo vyhrát jedinou Grand Prix. Na dlouhých tratích dokonce získala předloni oba světové tituly, jak jezdecký, tak i značkový. Ani v Le Mans ale dosud absolutně nezvítězila, celkem čtyřikrát (v letech 1992, 1994, 1999 a 2013) skončila na druhém místě.

TS050 je nástupcem úspěšné TS040, její loňská verze ale už na konkurenci nestačila a prvenství neobhájila. Pochopitelně se znovu jedná o prototyp nejvyšší specifikace LMP1 – H. Jenže i jej se dotkl trend downsizingu a s ním souvisí i radikální změna techniky. Místo atmosférického vidlicového osmiválce 3,7 l používá nový model sice motor stejné konfigurace, ale menší šestiválec 2,4 l, navíc přeplňovaný dvojicí turbodmychadel.

Čtyři ventily a rozvod DOHC jsou samozřejmostí, stejně jako přímý vstřik. Pohonnou jednotku najdeme tradičně podélně uprostřed. Podporují ji dva elektromotory, Aisin AW je uložen vpředu napříč, ten od Densa pak u konvenčního motoru. Napájí je lithium-iontové akumulátory, každé kolo bude k dispozici 8 MJ (megajoulů) energie, stejně jako u Porsche. Dosud se energie ukládala do superkapacitorů. Celkový výkon systému leží na hranici tisícovky koňských sil, tedy 736 kW. Toyota je díky přednímu elektrickému agregátu čtyřkolkou bez mechanické vazby a používá sedmistupňovou sekvenční převodovku.

O tom, že jde stejně jako v případě německých soupeřů prakticky o kapotovanou a oploutvenou formulí, není třeba spekulovat. Základ konstrukce, karbonový monokok, doplňuje hliník a závodní lichoběžníkové zavěšení s torzními tyčemi a tlumiči typu push-rod, pro letošní rok byla změněna jeho kinematika. Větrané kotoučové brzdy jsou karbon-keramické. Auta (do závodů budou nasazena dvě) jsou 4,65 m dlouhá, 1,9 m široká a jen 1,05 m nízká, obouvají pneumatiky Michelin rozměru 31/71 na osmnáctipalcových kolech Rays. Do palivové nádrže se vejde 62 l benzinu.

Vývoj probíhal jak v technickém středisku Higashi-Fuji, tak i v Toyota Motorsport GmbH v Kolíně nad Rýnem. Šéfem japonské divize Motor Sport Unit Development je Hisatake Murata. Prototypy najezdily už 22 tisíc kilometrů a o tomto víkendu. 25. a 26. března brázdí okruh Paula Ricarda ve francouzském Le Castellet.

Součástí letošní jezdecké sestavy týmu Toyota Gazoo Racing, který vede Toshio Sato, jsou mistři světa 2014 Anthony Davidson a Sébastien Buemi. Ty doplní japonské duo Kazuki Nakajima/Kamui Kobayashi, Mike Conway a Stéphane Sarrazin. Všichni mají zkušenosti i z F1, jediný Brit Conway nestál na startovním roštu žádné Velké ceny. Hlavní sponzor, japonské Denso, se nezměnil, z aut ovšem prakticky vymizela modrá barva, kterou nahradila černá. Jméno Gazoo Racing v názvu je také novinkou, pochopitelně jde ovšem stále o tovární stáj.

Sezóna WEC startuje 17. dubna 2016 v Silverstone a čítá devět podniků. Slavná čtyřiadvacetihodinovka na Circuit de la Sarthe je na programu 18. a 19. června.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: 24h-lemans.com, UCP.com

Štítky Toyota Sportovní Kupé

 










Související články
Toyota Supra: 840 tisíc kilometrů na jeden motor Toyota Supra: 840 tisíc kilometrů na jeden motor

Nejen vydechlá Volva a Mercedesy, ale i sportovní Toyota…

Sporťáky od BMW a Toyoty se budou vyrábět v Rakousku, vznikne 60.000 aut ročně Sporťáky od BMW a Toyoty se budou vyrábět v Rakousku, vznikne 60.000 aut ročně

Výroba nových sporťáků od BMW a Toyoty má začít v roce…

 



 
Velor-X-Trike na vlastní kůži: Nejlevnější auto v ČR

Velor-X-Trike na vlastní kůži: Nejlevnější auto v ČR

Dnes 08:00

Žádné nové vozidlo, kde na vás neprší a odvezete i přiměřený náklad, u nás pod sto padesát tisíc nekoupíte. To se však s čínskými elektrickými tří- a čtyřkolkami Velor-X-Trike změní.




Blesk.cz

Číňané chtějí bojovat s dopravními zácpami vlakem na kuřích nožkách

Číňané chtějí bojovat s dopravními zácpami vlakem na…

Města v celém světě, a ta v Číně obzvlášť, se potýkají s nárůstem automobilové dopravy a nekonečnými dopravními…

Gorila popadla v zoo chlapce (4): Primáta museli zastřelit

Gorila popadla v zoo chlapce (4): Primáta museli zastřelit

Ošetřovatelé v zoologické zahradě ve východoamerickém Cincinnati v sobotu zabili gorilu, která vláčela…

 

iSport.cz

Panika, vyhazovy... Na sezoně ve Varech nebylo jediné pozitivum, ví Bartek

Panika, vyhazovy... Na sezoně ve Varech nebylo…

Nejdřív ho Karlovy Vary vyhodily, pak zase braly zpátky. Ublížily mu pomluvy, dostal nálepku potížisty. „Že chci…

Mazáci dopředu a masáž pro Plašila. Focení fotbalistů je celá věda

Mazáci dopředu a masáž pro Plašila. Focení…

Žádná formace 4-2-3-1, ale 9-10-9. Do takového rozestavení se dnes museli postavit čeští fotbaloví…

 

Reflex.cz

Budete v hledáčku ruských raket, pohrozil Putin Polsku a Rumunsku

Budete v hledáčku ruských raket, pohrozil Putin…

Moskva bude nucena odpovědět na americký protiraketový štít v Evropě, řekl dnes ruský prezident Vladimir Putin…

Bylo shození atomové bomby na japonská města ospravedlnitelné?

Bylo shození atomové bomby na japonská města…

Americký prezident Obama navštívil v pátek Hirošimu. Ani při této příležitosti se neomluvil za to, že Američané…